Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästö-, tienaus- ja köyhäilyvinkit kehiin

Vierailija
18.01.2020 |

Meidän perheellä edessä tiukat ajat, kun jään yhteisestä päätöksestä hoitamaan kotia. Meidän tulisi siis pärjätä miehen palkalla ja kodinhoidontuellani.

Pärjäämme kyllä jotenkin, mutta haluaisin kuulla vinkkejä, joilla elettäisiin vielä hieman paremmin.

Ruoat teen alusta asti itse hyödyntäen sesonkituotteita. Pakastinta käytetään ja kerran viikossa kauppareissu, jota ennen suunnitellaan etukäteen mitä tehdään ruoaksi viikolla ja mitä ruokiin tarvitaan.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhaa leipää ei kannata pakastaa, eikä muutakaan jo viimeisen käyttöpäivänsä lähellä olevaa ruokaa.

Pakastettavan ruuan tulee olla tuoretta.

Pakastan vain tuoretta leipää ja samana päivänä kotona tehtyä ruokaa ja leivonnaisia.

Ja köyhäilijäkin voi nauttia elämästä, ei kaikkea iloa tuottavaa tarvitsee poistaa, esim. Netflix on tosi halpaa huvia verrattuna elokuvalippujen ostamiseen tai huonojen tv-ohjelmien katsomiseen.

Jos ap noudattaisin kaikkia täällä annettuja säästövinkkejä, hän ei käyttäisi vettä ollenkaan, ei kävisi saunassa, normaaliaikaan kaupassa, joisi vain vettä ja söisi pelkkää hernekeittoa ja näkkäriä joka päivä.

Ostaisi luteisia vaatteitta kirpputorilta ja haisevia sohvia samoin, vaarallisia käytettyjä sähkölaitteita,

ja jonkin rikollisen vanhan kännykän kirpparilta.

Noinkin ihmiset joutuvat joskus elämään, mutta eivät läheskään kaikki.

Onko se vanhaa leipää, jos ”parasta ennen”-päivä on huomenna? Näitä meillä päin ainakin myydään -60% alessa. Itse olen useasti pakastanut ja sulatuksen jälkeen ovat olleet hyviä esim. paahdettuna.

Paahtaminen tosiaan paras tapa pakesteleivälle. Isompikin leipä kannattaa melkein leikata paahdettaviksi siivuiksi ennen pakastamista. Mikron kautta sulatuksella kun laittaa paahtimeen, niin saa hetkessä oivallista leipää. Isompi pakaste tai kuivunut leipä kannattaa laittaa uuniin. Pintaa voi vähän kastella ensin. Pehmenee kivasti.

Vierailija
42/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitään rahantekovinkkejä oikeasti jo säästeliäästi elävälle ihmiselle? Tuntuvat kovin itsestäänselvyyksiltä nuo "ei lehtitilauksia", "ei suoratoistopalveluita", "liiku pyörällä". Ja ap:han myös pyysi vinkkejä, joilla tienata. 

Riippuu aika paljon kunkin taidoista, miten voi tienata. Vanhana ravintola-alan ammattilaisena rohkaisin teini-ikäistä tytärtäni hakeutumaan parina kesänä ravintolatöihin. Viime kesänä hän pääsi vuokratyöfirman kautta paikalliseen hotelli-ravintolaan ensin aamiaishoitajaksi, sitten lounaalle ja iltatöihin. Lukiolainen tienasi ihan mukavasti vaate- ja meikkirahaa, jopa ulkomaan reissuun. Mun ei ole tarvinnut aikoihin antaa hänelle taskurahaa. Lisäksi ala on sellainen, että koko opiskeluajan voi hakea extrauspaikkoja, missä milloinkin asuu. Toinen vaihtoehto on kaupan kassahommat. Sitten tietysti hoitoala. Vuokratyöfirmoja ei kannata pelätä suotta. Palkat maksetaan just eikä melkein, ja palkka on neuvoteltavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin piparitaikina pakkaseen alennuksesta. Samoin riisipuurot. Joulukuusi maksoi viime vuonna vain 20€ ja jouluvalot ostin viime viikolla. Mämmi on valmiina pakkasessa pääsiäiseksi maksoi vain 1€.

Ja ostin 3€/3kpl Fazerin hävikkileipiä kun en jaksanut leipoa. Ihme kun 11.00 olivat vielä korissa.

Mä asun Fazerin tehtaanmyymälän vieressä. ostan sieltä viikoittain leipää, pussihinta yleensä 0,20-0,80e. Pelastaa mun arjessa paljon.

Vierailija
44/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kalliiksi lämmittää sähköuunia alennuksesta ostetun leivän syömiseksi.

Missä vaiheessa tuossa ketjussa tulee säästöä: pakastin, mikro, leivänpaahdin  ja kenties uuni.

Sähkölieden uunin lämmittäminen leivän takia on suhteellisen kallista huvia.

Voi pojat, teitä mammoja, missä järkenne piileskelee?

Vierailija
45/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut ottaa eväät töihin, kun vuodenvaihteessa henkilöstöravintolan lounashinnat nousivat. Kaikki kolme vaihtoehtoa maksavat 6.80€. Eihän se normaaliravintoloiden lounashintoihin verrattuna ole paljon, mutta jos kuussa palkasta menee jo n. 150€, niin tuntuuhan se paljolta. Otan yleensä edellisillan ruokaa tai teen jonkun ihanan salaatin. Mitään karmeita einesruokia en osta, vaikka jotkut näyttävät niitä kiusauksia ja laatikoita syövän. Onhan niitä tarjouksessa esim. 3kpl/5€, mutta en halua mennä niin pitkälle, ellei ole ihan pakko. Mun on ajateltava terveyttäni myös, vaikka yritänkin säästää.

6,80e ateriasta on kyllä paljon, minäkin veisin noilla hinnoilla. Meillä on 3,20-3,60e enkä vielä muulloin kuin silloin jos ruoka on tosiaan ylimääräistä. Vaikka säästäisikin euron max. kaksi itse tekemällä, en koe, että se olisi vaivan arvoista. Salaatiksi vien usein esim. porkkanaa, kun se maksaa meillä ruokalassa erikseen.

Onpa teillä halpaa, siis tuo 3,20-3,60€. Mä syön tuon "kalliin aterian" 1-2 kertaa viikossa, jos on esim. hyväksi tietämäni kalaruoka. Teen kyllä kotonakin kerran viikossa kalaa, koska nuoriso tykkää. 

t. se eväiden tekijä

Vierailija
46/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tuossa ketjussa tulee säästöä: pakastin, mikro, leivänpaahdin  ja kenties uuni.

Mitä hittoa sekoilet? Jos leipä on pakastettu viipaleina, sen voi tuoreuttaa paahtimessa ihan suoraan. Ei siinä mitään mikroja ja uuneja tarvita. Itse en ole säästömielessä ostanut punalappuleipää, mutta olen esim. ruispalapaketin jämät pakastanut hätävaraksi tai hävikin estämiseksi. Paahtaminen tuoreuttaa leivän hienosti ja on ihan ikivanha kikka.

Vierailija
47/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoverovinkki. Jos autoa ei tarvitse päivittäin, kannattaa se ottaa välillä pois käytöstä. Säästää veroissa. Poisto maksaa 5 euroa, joten parin päivän vuoksi ei kannata kuitenkaan vekslata, mutta esim. lomamatkan ajaksi voi jo kannattaa. Takaisin käyttöönotto ei maksa mitään. Oman auton verot on Traficomin sivujen mukaan 1.75 euroa päivä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-leikkaat-autosi-veroja-vain-muu…

Vierailija
48/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sähkönkulutus ainakaan mun sähkölaskussa ole mikään iso osa. Yli kolmasosa laskusta tulee kaikenlaisista perusmaksuista, joihin kulutus ei vaikuta. Sähkön ja siirtomaksujen osuus maksaa mulle nyt keskimäärin 60 senttiä päivässä. Se ei montaa penniä maksa lämmittää sitä uunia ja se on sen arvoista, koska leipä vastaa täysin tuoretta leipää sen jälkeen. Useimmiten leivon leivät kyllä itse, enkä niitä edes pakasta.

Vierailija
49/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitään rahantekovinkkejä oikeasti jo säästeliäästi elävälle ihmiselle? Tuntuvat kovin itsestäänselvyyksiltä nuo "ei lehtitilauksia", "ei suoratoistopalveluita", "liiku pyörällä". Ja ap:han myös pyysi vinkkejä, joilla tienata. 

Riippuu paljon asuinpaikkakunnasta. Pääkaupunkiseudulla on helppo löytää vaikka siivoustyötä, jota voi tehdä muutamana päivänä iltaisin/viikonloppuna. 

- kyselyihin vastaaminen netissä, tosin hidasta ja tulot minumaaliset

- lapsenvahtina toiminen

- trokaaminen eli haalit faceryhmistä ilmaiseksi tavaraa ja myy ne tori/kirpparilla

Vierailija
50/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kanssa hieman joitain säästöehdotuksia. Esim Netflix maksaa n kympin kuussa. Sillä hinnalla ei vielä edes leffaan mennä. Minulle Netflix on arjen luxusta. Ostamme kerran viikossa lasten kanssa 4,99 e/kg-hinnalla irtokarkkeja tai leivomme jotain herkkua ja katsomme yhdessä leffan. Mielestäni tämä aika (km neljä kertaa kuukaudessa) on arvokkaampaa kuin 10 euroa. Toki on eri asia, jos suoratoistopalveluihin menee kymppejä ja jopa satasia kuukaudessa, kannattaa miettiä mikä on riittävää. Tai joku ehdotti pikaisia suihkuja. Minulla vesi kuuluu vastikkeeseen, joten voin peseytyä aivan rauhassa. Ei köyhäilyn tarvitse olla mitään kurjuuden maksimointia.

Olen viime aikoina tarkastellut entistä tarkemmin menojamme. Huomasin, että pienet "arjen hyvät" veivät petollisesti turhaan rahaa. Ei paljoa, mutta kuukausitasolla puhutaan kymmenistä euroista, jotka nykyään laitan hieman kalliimpaan ja laadukkaampaan ruokaan, joka pitää paremmin nälkää eikä tarvitse ostaa kalliita napostelu- ja välipalajuttuja. Itse asiassa ruokaan menee hieman aiempaa vähemmän tästä huolimatta. Leipä sinänsä ei ole kallista, mutta leikkeleiden ja juustojen käyttö vie yllättävästi rahaa. Tarvitseeko tuore leipä todella pinon päällisiä? Lisäksi olen kiinnänyt huomiota hävikkiin ja tietyissä tuotteissa olen alkanut suosimaan pienempiä pakkauskokoja, jotta kaikki tulee käytettyä (esim juuri leikkeleet). Hevi-osastolla kannattaa suosia satokauden mukaan, jolloin tulee automaattisesti vaihtelua ja ostaa edullisesti vihanneksia ja hedelmiä. Maustetut ruokakermat yms kannattaa jättää kauppaan ja opetella itse maustamaan ruoka. Tavallisen tylsästä arkiruuasta tulee herkullista, kunhan opettelee maustamaan ruuan muullakin kuin suolalla ja pippurilla.

Vaatteissa ja tarvikkeissa voi säästää pitkän pennin myös. Itse tarkistan lähes päivittäin tori.fi:n, sillä hyvät tuotteet menevät nopeasti. Kannattaa kuitenkin miettiä kannattaako kaikkea ostaa käytettynä. Esimerkiksi urheuluvaatteet ostan aina uutena, sillä käytän ne loppuun. Lastenvaatteita taas tulee paljonkin ostettua käytettynä, koska niitä ei ehdi kauaa pitämään.

Ylipäänsä kannattaa opetella erottamaan halun ja tarpeen ero. Tämän luulisi olevan itsestään selvää, mutta unohtuu kiireessä ja väsyneenä helposti. Menetin reilu vuosi sitten lähes kaiken omaisuuteni. Lähes tyhjästä aloin vähitellen lapsilleni rakentamaan uutta kotia. Sain tosi tarkkaan pohtia milloin ostetaan mitäkin, jotta perustarpeisiin jäisi vielä rahaa. Tuolloin huomasin todella mikä on tärkeää. Minulta edelleen "puuttuu" kodinkoneita ja sisustustavaroita, joita "kaikilla muilla" on, mutta joita en ajatellut ostaa, sillä en ihan oikeasti tarvitse niitä. Huomasin myös, että monella on tarve uudistaa elektroniikkaa vähän väliä, joten he saattavat toimivaa tavaraa antaa lähes ilmaiseksi. Jos ei ole muodin perään, säästää monessa asiassa.

Vierailija
51/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoverovinkki. Jos autoa ei tarvitse päivittäin, kannattaa se ottaa välillä pois käytöstä. Säästää veroissa. Poisto maksaa 5 euroa, joten parin päivän vuoksi ei kannata kuitenkaan vekslata, mutta esim. lomamatkan ajaksi voi jo kannattaa. Takaisin käyttöönotto ei maksa mitään. Oman auton verot on Traficomin sivujen mukaan 1.75 euroa päivä.

Tämä oli ihan superhyvä vinkki, kiitos!!! En ole tiennyt, että tuon veron kanssa voi kikkailla noin!

Vierailija
52/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aasialaisista kaupoista isoja säkkejä riisiä. Aina säästö ei ole edes se keskeinen syy tähän, vaan perusruokavaraston omistamisen tuoma mielenrauha. Yksi huoli vähemmän mietittävänä pitkäksi aikaa.

Vierailija
53/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ei autoa. Jos pakko olla, niin käytetty kosla ja opetellaan huoltamaan itse kaikki perushommat

-Lidlistä kaikki mitä sieltä saa, loput prismasta

-Lapsille käytettyä tavaraa vaatteita, leluja, sänkyjä ym. Tähän on ryhmiä Facessa.

-Ei syödä ulkona

-Ei hassata rahaa alkoholiin. Jos pakko välillä vähän ottaa, niin punaista Lidlin olutta. Jo sen ankea maku pitää juomahalut kurissa.

-Ei sipsejä ym. roskaa. Jos pakko joskus näitä saada, niin vain Lidlistä.

-Ei opeteta lapsia käymään kalliissa huvittelupaikoissa (Hoplop ym.). Ulkoilu ja ilmaiset paikat kuten kirjastot kunniaan.

-Yhden suoratoistopalvelun voi kerrallaan pitää. Kun Netflix on katsottu tyhjäksi, se pannaan tauolle ja otetaan vaikka HBO välillä.

-Ei osteta myöskään perheen aikuisille kalliita kenkiä tai vaatteita. Esim H&M ja Zalando järkeviä paikkoja ostaa.

-Ei kalliita harrastuksia aikuisille eikä lapsille. Lapsille parhaita yksilölajit joissa ei tarvitse varustella paljoa. Kotiin voi hommata kokoontaitettavan salipenkin ja säädettävät käsipainot, ei maksella salijäsentyyksiä

-Ei ostella kallista elektroniikkaa esim. Apple krääsää. Puhelin saa maksaa max 300€ ja sen pitää kestää ainakin 3 vuotta

- Tehdään välillä jotain halpaa kasvisruokaa. Ostetaan paljon halvempia lihatuotteita. Kun Lidlissä on kananrintaa tarjouksessa, voi ostaa myös pakkaseen pari pakettia.

-Muutenkaan ei tuhlata ruokaan, ostella kalliita juustoja, mehuja, Oivariinia ym. Vettä voi maustaa sitruunalla ja jääpaloilla. Reissumies hyvä perusleipä.

Vierailija
54/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pakasteleipäviipaletta ei voi sulattaa jääkaapissa?

Vierailija
55/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa turhan krääsän ostaminen ja jos jotakin pitää hankkia, hommatkaa se käytettynä. 

Älkää käykö baarissa/ulkona syömässä. Katkaistaa ylimääräiset ja tarpeettomat suoratoistopalvelut, spotify, hbo, netflix yms. Youtube ja Yle Areena on ilmainen.

Muuten ihan jees mutta ainakaan minulle Yle Areena ei ole ilmainen vaan maksaa 163 euroa vuodessa. 

Minulle ilmainen.

Vierailija
56/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän talvisin edullisia "pilkki saappaita;" kevyet lämpökengät, vedenkestävät, n 20€. Sama pari käytössä jo vuosikausia, eikä mitään käytön jälkiä. Tosi lämpimät joka sään kengät.

Voisin suositella myös x-tra shampoota ja hoitoainetta (0,79€ 500ml) Hoitoaine erityisesti toimii minunkin takkuuntuvaan luonnonkiharaan.

Lidlin urheilukamppeet ihan huippuja.

Meikit puhdistan oliiviöljyllä.

Essencen meikit edullisia ja tosi hyviä

Iholle doven pala"saippua" (ei sisällä saippuaa = ei kuivata) "beauty bar"

En värjää hiuksia, enkä käy parturissa. Syy ei näihin ole säästö; en halua keinotekoista värikypärää ja hiukset pakko pitää sen verran pitkinä että saa kiinni. Muuten tulen hulluksi.

En käy salilla; hyötyliikunta kunniaan. En omista autoa ja teen fyysistä työtä. Tosin harrastan juoksua.

Minulla on yksi "univormu" juhliin; pikkumusta. Sopii joka tilaisuuteen. Vaatteet ylipäätään neutraalin värisiä perusvaatteita jotka sopivat toisiinsa.

Vierailija
57/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa turhan krääsän ostaminen ja jos jotakin pitää hankkia, hommatkaa se käytettynä. 

Älkää käykö baarissa/ulkona syömässä. Katkaistaa ylimääräiset ja tarpeettomat suoratoistopalvelut, spotify, hbo, netflix yms. Youtube ja Yle Areena on ilmainen.

Muuten ihan jees mutta ainakaan minulle Yle Areena ei ole ilmainen vaan maksaa 163 euroa vuodessa. 

Minulle ilmainen.

Eli olet niitä yhteiskunnasta hyötyjiä jotka saavat vähän kaiken ilmaiseksi. 

Vierailija
58/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalsäästäjä kirjoitti:

-Ei autoa. Jos pakko olla, niin käytetty kosla ja opetellaan huoltamaan itse kaikki perushommat

-Lidlistä kaikki mitä sieltä saa, loput prismasta

-Lapsille käytettyä tavaraa vaatteita, leluja, sänkyjä ym. Tähän on ryhmiä Facessa.

-Ei syödä ulkona

-Ei hassata rahaa alkoholiin. Jos pakko välillä vähän ottaa, niin punaista Lidlin olutta. Jo sen ankea maku pitää juomahalut kurissa.

-Ei sipsejä ym. roskaa. Jos pakko joskus näitä saada, niin vain Lidlistä.

-Ei opeteta lapsia käymään kalliissa huvittelupaikoissa (Hoplop ym.). Ulkoilu ja ilmaiset paikat kuten kirjastot kunniaan.

-Yhden suoratoistopalvelun voi kerrallaan pitää. Kun Netflix on katsottu tyhjäksi, se pannaan tauolle ja otetaan vaikka HBO välillä.

-Ei osteta myöskään perheen aikuisille kalliita kenkiä tai vaatteita. Esim H&M ja Zalando järkeviä paikkoja ostaa.

-Ei kalliita harrastuksia aikuisille eikä lapsille. Lapsille parhaita yksilölajit joissa ei tarvitse varustella paljoa. Kotiin voi hommata kokoontaitettavan salipenkin ja säädettävät käsipainot, ei maksella salijäsentyyksiä

-Ei ostella kallista elektroniikkaa esim. Apple krääsää. Puhelin saa maksaa max 300€ ja sen pitää kestää ainakin 3 vuotta

- Tehdään välillä jotain halpaa kasvisruokaa. Ostetaan paljon halvempia lihatuotteita. Kun Lidlissä on kananrintaa tarjouksessa, voi ostaa myös pakkaseen pari pakettia.

-Muutenkaan ei tuhlata ruokaan, ostella kalliita juustoja, mehuja, Oivariinia ym. Vettä voi maustaa sitruunalla ja jääpaloilla. Reissumies hyvä perusleipä.

Joskus kannattaa ostaa uusi. Mulla oli säästössä 20 000e että ostan sillä auton. Autokaupassa tuli pari vuotta sitten tarjous autolainasta, korot 0e, kulut 0e. Laitoin rahani tuottotilille jossa korko 1,75% ja ostin autoni velkarahalla. Velanmaksun aikana ehtii 20 000e tuottaa mulle kivasti rahaa, auton lyhennys ei vie kuin velan pääoman lyhennyksen. laskin että tällä keinolla mä säästän, lisäksi uusi auto, ei katsastuksia muutamaan vuoteen ja korjaukset menee takuuseen.

Vierailija
59/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan superhyvä vinkki, kiitos!!! En ole tiennyt, että tuon veron kanssa voi kikkailla noin!

Kun otat ajoneuvon takaisin liikennekäyttöön huomioi että ota sen riittävän pitkäksi aikaa. Ajoneuvoveroa laskutetaan aina vähintään 10 euroa. Ja tätä ei voi laittaa mihinkään Trafin tilille säästöön että hyvitettäisiin myöhemmin jos lasku olisi ollut pienempi.

Vaatii pienen laskuharjoituksen sekä kuinka pitkäksi aikaa vähintään liikennekäytöstä poisto kannattaa ja kuinka pitkäksi aikaa vähintään otetaan uudelleen käyttöön.

Toisaalta tietenkin kaikki päivät jolloin ajoneuvoa ei käytä ovat säästöä ylipäätään. Kuluvat osat mm. renkaat eivät kulu ja polttoainesäästö.

Veikkaan että Trafi tulevaisuudessa joustavoittaa tuota kuviota kyllä ilmastosyistä.

Vierailija
60/68 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ilmainen.

Eli olet niitä yhteiskunnasta hyötyjiä jotka saavat vähän kaiken ilmaiseksi. 

Ai? Kaikki me maksetaan YLE-maksu ja kaikki me saadaan katsoa ohjelmia Areenasta ilmaiseksi. Käypä sinäkin katsomassa. Saan myös lukea ilmaiseksi kirjaston kirjoja, ja kävellä valaistuilla kaduilla. Siitä hyvästä ja muidenkin yhteiskunnan suomien palvelujen ansiosta maksan mieluusti veroja.