Säästö-, tienaus- ja köyhäilyvinkit kehiin
Meidän perheellä edessä tiukat ajat, kun jään yhteisestä päätöksestä hoitamaan kotia. Meidän tulisi siis pärjätä miehen palkalla ja kodinhoidontuellani.
Pärjäämme kyllä jotenkin, mutta haluaisin kuulla vinkkejä, joilla elettäisiin vielä hieman paremmin.
Ruoat teen alusta asti itse hyödyntäen sesonkituotteita. Pakastinta käytetään ja kerran viikossa kauppareissu, jota ennen suunnitellaan etukäteen mitä tehdään ruoaksi viikolla ja mitä ruokiin tarvitaan.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
En jäänyt kodinhoidon tuelle, vaan palasin töihin.
Ei tarvitse pihistellä.
Miksi juuri minun lapseni tarvitsisi äidin kotonaan, päiväkodeissa pärjäävät kymmenettuhannet muutkin lapset, samoin oma lapseni.
Ei kannata valittaa tiukkoja aikoja, jos on varaa jäädä kodinhoitotuella makailemaan ja kotia hoitamaan.
-------------
Kodinhoidontuki= saat tukea siitä että hoidat kotiasi. Ei mahdollista Suomessa.
Kotihoidontuki= pientä lasta hoidetaan kotona eikä viedä päiväkotiin.
Yrittäkää nyt oppia näiden sanojen ero.
Käytte ilta-alessa. Älä osta mitään turhaa.
Tässä on pari opiskelijan hyväksi havaittua rahansäästökeinoa:
- Kilpailuta puhelin, netti ja vakuutukset.
- Osta leipä mahdollisuuksien mukaan punalaputettuna. Täysrukiinen leipä oikeastaan paranee vanhetessaan.
- Vähennä leikkeleiden ja juuston syömistä tekemällä itse paputahnaa (esim. hummusta), jota voi levittää leivän päälle. Kun lisää tahnaan öljyä, ei tarvitse margariinia. Mausteilla tahnaan saa vaihtelua.
- Tee ainakin kerran viikossa uunipuuroa. Ostan siihen yleensä -30% maitoa, joten annoshinta ei ole paljoa mitään.
- Tee useammin ruokaa palkokasveista. Hernekeitto, linssikookoscurry, chili sin carne.. Palkokasveilla on hyvä jatkaa myös liharuokia.
- Perunamunakas on yks parhaimmista "pihistelyruuista". Siinä on yksinkertaiset ainesosat, mutta maku on mahtava.
- Syö tarpeeksi oikeaa ruokaa, ettei rahaa mene herkkuihin. Jos herkkuja haluttaa, tee niitä itse. Pannari, popparit, omenapiirakka ja kauralastut on mun omia suosikkeja.
- Syö mahdollisuuksien mukaan tarpeeksi monipuolisesti, että pysyt terveenä. Ruoka on asia, missä pystyy kyllä säästämään, mutta liian tiukille ei kannata mennä, muuten se alkaa vaikuttamaan terveyteen, ja terveyden menetys se vasta kalliiksi tulee.
Aika hyvä keino säästää on tehdä kk-säästösopimus johkin rahastoon, estää tuhlaamasta sitä tiettyä summaa kuukaudessa. Silloin viimeistään alkaa miettimään tarkemmin jokaisen ostoksen kohdalla kun rahaa jää vähemmän käytettäväksi/kk. Samalla kasvaa mukava potti pahan päivän varalle.
Lopeta leivänsyönti.
Ihan turhaa ravintoarvoiltaan köyhän hiilarihötön puputtamista.
Säästyy rahaa, koska sit ei tarvi leivänpäällisiäkään ostaa, makkaraa, juustoa, kurkkua, tomaattia yms.
Vierailija kirjoitti:
Jumalsäästäjä kirjoitti:
-Ei autoa. Jos pakko olla, niin käytetty kosla ja opetellaan huoltamaan itse kaikki perushommat
-Lidlistä kaikki mitä sieltä saa, loput prismasta
-Lapsille käytettyä tavaraa vaatteita, leluja, sänkyjä ym. Tähän on ryhmiä Facessa.
-Ei syödä ulkona
-Ei hassata rahaa alkoholiin. Jos pakko välillä vähän ottaa, niin punaista Lidlin olutta. Jo sen ankea maku pitää juomahalut kurissa.
-Ei sipsejä ym. roskaa. Jos pakko joskus näitä saada, niin vain Lidlistä.
-Ei opeteta lapsia käymään kalliissa huvittelupaikoissa (Hoplop ym.). Ulkoilu ja ilmaiset paikat kuten kirjastot kunniaan.
-Yhden suoratoistopalvelun voi kerrallaan pitää. Kun Netflix on katsottu tyhjäksi, se pannaan tauolle ja otetaan vaikka HBO välillä.
-Ei osteta myöskään perheen aikuisille kalliita kenkiä tai vaatteita. Esim H&M ja Zalando järkeviä paikkoja ostaa.
-Ei kalliita harrastuksia aikuisille eikä lapsille. Lapsille parhaita yksilölajit joissa ei tarvitse varustella paljoa. Kotiin voi hommata kokoontaitettavan salipenkin ja säädettävät käsipainot, ei maksella salijäsentyyksiä
-Ei ostella kallista elektroniikkaa esim. Apple krääsää. Puhelin saa maksaa max 300€ ja sen pitää kestää ainakin 3 vuotta
- Tehdään välillä jotain halpaa kasvisruokaa. Ostetaan paljon halvempia lihatuotteita. Kun Lidlissä on kananrintaa tarjouksessa, voi ostaa myös pakkaseen pari pakettia.
-Muutenkaan ei tuhlata ruokaan, ostella kalliita juustoja, mehuja, Oivariinia ym. Vettä voi maustaa sitruunalla ja jääpaloilla. Reissumies hyvä perusleipä.Joskus kannattaa ostaa uusi. Mulla oli säästössä 20 000e että ostan sillä auton. Autokaupassa tuli pari vuotta sitten tarjous autolainasta, korot 0e, kulut 0e. Laitoin rahani tuottotilille jossa korko 1,75% ja ostin autoni velkarahalla. Velanmaksun aikana ehtii 20 000e tuottaa mulle kivasti rahaa, auton lyhennys ei vie kuin velan pääoman lyhennyksen. laskin että tällä keinolla mä säästän, lisäksi uusi auto, ei katsastuksia muutamaan vuoteen ja korjaukset menee takuuseen.
Itse asiassa hävisit aika paljon verrattuna sijoituksiin. Helposti tässä parin vuoden aikana olisit voinut saada tuottoina 1500 euroa enemmän + reilun arvonnousun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalsäästäjä kirjoitti:
-Ei autoa. Jos pakko olla, niin käytetty kosla ja opetellaan huoltamaan itse kaikki perushommat
-Lidlistä kaikki mitä sieltä saa, loput prismasta
-Lapsille käytettyä tavaraa vaatteita, leluja, sänkyjä ym. Tähän on ryhmiä Facessa.
-Ei syödä ulkona
-Ei hassata rahaa alkoholiin. Jos pakko välillä vähän ottaa, niin punaista Lidlin olutta. Jo sen ankea maku pitää juomahalut kurissa.
-Ei sipsejä ym. roskaa. Jos pakko joskus näitä saada, niin vain Lidlistä.
-Ei opeteta lapsia käymään kalliissa huvittelupaikoissa (Hoplop ym.). Ulkoilu ja ilmaiset paikat kuten kirjastot kunniaan.
-Yhden suoratoistopalvelun voi kerrallaan pitää. Kun Netflix on katsottu tyhjäksi, se pannaan tauolle ja otetaan vaikka HBO välillä.
-Ei osteta myöskään perheen aikuisille kalliita kenkiä tai vaatteita. Esim H&M ja Zalando järkeviä paikkoja ostaa.
-Ei kalliita harrastuksia aikuisille eikä lapsille. Lapsille parhaita yksilölajit joissa ei tarvitse varustella paljoa. Kotiin voi hommata kokoontaitettavan salipenkin ja säädettävät käsipainot, ei maksella salijäsentyyksiä
-Ei ostella kallista elektroniikkaa esim. Apple krääsää. Puhelin saa maksaa max 300€ ja sen pitää kestää ainakin 3 vuotta
- Tehdään välillä jotain halpaa kasvisruokaa. Ostetaan paljon halvempia lihatuotteita. Kun Lidlissä on kananrintaa tarjouksessa, voi ostaa myös pakkaseen pari pakettia.
-Muutenkaan ei tuhlata ruokaan, ostella kalliita juustoja, mehuja, Oivariinia ym. Vettä voi maustaa sitruunalla ja jääpaloilla. Reissumies hyvä perusleipä.Joskus kannattaa ostaa uusi. Mulla oli säästössä 20 000e että ostan sillä auton. Autokaupassa tuli pari vuotta sitten tarjous autolainasta, korot 0e, kulut 0e. Laitoin rahani tuottotilille jossa korko 1,75% ja ostin autoni velkarahalla. Velanmaksun aikana ehtii 20 000e tuottaa mulle kivasti rahaa, auton lyhennys ei vie kuin velan pääoman lyhennyksen. laskin että tällä keinolla mä säästän, lisäksi uusi auto, ei katsastuksia muutamaan vuoteen ja korjaukset menee takuuseen.
Itse asiassa hävisit aika paljon verrattuna sijoituksiin. Helposti tässä parin vuoden aikana olisit voinut saada tuottoina 1500 euroa enemmän + reilun arvonnousun.
Sijoituksiakin on mutta tässä halusin pelata varman päälle. Ehkä sijoitan kun tuottotilin aikaraja raukeaa.
Riippuu paljon autosta kannattaako. Meillä tila-auto, jossa vero ja vakuutus 600 euroa vuodessa eli 1,64 euroa päivä eli viikon loman ajalta kertyisi noin 10 euroa säästöä.