Mietityttää lapsen päiväkodissa yksi vanhempi
Lapseni aloitti viime vuoden lopulla päiväkodissa, joka on mennyt hyvin. Olen kuitenkin hiukan alkanut ihmettelemään yhtä vanhemmista, johon olen törmännyt aika usein, kun vien ja haen lasta.
Kyseessä on yhden tytön isä ja kuten sanoin, törmään häneen liki joka kerta kun päiväkodilla käyn. Kiinnitin heti huomiota ensimmäisellä kerralla siihen, että tämä isä äyski todella rumasti tytölle ja tyttö näytti jotenkin surulliselta tai apaattiselta ja vaatteet olivat mielestäni yövaatteiden näköiset kuosiltaan, istuvuudeltaan ja kunnoltaan. Riisui tytöltä äkkiä ulkovaatteet äyskien tälle ja kun vaatteet oli saanut pois, lähti mitään sanomatta menemään.
Ajattelin aluksi tietysti, että kaikilla voi olla välillä hermo kireällä tai kiire, mutta tämä käytös on toistuvaa. Joka kerta isä äyskii ja kiroilee tytölle ja tyttö vaikuttaa kovin alistuneelta jotenkin. Ja aina hänellä on ihan kluttuiset vaatteet päällä, välillä mielestäni jopa hiukan läpikuultavat. Lisäksi huomioni kiinnitti heti tytön silmät, minusta hänellä on todella tummat silmäpussit, mutten tiedä johtuisiko jostain geeneistä?
Viimeksi tänään lasta hakiessa tämä isä oli samaan aikaan paikalla. Isä kiroili lapselle ja uhkaili jättävänsä tämän yksin jos nyt ei mene kengät jalkaan ja tyttö hermostui isälleen, piti turhautunutta yninää ja mätkäisi isää pari kertaa. En tiedä miten tilanne päättyi, kun menin omaa lastani hakemaan sisältä.
Olen miettinyt pitäisikö minun puuttua tuohon, mutta en kyllä uskalla. Isä vaikuttaa koko ajan siltä, että hermo katkeaa hetkenä minä hyvänsä, eikä todellakaan näytä sellaiselta ihmiseltä, jonka kanssa voisi keskustella mistään asiasta rauhallisesti. Tyttöä käy kovin sääliksi.
Tuskin päiväkodin henkilökunnallekaan sanominen auttaisi, kun isä on tehnyt useamman kerran tuollaista myös heidän edessään, kun kertovat samalla isälle miten on mennyt tai ovat aamulla ottamassa vastaan ja silti isä kiroilee ja äyskii lapselle ja suurinpiirtein tuuppaa pois päin itsestään.
Kommentit (152)
Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä miten tulisi toimia ja kertoa että olet huolissasi.
Päikyn henkilökunta kun ei voi sinulle juuta tai jaata sanoa tilanteesta.Ovat saattaneet päikystäkin jo tehdä lasun.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kirjoittanut näin, mutta voisi olla lasun paikka.
Itsellekin tuli mieleen, mutta uskoisin kyllä, että ovat jo asiakkaita, kai päiväkodista nyt tuollaisesta tehdään ilmoitus?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä miten tulisi toimia ja kertoa että olet huolissasi.
Päikyn henkilökunta kun ei voi sinulle juuta tai jaata sanoa tilanteesta.Ovat saattaneet päikystäkin jo tehdä lasun.
Eivät voikaan, mutta uskoisin kyllä että ovat jo tehneet ilmoituksen, voisivatko olla tekemättä näin räikeistä merkeistä, kun heidän nenänsä edessä tyttö tuupataan kauemmas niin, että melkein lentää nenälleen? Ja lapsen koko olemus on surullinen/turhautunut.
Ap
Tee ihmeessä lasu, sitten on ainakin mennyt tieto eteenpäin ja ei tarvitse stressata asiaa. :( ainakaan niin paljoa. Voi että mikä tilanne :(
Jos äyskijä ja kiroilija olisi äiti niin täällä ei ehdoteltaisi lasua vaan kommentit olisi luokkaa: "Ei ole sun asia." "ÄITI varmaan masentunut ja siksi äyskii" "Kysy tarviiko apua"yms yms. Aina!!
Rupea sinä vieressä lepertelemään omallesi oikein kovaan ääneen. Jos vaikka tajuaisi vinkin. Tai iske se mies ja rupea rakastavaksi äitipuoleksi.
Eikös lasun tekoon tarvita vähintään nimi? Päiväkodista tuskin saavat sitä minulle kertoa? Olen kyllä miettinyt että varuiksi tekisin, jos jostain ihmeen syystä eivät päiväkodista ole vielä tehneet. Olen aina ajatellut, että en puutu muiden asioihin, mutta tuon tytön silmät ovat aina niin surulliset ja säälittää niin kovasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rupea sinä vieressä lepertelemään omallesi oikein kovaan ääneen. Jos vaikka tajuaisi vinkin. Tai iske se mies ja rupea rakastavaksi äitipuoleksi.
En uskaltaisi, mies vaikuttaa jotenkin aina niin aggressiiviselta, ihan kuin napsahtaisi hetkenä minä hyvänsä. Näyttää ja vaikuttaa juuri sellaiselta, joka uhoaa aina kaikille ja todennäköisesti myös toteuttaa sen.
Ja minulla on kyllä oma mies.
Ap
Koskaan ei voi tehdä liian montaa lastensuojeluilmoitusta jos on huolissaan lapsesta. Joten tee ilmoitus jo tänään. Kiitos
Puhu henkilökunnan kanssa! Vaikka eivät voi sanoa yksityisasioista sinulle mitään, puhuvat esimiehilleen ja sitten on pakko heidänkin tehdä jo lasu. Niitä tehdään yllättävän harvoin!
Itse sanoisin myös tuolle isälle, että ”minun korvaani särähtää miten puhut tytöllesi”. Ihan pokkana.
Vierailija kirjoitti:
Eikös lasun tekoon tarvita vähintään nimi? Päiväkodista tuskin saavat sitä minulle kertoa? Olen kyllä miettinyt että varuiksi tekisin, jos jostain ihmeen syystä eivät päiväkodista ole vielä tehneet. Olen aina ajatellut, että en puutu muiden asioihin, mutta tuon tytön silmät ovat aina niin surulliset ja säälittää niin kovasti.
Ap
Hakeeko isä lapsen autolla? Selvitä auton omistaja rekisteritunnuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi, mies vaikuttaa jotenkin aina niin aggressiiviselta, ihan kuin napsahtaisi hetkenä minä hyvänsä. Näyttää ja vaikuttaa juuri sellaiselta, joka uhoaa aina kaikille ja todennäköisesti myös toteuttaa sen.
Ja minulla on kyllä oma mies.
Ap
Jaahas, mitään ei olla sitten kuitenkaan valmiita tekemään, kun vähän pitäisi viitsiä. Tekosyitä vaan keksitään.
Kiitos kommenteista, taidan kyllä tehdä ilmoituksen, jotenkin se tämänpäiväinen jäi kaihertamaan, kun tyttö selvästi ahdistui mutta myös suuttui isän uhkauksesta ja mies oli jotenkin todella ärsyyntyneen oloinen.
En ihan oikeasti uskalla sanoa mitään miehelle, edes vihjailla, hän on oikeasti todella uhkaavan oloinen ja pelottavan oloinen, siksikin mietin, että miltä tytöstä mahtaa tuntua.
Tiedän lapsen nimen, mahtaakohan se riittää ilmoituksen tekoon?
Ap
Voi vaikka käyttää tyttöä hyväksi yökaudet ja siksi ei saa nukuttua ja tulee silmäpussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hakeeko isä lapsen autolla? Selvitä auton omistaja rekisteritunnuksen kautta.
Mielestäni hakee, en ole ihan varma kun yleensä hän tulee jälkeeni ja lähtee ennen minua. Mielestänhi pihaan tulee auto hetki ennenkuin hän tulee sisälle ja lähtee kun hän lähtee ulos. Hän siis tosiaan vain nopeasti riisuu tytön ja lähtee menemään, minä yleensä vaihdan hoitajien kanssa lapsen kuulumiset, hän ei tunnu edes kuuntelevan hoitajien juttuja.
Ap
Ainoa ongelma on siis se, ettei hän lepertele mukavia, vaan puhuu suoraan?
Itse ehkä mainitsisin päiväkodin henkilökunnalle, niin voisivat selvittää ensin sitä kautta.
Millaiset ne vaatteet olivat?
Miksi isä riisuu ulkovaatteet, jos he ovat juuri lähdössä ulos?
En ole koskaan kirjoittanut näin, mutta voisi olla lasun paikka.