Mietityttää lapsen päiväkodissa yksi vanhempi
Lapseni aloitti viime vuoden lopulla päiväkodissa, joka on mennyt hyvin. Olen kuitenkin hiukan alkanut ihmettelemään yhtä vanhemmista, johon olen törmännyt aika usein, kun vien ja haen lasta.
Kyseessä on yhden tytön isä ja kuten sanoin, törmään häneen liki joka kerta kun päiväkodilla käyn. Kiinnitin heti huomiota ensimmäisellä kerralla siihen, että tämä isä äyski todella rumasti tytölle ja tyttö näytti jotenkin surulliselta tai apaattiselta ja vaatteet olivat mielestäni yövaatteiden näköiset kuosiltaan, istuvuudeltaan ja kunnoltaan. Riisui tytöltä äkkiä ulkovaatteet äyskien tälle ja kun vaatteet oli saanut pois, lähti mitään sanomatta menemään.
Ajattelin aluksi tietysti, että kaikilla voi olla välillä hermo kireällä tai kiire, mutta tämä käytös on toistuvaa. Joka kerta isä äyskii ja kiroilee tytölle ja tyttö vaikuttaa kovin alistuneelta jotenkin. Ja aina hänellä on ihan kluttuiset vaatteet päällä, välillä mielestäni jopa hiukan läpikuultavat. Lisäksi huomioni kiinnitti heti tytön silmät, minusta hänellä on todella tummat silmäpussit, mutten tiedä johtuisiko jostain geeneistä?
Viimeksi tänään lasta hakiessa tämä isä oli samaan aikaan paikalla. Isä kiroili lapselle ja uhkaili jättävänsä tämän yksin jos nyt ei mene kengät jalkaan ja tyttö hermostui isälleen, piti turhautunutta yninää ja mätkäisi isää pari kertaa. En tiedä miten tilanne päättyi, kun menin omaa lastani hakemaan sisältä.
Olen miettinyt pitäisikö minun puuttua tuohon, mutta en kyllä uskalla. Isä vaikuttaa koko ajan siltä, että hermo katkeaa hetkenä minä hyvänsä, eikä todellakaan näytä sellaiselta ihmiseltä, jonka kanssa voisi keskustella mistään asiasta rauhallisesti. Tyttöä käy kovin sääliksi.
Tuskin päiväkodin henkilökunnallekaan sanominen auttaisi, kun isä on tehnyt useamman kerran tuollaista myös heidän edessään, kun kertovat samalla isälle miten on mennyt tai ovat aamulla ottamassa vastaan ja silti isä kiroilee ja äyskii lapselle ja suurinpiirtein tuuppaa pois päin itsestään.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta että.päikyn tädit pelkää ja mielistelee. Nähty on. Ihan sairasta
Itse tein vastavalmistuneena opettajana lasun eräästä oppilaastani. Sen seurauksena lapsen isä alkoi vainoamaan mua ja esittämään tappouhkauksia. Poliisi ei voinut tehdä mitään, koska ne oli ”vaan” uhkauksia.
En tietenkään jätä lasua tekemättä, jos sille näen tarvetta, mutta ymmärrän hyvin, jos päiväkodin työntekijät pelkäävät aggressiivisesti käyttäytyvää isää.
Miten kamala yhteiskunta kun ihmiset vakoilee ja kyttää toisiaan ja ilmoittelee viranomaisille eikä kysy ongelmista suoraan. Tulee mieleen entinen Itä-Saksa jossa jokaista naapuria tuli epäillä ja ilmoitella viranomaisille.
Miksi kaikkien tulisi olla samanlaisia, miksi erilaisuutta ei siedetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta että.päikyn tädit pelkää ja mielistelee. Nähty on. Ihan sairasta
Itse tein vastavalmistuneena opettajana lasun eräästä oppilaastani. Sen seurauksena lapsen isä alkoi vainoamaan mua ja esittämään tappouhkauksia. Poliisi ei voinut tehdä mitään, koska ne oli ”vaan” uhkauksia.
En tietenkään jätä lasua tekemättä, jos sille näen tarvetta, mutta ymmärrän hyvin, jos päiväkodin työntekijät pelkäävät aggressiivisesti käyttäytyvää isää.
Tätä juuri ihmettelen, että miksi virkavalta ei puutu työntekijöiden kokemiin uhkailuihin vakavasti? Juuri sinunkin tapauksessa, että sinun KUULUU ajatella sen lapsen parasta ja sinun on tehtävä se lasu ja siitä hyvästä sinut uhataan tappaa, niin kukaan ei muka voi mitään..? Jos sinä työsi puolesta joudut kokemaan väkivallan uhkaa, niin kukaan ei välitä?
Huostaan otetun lapsen itsetunto romahtaa. Hän kokee olevansa syyllinen siihen ettei saa olla äidin ja isän ja siskojen luona. Luulee olevansa huono ja erilainen ja siksi hylätty, ja
myöhemmin hän alkaa pelkäämään tulevaisuuttaan.
Ihmiset koettavaa lisätä rakkautta maailmaan, älkää synnyttäkö murhetta ja pahaa oloa.
Mieluummin puhukaa siellä päiväkodissa suoraan vanhemmille jos naapurin lapsen vaatteet ovat teistä likaisia tms jos vanhempi on tyly tms.
Lasun tekeminen salaa on minusta hirveän liioiteltu ele. Kammottava.
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikka käyttää tyttöä hyväksi yökaudet ja siksi ei saa nukuttua ja tulee silmäpussit.
Kyse voi olla puutteesta ravitsemuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös lasun tekoon tarvita vähintään nimi? Päiväkodista tuskin saavat sitä minulle kertoa? Olen kyllä miettinyt että varuiksi tekisin, jos jostain ihmeen syystä eivät päiväkodista ole vielä tehneet. Olen aina ajatellut, että en puutu muiden asioihin, mutta tuon tytön silmät ovat aina niin surulliset ja säälittää niin kovasti.
Ap
Esittäydy hänelle hymyssä suin ja yllättäen. Varmasti häkeltyy ja kertoo nimensä. Olen tehnyt tämän monesti, toimii joka kerta.
En todellakaan usko, että mies on kultainen silloin kun kukaan ei näe.
Sanon nyt vieläkin uudelleen, että miehelle ei todellakaan uskalla puhua. Sain niin murhaavan mulkaisun häneltä kerran ihan siitä syystä, että kehtasin tervehtiä häntä. Kaikilla lapsilla ei tosiaan tarvitse olla samanlaisia vaatteita kuin minun lapsellani, mutta hänelläkään ei ole hienoja vaatteita. Olen aiemmin ketjussa kirjoittanut, että ostan lapseni vaatteet käytettynä, joten eivät ole mitään uusinta trendiä tai merkkiä. Minulle tärkeintä lapsen vaatetuksessa on se, että se on säänmukaista eikä ole liian kuuma tai kylmä.
Kuvailin päivystäjälle tilanteen noin kuin kirjoitin, kirjoitin kaikki asiat paperille ylös ennenkuin soitin, etten unohda sanoa mitään tärkeää. Mielestäni todellakin minulle kuuluu tehdä ilmoitus, koska on noin räikeää kaltoinkohtelua lasta kohtaan ihan häpeilemättä muiden edessä. Ja tosiaan ihan siksikin, jos päiväkodista ei uskalleta tehdä, kun olisi pakko nimetä joku hoitaja ilmoituksen tekijäksi.
Lasu ei varmasti automaattisesti tarkoita huostaanottoa ja jos totta puhun, luulen että se olisi tälle tytölle vain hyväksi tässä tilanteessa, tai ainakin saavat apua kotiin.
Minut on nuorena otettu huostaan juopolta äidiltäni. Se oli kamalaa ja oli vaikea tilanne ja inhosin olla laitoksessa. Olisin päässyt sijaisperheeseen, mutta olin niin pian täyttämässä 18v, että olin vain hetken laitoksessa ja pääsin takaisin kotiin. Sitten muutin heti pois kun olin täysi-ikäinen. Mielestäni tosiaan nuo laitokset eivät todellakaan ole oikeita paikkoja lapsille, ellei kyseessä ole jo todella syvässä suossa oleva nuori, mutta pienet lapet pääsevät käsittääkseni aika usein sijaisperheisiin, jos huostaanottoon päädytään. Kun mietin omaa tilannettani nykyään, mietin miksei oloihini puututtu jo päiväkodissa, vasta aikuisena olen tajunnut monta asiaa, joista päiväkodin työntekijöiden on ollut pakko tajuta, että kaikki ei ole hyvin kotona. Olisi ollut minulle paljon parempi päästä pois kotoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös lasun tekoon tarvita vähintään nimi? Päiväkodista tuskin saavat sitä minulle kertoa? Olen kyllä miettinyt että varuiksi tekisin, jos jostain ihmeen syystä eivät päiväkodista ole vielä tehneet. Olen aina ajatellut, että en puutu muiden asioihin, mutta tuon tytön silmät ovat aina niin surulliset ja säälittää niin kovasti.
Ap
Esittäydy hänelle hymyssä suin ja yllättäen. Varmasti häkeltyy ja kertoo nimensä. Olen tehnyt tämän monesti, toimii joka kerta.
Voisin kyllä yrittää, pitää vain koota rohkeutta siihen. Onpahan viikonloppu aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan usko, että mies on kultainen silloin kun kukaan ei näe.
Sanon nyt vieläkin uudelleen, että miehelle ei todellakaan uskalla puhua. Sain niin murhaavan mulkaisun häneltä kerran ihan siitä syystä, että kehtasin tervehtiä häntä. Kaikilla lapsilla ei tosiaan tarvitse olla samanlaisia vaatteita kuin minun lapsellani, mutta hänelläkään ei ole hienoja vaatteita. Olen aiemmin ketjussa kirjoittanut, että ostan lapseni vaatteet käytettynä, joten eivät ole mitään uusinta trendiä tai merkkiä. Minulle tärkeintä lapsen vaatetuksessa on se, että se on säänmukaista eikä ole liian kuuma tai kylmä.
Kuvailin päivystäjälle tilanteen noin kuin kirjoitin, kirjoitin kaikki asiat paperille ylös ennenkuin soitin, etten unohda sanoa mitään tärkeää. Mielestäni todellakin minulle kuuluu tehdä ilmoitus, koska on noin räikeää kaltoinkohtelua lasta kohtaan ihan häpeilemättä muiden edessä. Ja tosiaan ihan siksikin, jos päiväkodista ei uskalleta tehdä, kun olisi pakko nimetä joku hoitaja ilmoituksen tekijäksi.
Lasu ei varmasti automaattisesti tarkoita huostaanottoa ja jos totta puhun, luulen että se olisi tälle tytölle vain hyväksi tässä tilanteessa, tai ainakin saavat apua kotiin.
Minut on nuorena otettu huostaan juopolta äidiltäni. Se oli kamalaa ja oli vaikea tilanne ja inhosin olla laitoksessa. Olisin päässyt sijaisperheeseen, mutta olin niin pian täyttämässä 18v, että olin vain hetken laitoksessa ja pääsin takaisin kotiin. Sitten muutin heti pois kun olin täysi-ikäinen. Mielestäni tosiaan nuo laitokset eivät todellakaan ole oikeita paikkoja lapsille, ellei kyseessä ole jo todella syvässä suossa oleva nuori, mutta pienet lapet pääsevät käsittääkseni aika usein sijaisperheisiin, jos huostaanottoon päädytään. Kun mietin omaa tilannettani nykyään, mietin miksei oloihini puututtu jo päiväkodissa, vasta aikuisena olen tajunnut monta asiaa, joista päiväkodin työntekijöiden on ollut pakko tajuta, että kaikki ei ole hyvin kotona. Olisi ollut minulle paljon parempi päästä pois kotoa.
Ap
Juu, minultakin 80 luvulla perhepäivähoitaja vain kysäisi, että onko se isä taas heitellyt lautasia (teki näin pari kertaa viikossa kännipäissään).
Hyvä ap, aivan oikein teit. Todellakin huostaanotto on sen verran monimutkainen ja kallis prosessi, että siihen ei heppoisin perustein saatikka ensimmäisenä keinona lähdetä. Lapsen kannalta on parempi, että ilmoituksia tulee useammalta taholta eli useampi ihminen on huolissaan.
Mietin sitä, että jos isä käyttäytyy jo noin julkisella tilassa tuolla tavalla, mitä sitten mahtaakaan tapahtua neljän seinän sisällä
No juu en todellakaan usko, että ensimmäinen vaihtoehto lastensuojelussa on ottaa lapsi huostaan. Varmasti löytyy turhan virkaintoisia ihmisiä sieltäkin, kuten joka alalta, mutta jos siitä on kyse, silloinhan huostaanoton saa purettua oikeuden kautta viimeistään, ellei joku muu taho toppuuttele virkaintoista tätiä sitä ennen.
Minäkin mietin sitä, että kun ei edes yhtään yritä peitellä toimintaansa, niin mitä mahtaa kotona tehdä, kun kukaan ei näe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä miten tulisi toimia ja kertoa että olet huolissasi.
Päikyn henkilökunta kun ei voi sinulle juuta tai jaata sanoa tilanteesta.Ovat saattaneet päikystäkin jo tehdä lasun.
Mikä hiton päikky!
Se on päiväkoti.
Sun kuuluu tehdä ilmoitus huolestasi lapsen suhteen lastensuojeluun,mitä olet nähnyt ja kuullut,mutta ei mitään mutu-juttuja,silkka totuus.
päiväkoti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä miten tulisi toimia ja kertoa että olet huolissasi.
Päikyn henkilökunta kun ei voi sinulle juuta tai jaata sanoa tilanteesta.Ovat saattaneet päikystäkin jo tehdä lasun.Mikä hiton päikky!
Se on päiväkoti.
Sun kuuluu tehdä ilmoitus huolestasi lapsen suhteen lastensuojeluun,mitä olet nähnyt ja kuullut,mutta ei mitään mutu-juttuja,silkka totuus.
Et varmaankaan ole lukenut koko ketjua, mutta soitin tosiaan perjantaina illalla sosiaalipäivystykseen ja kerroin tuosta. Jätin ilmoituksen jo, kun tottakai tiedän tytön päiväkodin ja ryhmän, sekä asuinkunnan ja etunimen. Yritän huomenna vielä selvittää isän nimen ja soitan sitten lastensuojeluun ja täydennän sitä ilmoitusta, jos saan isän nimen selville.
Ap
Sain isän nimen selville tänään aamulla. Vein lapsen hitusen myöhempään ja osuttiin samaan aikaan parkkipaikalle. Otin miehen rekkarin ylös ja tein kyselyn sen perusteella ja sain nimen.
Sisällä ajattelin vielä varmistaa, että se on tosiaan hänen nimensä, eikä kenenkään muun sukulaisen, joten yritin sitä, että ykskaks esittelen itseni hänelle. Esittelin itseni hänelle hymyillen, että olen x, tuon y:n äiti. Hän katsoi minua hetken ärsyyntyneenä ja tiuskaisi että "mitä v*ttua se mua kiinnostaa". Sanoin hänelle että kun törmätään niin usein, niin ajattelin että olisi ollut ihan kiva tehdä sinunkaupat. Hän mulkaisia minua pahasti ja lähti menemään.
Kun riisuin lapselta ulkovaatteita ja hoitaja tuli ottamaan häntä vastaan, juttelin sitten samalla, että tuolla (nimi jonka sain rekkarin perusteella) taitaa olla hiukan huono aamu. Hoitaja myönteli asiaa, joten ilmeisesti tuo on hänen nimensä. Puhuin samalla siitä, että olen ollut hiukan huolissani hänen käytöksestään lapsensa kanssa, mutta hoitaja ei tietenkään oikein voinut sanoa mitään asiasta.
Olen nyt kuitenkin soittanut lastensuojeluun ja täydentänyt ilmoitustani siellä tuon isän nimen osalta. Virkailijan äänensävystä päättelin, että taitaa olla tuttu tapaus. Joten nyt ainakin olen tehnyt kaiken voitavani ja toivon, että tyttö saa apua. Ja toivon myös, että isä ei tajua minun tehneen ilmoitusta.
Ap
No kyllä on käytöstavat hukassa ukolla. Olisin ollut ihan varma, että kuten joku sitä ehdotti, että häkeltyy tuollaisesta ja kertoo nimensä. Tarvitse enää lainkaan ihmetellä, miksi lapsista kasvaa sellaisia kuin nykyään kasvaa jos vanhemmatkin ovat tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sain isän nimen selville tänään aamulla. Vein lapsen hitusen myöhempään ja osuttiin samaan aikaan parkkipaikalle. Otin miehen rekkarin ylös ja tein kyselyn sen perusteella ja sain nimen.
Sisällä ajattelin vielä varmistaa, että se on tosiaan hänen nimensä, eikä kenenkään muun sukulaisen, joten yritin sitä, että ykskaks esittelen itseni hänelle. Esittelin itseni hänelle hymyillen, että olen x, tuon y:n äiti. Hän katsoi minua hetken ärsyyntyneenä ja tiuskaisi että "mitä v*ttua se mua kiinnostaa". Sanoin hänelle että kun törmätään niin usein, niin ajattelin että olisi ollut ihan kiva tehdä sinunkaupat. Hän mulkaisia minua pahasti ja lähti menemään.
Kun riisuin lapselta ulkovaatteita ja hoitaja tuli ottamaan häntä vastaan, juttelin sitten samalla, että tuolla (nimi jonka sain rekkarin perusteella) taitaa olla hiukan huono aamu. Hoitaja myönteli asiaa, joten ilmeisesti tuo on hänen nimensä. Puhuin samalla siitä, että olen ollut hiukan huolissani hänen käytöksestään lapsensa kanssa, mutta hoitaja ei tietenkään oikein voinut sanoa mitään asiasta.
Olen nyt kuitenkin soittanut lastensuojeluun ja täydentänyt ilmoitustani siellä tuon isän nimen osalta. Virkailijan äänensävystä päättelin, että taitaa olla tuttu tapaus. Joten nyt ainakin olen tehnyt kaiken voitavani ja toivon, että tyttö saa apua. Ja toivon myös, että isä ei tajua minun tehneen ilmoitusta.
Ap
Ei varmaan joo tajua kun oot julkisesti nettiin sepustanut koko tapauksen.....
Laissa on asetettu ilmoitusvelvollisuus tietyissä tehtävissä toimiville, jos ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Tällaisia tehtäviä on lastensuojelulain 25 §:n mukaan muun muassa seuraavilla aloilla: sosiaali- ja terveydenhuolto tai lasten päivähoito jne.
Mihinkään pelkoon hoitohenkilökunnan on ihan turha vedota. Asiasta on laissa säädetty ja ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti on rikos.
Lasusta seuraa että lapset otetaan huostaan. Heidät erotetaan vanhemmistaan ja laitetaan lastenkotiin tai muuhun sijoitukseen. Tästä aiheutuu lapselle suurta surua ja vahinkoa. Tuttava oli lastenkodissa. Siellä tapana että pinnataan koulusta. Sitten joutuii sieltä huumeisiin ja rikolliseksi tielle. Vanhemmat masentuivat
Lasun sijaan voi kysyä onko ongelmia.