Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietityttää lapsen päiväkodissa yksi vanhempi

Vierailija
17.01.2020 |

Lapseni aloitti viime vuoden lopulla päiväkodissa, joka on mennyt hyvin. Olen kuitenkin hiukan alkanut ihmettelemään yhtä vanhemmista, johon olen törmännyt aika usein, kun vien ja haen lasta.

Kyseessä on yhden tytön isä ja kuten sanoin, törmään häneen liki joka kerta kun päiväkodilla käyn. Kiinnitin heti huomiota ensimmäisellä kerralla siihen, että tämä isä äyski todella rumasti tytölle ja tyttö näytti jotenkin surulliselta tai apaattiselta ja vaatteet olivat mielestäni yövaatteiden näköiset kuosiltaan, istuvuudeltaan ja kunnoltaan. Riisui tytöltä äkkiä ulkovaatteet äyskien tälle ja kun vaatteet oli saanut pois, lähti mitään sanomatta menemään.

Ajattelin aluksi tietysti, että kaikilla voi olla välillä hermo kireällä tai kiire, mutta tämä käytös on toistuvaa. Joka kerta isä äyskii ja kiroilee tytölle ja tyttö vaikuttaa kovin alistuneelta jotenkin. Ja aina hänellä on ihan kluttuiset vaatteet päällä, välillä mielestäni jopa hiukan läpikuultavat. Lisäksi huomioni kiinnitti heti tytön silmät, minusta hänellä on todella tummat silmäpussit, mutten tiedä johtuisiko jostain geeneistä?

Viimeksi tänään lasta hakiessa tämä isä oli samaan aikaan paikalla. Isä kiroili lapselle ja uhkaili jättävänsä tämän yksin jos nyt ei mene kengät jalkaan ja tyttö hermostui isälleen, piti turhautunutta yninää ja mätkäisi isää pari kertaa. En tiedä miten tilanne päättyi, kun menin omaa lastani hakemaan sisältä.

Olen miettinyt pitäisikö minun puuttua tuohon, mutta en kyllä uskalla. Isä vaikuttaa koko ajan siltä, että hermo katkeaa hetkenä minä hyvänsä, eikä todellakaan näytä sellaiselta ihmiseltä, jonka kanssa voisi keskustella mistään asiasta rauhallisesti. Tyttöä käy kovin sääliksi.

Tuskin päiväkodin henkilökunnallekaan sanominen auttaisi, kun isä on tehnyt useamman kerran tuollaista myös heidän edessään, kun kertovat samalla isälle miten on mennyt tai ovat aamulla ottamassa vastaan ja silti isä kiroilee ja äyskii lapselle ja suurinpiirtein tuuppaa pois päin itsestään.

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.han monesti kirjoitti, ettei tiedä onko päiväkodista tehty ilmoituksia, koska hänelle ei sitä voida kertoa. Mistä olette saaneet päähänne, että ap on sanonut, että päiväkodista EI ole tehty ilmoituksia?

Vierailija
142/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aivan huono, 7.5/10 pistettä.

Hieno alku, mutta taisit käyttää liian isoa lusikkaa. Maalasit isän todella inhottavaksi mikä yleensä menee läpi, mutta äidin puutteesta meni uskottavuus. Liikaa on liikaa. Ehkä jos äiti olisi välillä tuonut lapsen ja ollut myös todella apea tai isä olisi ollut sinua kohtaan mukava olisi nostanut pisteen tai enemmän. Olet hyvä kirjoittamaan, mielikuvituksesi toimii, mutta tarvitse vielä ulkopuolisen apua katsomaan ettei mene liikaa ihmemaahan.

Odotan jo seuraavaa tarinaasi innolla!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.han monesti kirjoitti, ettei tiedä onko päiväkodista tehty ilmoituksia, koska hänelle ei sitä voida kertoa. Mistä olette saaneet päähänne, että ap on sanonut, että päiväkodista EI ole tehty ilmoituksia?

Tällä palstalla jylläävät lukutaidottomuus ja olkiukkoilu. 

Vierailija
144/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä nyt odotan loppuratkaisua vielä.

Tytön äiti on kuollut ja on muutenkin ollut paljon vaikeuksia. Lastensuojelun yhteydenotto on isälle liikaa, ja eräänä aamuna hän romahtaa paikalle sopivasti osuneen ap:n olkaa vasten. Lopultakin mies saa itkeä ja sanoittaa tunteensa ap:n hellässä talutusnuorassa!

Ap, lapsensa, tyttöressu ja isä muodostavat pian suloisen uusperheen. Yhdessä he kirjoittavat kirjan menetyksestä ja tunteiden turvallisesta ilmaisemisesta.

Vierailija
145/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnalle ensin ilmoitus, ei kaikki vanhemmat ole terveitä fyysisesti tai henkisesti ja jos tätä käytöstä on jatkuvasti, niin kyseessä voi hyvinkin olla joku sairaus, päiväkodin tehtävä on myös kiinnittää huomiota siihen vanhempien ja lasten vuorovaikutukseen, jos näitä tilanteita ei henkilökunta näe, niin puhu heille. Päiväkodista ollaan lastensuojeluun yhteydessä tarvittaessa...

Vierailija
146/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä nyt odotan loppuratkaisua vielä.

Tytön äiti on kuollut ja on muutenkin ollut paljon vaikeuksia. Lastensuojelun yhteydenotto on isälle liikaa, ja eräänä aamuna hän romahtaa paikalle sopivasti osuneen ap:n olkaa vasten. Lopultakin mies saa itkeä ja sanoittaa tunteensa ap:n hellässä talutusnuorassa!

Ap, lapsensa, tyttöressu ja isä muodostavat pian suloisen uusperheen. Yhdessä he kirjoittavat kirjan menetyksestä ja tunteiden turvallisesta ilmaisemisesta.

Minä odotan että loppuratkaisu on että tyttöparka pääsi lastenkoti Yksityiset Lastenkodit Oy:hyn, joka oli kuin taivas maan päällä ja eli elämänsä onnellisena loppuun asti. Ostakaa tekin osakkeita ja markkinoikaa kotikunnallenne sekä tehkää ahkerasti lasuja.

Vierailija
147/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on kertonut, että hänen mielestään hoitohenkilökunta pelkää.

Tuo on havainto, joka pitää ehdottomasti tutkia.

Vierailija
148/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on kertonut, että hänen mielestään hoitohenkilökunta pelkää.

Tuo on havainto, joka pitää ehdottomasti tutkia.

Misså tämä päiväkoti on?

Vierailija
149/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle; todella hyvä että ilmoitit asiasta eteenpäin.

Itse kadun kolmea tapausta jossa olen nähnyt lasten vakavaa kaltoinkohtelua ja jokaisessa tapauksessa ilmoitin lastensuojeluun liian myöhään. Soitin kyllä, mutta niin että en ollut enää paikalla näkemässä minne lapsi meni. Jokaisessa tapauksessa jäin miettimään näkemääni liian pitkään. Viimeisin kerta oli kun näin ratikassa tosi huonokuntoisen päihdeäidin ja pienen vauvan liian vähissä vaatteissa, paljain jaloin jne. Olisi pitänyt soittaa poliisille heti mutta en ollut varma miten suhtautua ja jäin miettimään. Sitten kun soitin, minulle sanottiin että jatkossa heti soitto poliisille ja pitää jäädä seuraamaan tilannetta. Eli kyllä kadutti jälkeenpäin oma hidastelu. Eli minusta on hienoa jos joku muu on toiminut, ja ajoissa. Ja siis aikuinen ei siihen ilmoitukseen kuole, vaikka kuinka saisi raivarit siitä että hänestä on ilmoitus tehty. Mutta lapsi voi kuolla siksi että kukaan ei välittänyt ajoissa.

Ja en tajua miksi täällä jotkut jaksaa vauhkota turhista ilmoituksista. Sen mitä tämän ketjun aloittanut on kertonut näkemästään lapsesta, on jo ihan riittävän huolestuttavaa asiaa. Hyvä ystäväni on ala-asteella töissä ja on kertonut että on tullut tapauksia eteen missä joku tietty lapsi on koko ajan väsynyt ja likaiset vaatteet jne. Kun asioita on alettu selvittämään niin lapsen tilanne ”kotona” on saattanut olla aivan hirveä. Mutta selvityksiin ei päästä, ellei joku aikuinen näe ja huomaa ja toimi.

Vierailija
150/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OutiM kirjoitti:

Itse kadun kolmea tapausta jossa olen nähnyt lasten vakavaa kaltoinkohtelua ja jokaisessa tapauksessa ilmoitin lastensuojeluun liian myöhään. Soitin kyllä, mutta niin että en ollut enää paikalla näkemässä minne lapsi meni. Jokaisessa tapauksessa jäin miettimään näkemääni liian pitkään. Viimeisin kerta oli kun näin ratikassa tosi huonokuntoisen päihdeäidin ja pienen vauvan liian vähissä vaatteissa, paljain jaloin jne. Olisi pitänyt soittaa poliisille heti mutta en ollut varma miten suhtautua ja jäin miettimään. Sitten kun soitin, minulle sanottiin että jatkossa heti soitto poliisille ja pitää jäädä seuraamaan tilannetta. Eli kyllä kadutti jälkeenpäin oma hidastelu. Eli minusta on hienoa jos joku muu on toiminut, ja ajoissa. Ja siis aikuinen ei siihen ilmoitukseen kuole, vaikka kuinka saisi raivarit siitä että hänestä on ilmoitus tehty. Mutta lapsi voi kuolla siksi että kukaan ei välittänyt ajoissa.

Ja en tajua miksi täällä jotkut jaksaa vauhkota turhista ilmoituksista. Sen mitä tämän ketjun aloittanut on kertonut näkemästään lapsesta, on jo ihan riittävän huolestuttavaa asiaa. Hyvä ystäväni on ala-asteella töissä ja on kertonut että on tullut tapauksia eteen missä joku tietty lapsi on koko ajan väsynyt ja likaiset vaatteet jne. Kun asioita on alettu selvittämään niin lapsen tilanne ”kotona” on saattanut olla aivan hirveä. Mutta selvityksiin ei päästä, ellei joku aikuinen näe ja huomaa ja toimi.

Ei kai tässä nyt turhat ilmoitukset ole se asian ydin. Aloittaja on kertonut päiväkodista, jonka henkilökunnan toiminta täyttää rikoksen tunnusmerkit.

Vanhempien kuuluu saada tieto.

Vierailija
151/152 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OutiM kirjoitti:

Ei kai tässä nyt turhat ilmoitukset ole se asian ydin. Aloittaja on kertonut päiväkodista, jonka henkilökunnan toiminta täyttää rikoksen tunnusmerkit.

Missä tämä päiväkoti on?

Vierailija
152/152 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OutiM kirjoitti:

Ei päiväkoti voi katsoa läpi sormiaan vastuuta lapsesta, siksi että pelkää jotain lastaan kaltoinkohtelevaa äijää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme