Äidiksi tulleet naiset miksei sinulla ole kerran kuussa aikaa parhaalle ystävällesi?
-Vauva pitää imettää parin tunnin välein, taapero vaatii huomiota, mies on töissä ja koti on sekaisin.
Rakas ystävä, olen vauvasi kummitäti, joten eikö minulla ole oikeutta nähdä sinua ja vauvaa? Sotkuisesta kodista en välitä. En ole pyytämässä sinua kaljalle tai baanalle (en käy baareissa ja olen absolutisti, etkö muista?) Tarjoudun olemaan vapaaehtoinen lapsenvahti, koska pidän lapsista ja sinä ja miehesi saisitte olla edes tunnin-kaksi kahden. Ei kelpaa, mutta raha kelpaa.. Minulla on ura mutta sinulla on mies, perhe ja olet naimisissa.. minä en. Minua ei ole onni potkinut samalla tavalla, vaikka haluaisin. Olemme parhaat ystävät mutta miksi käyttäydyt kuin olisin sinulle kuin musta vaate?
Kommentit (42)
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vauva pitää imettää parin tunnin välein, taapero vaatii huomiota, mies on töissä ja koti on sekaisin.
Rakas ystävä, olen vauvasi kummitäti, joten eikö minulla ole oikeutta nähdä sinua ja vauvaa? Sotkuisesta kodista en välitä. En ole pyytämässä sinua kaljalle tai baanalle (en käy baareissa ja olen absolutisti, etkö muista?) Tarjoudun olemaan vapaaehtoinen lapsenvahti, koska pidän lapsista ja sinä ja miehesi saisitte olla edes tunnin-kaksi kahden. Ei kelpaa, mutta raha kelpaa.. Minulla on ura mutta sinulla on mies, perhe ja olet naimisissa.. minä en. Minua ei ole onni potkinut samalla tavalla, vaikka haluaisin. Olemme parhaat ystävät mutta miksi käyttäydyt kuin olisin sinulle kuin musta vaate?
Annatko siis rahaa / lahjakortteja lahjaksi kummilapselle (=vanhempien käyttöön)? Anna mieluummin lahja, esim. vaate tai lelu, jota lapsi tarvitsee. Kysy vanhemmilta etukäteen, mitä lapsi tarvitsee. Näin omat kummini tekivät, kun olin lapsi. En muista, että koskaan olisivat antaneet rahaa.
Kun lapsi on isompi ja pystyt ja haluat viettää aikaa hänen kanssaan, anna lahjaksi esim. yhteinen risteily, huvipuisto- tai ostosreissu.
Kerran olen antanut rahaa lahjaksi. Ystävällä on tapana pyytää juhlapäivinä rahaa ilman että näkisimme. Sanoin etten pidä tuollaisesta ja päätin olla ostelematta yhtikäs mitään jos minua pidetään lahjakoneena.
Jos vauva käy rinnalla parin tunnin välein niin kyseessä on varmasti tosi pieni vauva vielä.
Se äiti on vielä väsynyt ja ehkä kipeä (tikit voi aiheuttaa sen ettei voi pissata kuin bideesuihkun kanssa, ja sen tekee mielummin kotona rauhassa, onkohan jälkivuoto edes loppunut tai jälkisupistukset)
Eikö hän päästä sinua edes kylään kotiinsa?
Itselleni oli ihana kun joku katsoi lapsia sen hetken, että pääsin suihkuun.
Lapsia saaneet ystävät on parasta unohtaa, olen huomannut. Heillä ei todellakaan ole aikaa ystäville, ja silloin harvoin kun heitä tapaa, puheena pitäisi olla vain ja ainoastaan heidän lapsensa. Kun minä tai minun kuulumiseni eivät selvästikään kiinnosta enää, en ymmärrä miksi minun pitäisi toimia kasettinauhurina lapsen uni-/ruoka-/whatnotongelmille. Ne eivät nimittäin kiinnosta pätkääkään.
Ystäviä löytää aina lisää.😊 Kaikkien kanssa juttu ei vaan kestä loppuelämää.
Se aika menee siellä ripsienpidennyshuollossa tietty 🙄
Oli minulla aikaa. Mutta vauvavuonna vajosin jonkinlaiseen kuplaan, maailmassani ikään kuin oli vain minä ja vauva. Havahduin sieltä vasta kun lapsi täytti 1. Luulen että hormonit ja imetyksen loppuminen vaikuttivat asiaan.
Ensimmäisen vuoden aikana tapasin vain parasta ystävääni, hän kävi usein meillä. Muitakin kävi muutaman kerran. Sen vuoden jälkeen vasta aloin itse tehdä aloitteita, ehdottaa näkemistä ja lähteä pois kotoa. Ystävät ihme kyllä olivat vielä tallessa, mutta onhan tuo aika huonoa käytöstä ystäviä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatukset on vain lapsessa. Ei tarvitse ketään muuta miehen lisäksi. Ei kaipaa muuta. Onni on siinä.
Lapsen saaminen on hieno asia, mutta sitä en ymmärrä miksi ystävä ei kelpaa mutta rahani kyllä.
Eikä niiden lasten saaminen nyt niin paljoa väsytä tai vie aikaa ettei ehtisi vaikka kävelylle lapsen ja ystävän kanssa. Vauvalomalla on kerrankin aikaa opiskella, tavata ystäviä vauvan kanssa tietty, sukuloida. Kaikki ihastelevat vauvaa ja se tuntuu äidistä mukavalta. Itse olisin tullut hulluksi kotona. Olen ollut jokaisen lapseni kanssa kotona niin kauan kuin hoitovapaata on saanut. Opiskellut ja viettänyt aikaa perheen ja ystävien kanssa. Isovanhemmat ovat kuolleet enkä ole käyttänyt koskaan lastenhoitajia. Tämä aika on ollut parasta aikaa.
Vähän riippuu siitäkin millaista ystävyytenne on ollut tähän asti ja millaisissa merkeissä olette tapailleet toisianne. Nuorella äidillä kaikki on muuttunut ja mullistunut, koko elämä. Entinen voi tuntua kaukaiselta ja vieraalta, ja voi jännittää ja mietityttää, osaako ystävä suhtautua ja muuttua mukana. Hävettääkin saattaa; jos olette yleensä nähneet baareissa tälläytyneenä minimekkoihin, meikkeihin ja merkkilaukkuihin, voi olla nolon tuntuista edes näyttäytyä tukka rasvaisena, silmänaluset mustina, hoitamattomana ja happamalta maidolta ja vauvankakalta haisten.
Ehkä vaatii sinulta ystävänä vähän aktiivisuutta. Kerro milloin voisit tulla piipahtamaan. Nimenomaan sano että tulet vain käymään, maks puoli tuntia, ja että tuot teille itse jotain syötävää ja lupaat keittää kahvinkin tai teen itse. Tai mitä vaan. Ja näin sitten teet.
Kysy miten voit olla tukena. Kysy miten ystävä jaksaa. Kuuntele häntä. Hänen juttunsa ehkä tosin tuntuvat sinulta tylsiltä: hän kertoo vauvan imemisestä, kakan koostumuksesta, oman epparihaavansa paranemisesta jne jne. Sinun mahdolliset kuulumisesi työ- kaveri- ja harrastusmaailmasta kuulostavat varhaisen äitiyden tilassa avaruusfysiikalta, joka ei liity mitenkään mihinkään, joten niitä kuulumisia ei nyt kannata tyrkyttää.
Mutta jos haluat jakaa hänen kanssaan äitiyden kokemusta, iloja ja suruja, niin kuuntele ja anna hänen puhua. Auttele missä näet, älä kritisoi mitään. Jos vauva rääkyy ja tarvitsee kantamista ja hyssyttelyä niin kanna ja hyssyttele, pistä äiti nukkumaan.
Ei se alku aina ole helppoa. Mutta jos osaat olla tukena ja apuna, saat varmasti tulla toistekin.
Miksi annat hänelle rahaa? Lopeta se. Harvoja naisia kiinnostaa ystävät sen jälkeen kun pariutuvat tai saavat lapsen.
Mulla ei ole yhtään ylimääräistä energiaa. Ei ole aikaakaan. Jos olisi, käyttäisin sen nukkumalla.
Sä tulet meille ja sanot ettei sen väliä vaikka ei olla siivottu, mutta arvostelet kaikkea alkaen mun silmäpusseista ja päätyen kasvattamattomaan kakaraan jota paapotaan liikaa (kamoon se on muutaman kuukauden ikäinen vauva, sitä on pakko paapoa. Ehkä suakin ois pitänyt vauvana paapoa enemmän niin et ois noin itsekeskeinen vauva nyt)
Sanot, että voisit hoitaa vauvaa, mutta jos vauvan antaa sulle hoitoon 2 tunniksi, niistä enka menee siihen kun sulle pitää neuvoa ja laittaa valmiiksi kaikki etukäteen ja jälkimmäinen siihen kun tulet herättämään ja kysymään neuvoa. Sen jälkeen pitää vielä siivota sun jäljet. Sori nyt, mutta sun avusta on enemmän lisätyötä kuin hyötyä.
Ja lisäksi tämä marinasi on paljastanut susta piirteitä, joiden takia ystävyytesi kiinnostaa hetke hetkeltä vähemmän. Tarvitsen ystäviä, joista on jotain iloa. Mulla ei ole varaa sellaisiin, jotka vaan vaatii lisää kaikkien muiden vaatimusten jatkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatukset on vain lapsessa. Ei tarvitse ketään muuta miehen lisäksi. Ei kaipaa muuta. Onni on siinä.
Lapsen saaminen on hieno asia, mutta sitä en ymmärrä miksi ystävä ei kelpaa mutta rahani kyllä.
No miksi helvetissä sinä annat rahaa? Vai pyytääkö ystäväsi? Jos joku tuo lapselle rahaa/tavaraa lahjaksi niin pitäisikö kieltäytyä?
Siusis miksi sinä ystävällesi rahaa kannat?
Hemmetti vieköön, olet kyllä outo. Ystäväsi ei varmaan jaksa sinua katsella. Hölmö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi helvetissä sinä annat rahaa? Vai pyytääkö ystäväsi? Jos joku tuo lapselle rahaa/tavaraa lahjaksi niin pitäisikö kieltäytyä?
Siusis miksi sinä ystävällesi rahaa kannat?
Hemmetti vieköön, olet kyllä outo. Ystäväsi ei varmaan jaksa sinua katsella. Hölmö!
Lopeta kiroilu! Kerran annoin pienen summan rahaa lahjaksi mutta ystävä pyytää juhlapäivinä rahaa ilman että näkisin ystävää ja hänen perhettään. Kaikella on rajansa enkä ole lahjakone.
Hei ap! Ehdota ystävällesi, että tulisit hänen luokseen imuroimaan ja siivoamaan. Leipomaan ja laittamaan ruokaa niin, että ystävällesi olisi valmista ruokaa pakastimessa koko viikoksi. Ystäväsi voisi olla vain vauvan kanssa, kun sinä touhuat. Juttelu ystävän kanssa onnistuu niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään ylimääräistä energiaa. Ei ole aikaakaan. Jos olisi, käyttäisin sen nukkumalla.
Sä tulet meille ja sanot ettei sen väliä vaikka ei olla siivottu, mutta arvostelet kaikkea alkaen mun silmäpusseista ja päätyen kasvattamattomaan kakaraan jota paapotaan liikaa (kamoon se on muutaman kuukauden ikäinen vauva, sitä on pakko paapoa. Ehkä suakin ois pitänyt vauvana paapoa enemmän niin et ois noin itsekeskeinen vauva nyt)
Sanot, että voisit hoitaa vauvaa, mutta jos vauvan antaa sulle hoitoon 2 tunniksi, niistä enka menee siihen kun sulle pitää neuvoa ja laittaa valmiiksi kaikki etukäteen ja jälkimmäinen siihen kun tulet herättämään ja kysymään neuvoa. Sen jälkeen pitää vielä siivota sun jäljet. Sori nyt, mutta sun avusta on enemmän lisätyötä kuin hyötyä.
Ja lisäksi tämä marinasi on paljastanut susta piirteitä, joiden takia ystävyytesi kiinnostaa hetke hetkeltä vähemmän. Tarvitsen ystäviä, joista on jotain iloa. Mulla ei ole varaa sellaisiin, jotka vaan vaatii lisää kaikkien muiden vaatimusten jatkona.
Hetkonen nyt! Oletko noin sekaisin alkoholista vai hormoneista? En minä vaadi ja laittele viestejä häiriköiden, en puutu toisten kasvatusmetodeihin enkä sotke. En ole uusavuton ja yleensä äidit antavat vähintään hoitokassin mukaan jos lapsi on hoidossa muualla kuin kodissa. Ei väliä hoidanko minä vai tuntematon lapsenvahti, mutta luulisi nyt luottavan ystäväänsä enemmän kuin tuntemattomaan. En ole kysynyt ystävältä miten lasta hoidetaan vaan enimmäkseen raskausajasta ja vauvan kehittymisestä, nuo ovat aivan normaaleja kysymyksiä ja äitinä sinun pitäisi ymmärtää että olet itsekin ollut joskus tietämätön ja ensikertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti onni on siinä silloinkin, kun joskus hamassa tulevaisuudessa olisi aikaa ystäville. Heitä ei nimittäin enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Se aika menee siellä ripsienpidennyshuollossa tietty 🙄
XD
AP laita viestiä ystävän miehelle ja ala hengata tämän kanssa niin johan mamma laittaa kiireesti sinulle viestiä. Itse tein näin ja sain ystäväni takaisin, oli ollut mustasukkainen vapaudestani ja urasta.
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko siis rahaa / lahjakortteja lahjaksi kummilapselle (=vanhempien käyttöön)? Anna mieluummin lahja, esim. vaate tai lelu, jota lapsi tarvitsee. Kysy vanhemmilta etukäteen, mitä lapsi tarvitsee. Näin omat kummini tekivät, kun olin lapsi. En muista, että koskaan olisivat antaneet rahaa.
Kun lapsi on isompi ja pystyt ja haluat viettää aikaa hänen kanssaan, anna lahjaksi esim. yhteinen risteily, huvipuisto- tai ostosreissu.
Rahan syytäminen kummin taholta väärässä muodossako sinusta tässä oli asian ydin?
Vierailija kirjoitti:
Hullu:X.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ahdistavaa olla sinun miehesi.
Aina on aikaa jollekin todella hyvälle. Sinä vain et ole sellainen, AP.