Kirjoita jotain koulussa oppimallasi pakkoruotsilla
Aloitan:
Klofton, besta tittare ok baskakokkare!
De va alt föri kvel. Kunat o soov got.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hejsan, hur mår ni? Hälsningar från andra sidan av världet. Hur är det i Finland? Här svettar jag i 30 gradens värme. Tvångsvenskan var roligt att studera när ja var en student. Jag förstår inte varför var det så svårt till andra.
Tack, viimeisin mår bra. Vädret är inte så bra. Var nånstans är du? Bor du där?
Jag tycker också om att prata svenska.
Autoc päätti suomentaa; viimeisin = vi 😁
Vierailija kirjoitti:
Där kommer Gunnel och Luffe.
Luffe, Luffe, kom hit! -Vuf vuf
Just det: Luffe, kom hit! Kan jag få en flaska Jaffis?
Jag ska ta en flaska jaffis.
Bilarnas förgiftiga avgaser förurenar luften.
Joka meillä vääntyi muotoon:
[jonkun oppilaan tai ruotsinkirjan hahmon nimi tähän] giftiga avgaser föurenar luften
Vierailija kirjoitti:
Jag ska ta en flaska jaffis.
Bilarnas förgiftiga avgaser förurenar luften.
Joka meillä vääntyi muotoon:
[jonkun oppilaan tai ruotsinkirjan hahmon nimi tähän] giftiga avgaser föurenar luften
anteeksi, förOrenar ei förUrenar.
Tre små troll, de leker med en boll.
Bollen är av guld.
De heter Tripp, Trapp, Trull.
Jag tycker om kvinnor i allmänhet och almänna kvinnor i synnerhet.
Smör, smör, julsex kommer tillbaka!
Meillä oli käytössä opus nimeltä Ruotsinkielen vaikeuksia. Ainoa mitä muistan on: varför är du så svart om fingarna?
Talkulla kuulostaa myös tutulta.
Heja grabbar frisk humör, det är det som susen gör!
L&10 ruotsista, virkamiesruotsi heittämällä läpi ja ikinä en ole missään tarvinnut kyseistä taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli käytössä opus nimeltä Ruotsinkielen vaikeuksia. Ainoa mitä muistan on: varför är du så svart om fingrarna?
Talkulla kuulostaa myös tutulta.
Heja grabbar frisk humör, det är det som susen gör!L&10 ruotsista, virkamiesruotsi heittämällä läpi ja ikinä en ole missään tarvinnut kyseistä taitoa. Korjattu
Det är jätte kiva att ha en mopo.
Skicka på dickar och allihuuppa.
Ruotsalaisen yhteistyöfiman pomo teetti ja lähetti minulle tällaisen huoneentaulun, kun sen mielestä olin jääräpäinen idiootti:) Kai tämä lopulta oli kuitenkin jonkinlainen anteeksipyyntö haukkumisistaan. Hyvin lopulta keskenämme pärjäilimme, vaikka sanailu oli välillä rankkaakin:) Vieläkin taulu on tallessa, mutta en tässä nyt äkkiä muista, menikö teksti kieliopillisesti oikein.
"Det finns två sätt att göra sakerna på, mitt sätt och felt sätt!"
Vad vill du att jag skriver hit?
Färjan glider sakta in i hamnen. Ja ihana Ruotsi häämöttää.
Det var min/mitt stora glädje att lära mig svenska när jag var ung. Det började i andra året i mellanskola, jag brukade få nio eller tio på testerna varje gång. Jag har aldrig behövt detta kunskap i mitt liv, men det är roligt att kunna förstå vad Wallander & andra säger på tv-filmen.
Det vill säga att jag känner inte till ordet: pakkoruotsi. Det gäller inte mig.