Kirjoita jotain koulussa oppimallasi pakkoruotsilla
Aloitan:
Klofton, besta tittare ok baskakokkare!
De va alt föri kvel. Kunat o soov got.
Kommentit (281)
Hasse har ont i halsen och smutsiga strumpår. Mamma har lagat makaronilådan. De är i ungnen.
Vierailija kirjoitti:
Jag heter Umboba, en liten negerpojke från Afrika. Jag kommer från ett U-land. Hjälp mig!
Absolut, alla kommer att hjälpa dig, du kan även ha lite bröstmjölk direkt från bröstet från ulla-maija alversson om du vill.
Vi är ju inte folk som röstar SD, vi kommer att göra allt för dig, bara du stannar i din kåkstad och jag kan bo kvar i söder med alla mina pengar du gör för oss som en den lilla slaven du är.
Puss och kram-
Matilda från söder
Jag är av den åsikten att det är det bästa jag vet.
Ohukainen ja Paksukainen elokuvassa Vanha Laurell & black face Hardy, på svenska:
Gamla Stan och Svarta Oliver
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jag heter Umboba, en liten negerpojke från Afrika. Jag kommer från ett U-land. Hjälp mig!
Absolut, alla kommer att hjälpa dig, du kan även ha lite bröstmjölk direkt från bröstet från ulla-maija alversson om du vill.
Vi är ju inte folk som röstar SD, vi kommer att göra allt för dig, bara du stannar i din kåkstad och jag kan bo kvar i söder med alla mina pengar du gör för oss som en den lilla slaven du är.
Puss och kram-
Matilda från söder
Tack! Önskar Lilla Svarta Umboba
Jag tykar om prästragen. Jag kommet just ny.
Jag hetar Pirkko, hur mor du, how gammal är du. Fi fan. 5 vuotta pakkoruotsia eikä suotta, eiku.
Vierailija kirjoitti:
Sjuu fittan, jag heter Martti, vi ses.
Siinä vuosien ruotsin opiskelun tulos, kuten huomaatte on verorahat hyödyllisesti käytetty.
Omat taidot on samaa luokkaa ja kyllä muuten nyppii nyt yliopiston pakollista virkamiesruotsia varten käyttää aikaa ja energiaa kielen opetteluun jota ei Ikinä tule missään tarvitsemaan (asuinpaikka ja oma ala sellaisia että kys. kieltä ei todellakaan tarvitse). Voisin käyttää tämän ajan niiiiiiin paljon paremminkin opiskelemalla jotain oikeasti hyödyllistä. En missään nimessä ole mikään ruotsivastainen, mutta ne opetelkoot ketkä kys. kieltä tarvitsevat. Harva nykyisin tarvitsee...
Sillä rahalla, mikä laitetaan pakollisen ruotsin opiskeluun peruskoulussa, saataisiin keskimäärin pari kouluavustajaa lisää per koulu. Hmmm, kumpikohan olisi järkevämpää 🤔
Vierailija kirjoitti:
Hasse har ont i halsen och smutsiga strumpår. Mamma har lagat makaronilådan. De är i ungnen.
Varför är de smutsiga strumpor I ugnen tillsammans med makaronilådan? Eller är det mamman son är i ugnen?
Skriv nånting på tvångsvenskan som du har lärt dig i skolan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varför är de smutsiga strumpor I ugnen tillsammans med makaronilådan? Eller är det mamman son är i ugnen?
SOM är...jävla auto correct!
Jag känner mig overklig. Liksom.. jag är inte ens här. På jorden. Men var är jag? För mycket dimma runtom mig. Tomt och svart. Tyst och mystiskt.
Mitt hjärta slår.. jag kan känna det men inte höra. Så jag måste ju vara verklig. Jag kan andas, jag kan tänka. Men trots allt .. jag känner mig overklig. Som en spöke som vill ha kontakt med människör men ingen ser mig. Var är jag.. vem är jag.
Livet är ingen dans på rosor.
Opettelimme opiskelukavereideni kanssa yo-kirjoituksia varten ruotsalaisia sanontoja, sillä yo-lautakunnalta herkiää paremmin lisäpinnoja noista sanonnoista. Sinä vuonna taisi 10 lukiomme ruotsin esseetä päätyä kyseiseen fraasiin. 😀
Om man inte tippar, kan man inte vinna.
Annas klara panna.
Kalle, Pelle, Olle, får en liten bulle.
Tre små troll: Tripp, Trapp, Troll, har en liten boll. Och bollen är av gull. De heter Tripp, Trapp Troll.
Det var allt, vad jag lärde på svenksa i skolan.
Min far, han har, tre smutsiga grisar
En blå, en grå
Och en, som jag inte visar.
Och Nu skall vi rita en man.
Ett huvud först har han.
Och armar sen,
Och kropp och ben
Med en pipa in munn
Och den väldigste hund
med längste svans,
som någånstin fanns.
En osthyvel. En jordbävning.
Muilla pohjoismaisilla kielillä menee toki jo kokonaisia lauseitakin - må ikke tildekkes.