Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 39-vuotiaana oppia uuden kielen?

Vierailija
16.01.2020 |

Ja muuttaa lasten kanssa yksin toiseen maahan ja aloittaa kaiken alusta? Isä ei ole mukana lasten elämässä ollenkaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 34 vuotiaana opiskelemaan englantia ja opin sitä 2 vuodessa n 3700 sanaa joten kyllä pystyy aikuisiälläkin oppimaan.

Vierailija
2/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin tutkimulsia siitä, että aikuisenakin voi oppia kielen ihan kohtuullisen sujuvasti, jos vaan tekeee työtä ja on motivoitunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakostihan sen oppii, jos toiseen maahan muuttaa.

Vierailija
4/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit. Mutta opiskeluun on laitettava jonkin verraan aikaa päivittäin. Jollain kansalaisopiston kurssilla et pitkälle pääse.

Vierailija
5/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi. Kunhan on vaan motivaatioita ja halua oppia uutta. Uudessa maassa se vielä auttaa, jos on enemmän tekemisissä natiivien kanssa.

Vierailija
6/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

39-vuotias voi oppia ihan kaikkea mitä haluaa. Kuten minkä tahansa muunkin ikäisenä!

Vierailija
7/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin 34 vuotiaana opiskelemaan englantia ja opin sitä 2 vuodessa n 3700 sanaa joten kyllä pystyy aikuisiälläkin oppimaan.

Minä opettelin pitkän englannin 38-vuotiaana iltalukiossa ja kirjoitin siitä Magnan.

Se englanti ei kuitenkaan mennyt riittävän syvälle muistiin ja aivoihin.

Taito ei ollut yhtä hyvä kuin pitkän saksan taito. Siitä kirjoitin 18-vuotiaan c:n. (en oo koskaan tarvinnut saksaa)

Eli vanhana oppii, mutta huonompi käyttökieli siitä tulee kuin nuorempana opitusta.

Vierailija
8/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Kannattaa lukea kirja Fluent Forever, siinä paljon tosi hyviä vinkkejä kielten opiskeluun. Kirjan kirjoittaja on oopperalaulaja jonka oli työtään varten pakko opiskella useita kieliä, muistaakseni italiaa, saksaa ja ranksaa ainakin.

Vierailija
9/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin 35-vuotiaana ulkomaille. Nyt 9 vuoden jälkeen ei minulla nyt vieläkään natiivin tasoinen kielitaito ole, mutta töissä käytän sitä päivittäin ja muutenkin tulen hyvin toimeen.

Lasten kanssa on jostain syystä edelleen vain helpompi puhua suomea, vaikka harjoitusmielessä voisi paikallista kieltä yrittääkin.

Vierailija
10/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä "pakosti" opi. Riippuu missä piireissä pyörii ja miten itse siihen kielen oppimiseen suhtautuu. Moni Suomeen muuttanut huomaa, että kaikki hoituu englannilla, eikä sitten opettele suomea.

Vierailija
11/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit! Netti on pullollaan erilaisia kursseja ja kieltenopettajat pitävät omia sivujaan ja jakelevat kielioppineuvoja. Jos löytyy intohimoa ja motivaatiota ja jos oman "pölkkypäisyydensietokyky" on hyvä, niin mikäs sinua estää. Mutta se vaatii ankaraa itsekuria. Joka päivä on "rääkättävä" itseään se tunti ainakin, usein aika tylsän ja puuduttavan pänttäämisen merkeissä. 

Lisäpotkua antaa youtuben videotarjonta. Vierasta kieltä on hyvä kuunnella ja runsaasti, koska joka kielellä on oma rytminsä. aluksi se kuulostaa kakofonialta, mutta pian korvasi harjaantuu kuulemaan "mökellyksen" sijasta sanoja. 

Lapsetkin voisi ottaa hommaan mukaan. Se olisi hieno, koko perheen harrastus! Voisitte kokeilla elää perhe-elämää tuolla vieraalla kielellä. Te ette ehkä koskaan muuta minnekään, mutta lapsesi saavat hienon "lahjan", ylimääräisen vieraan kielen kielipalettiinsa, josta heille voi tulevaisuudessa olla paljon iloa ja hyötyä.

Vierailija
12/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio on oltava kohdallaan, silloin onnistuu missä vain!

Vierailija
13/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opettelin pitkän englannin 38-vuotiaana iltalukiossa ja kirjoitin siitä Magnan.

Se englanti ei kuitenkaan mennyt riittävän syvälle muistiin ja aivoihin.

Taito ei ollut yhtä hyvä kuin pitkän saksan taito. Siitä kirjoitin 18-vuotiaan c:n. (en oo koskaan tarvinnut saksaa)

Vanhana 38-vuotiaana!

Aika hölmöä. Kerrassaan naurettavaa.

Eli vanhana oppii, mutta huonompi käyttökieli siitä tulee kuin nuorempana opitusta.

Vierailija
14/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei oppisi, jos motivaatiota löytyy sekä on aiemmin onnistunut oppimaan jonkun kielen. 

Olen nyt nelikymppisenä alkanut opetella uutta kieltä ja se on vasta alkumetreillä, joten en osaa sanoa lopputuloksesta mitään, mutta teen ihan erilaisia oivalluksia kuin nuorena. Lisäksi netti mahdollistaa vaikka mitä, mitä ei ollut silloin 20-40 vuotta sitten. 

Vierailija
15/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin melkein viisikymppinen kun kävin pari kertaa Puolassa ja opettelin kielen kuudessa vuodessa. Sen suunnan kielistä ei ollut taustoja, länsieurooppalaisista kyllä. Asennetta se vaatii kyllä, ja freessaa aivoja niin paljon että dementiakin varmaan lykkääntyy. Kuuntele opiskelemasi kielen musaa ja pänttää kielioppia ja sanastoa. Ensin kannattaa lukea kevyttä aineistoa netistä, esim juorulehtiä. Tietysti on myös kursseja, joilla minäkin kävin.

Vierailija
16/26 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä opettelin täysin uuden kielen ja siinä samalla nostin englannin kielen tosi hyvälle tasolle, reilusti yli viisikymppisenä aloin opiskella taas uutta kieltä, joka nyt n. 3-4 vuoden jälkeen on sillä tasolla, että minua ei enää pääse huijaamaan ja pystyn seuraamaan uutisia. Tällä hetkellä voin sanoa puhuvani 6 kieltä siten, että tulen ymmärretyksi ja ymmärrän itse. Englanti on testienkin mukaan lähellä natiivitasoa. Tietysti kaikissa kuuluu aksentti, kun ei lapsena ole kieltä oppinut.

Joten, ei, et todellakaan ole liian vanha oppimaan uutta kieltä. Ja vielä, kun asut maassa, jossa sitä puhutaan, opit tosi nopeasti.

Vierailija
17/26 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, aika loppuu kesken ja olet ihan liian vanha. 20 vuotta sitten olisi pitänyt jo mennä vaihtoon ja sitten jäädä sinne asumaan.

Sinä taas olet aivan liian yksinkertainen. Et kuulu tälle palstalle.

Vierailija
18/26 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

39 = kalkkis -> unohda vieraat kielet ja muut vaikeat asiat, keskity vain selviämiseen arjessa!

Puhu vaan omasta puolestasi, kalkkis.

Vierailija
19/26 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos kotouttaminen epäonnistuu 🥴

Vierailija
20/26 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit, paitsi et ehkä venäjää tai jotain muuta kieltä, jossa joudut kokonaan opiskelemaan uudet aakkoset.

Mitä vanhempi on, sitä hankalampaa on opiskella kokonaan uudet aakkoset. Itse halusin oppia venäjää mutta en tottunut kyrillisiin kirjaimiin (olen 51 ja kielet olleet aina helppoja), sanojen lukeminen oli aina liian hidasta ja hermostuin koko hommaan. Mutta ehkä nelikymppinen vielä tottuu.