Vain isällä on oikeus viettää lasten kanssa vapaa-aikaa?
Meillä tilanne on luisunut siihen, että riidan ja mökötyksen ja tulehtuneen ilmapiirin uhalla vain isällä on oikeus viettää lasten kanssa vapaa-aikaa, viedä elokuviin, jääkiekkopeleihin tms.
Olen itse kotona pienimmän kanssa, joten saan kuulemma olla muutenkin lasten kanssa paljon. Totuus on kuitenkin se, että päiväni kuluvat kotitöissä ym. eikä minulla tunnu olevan aikaa koko päivänä lasten kanssa olla. Kun mies vie isompia johonkin, olen minä pienempien kanssa kotona. Jos johonkin lähdenkin, on kotona tapeltu ja riidelty koko aika, kun olen poissa ja vastassa on aivan kammottava tunnelma. Siksi en uskalla oikein mihinkään kotoa poistua.
Mitä olette mieltä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mitä on nämä kuuluisat kotityöt joihin aina menee koko päivä? Huonoa ajansuunnittelua sanon minä.
No mun aamu alkaa sillä, että laitan koululaisia kouluun 7- 9.30 ja sen jälkeen siivoan ja ulkoilen pienien kanssa, sitten ekat tuleekin koulusta, ruoanlaittoa ja kuravaatteiden pesua, läksyjä, välipaloja, kotitöitä, harrastuksia.. Ei tässä päivän aikana ihan valtavasti jää aikaa. Kotona toki kerkiää välillä lautapelin pelaamaan tai läksyissä auttamaan, silloin kun ei ole vauvan kanssa touhua. Mutta aika vähiin jää se aika, mitä minä isompien kanssa vietän.
Palaa töihin niin sinulla on n. kolme tuntia siihen mihin sinulla nyt menee koko päivä. Totuus kyllä on se, että omassa organisointi kyvyssä on puutteita, jos saa vuonna 2020 kotitöihin menemään koko päivä, ettei muka ehdi lasten kanssa viettämään sitä vapaa-aikaa.
Toinen vaihtoehto on, että sinä palaat töihin ja mies jää kotiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on nämä kuuluisat kotityöt joihin aina menee koko päivä? Huonoa ajansuunnittelua sanon minä.
No mun aamu alkaa sillä, että laitan koululaisia kouluun 7- 9.30 ja sen jälkeen siivoan ja ulkoilen pienien kanssa, sitten ekat tuleekin koulusta, ruoanlaittoa ja kuravaatteiden pesua, läksyjä, välipaloja, kotitöitä, harrastuksia.. Ei tässä päivän aikana ihan valtavasti jää aikaa. Kotona toki kerkiää välillä lautapelin pelaamaan tai läksyissä auttamaan, silloin kun ei ole vauvan kanssa touhua. Mutta aika vähiin jää se aika, mitä minä isompien kanssa vietän.
Mitä, jos ne koululaiset opettelisi jo ihan itse ottamaan vastuuta niistä aamuista? Tekemään välipaloja? Kulkeemaan itse harrastuksiin? Koulaisilla kuravaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla samaa sanomaan. Mulla oli aikaa askarrella esikoisen ja naapurin lapsen kanssa vaikka kolmonen oli vauva. Elokuvissakin käytiin isolla porukalla.
Pyykkikone hoiti pyykit ja tiskikone tiskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiska töitään luettelee...miten teillä muuten koululaiset itse osallistuu?
Miehesi kuulostaa hullulta. Ei oo normaali parisuhde.
Kuulostaa minun korvaani siltä, että haluaisit joskus tehdä vain isompien kanssa jotain, mutta isä tyrii hommat ollessaan pienempien kanssa kotona. Eli ne kotitöiden määrät ei olisikaan se lopullinen ongelma.
Mitä, jos kuitenkin niillä lapsilla on oikeus vapaa-aikaan isänsä kanssa sinun uhriutuessa kotitöiden alle?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa minun korvaani siltä, että haluaisit joskus tehdä vain isompien kanssa jotain, mutta isä tyrii hommat ollessaan pienempien kanssa kotona. Eli ne kotitöiden määrät ei olisikaan se lopullinen ongelma.
Isä tyrii = ei tee asioita äidin tahtomalla tavalla?
Välipalat saa koululainen laitettua itsekin. Läksyjäkään ei kai pitäisi joka päivä joutua yhdessä tekemään, eikö näissäkin kannattaisi opettaa koululaista itsenäisyyteen? Kotitöitä (pyykinpesua, siivoamista) voi tehdä samaan aikaan, kun koululaiset ovat lähdössä kouluun, ei kai sen ikäinen nyt kovin suurta paimentamista enää vaadi?
Tuntuu, että ap nyt yrittää liikaakin paapoa lapsiaan.
Isä haluaa että lapset on puettu ja autossa odottamassa valmiina hauskanpitoon? Sinä tietysti puet ja järjestät. Mitä muuta isä tekee? Osallistuuko ihan tavallisiin askareisiin?
Vierailija kirjoitti:
Palaa töihin niin sinulla on n. kolme tuntia siihen mihin sinulla nyt menee koko päivä. Totuus kyllä on se, että omassa organisointi kyvyssä on puutteita, jos saa vuonna 2020 kotitöihin menemään koko päivä, ettei muka ehdi lasten kanssa viettämään sitä vapaa-aikaa.
Toinen vaihtoehto on, että sinä palaat töihin ja mies jää kotiin...
No me tehdään niin.
Eli olet itse tehnyt valinnan jäädä ennemmin kotiin ja nyt kuitenkin olet nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sortaminen, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?
Vierailija kirjoitti:
Välipalat saa koululainen laitettua itsekin. Läksyjäkään ei kai pitäisi joka päivä joutua yhdessä tekemään, eikö näissäkin kannattaisi opettaa koululaista itsenäisyyteen? Kotitöitä (pyykinpesua, siivoamista) voi tehdä samaan aikaan, kun koululaiset ovat lähdössä kouluun, ei kai sen ikäinen nyt kovin suurta paimentamista enää vaadi?
Tuntuu, että ap nyt yrittää liikaakin paapoa lapsiaan.
Tämän kertoo jo sekin, että koti on kaaossa kun aikuinen(isä) ei ole koko ajan ohjaamassa ja säätelemässä ap ollessa poissa.
Vierailija kirjoitti:
Isä haluaa että lapset on puettu ja autossa odottamassa valmiina hauskanpitoon? Sinä tietysti puet ja järjestät. Mitä muuta isä tekee? Osallistuuko ihan tavallisiin askareisiin?
Kyllä, minä laitan valmiiksi.
Isä ei osallistu enää oikeastaan mihinkään. Tulee töistä ja puuhailee omiaan tai lasten kanssa. Tähän on lipsuttu oikeastaan melko salakavalasti. Nyt vielä tämä, etten voi oikein kauppareissua tehdä, ilman että kotona on joku suurinpiirtein joku ykstoistaset nenän alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Jos johonkin lähdenkin, on kotona tapeltu ja riidelty koko aika, kun olen poissa ja vastassa on aivan kammottava tunnelma.”
Toki tuo voi olla isän tavoitekin ja isän oma tyyli kasvattaa. Siinä tapauksessa tietysti äidin tahtona tapa on erilainen, ja ristiriita piileekin ihan siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minä laitan valmiiksi.
Isä ei osallistu enää oikeastaan mihinkään. Tulee töistä ja puuhailee omiaan tai lasten kanssa. Tähän on lipsuttu oikeastaan melko salakavalasti. Nyt vielä tämä, etten voi oikein kauppareissua tehdä, ilman että kotona on joku suurinpiirtein joku ykstoistaset nenän alla.
Isää ei olisi enää kiinnostanut tehdä tätä nuorinmaista?
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis ei niissä kotitöissä sinänsä mitään, vaan se, ettei mulla tunnu olevan oikeutta enää lähteä isompien kanssa mihinkään. Ja jos lähden, kotiin palatessa tehdään täysin selväksi, ettei olisi kannattanut lähteä.
En mä kuitenkaan näe, että mulla olisi päivän aikana tarpeeksi aikaa heidän kanssaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Jos johonkin lähdenkin, on kotona tapeltu ja riidelty koko aika, kun olen poissa ja vastassa on aivan kammottava tunnelma.”
Toki tuo voi olla isän tavoitekin ja isän oma tyyli kasvattaa. Siinä tapauksessa tietysti äidin tahtona tapa on erilainen, ja ristiriita piileekin ihan siinä.
Lapsilla pitäsi olla sitä omaakin tilaa käydä ne omat sotansa.