Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex ei suostu omaisuuden ositukseen

Vierailija
14.01.2020 |

Eli tilanne on seuraava: avioeromme on astunut voimaan, mutta puheyhteys ex:än on mennyt täysin. Olen yrittänyt puhua osituksesta, mutta ex vain sanoo ettei anna minulle senttiäkään. Eron yhteydessä muutin pois yhteisestä kodistamme ja otin vain henkilökohtaisen omaisuuteni. Ex:lle jäi siis kaikki yhteinen omaisuus: asunto, autot ja kaikki irtaimisto. Aviehtoa tai perittyä omaisuutta ei ole, joten käytännössä ositus on hyvin helppo. Paitsi, että ex ei suostu mihinkään! En voi väkisin tehdä yhtään mitään ja olenkin pohtinut, että miten asian saa etenemään. Miten asianajajakaan saisi mieheen liikettä? Ei kai omaisuutta voi väkisinkään osittaa? Kertokaa viisaammat, miten tämä etenee? Soitanko huomenna asianajajalle ja mitä sitten? Riitelemme ex:n kanssa, kunnes omaisuus on tuhlattu?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sovintojako ei onnistuu pitää hakea käräjäoikeudelta pesänjakaja joka tekee pakkojaon.

Vierailija
2/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä perheoikeuteen perehtyneeseen asianajajaan. Kyllähän se omaisuus on jaettava ja riitatilanteissa paras apu on asianajaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä on ositettavaa. Onko kämppä ja auto omat ( lue maksetut)?

Vierailija
4/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sovintojako ei onnistuu pitää hakea käräjäoikeudelta pesänjakaja joka tekee pakkojaon.

Olen kuullut, että ääritapauksessa näin tapahtuu. Millainen prosessi se käytännössä on?

ap

Vierailija
5/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässäpä sulle jos et itse saanut haettua.

https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenomaisuude…

Vierailija
6/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se käy kalliiksi. Sanot miehelle, että halvemmalla pääsee, kun maksaa sovinnolla.

Vierailija
7/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajaja jakaa sen mielellään; sulle, sulle, mulle, mulle jne..

Vierailija
8/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälle voi vihjata, että pesänjakajan palkkioihin menee helposti monta tonnia, jotka otetaan ositettavasta omaisuudesta pois päältä. Sopujako tulee selvästi halvemmaksi.

Vierailija
9/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että ääritapauksessa näin tapahtuu. Millainen prosessi se käytännössä on?

ap

Samanlainen kuin kuolinpesässä, käräjäoikeuden määräämä jakaja ehdottaa sopimusta ja jos ei kelpaa, jakaa lain säännösten mukaisesti, pitkälti tuomioistuinmenettelyyn rinnastuvaa. 

Vierailija
10/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko avioliitto kesti? Jos se oli hyvin lyhyt, voi tällä olla merkitystä osituksessa.

Vierailija
11/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa tilanteeseesi! Lähdin itse myös 7 vuotta sitten avioliitosta ja jätin käytännössä kaiken irtaimen (vene, auto, asunto). Ja ex-siippani ryhtyi hankalaksi. Lopulta väännön ja riitojen jälkeen saimme asunnon ja veneen myytyä ja sain näistä osuuteni, mutta auto ym runsas irtaimisto jäivät hänelle. En jaksanut viedä asiaa eteenpäin, nyt se harmittaa. Neuvoisin sinua olemaan tekemättä samaa virhettä! Jouduin itse eron jälkeen ottamaan reilusti velkaa huonekaluihin, lasten tavaroihin ym. Meni monta vuotta näitä maksellessa. Harmittaa kun kuulin kuinka ex ja ex:n uusi olivat kuulemma myyneet netissä kivaan hintaan esim astiastoja joita olin kerännyt, lasten muumimukeja ja -kulhoja ym. Olisivat kelvanneet myös mulle ja lapsille.

Vierailija
12/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lain yli voi ketään kävellä. Jos ei ole avioehtoa, peli on selvä ja kaikki menee tasan. Ota juristi tueksesi, ei se niin kallis ole. Pesänjakaja on paljon kalliimpi, mutta on todella harvinaista, että siihen kukaan päätyy. Jotkut tosi varakkaat ehkä.

Vierailija
13/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa tilanteeseesi! Lähdin itse myös 7 vuotta sitten avioliitosta ja jätin käytännössä kaiken irtaimen (vene, auto, asunto). Ja ex-siippani ryhtyi hankalaksi. Lopulta väännön ja riitojen jälkeen saimme asunnon ja veneen myytyä ja sain näistä osuuteni, mutta auto ym runsas irtaimisto jäivät hänelle. En jaksanut viedä asiaa eteenpäin, nyt se harmittaa. Neuvoisin sinua olemaan tekemättä samaa virhettä! Jouduin itse eron jälkeen ottamaan reilusti velkaa huonekaluihin, lasten tavaroihin ym. Meni monta vuotta näitä maksellessa. Harmittaa kun kuulin kuinka ex ja ex:n uusi olivat kuulemma myyneet netissä kivaan hintaan esim astiastoja joita olin kerännyt, lasten muumimukeja ja -kulhoja ym. Olisivat kelvanneet myös mulle ja lapsille.

Kiitos viestistäsi!

Olen pahoillani puolestasi! Itse mietin myös, että vaikka irtaimisto on "vain irtaimisto" niin on siinäkin euro poikineen kiinni. Jouduitteko siis turvautumaan pesänjakajaan vai onnistuitteko kevyemmin selvittämään tilanteen? Osa minusta sanoo, että anna olla koko juttu, mutta toisaalta tuntuu epäireilulta, etten 15 vuodessa muka tehnyt mitään perheen ja yhteisen kodin eteen.

ap

Vierailija
14/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tapahtuu jos ositus jää tekemättä? Ex oli todella henkisesti väkivaltainen ja lähdin lapsen kanssa, kaikki omaisuus jäi hänelle. Erosta on jo vuosikausia... En jaksanut enää tapella hänen kanssaan.

Vierailija
15/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ositus jää tekemättä niin viimeistään lapsillanne se on edessä kun jompi kumpi teistä kuolee.

Vierailija
16/29 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ex tulee järkiinsä, kun alat viemää asiaa eteenpäin asianajajan kanssa. Pesänjakaja tulee todella kalliiksi, ja raha on hyvä suostuttelija. Eli asianajajaan yhteys. Melkeinpä kaikki asianajo- ja lakiasiaintoimistot hoitavat tuollaisia juttuja, joten sopiva varmasti löytyy kaikilta paikkakunnilta.

Vierailija
17/29 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtuu jos ositus jää tekemättä? Ex oli todella henkisesti väkivaltainen ja lähdin lapsen kanssa, kaikki omaisuus jäi hänelle. Erosta on jo vuosikausia... En jaksanut enää tapella hänen kanssaan.

Kuten jo yksi vastaaja totesi, tuo ositus pitäisi jotenkin saada paperille. Itse pelkään hieman millaisiin mittasuhteisiin riita kasvaa, koska olen jo nyt yllättynyt miten veemäiseksi mies on osannut heittäytyä monessa asiassa. Pelottaa, että mies sekoaa täysin ja vahingoittaa meitä jotenkin, mutta minulla ei ole mitään todisteita.

ap

Vierailija
18/29 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo yksi vastaaja totesi, tuo ositus pitäisi jotenkin saada paperille. Itse pelkään hieman millaisiin mittasuhteisiin riita kasvaa, koska olen jo nyt yllättynyt miten veemäiseksi mies on osannut heittäytyä monessa asiassa. Pelottaa, että mies sekoaa täysin ja vahingoittaa meitä jotenkin, mutta minulla ei ole mitään todisteita.

ap

Kommunikointi vain ja ainoastaan asianajajan kautta siis. Älä ole tekemisissä. Riitaan tarvitaan kansi, joten älä riitele. Mies varmaan yrittää, mutta älä vastaa. Ja pelkäät, että vahingoittaa "meitä", eli jos kyseessä on lapsi niin lastenvalvojalle niinkuin olisit jo. Ja jos kyseessä on uusi puoliso, niin sanoisin, että te ootte aikuisia ihmisiä ja rauhallisuudella pärjää. Sillä, ettei provosoideu toisen riidanhaastamisesta mitenkään.

Vierailija
19/29 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^kansi = kaksi

Vierailija
20/29 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä kuvitteelliselta asianajajaltasi.