Olen 57-v alkoholisti (nainen) ja juonut viimeisen 20 vuoden ajan neljä pulloa viiniä viikossa. Kuinka pian kuolen?
Ennen tuota en juonut mitään, siis nuorena.
Ja olen normaalipainoinen, käyn töissä ja kuntoilen. Minulla on lääkitys verenpaineeseen. Noin kahdesti vuodessa pidän kuukauden tipattoman. En juo yli kuutta annosta päivässä. En juo muita alkoholijuomia kuin viiniä.
Kommentit (45)
Olen 70 vuotias. Juon hyvinkin tuon määrän ja vähän enemmänkin viikossa. Maksa-arvot olleet koholla jo kymmenen vuotta. Muutosta ei näkyvissä. Elämästä jauoasta pitää nauttia😁
Vaihda viinit matalan alkoholiprosentin viineihin tai sopeutat itsesi vaihtamalla vaikka pullo viikossa. Voit pitää lempiviiniäsi pullon, mutta 3 muuta pitää vaihtaa ja lopulta lopettaa.
Jos juot kerralla useamman pullon joka viikko, niin ei ole terveellistä, kova humala on rasitus elimistölle. Mutta jos pitkin viikkoa muutam alasi päivässä, niin ihan normaalia keskieuroopassa, kuten täällä on jo monta kertaa sanottukin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset maksa-arvosi (CDT ja GT) ovat?
Normaalit. Työterveyshuollon tarkastus kahden vuoden välein.
ap
Av on ihan semijuoppojen paikka, tämä ketju todistaa sen taas. Hyvin ihmiset unohtavat taas sen, että sydämen ja maksan terveyden lisäksi alkoholi aiheuttaa syöpää. Sitten kuitenkin "syöpäketjuissa" kukaan ei ikinä saa syöpää elintapojen vuoksi, vaan syy on aina geeneissä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut työterveyshuollossa alkoholin käytöstäsi? Haluaisitko lopettaa?
Olen kertonut.
Välillä on ollut aikoja, jolloin olen halunnut lopettaa. Olen pitänyt sitten taukoja, jopa puoli vuotta. Kuitenkin rakastan näitä viinejäni. Tuntuu, että luopumalla tästä luovun jostain sellaisesta, josta todella tykkään. Joten, lopulta en halua.
ap
Kävin lääkärissä ja lekuri kysyi juotko viinaa. Sanoin ei ja lekuri sanoi että tiesin sen kyllä jo ennen kuin vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juot siis viikossa 40 annosta. Kohtuullisen riskin raja on 7 ja korkean riskin raja on 16 naisilla. Sulla menee aivot, maksa, haima, sydän pilalle.
Ei vaan 24 annosta on 4 pulloa viiniä
25. Anteeksi pilkun n ssimiseni.
Vierailija kirjoitti:
Neljä pulloa viikossa? Eihän tuo ole vielä mitään. Suurin osa ranskalaisista, espanjalaisista, jne. juo ainakin saman verran, yleensä enemmän, eikä siellä tulisi kenellekään edes mieleen, että kyseessä olisi joku ongelma.
Hyvä että pidät raittiin kuukauden edes kerran vuodessa, saati kahdesti. Jos vielä onnistuisit pitämään yhden raittiin päivän viikossa, jotta saisi maksa hieman levätä, niin sitten kaikki olisi suht hyvin.
PS: Miksi olet sitä mieltä, että olet 'alkoholisti'? Pidätkö tuota määrää liian suurena, vai päivittäistä juomistasi, vai tuntuuko muuten siltä että homma ei ole oikein hanskassa? Sillä ei tuon kertomasi perusteella vielä mikään viittaa siihen, että olisit alkoholisti.
Alkoholistiksi itseni miellän vain siksi, että minun on vaikea olla ilman.
Pystyn siihen kyllä, kun tahdon ja päätän. Mutta en tykkää elämästäni ilman. Elämä on hauskempaa, maukkaampaa ja rikkaampaa sen viinini kanssa kuin ilman.
Ja joo, neljä pulloa viikossa riittää. En ehtisikään enempää. Alkoholi vaikuttaa uneeni, jos juon sitä enemmän, ja tykkään myös työstäni. Kuten myös harrastuksistani (joista osa liikunnallisia).
ap
Vierailija kirjoitti:
Neljä pulloa viikossa? Ei toi nyt niin paljon ole. Irkut ja britit kittaa viikossa pubissa enemmän, tavalliset työssäkäyvät ihmiset. Et sä tohon kuole.
Aloittaja ei ole tavallinen työssäkäyvä, sillä naisen elimistö ei kestä samallatavoin enää vaihdevuosien jälkeen, suhteellisesti rasitus kasvaa joka vuosi, johtuu lihasmassan katoamisesta.
Kandeisi ottaa brittiläisten juoppojen kikka käyttöön ja alkaa juoda valkoviini spitsereitä. Eli valkkariin lantataan vissyä. Tulee humalaan mutta sisuskalut pääsee vähemmällä. Säästää myös rahaa kun viinin ei tarvitse olla mitään hyvää, joku Altian ja Primalcon kusi käy hyvin.
Numero 26 ei ole alkuperäinen ap, mutta mitäpä tekstiä turhaan muuttelemaan, kun se olisi voinut tulla omasta suustani.
T. Alkuperäinen ap
Nämä on hyvin henkilökohtaisia juttuja. Toisilla kroppa kestää muutaman vuoden toisella vuosikymmenen. Kysy siis lääkäriltäsi miltä arvosi näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja lekuri kysyi juotko viinaa. Sanoin ei ja lekuri sanoi että tiesin sen kyllä jo ennen kuin vastasit.
Niin? Liittyy aloitukseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa italia.ranska.espanja juodaan viiniä huomattavasti,eivätkä ole mitään alkoholisteja todellakaan. Työpäivän aikana lounaalla viini on ruokajuoma.
Suomalaiset on vaan hulluja.Kuulehan, voin kertoa sulle, että esim. Ranskassa alkoholi on suurin kuolemien aiheuttaja, vaikka siellä ei olekaan mitään kännikulttuuria. En voi kerta kaikkiaan käsittää tätä ihme ajatusta, että jos otat lasi tai pari ruoan kanssa niin se olisi jotenkin vähemmän vahingollista. Alkoholi on hermomyrkky ja se on haitallista elimistölle aina. Toiseksi: ei ole olemassa mitään alkoholin käytön turvarajoja, niin kuin täällä jotkut sellaisista höpöttävät.
Italiassa on pajon piiloalkoholisteja.
Alkoholismin määritelmä ei ole juotu määrä, vaan se, että ei kykene olemaan ilman ja silloin kun on juomatta, mielessä on koko ajan alkoholi. Alkoholilla on muitakin haittavaikutuksia kuin maksa-arvot, ihan saa itsekin selvitettyä. Kyllä se neljä pulloa viikossa jo 20 vuotta on paljon vaikka mitä palstajuopot väittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Numero 26 ei ole alkuperäinen ap, mutta mitäpä tekstiä turhaan muuttelemaan, kun se olisi voinut tulla omasta suustani.
T. Alkuperäinen ap
Sorry nyt vaan kaikki kolme peukuttajaa, mutta tämä alkuperäinen ap ei ole ap.
En ymmärrä tätä väliintuloa muulla tavalla, kuin että joku haluaa puuttua keskusteluun nostakseen jotakin omaa ideologiaansa. En halua kannustaa päihteiden käyttöön, ja olen itse ollut aina todella neuroottisen tarkka esim. kipulääkkeiden tai (erään sairauteni jälkeen) minulle tarjottujen nukahtamislääkkeiden suhteen: en halua elimistööni mitään myrkyllistä, paitsi alkoholia näköjään. En tupakoi enkä käytä muitakaan riippuvuutta aiheuttavia aineita (paitsi alkoholia), en edes kahvia.
Ikävää jos ketju menee pilalle sivusta tulleen mukamas-ap:een vuoksi. Kiitos vastauksistanne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa italia.ranska.espanja juodaan viiniä huomattavasti,eivätkä ole mitään alkoholisteja todellakaan. Työpäivän aikana lounaalla viini on ruokajuoma.
Suomalaiset on vaan hulluja.Kuulehan, voin kertoa sulle, että esim. Ranskassa alkoholi on suurin kuolemien aiheuttaja, vaikka siellä ei olekaan mitään kännikulttuuria. En voi kerta kaikkiaan käsittää tätä ihme ajatusta, että jos otat lasi tai pari ruoan kanssa niin se olisi jotenkin vähemmän vahingollista. Alkoholi on hermomyrkky ja se on haitallista elimistölle aina. Toiseksi: ei ole olemassa mitään alkoholin käytön turvarajoja, niin kuin täällä jotkut sellaisista höpöttävät.
Kukaan täällä ei ole höpöttänyt mitään mistään turvarajoista, kyse oli Suomessa voimassa olevista alkoholin käytön rajoista, mitä sairaanhoitohenkilökunta lukee kuin piru raamattua. Olen joskus miettinyt, kuka ne on keksinyt, sillä mitään tutkimustulosta just noille lukemille ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismin määritelmä ei ole juotu määrä, vaan se, että ei kykene olemaan ilman ja silloin kun on juomatta, mielessä on koko ajan alkoholi. Alkoholilla on muitakin haittavaikutuksia kuin maksa-arvot, ihan saa itsekin selvitettyä. Kyllä se neljä pulloa viikossa jo 20 vuotta on paljon vaikka mitä palstajuopot väittäisivät.
Elämä on suhteellista.
Paljon hikiliikuntaa harrastavalle kävelylenkit eivät ole liikuntaa, kun sohvaperunalle ovat.
Isoja määriä syövälle neljä leipäpalaa on vähän, kun anorektikolle viikon annos.
Neljä pulloa viikossa on vähän sille, joka elää alkoholin täyttämässä ympäristössä ja paljon absolutistille.
Kuulehan, voin kertoa sulle, että esim. Ranskassa alkoholi on suurin kuolemien aiheuttaja, vaikka siellä ei olekaan mitään kännikulttuuria. En voi kerta kaikkiaan käsittää tätä ihme ajatusta, että jos otat lasi tai pari ruoan kanssa niin se olisi jotenkin vähemmän vahingollista. Alkoholi on hermomyrkky ja se on haitallista elimistölle aina. Toiseksi: ei ole olemassa mitään alkoholin käytön turvarajoja, niin kuin täällä jotkut sellaisista höpöttävät.