Vanhemman tulee pystyä tarjoamaan lapselleen elämyksiä ja kokemuksia, kuten museot, hoplop ja matkailu. Mitä mieltä olet?
Kuuluuko jokaisen vanhemman pystyä tarjoamaan lapselleen elämyksiä perheen mieltymykset ja lapsen oma mielipide huomioiden? Tuleeko lasten saada kokea samoja asioita, kuin valtaosa ikätovereista? Esimerkiksi kerran kesässä huvipuisto, joskus leffaan, joku museo, shoppailureissua, ulkona syömistä, kaverisynttärit jne? Ja viimeistään yläkouluikäisenä joku kunnon ulkomaanmatka?
Ovatko nämä perusasioista, joita pitää pystyä tarjoamaan nykypäivänä?
Kommentit (77)
Kokemus"lajeja" on nykyään niin paljon, että ei mielestäni ole tarkoituksenmukaista pyrkiä takaamaan kaikille samat kokemukset. Laajasta tarjonnasta voi poimia lapselle eri perusteilla jotakin mukavaa: jos lapsi rakastaa teatteria, sitten voi käydä siellä ahkerasti tai jos aikuiselle on luontevaa liikkua ja ulkoilla yhdessä lapsen kanssa, niin sitten sitä enemmän. Jos on varaa eikä koe ilmastoahdistusta, voi matkustaa kauemmas ja jos rahasta on tiukkaa, hyödyntää erilaisia ilmaistapahtumia.
Meillä lapset ovat matkustaneet paljon (sukua ympäri Eurooppaa) ja käyneet paljon museoissa, kulttuuritapahtumissa ja luonnossa. Huvipuistokäynnit ovat jääneet vähiin ja samoin tavoitteellinen harrastaminen ja ruutuaika. Viimeisestä ovat lapsena joskus valittaneet, nyt täysi-ikäisyyden molemmin puolin ovat tyytyväisiä lapsuuteensa.
Työskentelen huostaanotettujen lasten kanssa. Meillä näkemys on, että ihan jokaisen lapsen tulee saada harrastaa, käydä Linnanmäellä, hoplopeissa jne. Jotta ei tulisi kokemusta, että ei saa samaa mitä yleisesti lapset saavat. Ulkomaillakin käydään, jotkut pariinkin kerran vuodessa. Toki lapsen kunto vaikuttaa, päihdekuntoutettavaa ei ole järkevää viedä Kanarialle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt rehelliset vastaukset:
Milloin olet itse viimeksi käynyt museossa?
Viime vuonna elokuussa kahdessa museossa, helmikuussa myös kahdessa ja v. 2018 heinäkuussa. Enemmänkin kävisin mutta, tahtoo olla matkaa sen verran ettei niin usein pääse kuin haluaisi. Koko perhe pitää museoista.
Huvipuistoissa ei ole käyty joka kesä, mutta kuitenkin käyty useasti. Tapahtumissa myös jos sopivaa on tarjolla. Kaikkeen ei ole menty mihin itse tai lapset haluaisi mutta sopivasti kuitenkin. Jokaiselle edes joskus jotakin on mun mielipide.
T. Tavan duunariperheestä ollaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet itse viimeksi käynyt museossa?Viime vuonna elokuussa kahdessa museossa, helmikuussa myös kahdessa ja v. 2018 heinäkuussa. Enemmänkin kävisin mutta, tahtoo olla matkaa sen verran ettei niin usein pääse kuin haluaisi. Koko perhe pitää museoista.
Huvipuistoissa ei ole käyty joka kesä, mutta kuitenkin käyty useasti. Tapahtumissa myös jos sopivaa on tarjolla. Kaikkeen ei ole menty mihin itse tai lapset haluaisi mutta sopivasti kuitenkin. Jokaiselle edes joskus jotakin on mun mielipide.
Tänään ulkomailla arkeologisessa museossa lapsi 5v kanssa.
Vai että Linnanmäelle on lasten pakko päästä. Ei ihan noin vaan onnistu jos asuu Oulun korkeudella.
Onhan se hyvä, jos pystyy tarjoamaan lapselleen mahdollisuude nähdä ja oppia kokemaan asioita monipuolisesti.
Silloin lapsi oppii myös mahdollisesti näkemään asioita laajemmin ja esim.tajuamaan myös sen, että vaikka mulla on mahdollisuus tähän kaikkeen, kaikilla ei ole. Eikä mun/ meidän tarvitse arvottaa ketään sen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vai että Linnanmäelle on lasten pakko päästä. Ei ihan noin vaan onnistu jos asuu Oulun korkeudella.
Niitä on huvipuistoja maa täynnä.
Itse olen lama-ajan nuori. Siihen aikaan oltiin 24/7 neukkukuutiossa seinää tuijotellen tai paria konsolipeliä pelaten. Samoja sarjakuvia selaillen ja kirjoja lukien, jos kiinnosti.
Samaa tarjoan omille lapsille.
Eli ei käydä missään, koska säästöä tulee.
Menot maksaa aina ja ei tälläisellä tavan duunarilla 10e tuntipalkka, ole varaa käydä missään.
Etenkin kun hoplopin hinnat kohosi, niin ei oikein ole varaa enää mihinkään virikkeisiin.
Eipä ollut minunkaan vanhemmilla. Päivästä toiseen tuijotettiin neukkukuution ikkunasta naapureita ja seiniä.
Nyt kun ajattelen niin jos olisin vähääkään rikollinen luonteeltani, niin sopisin hyvin istumaan pitkää tuomiota vankilaan. Ei tuntuisi yhtään missään. Sitä samaahan lama-aikana leikkausten aikaan monet nuoret tekivät. Seinän tuijottelua.
Ei tarvitse olla hienoja ja kalliita matkoja sun muuta, mutta yhdessä tekemistä ja kokemista kyllä. Museoissa pääsee käymään helposti ilmaiseksi, samoin erilaisissa lapsille sopivissa tapahtumissa. Kesällä joku piknik tai uimarannalle meno on hyvää ajanvietettä. Kotona voi laittaa ruokaa yhdessä, lukea, askarrella ja vaikka mitä.
Seinään kasvaa ovi kirjoitti:
Itse olen lama-ajan nuori. Siihen aikaan oltiin 24/7 neukkukuutiossa seinää tuijotellen tai paria konsolipeliä pelaten. Samoja sarjakuvia selaillen ja kirjoja lukien, jos kiinnosti.
Samaa tarjoan omille lapsille.
Eli ei käydä missään, koska säästöä tulee.
Menot maksaa aina ja ei tälläisellä tavan duunarilla 10e tuntipalkka, ole varaa käydä missään.
Etenkin kun hoplopin hinnat kohosi, niin ei oikein ole varaa enää mihinkään virikkeisiin.
Eipä ollut minunkaan vanhemmilla. Päivästä toiseen tuijotettiin neukkukuution ikkunasta naapureita ja seiniä.
Nyt kun ajattelen niin jos olisin vähääkään rikollinen luonteeltani, niin sopisin hyvin istumaan pitkää tuomiota vankilaan. Ei tuntuisi yhtään missään. Sitä samaahan lama-aikana leikkausten aikaan monet nuoret tekivät. Seinän tuijottelua.
Kaljaa kun juo nii seiniäki o mukavampi seurustella.
Entä kun lapsi ei halua? Mun 9-vuotias poika ei halua museoihin, konsertteihin tai teatteriin. Ei edes tykkää käydä elokuvissa kun on kuulemma tylsää istua pari tuntia paikallaan. Hän sen sijaan tykkää luontoretkistä, kalastuksesta ja telttailusta yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla hienoja ja kalliita matkoja sun muuta, mutta yhdessä tekemistä ja kokemista kyllä. Museoissa pääsee käymään helposti ilmaiseksi, samoin erilaisissa lapsille sopivissa tapahtumissa. Kesällä joku piknik tai uimarannalle meno on hyvää ajanvietettä. Kotona voi laittaa ruokaa yhdessä, lukea, askarrella ja vaikka mitä.
ei kehtaa lähteä ihmisten ilmoille kun on niin köyhät vaatteet.
Hävettää. Siksi meidän perhe ei koskaan lähde mihinkään. Vaatteet maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet itse viimeksi käynyt museossa?
Lauantaina 11.1.2020. Kummilapsen kanssa kävin museossa juuri ennen joulua, ja seuraavan kerran olisi tarkoitus houkutella joku kummilapsista mukaan 18.1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää. Siksi meidän perhe ei koskaan lähde mihinkään. Vaatteet maksaa liikaa.
Näinpä. Parempi väki naureskelee että wt-mölyporukka on lähtenyt museoon häiriköimään kumisaappaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet itse viimeksi käynyt museossa?Viime vuonna elokuussa kahdessa museossa, helmikuussa myös kahdessa ja v. 2018 heinäkuussa. Enemmänkin kävisin mutta, tahtoo olla matkaa sen verran ettei niin usein pääse kuin haluaisi. Koko perhe pitää museoista.
Lisään vielä, että meillä on myös sitä tavallista arkea, kotona perheen kesken ja oikein hyvin viihdytään yhdessä. Tapahtumat sitten pitävät sisällään eniten ehkä teatteria ja elokuvia, konsertteja, ilmaistapahtumia, markkinoita yms. Harrastuksia on, mutta myös rauhoitettuja viikonloppuja / iltoja jolloin ei tehdä mitään erityistä, ollaan vaan.
Minusta on hienoa näyttää lapsille erilaisia asioita ja moni on itsellekin yhtä uusi kokemus kuin lapsillekin. On hauska sitten keskustella miten kukakin sen on kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kamalat tuloerot. Rahaa pitäisi antaa köyhille runsaammin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kolmevuotiaalle riittää retkeily lähiseudulla, mutta koululainen haluaa jo kokea ja näkeä.
Olen ammatiltani lastenhoitaja ja yh. Kyllä mekin toisinaan lähdetään kaupungille ja lapset saavat valita jotain mieluisaa ja käydään jossain syömässä. Museoissa ja näyttelyissä käydään usein ilmaispäivinä. Risteilylle pääsee todella halvalla sesonkien ulkopuolella ja Särkänniemeen ostin rannekkeet black fridayna. Hoplopissa käydään pari kertaa vuodessa, leffa kerta vuoteen, teatteri kerran kesässä. Kesällä tehdään joku yhden tai kahden yön telttaretki.
Mulle on tärkeää, että lapset pääsevät näkemään maailmaa. Helsingissä käydään joka toinen vuosi ja se sisältää jonkun museon ja jonkun muun aktiviteetin. Viime kesänä oltiin luonnontieteellisessä museossa, Suomenlinnassa, Oodissa ja kierreltiin kaupungilla. Lapset saivat käyttää omaa rahaansa shoppailuun. Lapissa ollaan oltu kerran seurakunnan järjestämällä retkellä.
Kolmen yön kaupunkilomalla ollaan oltu Tukholmassa ja pari kertaa päivä Tukholmassa risteilyllä. Hotellilomalla Tallinnassa ovat olleet isovanhempien kanssa. Joskus ollaan menty halvoilla junalipuilla johonkin kaupunkiin päiväksi tai yhdeksi yöksi.Molemmat lapset pääsevät kunnolla ulkomaille, kun täyttävät 14v. Joku kaupunki Euroopassa.
Ensi kesänä mennään ihan vaan Turkkiin ja se on meidän ensimmäinen yhteinen isompi reissu.
Niin, sulle on tärkeää, mutta nyt kysyttiinkin, mikä on lapsille tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun lapsi ei halua? Mun 9-vuotias poika ei halua museoihin, konsertteihin tai teatteriin. Ei edes tykkää käydä elokuvissa kun on kuulemma tylsää istua pari tuntia paikallaan. Hän sen sijaan tykkää luontoretkistä, kalastuksesta ja telttailusta yms.
Meillä ihan samaa. Lapset 6-10v, ja kun mennään johonkin, missä pitää istua paikallaan, alkaa 5 minuutin jälkeen levoton pyöriminen ja 10 minuutin kuluttua tulee ensimmäinen kysymys: "Kuinka kauan tämä vielä kestää?" 20 minuutin jälkeen: "Äiti minulla on tylsää." Mutta kun lähdetään kiipeämään vaikkapa Hyyppäänvuoren laelle, niin kukaan ei valita mitään.
Onhan se kiva jos pystyy lapselle tarjoamaan elämyksiä. Meillä on tullut tavaksi 1-2 kertaa vuodessa käydä viikon ulkomaanmatka. lapset on vasta 4v. ja toinen 7 kk ikäinen, joten paljon on koettavaa ja nähtävää vielä edessä. Museossakin olisi kyllä kiva käydä. Muuten paljon käydään leffoissa yms. kotinurkillakin 😊
Kunhan nyt tarjoatte kodin, ravintoa, turvallista rakkautta ja turvalliset rajat.
Melko elitistiset oletukset ap:llä, etenkin kun tuossa vaiheessa kaikki raha menee asuntoon ja ruokaan.
Mutta tämä palstahan on mielenhäiriöisten rellestämö nykyään.