Vanhemman tulee pystyä tarjoamaan lapselleen elämyksiä ja kokemuksia, kuten museot, hoplop ja matkailu. Mitä mieltä olet?
Kuuluuko jokaisen vanhemman pystyä tarjoamaan lapselleen elämyksiä perheen mieltymykset ja lapsen oma mielipide huomioiden? Tuleeko lasten saada kokea samoja asioita, kuin valtaosa ikätovereista? Esimerkiksi kerran kesässä huvipuisto, joskus leffaan, joku museo, shoppailureissua, ulkona syömistä, kaverisynttärit jne? Ja viimeistään yläkouluikäisenä joku kunnon ulkomaanmatka?
Ovatko nämä perusasioista, joita pitää pystyä tarjoamaan nykypäivänä?
Kommentit (77)
Iästä riippuu, ja on myös hyvä muistaa että näitä elämyksiä ei tarvita viikoittain. Alle kouluikäisille on hieno juttu päästä harvemmin hoploppiin ja vaikka lähimetsään viikoittain. Monet elämykset mistä lapset nauttivat ovat ilmaisia, esimerkiksi laavulla käynti. Makkaranpaisto ei ole liian kallista.
Museoissa käydään sitten kun lapsi alkaa niiden päälle ymmärtää. Nekään eivät ole hinnalla pilattuja yleensä.
En ymmärrä miksi olisi niin kamalaa viedä se lapsi hoploppiin vaikka kaksi kertaa vuodessa. Kyllä joitakin asioita voi tehdä vain koska se on lapsesta mukavaa ja hauskaa. Ei joka päivä mutta joskus.
Kuuluuko jokaisen vanhemman pystyä tarjoamaan lapselleen elämyksiä perheen mieltymykset ja lapsen oma mielipide huomioiden?
Kyllä siinä määrin, kun se perheelle on taloudelliset ja muut resurssit huomioiden mahdollista
Tuleeko lasten saada kokea samoja asioita, kuin valtaosa ikätovereista?
Ei millään muotoa välttämätöntä
Esimerkiksi kerran kesässä huvipuisto, joskus leffaan, joku museo, shoppailureissua, ulkona syömistä, kaverisynttärit jne?
Joku näistä joo, kaikki eivät tarpeen.
Ja viimeistään yläkouluikäisenä joku kunnon ulkomaanmatka?
Ulkomaanmatkat eivät ole millään muotoa välttämättömiä. Reissailla ehtii aikuisenakin, jos sellainen kiinnostaa.
Ovatko nämä perusasioista, joita pitää pystyä tarjoamaan nykypäivänä?
Suurin osa mainitsemistasi ei ole.
Ilmaiskonsertteja, -tapahtumia, -museoita jne on vaikka ja kuinka.
Että ei kauhea rahallinen panostus.
Se että pitääkö päästä hoploppiin tai linnanmäelle juuri on sitten toinen juttu. Onhan se ihan kiva, että muutaman kerran lapsuudessa nuokin saa kokea, mutta eivät nuo minusta ole sellaisia, että niissä pitäisi edes vuosittain rampata.
Ulkomaan matkailu on rikkautta, mutta uskon että ympäristöstä kiinnostunut nuorisomme alkaa yhä enemmän vierastaa matkailua seuraavina vuosina ja vuosikymmeninä. Joten ei välttämättömien kokemusten listalle.
Mikä lasketaan ulkomaanmatkaksi? Jos käy Tallinnassa tai Haaparannassa, niin onko se ulkomaanmatka?
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan ulkomaanmatkaksi? Jos käy Tallinnassa tai Haaparannassa, niin onko se ulkomaanmatka?
Sijaitsevatko Tallinna ja Haaparanta mielestäsi Suomessa?
Meidän lapsi 8 v on käynyt 2-vuotiaasta saakka joka vuosi tivolissa, sirkuksessa, ulkomaanmatkallax3, huvipuistoissa, eläinpuistossa/eläintarhassa, kylpylässä, disney on icessa yms. Ja harrastaa ratsastusta ja taitoluistelua. Käy myös useasti Superparkissa, Hoplopissa ja kaverisynttäreitä on joka kk. Tuntuu että ihan hengästyn kun ajattelenkin tätä.
Ja mumminsa mielestä noissakaan ei ole tarpeeksi! Jos lapsella jää joku tapahtuma tai vouhotus väliin, niin mummi surkuttelee miten lapsiparalla jää nyt elämys kokematta.
Itse kustannamme harrastukset, kaverisynttärit yms mutta mummi pää kolmantena jalkana on jatkuvasti tarjoamassa lapselle elämyksiä. En tiedä mitä se oikein pelkää? Että lapsi saa traumoja jos jää sirkus-reissu yhdeltä kesältä väliin..?
Veimme lapsiamme kaikkialle, ulkomaita myöten. Kulttuuria, urheilua, huvipuistoja ym.
Ei tällaiset asiat ole kuitenkaan välttämättömyyksiä. Se on, että kuuntelet lastasi, kohtelet arvostavasti ja rakastat häntä ehdoitta. Opetat oikean ja väärän ja opetat ottamaan muut ihmiset huomioon. Opetat olemaan ylpeilemättä ja ymmärtämään niitä, joilla ei ole samoja mahdollisuuksia.
Lapselle voi tarjota aivan ilmaiseksi elämyksiä: urheilua, metsässä leikkimistä ym.
Mutta hyvä kohtelu ja rakkaus on se tärkein asia.
T. Itse huonosti lapsena pidetty
Pitää. Monipuolisesti. Ei tarvitse laskea kuinka monta kertaa käy huvipuistossa, mutta nuo pitää kokea.
Eräs opiskelualkuajan ystäväni halusi mennä hampurilaiselle, koska hän ei ollut sitä koskaan kokenut. Kyse ei ole siitä, että hampurilainen olisi mahtava elämys, mutta kokemus joka häneltä puuttui. No oli hienoa kokea asia hänen kanssaan. Siksi ajattelen, että lapsien kanssa on hienoa kokea erilaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne luetaan ulkomaiksi, ainakin vielä. Ja itselleni Tallinna, Haaparanta ja Espanja ovat olleet erilaisia ulkomaanmatka kokemuksia. Yhdestäkään en luopuisi. Automatka, laivamatka ja lentomatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät. Mutta yleensä kun ihmiset puhuvat ulkomaanmatkoista niin ajatellaan, että se on jotain luksusta mihin pitää säästää pitkään ja sitten vielä mennä lentokoneella. Esim. moni sanoo, että "meidän perheellä ei ole varaa ulkomaanmatkaan kuin korkeintaan joka toinen vuosi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät. Mutta yleensä kun ihmiset puhuvat ulkomaanmatkoista niin ajatellaan, että se on jotain luksusta mihin pitää säästää pitkään ja sitten vielä mennä lentokoneella. Esim. moni sanoo, että "meidän perheellä ei ole varaa ulkomaanmatkaan kuin korkeintaan joka toinen vuosi".
En ole koskaan kuullut kenenkään ajattelevan, että ulkomaanmatkaan tarvittaisiin lentokonekuljetusta. Kyllä esim. asuntoautomatkakin on ulkomaanmatka, jos se kohdistuu Suomen rajojen ulkopuolelle. Samoin kuin on laiva- tai junamatkakin. Niihinkään ei kaikilla ole varaa. Jopa "pelkkä" Tallinnan matka on joillekin perheille ylivoimaisen kallis. Kaikki kun eivät asu Helsingissä, joten jo sinne pääsemiseen menee aika paljon rahaa. Plus sitten laivaliput yms.
Minun nähdäkseni nimenomaan Tallinna ja Tukholma ovat lapsiperheille hyviä ulkomaankohteita. Kummassakin on paljon museoita ja muuta suomalaisen yleissivistykseen kuuluvaa nähtävää.
Jokin geneerinen rantakohde on samanlainen joka maassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä voinko vastata tähän, koska oon ite se lapsi. Tai no 16v jo mutta anyway. Siis just kaikki perheen kaa oleminen ja muu on tavallaan kyl parasta. Esim jouluista just parhaat muistot on ne ihmiset paikalla ja se tunnelma. Mut kyl mä oon kokenut sen todella virkistäväksi ja kesän kohokohdaks, ku ollaan menty powerparkkiin ja sit joka loppukesä äitin kaa shoppaileen jonnekin isompaan kaupunkiin ja syöty kunnon ravintolassa. Ja mun elämän tietyllä tapaa siisteimpiä asioita on ollut viikon loma kreetalla, viikon loma kanarial ja se ku oltiin Kanadas sukulaisilla kolme viikkoo.
Vastaan että joo.
Sinähän olet paras vastaamaan :)
Toivottavasti mun pojat joskus ajattelee niin kuin sä, että vanhemmat on onnistunu tarjoomaan hienojakin kokemuksia. Ja osaavat arvostaakin niitä.
Itse olen samoilla linjoilla. Kyllä lapsille pitää antaa kokemuksia sen perus arjen ulkopuoleltakin. Muttei tietenkään ylenmäärin tarvitse, koska se perhe-elämä itsessään on myös tärkeetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään ajattelevan, että ulkomaanmatkaan tarvittaisiin lentokonekuljetusta. Kyllä esim. asuntoautomatkakin on ulkomaanmatka, jos se kohdistuu Suomen rajojen ulkopuolelle. Samoin kuin on laiva- tai junamatkakin. Niihinkään ei kaikilla ole varaa. Jopa "pelkkä" Tallinnan matka on joillekin perheille ylivoimaisen kallis. Kaikki kun eivät asu Helsingissä, joten jo sinne pääsemiseen menee aika paljon rahaa. Plus sitten laivaliput yms.
Ne laivaliput Tallinnan päiväristeilylle maksavat noin 5 euroa henkilöltä. Eli toisin sanoen jos on asumassa tai kotimaanmatkalla Helsingissä niin sieltä tulee halvemmaksi lähteä käymään Tallinnassa kuin esim. Vantaalla. Matka Vantaalle ja takaisin junalla tai bussilla maksaa 8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt rehelliset vastaukset:
Milloin olet itse viimeksi käynyt museossa?
Eilen. Lapsi viimeksi viime perjantaina.
Ehdottomasti täytyy. Kyse on sosiaalisesta pääomasta, jonka arvoa ei voi rahassa mitata. Joo, tiedän että alapeukkua tulee, mutta kyllä mielestäni ihan perussivistykseen kuuluu tietää miten esim. lentokentällä toimitaan. Kaikki tapahtumat, reissut etc. kasvattavat myös lapsen itsevarmuutta ja maailmankatsomusta. Muutakin on olemassa kuin pleikkari ja kotisohva.
Kyllä, vanhempien pitäisi tarjota lapselle elämyksiä. Ei joka viikko, eikä noita kaikkia listattuja asioita mutta edes joitain. On suunnaton karhunpalvelus lapselle jos tämä ei näe muuta elämää kuin käy koulussa ja sitten tulee kotiin katsomaan telkkaria ja näpyttämään puhelinta.
Risteily ei ole ulkomaankokemus, mutta jos siellä Tallinnassa tms vietetään aikaa niin se on.
Tallinna ja Tukholma ovat oikein loistavia kohteita lapsiperheelle ja myös ihan vain aikuisillekin!
Olen käynyt lähes 40 maata läpi ja asunut viidessä eri maassa, joista kolmessa olin matkaoppaana. Kyllä rantakohteilla on paljonkin eroa ja tarjoavat jokainen kohde aivan erilaisia paikkoja. Toki jos viikon haluaa vain viettää hotellilla, niin sitten se on se ja sama, mihin maahan tai mille saarelle menee.
Olennaisinta on, että tarjoavat lapselle perusasiat (ruoka, vaatteet, hygienia jne.) sekä turvallisen rakastavan kodin, jossa vanhemmat ovat aidosti läsnä ja tukevat lasta tilanteessa kuin tilanteessa. Muu on ekstraa.