Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootko huomannut että täällä kirjottelevat PK-seutulaiset olettaa kaikkien muidenkin asuvan PK-seudulla?

Vierailija
14.01.2020 |

Itse tulee usein havaittua, puhuvat niin kuin kaikki tietäs jonkun helsinkiläisen paikan, kaupan tai eläisivät siellä muutenkin.. Huvittaa jotenkin.

Huhuu PK-seutu, tällä palstalla on muualtakin kommentoijia ja lukijoita.

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän PK-seutukeskeisyyden, asuuhan siellä ihan hitokseen porukkaa, joten usein kun joku PK-seudulla asuva jossain päin nettiä puhuu, niin kuulijana on aika todennäköisesti joku toinen PK-seutulainen.

Ei voi mitenkään olla todennäköisesti kun melkein 3/4 asuu muualla kuin pk-seudulla.

Vierailija
162/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Esim kaikki kouluihin ja päiväkoteihin liittyvät keskustelut kaatuu heti siihen, et pk-seutulaiset alkaa syyttää kaikesta sitä, että puolet oppilasaineksesta on muista kulttuureista tulleita. Kuitenkin jo 50km pkseudulta poispäin, niin kouluissa ei juurikaan ole muuntaustaisia, eikä varsinkaan muualla Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän jokaista ketjua muutenkaan tule luettua. Antaa niitten osallistua tällaisiin ketjuihin, jotka tietävät.

Vierailija
164/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Hyvä esimerkki on se, että jos tapaa joukon ihmisiä jossain Helsingin ulkopuolella, ja esittäydytään mistä päin ollaan, pk-seudun ulkopuolella asuvat sanovat paikkakuntansa sujuvasti kuten "Olen Jyväskylästä" mutta pk-seutulaiset kaupunginosansa tyyliin "Olen Herttoniemestä" tai "Olen Malmilta".

Näin on. Jotain tarttis kyllä tehdä että saisi pk-seutulaiset ymmärtämään että suurin osa suomalaisista asuu muualla kuin siellä pk-seudulla.

Vierailija
165/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleistä muutenkin.

Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.

Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.

Eikö siinä sanottu myös, että Itä-Uudenmaan poliisi on tutkinut tätä juoksutapahtumaa. Ois voinut tuosta vähän päätellä missä sijaitsee. 

Esim. Porvoossa.

Vierailija
166/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Olen asunut niin metsän keskellä kuin helsingissä. Enemmänkin ärsyttää joidenkin maalaisten helsinkiviha. 

Sama, mutta ihmettelen helsinkiläisten landevihaa.

Vierailija
167/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopioisissa tää on ihan tavallista. Vaikea muistaa, ettei joku tiedä Kuohijoen Klubia. Uskomatonta!

Vierailija
168/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.

En ole huomannut täällä Helsingissäkään.

Montako Lidliä siellä on, tuskin olet kaikissa käynyt?

En ole tuo jolle vastasit, mutta olen käynyt Kampin, Citycenterin, Sörnäisten, Graniittitalon ja Itäkeskuksen Lidleissä eikä missään niistä näkynyt irtokarkkeja.

Epäilen vahvasti väitettä siitä, että pääkaupunkiseutulaiset ovat sanoneet Lidleissä olevan irtokarkkeja. Voin vahvistaa, että myöskään Kontulassa tai Malmilla ei ole Lidlissä irtokarkkeja. Lisäksi olen käynyt kaikissa Vantaan Lidleissä +Tuusulassa, Loviisassa, Järvenpäässä, Lempäälässä, Burgasissa. No oliko irtokarkkeja? Ei. Tällä "koluamisella" voi jo mielestäni tehdä päätelmän, että Lidleissä ei ole irtokarkkeja. En suinkaan lähtisi siitä väittelemään, jos joku sanoisi että Espoon jossain myymälässä on. Jossain vaiheessa Lidleissä oli irtopähkinöitä, mutta poistuivat vissiin hygieniasyistä?

Vierailija
169/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

e

Vierailija
170/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että tunnistan itseni. En ole ainoastaan pääkaupunkiseutukeskeinen, vaan ihan helsinkikeskeinen. Olen syntynyt täällä kuten vanhempani, mies ja hänen vanhempansa. Kaikki sukulaiset asuvat täällä, samoin lähes kaikki ystävät ja tutut. 

Lähinnä olen käynyt vain Lapissa lomalla ja satunnaisesti muissa suuremmissa kaupungeissa työ- tai kulttuurimatkalla. Huomaan ajattelevani ja täälläkin kirjoittavani vain Helsingin näkökulmasta. Täytyy yrittää korjata asia. 

Tosiasiahan tietysti on, että vain n. kymmenesosa Suomen kansasta asuu Helsingissä. 

Tosiasia on myös, että reilusti yli viidesosa väestöstä asuu pk-seudulla ja Helsingin seudulla (mihin kuuluu mm. Kerava, Tuusula jne) asuu yli neljäsosa Suomen väestöstä.

Faktan alapeukuttaminen aina jaksaa naurattaa :D

Vierailija
171/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu onhan tämä aika erikoista ja tuon Helsinkikeskeisyyden huomaa kyllä nimenomana televisiosta. Kaikki ohjelmat tehdään ja lähetetään sieltä. Kaikki elokuvat ja sarjat poikkeuksia lukuun ottamatta sijoittuvat Helsinkiin ja kuvataan siellä. Puhutaan usein siihen tyyliin, kuin Helsinki olisi käytännössä jokaisen suomalaisen asuinpaikka. Onhan tuo vähän typerää, kun siihen alkaa kiinnittää huomiota, vaikka tuohon toki onkin joutunut tottumaan ja pitämään itsekin itsestäänselvänä. Hölmöä, koska oikeasti Helsingin seudulla porukkaa taitaa asua viidestä miljoonasta asukkaasta vain noin miljoona (vai lähemmäs kaksi?) 

Helsinkiläiset eivät usein itse edes tajua minkälaisesta etuoikeudesta oikeasti nauttivat. Eikö sekin ole aika erikoista, että lähes kaikkien bändien yms. julkkisten lähtöpaikka on nimenomaan Helsinki? En jotenkin usko, että siksi koska parhaita/kiinnostavimpia, mutta paikallisuuden takia heidän mahdollisuutensa menestyä vain on ylivoimaisesti parempi, kuin muualta tulleilla. Tuo taas supistaa näkemyksiä, kun kaikki on sieltä yhdestä paikasta.

Vierailija
172/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että jotkut pk-seutulaiset olettavat niin. Eivät kaikki.

T. Muualta muuttanut, 15 v pk-seudulla asunut.

Olen huomannut saman.

Niiden, jotka ovat jo useampaa polvea pk-seutulaisia, on vaikea joskus ymmärtää, että kaikki eivät välttämättä tiedä eri lähiöitä tai vastaavia paikkoja. Ja muu Suomi on maalaiskylä tai hiihtokeskus.

Toisaalta sama vaiva taitaa olla kaikilla niillä joiden ympyrät ovat aina olleet samat.

Vierailija
173/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen  suhteen. Pitäisi muistaa. 

Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D

En todellakaan usko, ellette satu olemaan töissä ihan liki paikkaa, joka on nimeltään Espoon keskus. Muutoin he puhuvat Tapiolasta, joka on ehkä lähimpänä keskustattoman Espoon keskustaa, mutta kukaan espoolainen ei puhu Tapiolasta Espoon keskustana, vaan Tapiolana.

Espoon keskus taas ei ole mitään muuta kuin lähiö, jossa on juna-asema, kukaan ei sinne mene varta vasten tekemään yhtään mitään.

Oon kerran mennyt sinne taidekierrokselle - oli siellä aika maailmanlopun meininki vaikka tuomiokirkon lähellä olikin varsin kaunista.

Vierailija
174/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleistä muutenkin.

Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.

Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.

Eikö siinä sanottu myös, että Itä-Uudenmaan poliisi on tutkinut tätä juoksutapahtumaa. Ois voinut tuosta vähän päätellä missä sijaitsee. 

Esim. Porvoossa.

Eikö se ole ihan sama oliko se Porvoossa vai Vantaalla, mutta kuitenkin siellä Helsingin lähellä eikä missään Keski-Suomessa. 

Vierailija
175/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu onhan tämä aika erikoista ja tuon Helsinkikeskeisyyden huomaa kyllä nimenomana televisiosta. Kaikki ohjelmat tehdään ja lähetetään sieltä. Kaikki elokuvat ja sarjat poikkeuksia lukuun ottamatta sijoittuvat Helsinkiin ja kuvataan siellä. Puhutaan usein siihen tyyliin, kuin Helsinki olisi käytännössä jokaisen suomalaisen asuinpaikka. Onhan tuo vähän typerää, kun siihen alkaa kiinnittää huomiota, vaikka tuohon toki onkin joutunut tottumaan ja pitämään itsekin itsestäänselvänä. Hölmöä, koska oikeasti Helsingin seudulla porukkaa taitaa asua viidestä miljoonasta asukkaasta vain noin miljoona (vai lähemmäs kaksi?) 

Helsinkiläiset eivät usein itse edes tajua minkälaisesta etuoikeudesta oikeasti nauttivat. Eikö sekin ole aika erikoista, että lähes kaikkien bändien yms. julkkisten lähtöpaikka on nimenomaan Helsinki? En jotenkin usko, että siksi koska parhaita/kiinnostavimpia, mutta paikallisuuden takia heidän mahdollisuutensa menestyä vain on ylivoimaisesti parempi, kuin muualta tulleilla. Tuo taas supistaa näkemyksiä, kun kaikki on sieltä yhdestä paikasta.

Helsinki-keskeisyys näkyy televisiossa myös sääohjelmissa, niissä aina "täällä etelässä" (siis Helsingissä) sää on tänään ollut sellainen ja sellainen, ihan kuin unohdettaisiin että Suomessa asutaan vielä selvästi Helsinkiä etelämpänäkin, ja siellä sää voi olla ihan muuta kuin Helsingissä, jonka sää aina edustaa "etelän" säätä.

t. Hankolainen

Vierailija
176/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun broiskulla on jättekiva poikamiesbotski Mannerheikinkadulla, siinä lähellä Peruskuntataloa ja Kolmen sedän patsasta.

Aina kun on syksyisin saatu perunat seipäille, teemme treffit Hesoihin Stoppan kellon alle ja siitä syömään läskisoosia Zetoriin.

Kai sunki faijan rotsi käy stadis duunis?

Mun faija on kelannu jo stidinä.

Vierailija
177/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki-keskeisyys näkyy televisiossa myös sääohjelmissa, niissä aina "täällä etelässä" (siis Helsingissä) sää on tänään ollut sellainen ja sellainen, ihan kuin unohdettaisiin että Suomessa asutaan vielä selvästi Helsinkiä etelämpänäkin, ja siellä sää voi olla ihan muuta kuin Helsingissä, jonka sää aina edustaa "etelän" säätä.

t. Hankolainen

Joo juurikin noin. Tuo "täällä Helsingissä/etelässä" puheet uutisissa tai säässä on minusta ainakin jokseenkin ongelmallista (muoti sana) koska tuollaisten ohjelmien pitäisi olla objektiivisia katsauksia, eikä minua kiinnosta, että säämies hengaa siellä juuri nyt, koska se ei ole Suomen säätä kertoessa oleellista. Minä en ole "täällä Helsingissä" kun katson sitä säätä.

Vierailija
178/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.

En ole huomannut täällä Helsingissäkään.

Montako Lidliä siellä on, tuskin olet kaikissa käynyt?

En ole tuo jolle vastasit, mutta olen käynyt Kampin, Citycenterin, Sörnäisten, Graniittitalon ja Itäkeskuksen Lidleissä eikä missään niistä näkynyt irtokarkkeja.

Pitäjämäen lidlissä on!

Vierailija
179/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä espoolaisena ottaa päähän se, että maalaiset pitävät mun asuinpaikkaani Helsinkinä. Sitten toisaalta luulevat, että Helsinki on vain kerrostaloja ja kaupungin keskusta.

Anteeksi oli vähän aiheen vierestä.

Vierailija
180/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Jotkut paikat PKS on sellaisia että niiden sijainnin tietäminen kuuluu jo yleissivistykseen. t. porilainen

Siellä ei ole yhtän mitän mitä mun tarttis tietää. Korkeintaan mitä tietä pääsee pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan