Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootko huomannut että täällä kirjottelevat PK-seutulaiset olettaa kaikkien muidenkin asuvan PK-seudulla?

Vierailija
14.01.2020 |

Itse tulee usein havaittua, puhuvat niin kuin kaikki tietäs jonkun helsinkiläisen paikan, kaupan tai eläisivät siellä muutenkin.. Huvittaa jotenkin.

Huhuu PK-seutu, tällä palstalla on muualtakin kommentoijia ja lukijoita.

Kommentit (200)

Vierailija
21/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleistä muutenkin.

Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.

Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.

Yksi päivä palstalla puhuttiin Paloheinässä, ihan kuin tietäisin missä se on, saati että se antaisi mulle jotain mielikuvia. Alottaja ilmeisesti trollata, että hän perheineen asuu paloheinässä ok-talossa ja on onnellinen. Minulle paloheinästä tulee mieleen palava heinä, joten tulee mieleen raunioitunut slummi, mutta ILMEISESTI kyse on jostain luksusalueesta??

Kun trollaa, kannattaa muistaa, ettei tosiaan valtaosalla meistä ole hajuakaan heldingin eliittialueista tai slummialueista.

Vierailija
22/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesusonherra kirjoitti:

Se ei ole mikään uusi juttu. Asiakaspalvelu työssä huomasin jo vuosikausia sitten että jos asiakas ei kerro osoitteessaan postinumeroa tai postitoimipaikkaa niin kyse on 99% Helsingistä. Jos sitä kysyy niin 99% varmuudella loukkaannutaan tai vastaus on tyyliin "Helsingissä tietenki!". Myös jokainen Helsingin kaupunginosa täytyy olla tuttu jokaiselle työntekijälle, muuten tulee itku.

Sama juttu esim. ulkomaalaisilla foorumeilla. Ihmisten on vaikea ymmärtää että USAn ulkopuolellakin on elämää.

En tiedä mikä tämän psykologisen ilmiön nimi on mutta on sille varmasti jokin. Joku voisi valaista jos tietää.

Niin joo. Eihän Helsingissä ole kuin yksi ja sama postinumero kaikilla. Eiku...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.

Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.

Yksi päivä palstalla puhuttiin Paloheinässä, ihan kuin tietäisin missä se on, saati että se antaisi mulle jotain mielikuvia. Alottaja ilmeisesti trollata, että hän perheineen asuu paloheinässä ok-talossa ja on onnellinen. Minulle paloheinästä tulee mieleen palava heinä, joten tulee mieleen raunioitunut slummi, mutta ILMEISESTI kyse on jostain luksusalueesta??

Kun trollaa, kannattaa muistaa, ettei tosiaan valtaosalla meistä ole hajuakaan heldingin eliittialueista tai slummialueista.

Miksi välität jonkun pellen trollauksista? Miksi menet mukaan?

Vierailija
24/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä sanottu myös, että Itä-Uudenmaan poliisi on tutkinut tätä juoksutapahtumaa. Ois voinut tuosta vähän päätellä missä sijaitsee. 

Vierailija
25/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaan olettavat oman tilanteensa normiksi. Puhuin hongkongilaisen kaverin kanssa risteilyhinnoista, koska hänen perheensä ajatteli tulla Eurooppaan risteilylle. Hän sanoi, että sellainen risteily maksaa ainakin 5000, ja minä ajattelin, että on kyllä aika tyyristä pelkästä risteilystä. Aika kauanhan me keskusteltiin ennen kuin tajuttiin, että hän puhui hongkongin dollareista ja minä euroista.

Vierailija
26/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.

En ole huomannut täällä Helsingissäkään.

Vierailija
27/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% suomalaisista asuu Tampereen alapuolella. Suomen väestön keskipiste on Hämeenlinnan kupeessa, eli noin 100km Helsingistä.

Ymmärrättehän, että jos olette jostain kovin kaukaa, valtaosa ihmisistä ei jaksa murehtia jonkun marginaaliryhmän ongelmaa kaukana kaikesta. Pk-seutulaiset pääosin osaavat kyllä hahmotella mitä ja minkälaista tässä eteläisen Suomen alueella on. Ja esim itse vantaalaisena kyllä tunnistan ainakin pääpiirteittäin esim Turun ja Tampereen lähiöt nimeltä.

Vierailija
28/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku edes haluaisi kertoa, avautua tai valittaa oman tuppukylänsä asioista, kun ne eivät ketään muuta kiinnosta. Se on täysin ykshailee onko enontekijön r-kioski lakkautettu tai palaako ylivieskassa roskakatos. Voi kunpa nämä la.det saisi jotenkin savustettua pois täältä pyörimästä ja palstatilaa tuhlaamasta.

Vierailija
29/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku jaksaa keksiä jonkun käsittämättömän typerän yleistyksen, kirjoittaa siitä avauksen ja kommentoida omaan ketjuunsa? Ei voi mitenkään normaali ihminen ymmärtää tällaista.

Mitä sinä teet tässä ketjussa? Ei voi normaali ihminen ymmärtää tälläistä.

Vierailija
30/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs ne keskustelut, joissa puhutaan jostain Turun tai Tampereen slummialueista. Sellaisiakin keskusteluja olen nähnyt. Jotenkin menisi ihan mahdottomaksi, jos kaikki pitäisi aina määritellä etukäteen. En minä esimerkiksi tiedä missä on Kälviä tai millaista siellä on. Ei kukaan (normaali) tiedä jokaista paikkaa Suomessa.

Vierailija
31/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset/pk-seutulaiset lähiöt ovat asukasmääriltään suurempia kuin valtaosa Suomen kunnista. Sekin kannattaa muistaa.

Tämä lähiö, missä itse asun, olisi Suomen 28. suurin kunta (väkiluku hieman yli 40 000).

Vierailija
32/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pätee maalaisiin. Ihmetellään kovasti miten ilman autoa pärjää ja miten omistusasumiseen ei ole varaa edes hyvillä tuloilla.

Vierailija
33/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen  suhteen. Pitäisi muistaa. 

Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D

Vierailija
34/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jotkut pk-seutulaiset olettavat niin. Eivät kaikki.

T. Muualta muuttanut, 15 v pk-seudulla asunut.

Vierailija
35/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki merkittävät ihmiset asuvat pääkaupunkiseudulla. Muualla lähinnä sellaisia elättejä

Vierailija
36/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku jaksaa keksiä jonkun käsittämättömän typerän yleistyksen, kirjoittaa siitä avauksen ja kommentoida omaan ketjuunsa? Ei voi mitenkään normaali ihminen ymmärtää tällaista.

Mitä sinä teet tässä ketjussa? Ei voi normaali ihminen ymmärtää tälläistä.

Kerron sinulle tyhjästä elämästäsi ja opiksi vastaisen varalle.

Vierailija
37/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.

Montako Lidliä siellä on, tuskin olet kaikissa käynyt?

Vierailija
38/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun väkiluku oli viime keväänä 1 173 000. Nyt se lienee jo enemmän.

Jokainen täällä asuva tajuaa, että tuo on reilu viidesosa Suomen väestöstä. Eli kaikki eivät asu täällä.

Mutta huomattavan iso osa asuu. Sitä ehkä muualla asuvien on hieman vaikeaa hahmottaa.

Vierailija
39/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako Lidliä siellä on, tuskin olet kaikissa käynyt?

Tuo oli pointti. Ihmiset katsovat suppeasti elinpiirinsä mukaan, oli se sitten Kainuu taikka Eira. AInoastaan ne jotka ovat asuneet useammassa paikassa näkevät laajemman kuvan (karkea yleistys).

Vierailija
40/200 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen  suhteen. Pitäisi muistaa. 

Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D

Espoossa ei ole keskustaa, siellä on keskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan