Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää taatko toisten lainoja! Varsinkaan ei-perheenjäsenten!

Vierailija
12.01.2020 |

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse en ikinä kehtaisi kysyä edes vanhempiani takaamaan asuntolainaani...

Minun lapseni kyllä saavat kysyä ja esikoinen on jo kysynytkin. Sai lainalupauksen 340000 € ja aikoo rakentaa okt:n, kun perhe kasvaa tänä vuonna jo neljännellä lapsella. Totta kai mieheni kanssa suostuimme, mielestäni se on jo vanhempien velvollisuus auttaa lastaan näin. Vanhemmuus ei lopu kun lapsi täyttää 18!!! 

Asp-lainalla ostettuun ensiasuntoon ei yleensä vanhempien takauksia tarvita. 

Ja sitten käykin köpelösti ja poikasi eroaa, vaimo häätää pois asunnosta ja hankkiutuu henkilökohtaiseen vararikkoon. Siinäs sitten makselet poikasi kanssa vaimon lainoja.

Jos asunto on yhteinen, ei vaimo voi toista häätää. Avioerossa omaisuus ositetaan ja asunto myydään mikäli toisella ei ole varaa ostaa toista ulos.

Vierailija
22/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni kyllä saavat kysyä ja esikoinen on jo kysynytkin. Sai lainalupauksen 340000 € ja aikoo rakentaa okt:n, kun perhe kasvaa tänä vuonna jo neljännellä lapsella. Totta kai mieheni kanssa suostuimme, mielestäni se on jo vanhempien velvollisuus auttaa lastaan näin. Vanhemmuus ei lopu kun lapsi täyttää 18!!! 

Ja sitten käykin köpelösti ja poikasi eroaa, vaimo häätää pois asunnosta ja hankkiutuu henkilökohtaiseen vararikkoon. Siinäs sitten makselet poikasi kanssa vaimon lainoja.

Mistä päättelit että tää lapsi on poika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä takaaja edes hyötyy? Ei mitään. Yleensä sijoitukselle halutaan tuottoa, takaamalla saa vain riskin.

Vierailija
24/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena opetettiin moneen otteeseen, että kenenkään lainoja ei sitten saa taata. 

Nyt kun on aikuinen ja itsekin päässyt lainanoton makuun, eipä ole vielä kukaan tullut edes kysymään takaajaksi. 

Jos läheinen ystävä tulisi kysymään takaajaksi, olisi se kova paikka miettiä suostuako vai ei.

Sympatiaa alussa linkitetyn tapauksen henkilölle, jolle lankesi takaus maksettavaksi. Hyvä tietää, että ns. rajattu takaus on pelkkiä sanoja paperilla ja maksettava hinta voikin olla paljon suurempi kuin mitä on puhuttu. Se olikin uutta, en ollut aikaisemmin kuullutkaan koko ilmaisusta.

25/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt takaajien motiiveja. Siis eihän se takaaja hyödy itse mitään siitä, että takaa lainan. Aivan hyödytöntä touhua.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
26/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö alkuperäisen lainan ottaneet joudu maksamaan mitään myöhemminkään? Jutusta sai kuvan, että ainakin toinen heistä oli nyt töissä. Yksikö todella joutuu kaiken maksamaan?

No ei joudu, vaan nyt kun velallinenkin on töissä joutuu hänkin maksamaan.

Takaaja maksaa siihen summaan asti mikä on sopimukseen kirjoitettu hänen osuudekseen.

Jutussa puhuttiin, että tuo tytär joutuu maksamaan 200 000 euroa, vaikka hänen osuus oli 20 000...

Vierailija
27/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto on yhteinen, ei vaimo voi toista häätää. Avioerossa omaisuus ositetaan ja asunto myydään mikäli toisella ei ole varaa ostaa toista ulos.

Ennakkoluulot ovat lujassa :) Kyseessä on tyttäreni. Koodari, jolla nettopalkka keskimäärin 4000-6000 €/kk ja mies on myös ohjelmistoalalla. Äitiyspäivärahat ovat hyvät ja heillä ei ole avioehtoa (äiti neuvonut tytärtään *vink*) . Naimisissa ovat olleet päälle 10 vuotta.

- tuo joka takaa lapsensa lainan 

Vierailija
28/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä takaaja edes hyötyy? Ei mitään. Yleensä sijoitukselle halutaan tuottoa, takaamalla saa vain riskin.

Mitä kukaan mistään hyötyy? Mitä lapsi hyötyy vanhusvanhempansa auttamisesta myöhemmin? Ei mitään, kuluja ja aikaa vie vaan elämästä.

Vierailija
29/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä nimeä mihinkään takuupaperiin. Miten ihmiset voi olla noin tyhmiä??

Esimerkissä äitiparka raatoi ja hankki tyhmälle tyttärelle asunnon, en ymmärrä millään.

Vierailija
30/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakkoluulot ovat lujassa :) Kyseessä on tyttäreni. Koodari, jolla nettopalkka keskimäärin 4000-6000 €/kk ja mies on myös ohjelmistoalalla. Äitiyspäivärahat ovat hyvät ja heillä ei ole avioehtoa (äiti neuvonut tytärtään *vink*) . Naimisissa ovat olleet päälle 10 vuotta.

- tuo joka takaa lapsensa lainan 

Näinpä. Vanhempani takasivat asuntolainani ja asunto on jo kauan sitten maksettu, myyty ja rakennettu uusi talo ilman takaajia. Ei mitään ongelmia. Omalle lapselle ei tarvitse taata mitään, on antaa asunto pesämunaksi.

31/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kukaan mistään hyötyy? Mitä lapsi hyötyy vanhusvanhempansa auttamisesta myöhemmin? Ei mitään, kuluja ja aikaa vie vaan elämästä.

Auttamisen ymmärrän, sehän on velvollisuus omia ikääntyviä vanhempia kohtaan.

Mutta velan takaaminen ei ole auttamista vaan yli varojensa elämisen mahdollistamista. Siinä ei yleensä edes auteta ketään. Rahat menevät pankille.

Vierailija
32/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen asuntolainan takaus on vielä ihan ok, jos asunto myös lainanvakuutena ja asunto sijaitsee joko kasvukunnassa ta isen lähtöhinta on ollut tarpeeksi matala. Taattava summa ei näin ollen voi olla kohtuuttoman suuri. 

Vieraan yrityslainan takaaminen taas on aivan toinen osa. Koko laina voi palaa yritystoiminnassa, joten koko summa menee takaajalle. Ja vieraan ihmisen liiketoiminnasta taas ei itselle ole mitään hyötyä/ mitään velvoitetta maksaa sitä. 

Vierailija
33/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta velan takaaminen ei ole auttamista vaan yli varojensa elämisen mahdollistamista. Siinä ei yleensä edes auteta ketään. Rahat menevät pankille.

Lain mukaan ei ole mitään velvollisuutta auttaa vanhempiaan. Jos vanhemmat eivät auta lasta, on turha odottaa apua toisinpäinkään. Itsestään selvää. Miten on yli varojen elämistä, kun takaajat mahdollistaa asuntolainan saannin joka maksetaan normaalisti pois? Asu sä vuokralla vaan.

Vierailija
34/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla asuntolainan takaaminen on yli verojen elämistä? Sehän on auttamista vaurastumisen. Lasten asuntolainat taataan, ei muuta. Perussääntö.

35/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yli varojen elämistä, jos ei ole varaa maksaa itse asuntoa jonka ostaa.

Vierailija
36/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena opetettiin moneen otteeseen, että kenenkään lainoja ei sitten saa taata. 

Nyt kun on aikuinen ja itsekin päässyt lainanoton makuun, eipä ole vielä kukaan tullut edes kysymään takaajaksi. 

Jos läheinen ystävä tulisi kysymään takaajaksi, olisi se kova paikka miettiä suostuako vai ei.

Sympatiaa alussa linkitetyn tapauksen henkilölle, jolle lankesi takaus maksettavaksi. Hyvä tietää, että ns. rajattu takaus on pelkkiä sanoja paperilla ja maksettava hinta voikin olla paljon suurempi kuin mitä on puhuttu. Se olikin uutta, en ollut aikaisemmin kuullutkaan koko ilmaisusta.

Kova paikka miettiä?? Voi Jeesus sentään, ei todellakaan ole kova paikka vaan itsestään selvä asia! Silloin sanotaan EI, ja jos välit katkeaa siihen niin se ei mitään oikeaa ystävyyttä koskaan ollutkaan.

Vierailija
37/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin kukaan asuntoa ostaa käteisellä. Ymmärrän miksi olet vuokralainen. Sillä vuokralla lyhentää kivasti lainaa, jos hiukankin rahan päälle ymmärtää.

Vierailija
38/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te toki saatte taata lapsenne lainan, mutta ei se mikään velvollisuus ole.

Vierailija
39/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin kukaan asuntoa ostaa käteisellä. Ymmärrän miksi olet vuokralainen. Sillä vuokralla lyhentää kivasti lainaa, jos hiukankin rahan päälle ymmärtää.

Kai se jotain maksukyvystä kertoo, jos pankki arvioi, että lainaa ei saa ilman henkilötakaajia?

Vierailija
40/66 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle en lainannut, vaan annoin suoraan käsirahan asuntoa varten. En vaadi takaisinmaksua.

Minkä v*tun vuoksi elän tällä planeetalla jos en jälkikasvuni elinolosuhteiden turvaamisen vuoksi?

En lainaa lapsille, vaan annan lapsille niissä puitteissa kun pystyn niin paljon taloudellista apua kuin kykenen. Senttiäkään en halua tai tarvitse takaisin. Enkä ole rikas vaan keskipalkkainen.

Siitå kun pitäisi maksaa lahjavero sitten sen lapsen, jos annat enemmän kuin 5000e kolmen vuoden välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi