Lapset pääsivät kerran ulkonäölle mun veljen perheen kanssa. Nyt kyselevät joka päivä, koska mennään ulkomaille. Ei ole varaa. Mitä teen?
Lapset 9v ja 12v olivat jo pitkään haaveilleet siitä, että pääsivät ulkomaille. Emme ole köyhiä, mutta ei meillä ole varaa matkustaa. Kaikki menee mitä tulee ja puskurirahat imee joulu, synttärit, rikkoutuneet kodinkoneet tms. Perus duunariperhe ollaan.
Mun veljen perhe sitten otti meidän lapset mukaan reissuun viime syyslomalla. Se oli lapsille upea kokemus. Sen jälkeen ovat lähes joka päivä kyselleet, koska mennään ulkomaille. Mun tekisi itsenikin mieli kovasti mennä reissuun.
Onko mitään mahdollisuuksia saada neljälle lentoja ja hotellia yhteensä max 500?
Jotenkin tunnen itseni huonoksi, koska en voi toteuttaa lasteni haaveita.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne. Itse saan määräaikaista eläkettä 1300€ netto ja mies saa palkkaa 2500 netto. Lapset teinejä. Ei varaa matkustaa koskaan Ruotsia pidemmälle. Mutta meillä ei ole edes teidän kaltaisia säästöjä saatu kasaan.
Mihin teidän rahat menevät? Meillä on samat tulot. Mä teen vaan 50% työaikaa ja miehen nettopalkka 2500. Mä pidän meitä varakkaita. Mistään ei tarvitse tinkiä. Meillä on hieno koti kauniilla sisustuksella, kaksi autoa, merkkivaatteita, värjään hiuksia kampaajalla säännöllisesti, koko perheellä harrastuksia, syödään usein ulkona, käydään paljon teatterissa yms. Joka vuosi käydään 2-3krt ulkomailla ja ei todellakaan ole mitään budjettimatkoja. Meillä jää rahaa säästöön ja sijoituksiin. Lapsilisät menevät lapsille säästöön. Meillä siis on kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teidän rahat menevät? Meillä on samat tulot. Mä teen vaan 50% työaikaa ja miehen nettopalkka 2500. Mä pidän meitä varakkaita. Mistään ei tarvitse tinkiä. Meillä on hieno koti kauniilla sisustuksella, kaksi autoa, merkkivaatteita, värjään hiuksia kampaajalla säännöllisesti, koko perheellä harrastuksia, syödään usein ulkona, käydään paljon teatterissa yms. Joka vuosi käydään 2-3krt ulkomailla ja ei todellakaan ole mitään budjettimatkoja. Meillä jää rahaa säästöön ja sijoituksiin. Lapsilisät menevät lapsille säästöön. Meillä siis on kolme lasta.
En ole alkuperäinen, mutta ehkä heillä on vielä asuntolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tässä
Olen jo pariinikin otteeseen maininnut, että kyllä me säästetään. Me saadaan säästöön rahaa, mutta kerron tässä nyt, mihin meidän säästöjä on käytetty vuoden aikana
-Mun toistuvia pissatulehduksia ei osattu tk:ssa hoitaa, joten menin yksityiselle gynelle
-mun autoon piti ostaa uudet talvirenkaat ja miehen autoon tehtiin joku remppa, joka maksoi 400
-talo oli pakko huoltomaalata
- nuoremman veljen häät. Matkat sinne, yö hotellissa lahja, pari vaatehankintaaEdellisenä vuonna nuorempi tyttö valitti huonoa näköä, joten silmälääkäri ja silmälasit noin esimerkiksi mainittakoon.
Meillä on siisti ja asianmukainen koti, aina monipuolista ruokaa, molemmilla tytöillä harrastukset, lapsilla on koira, joka vuosi huvipuisto, mökeillään paljon.
Olemme olleet risteilyllä pari kertaa, tytöt ovat käyneet leffassa, teatterissa, hoplopissa jne.
Jouluna saavat lahjoja ja pöytä koreana. Synttärinä on kakkua ja karkkia ja saavat lahjan.
Mutta olemme tosi tarkkoja rahoista. Elämme tavallista elämää, mutta ylimääräistä ei ole. Matkoihin ei raha riitä. Kaikki tämä tavallinen perusarki vie kaiken. Vähän jää säästöön ja niitä harvoin voi käyttää mihinkään ns luksukseen, koska aina tulee pakollisia menoja.
Kylläpä te kulutatte duunariperheeksi.
Ei ihme ettei mitään jää säästöön.
Oma valinta.
Vaikka olenkin ei-duunari, ei tuo nyt minusta mitenkään hirmuiselta kulutusjuhlalta vaikuta, ihan asiallisia kuluja jopa hääreissu ja muu virkistäytyminen - säästötkin menevät niihin asioihin, joita varten niitä on säästetty, yllättäviin kulueriin siis.
Eivätkä kaikki duunaritkaan nyt hyvänen aika mitään käsittämättömän huonotuloisia ole, tai niin epävarmoissa töissä, että koko ajan pitäisi kaikki rahat säästää.
Bank norwegianin vuosimaksuton ja kuluton luottokortti, maksaa siis laskun joka kk niin ei tule korkoa. Niistä saa hyvin pisteitä= suoraan euroja lentoihin, kumpikin vanhempi ottaa oman kortin ja tekee perhetilin jossa rahat yhdistyy ja voi ottaa niillä lennot. Kaikki mahdollinen kulutus sen kortin kautta.
Me maksettiin syksyllä lyhyt euroopan reissu lennot 4 :lle niillä kertyneillä pisteillä, ja nyt kevääksi osa Pariisin lennoista ( oli taas kertynyt pari sataa euroa) .
Tällä tavalla täysin ilmaista kerätä lentoja.
Me ollaan suht köyhä uusperhe, viisi lasta yhteensä.
Mutta Venäjällä käytiin, kaksi yötä Pietarissa.
Omalla autolla mentiin, lapsille otettiin ilmaiset e-viisumit ja tietty passit pitää olla.
Meillä aikuisilla on viisumit, mitkä maksaa sitten vähän enemmän.
Venäjällä polttoaine on halpaa ja kaikki muukin halvempaa kuin Suomessa.
Englannilla pärjää ihan hyvin.
Hotellit on suht halpoja ja lapsille sieltä löytyy vaikka mitä kivaa, eikä tarvi maksaa paljoa.
Jos esim vertaa Suomessa hoplop on jo noin 20€/lapsi, niin Venäjällä alke 10€....
Käskisin lasten lopettaa jankutuksen.
Tallinnaan autolautalla, ei maksa paljon mitään. Vaikka päiväreissu.
Jos mahdollista niin ottakaa äkkilähtö. Mä löysin meidän 4 henkiselle perheelle Äkkilähdön Turkkiin 200euroa per Nassu. Toki käyttöraha pitää varata päälle. Tui, Aurinkomatkat tai Tjäreborg esim.
Lapsen on mahdollista kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi ilman ulkomaan matkojakin. Niin on ollut aikaisemminkin useimmissa suomalaisperheissä. Eivät lapset ole tyhmiä, kyllä he ymmärtävät jos raha ei siihen riitä. Pettymykset kasvattavat. Tuskinpa kukaan on joutunut pitkällisen terapiaan koska ei ole ollut mahdollisuutta ulkomaanmatkoihin. Välinpitämättömyys ja rakkaudettomuus perheessä on paljon pahempi asia.
Aloittaja tässä..
Olen todella monta kertaa sanonut, että kyllä me säästämme rahaa ja olen myös kertonut mihin ne säästöt menevät. Olen myös sanonut, että meillä on rahaa säästötilillä ja molemmilla tytöillä. Silti satelee kommentteja "ihme kun ette saa säästöön mitään".
Emmekä me joka päivä ravaa missään hoplopeissa. Vuodessa kerran tai kaksi. Elokuvissa saman verran. Kesäteatteriin pääsee meidän kaupungissa ilmaiseksi alle 16v.
Joulun pyhät syödään hyvin ja kutsun mun vanhemmat ja isovanhemmat maille. Siihen on syy, miksi haluan ja koen vähän velvollisuudeksikin kutsua heidät.
Veljeni häihin halusin olla nättinä ja aina kirppareilta löydy juuri omalle kropalle sopivaa. Juhlavaatteita on vaikea löytää. Mekko taisi maksaa 89e, miehelle uusi kauluspaita 29.90 henkka maukasta ja nuorempi tyttö osti mekon 19.90.. ei siis mitään pradaa.
Sanon ihan suoraan että meillä nelihenkinen perhe(lapset 13 ja 17) matkustaa kerran kesässä lomarahoilla. Eli käytännössä vingutetaan luottokorttia ja palkan lomarahoilla maksetaan ne sitten pois. Yritämme säästää mutta onhan se vaikeaa...
Kun lapset oli pienempiä, rahaa oli helpompi säästää. Tuntuu mitä vanhemmaksi tulevat, sitä enemmän menee rahaa(vaatteet, puhelimet, koulukirjat, läppärit kouluun jne.).
Eikö johonkin Riikaan tms. pääse 150 eurolla per nokka?
Saako siitä lomasta mitään irti, jos kaikesta pitää säästää? Ruoka on kallista. Onko sekään ihan kivaa, jos lomalla pitää kokata koko ajan itse? Olet myös sitten sen lomakämppäsi vanki, jos sinne pitää aina palata syömään. Väkisinkin siis tulee ainakin päivällä syötyä muualla. Kyllä kerran kaksi mäkkäriä ja pizzaa vetää, mutta olisihan se kiva kokeilla joku paikallinen ravintolakin.
Nähtävyyksiin ja liikkumiseen menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Säästä joka kuukausi 100 e, niin vuoden kuluttua sinulla on 1200 e. Joka päivä 3 tai 4 euroa säästöön, ei ole iso vaiva.
Ei todellakaan ole mahdollisuutta säästää joka kuukausi. Kahden duunarin palkka ja siitä menee asuntolaina, vakuutukset, kiinteistövero, autoverot, kahden edullisen auton kulut, muut neljän ihmisen laskut, ruoka, meillä on koira, lapsilla harrastus jne. Töiden takia pakko olla kaksi autoa. Todella tarkalla taloudenpidolla saadaan vähän säästöön. Säästöt hupenee jouluna ja synttäreinä ja aina pitää jotain ostaa. Uudet talvirenkaat, uusi pesukone, uudet silmälasit tai jotain muuta.
Vaatteet pääosin kirpparilta. Kerran kesässä mennään huvipuistoon, koska lapset sinne niin aina haluavat ja se on kesän kohokohta. Muuten edullisia retkiä lähiympäristössä ja mummun ja vaarin kesämökille.
Joopa joo. No eihän tyhmyydelle mitään mahda. Meillä 2 duunaria, tosin minä vain osa-aikatyössä. 2 autoa, 2 teiniä, vaatteet ostetaan uutena jne. Ja helposti jää säästöön vuodessa useampi tonni.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla voisi _ehkä_ saada parin päivän loman jossain halpakohteessa (pl. risteilyt), mutta siihen päälle tarvii kaikki ruoka/käyttörahat. Säästäkää mielummin enemmän, että ”loma” ei mene ihan kituuttelemiseksi.
50€ kuussa sivuun (ja jos mitään rahareikiä ei ilmaannu) saatte muutaman vuoden päästä varattua kivan viikon loman esim. Välimerelle. Lapsetkin varmasti tykkää siitä enemmän kuin parista päivästä jossain Riikassa syöden kaurapuuroa minimibudjetilla.
Muutaman vuoden päästä nämä lapset on teinejä, jotka ei vanhempien mukaan lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne. Itse saan määräaikaista eläkettä 1300€ netto ja mies saa palkkaa 2500 netto. Lapset teinejä. Ei varaa matkustaa koskaan Ruotsia pidemmälle. Mutta meillä ei ole edes teidän kaltaisia säästöjä saatu kasaan.
Et maininnut, paljonko on palkkasi 50 % työajasta...
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla voisi _ehkä_ saada parin päivän loman jossain halpakohteessa (pl. risteilyt), mutta siihen päälle tarvii kaikki ruoka/käyttörahat. Säästäkää mielummin enemmän, että ”loma” ei mene ihan kituuttelemiseksi.
50€ kuussa sivuun (ja jos mitään rahareikiä ei ilmaannu) saatte muutaman vuoden päästä varattua kivan viikon loman esim. Välimerelle. Lapsetkin varmasti tykkää siitä enemmän kuin parista päivästä jossain Riikassa syöden kaurapuuroa minimibudjetilla.
Tai sitten tekee niin kuin moni täällä, että ottaa trangian ja puurohiutaleita/makaronia mukaan, eikä alistu turistikohteen ryöstöhintoihin.
Olen sinkku työssä käyvä, enkä pystyisi reissaamaan!