Millainen paikkakunta on Lahti?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi mielikuvaansa parempi kaupunki tämä on, uskokaa pois!
Ja kerrotko, mikä se mielikuva on? Jääkiekkohuligaanit Pelicans? Vai teollisuuden keskittyminen? Vai mihin viittaat? Lahessa pitkään asuneena, ei syntyperäisenä, en koskaan pääse jyvälle, mitä tuolla tarkoitetaan, että mielikuvaansa parempi. Olen törmännyt samaan luonnehdintaan muuallakin, eikä kukaan ole selittänyt, mikä tässä kaupungissa on toisin kuin siitä luotu mielikuva.
Hei, kertokaahan ei-lahtelaiset, mikä mielikuvanne on Lahdesta, olette parhaita vastaamaan tähän! Tämä oli hyvä kysymys.
Juntti wt- kaupunki, jossa on paljon narkkareita ja pikkurikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Lahti on kaupunki, jonka kiertäisin kaukaa.
Kerrotko vielä miksi? 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavanomaiset palvelut yli sadantuhannen ihmisen kaupungiksi. Ei mitään erityistä sillä saralla.
Poikkeuksillisista huumeongelmista on ollut puhetta, mutta ei se tavallisen ihmisen arjessa näy. Ei nyt kannata mennä keskustaan kännissä toikkaroimaan öiseen aikaan, mutta ei se muuallakaan kannata.
On tämä vähän ankea, toki maakuntakeskus. Narkkeja liikaa. Luonto kaunista.
Tämä on arkkitehtuuriltaan näitä "kaikki matalaksi" ja demareiden johdolla uutta laatikkoa tilalle. Surullista ja peruuttamatonta :(
Toista se on länsirannikolla tai vaikkapa toiselta puolelta Suomea Porvoo. .
Mutta ilmapiiriltään ei lainkaan niin ankea kuin on yleinen ei-lahtelaisten mielikuva. Toki jokainen elää tavallaan ja joka paikassa voi elää rikasta elämää tai sitten ei. Jos kaipaa stadin kulttuurimeininkiä, niin juna vie hujauksessa Helsingin keskustaan. Tietty oma autokin, jos tykkää siitä enemmän.
Mutta ihan itse Lahtikin tarjoaa vaikka mitä!
Viihdyn ja mun asumiskulut on puolet siitä mitä ennen oli Helsingissä. Myös palvelut ovat jonkin verran edullisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kaukaa: Kouvolan edestä vai takaa?
Itse muutin muutama vuosi sitten opiskelujen perässä Helsingistä ja oon viihtynyt tosi hyvin. Mä en oo kokenu terveydenhuoltoa niin ruuhkaiseksi kuin Helsingissä, vaan oon aina saanut ajan samalle päivälle ja aina myös jatkolähetteet todella hyvin. Julkinen liikenne on aika huono, kallis, hidas ja esim jouluna saattaa olla kulkematta kokonaan. Ilman autoa olen kuitenkin pärjännyt jo useamman vuoden kesät talvet, kaikki on pyörämatkan päässä ja talvisin täällä aurataan myös tosi hyvin. Mun mielestä päivittäisessä katukuvassa narkkeja yms. täällä on huomattavasti vähemmän kuin Helsingissä. Mä käyn täältä käsin Helsingissä töissä, työmatka-aika on 2,5h päivässä, josta 2h pystyn tekemään töitä junassa. Asuminen täällä on huomattavasti halvempaa ja mun mielestä viihtyvyys myös!
Olin joskus Lahdessa muutaman kuukauden AMK:ssa ja en oikein kotiutunut. Tavallaan kaunista (lenkkeilymaastot, Messilä ja satama) mutta keskusta karsean näköinen ja tuolloin juna-asema ja dösä.asema eripuolilla kaupunkia eikä julkisetkaan kovin fiksusti kulkeneet. Ihmiset puheliaita mutta kaikesta vähän paistoi läpi että tämä on ns. landekaupunki.
Ei lahtelaisen mielipide kun sitä kysyttiin: kusipäisiä bemari ja audikuskeja ( ei osaa siis käyttäytä liikenteessä, tähän olen törmännyt usean kerran kun autoillut siellä), ihmiset töykeitä kaupassatönijöitä, ei juttele tuntemattomille, hyvä urheilukaupunki jos siitä pitää, hyvä sijainti.
Me olemme muutama vuosi sitten pääkaupunkiseudulta Lahteen muuttanut kohta eläkeikäinen pari. Edullisia asuntoja, kaunis luonto, kulttuuritarjonta hyvä. Emme liiku iltaisin keskustassa joten eipä tuota huumeongelmaa huomaa. Hyvin on viihdytty! Hyvät juna- ja bussiyhteydet.
Olen syntyperäinen lahtelainen, joskin muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle heti lukiosta päästyäni ja olen asunut Lahden jälkeen Jyväskylässä, Helsingissä ja Turussa.
Lahti on ihan kiva kaupunki, jonka maine rikollisuuteen ja huumausainerikoksiin liittyen on mielestäni liioiteltu. Palveluita on mukavavasti ja kehityssuunta menossa ylöspäin. Keskusta tosin tekee kuolemaa, kuten muutkin saman kokoluokan kaupungit (tai pienemmät).
Ihan kiva paikka, mutta kotini löysin Jyväskylästä :)
Vierailija kirjoitti:
Lahti on mystinen kaupunki. Hyvä sijainti ja periaatteessa kaikki edellytykset olla iso kaupunki Suomen mittakaavassa, mutta asukasluku ei ole juuri kasvanut ilman kuntaliitoksia. Jokin mättää, mutta mikä?
Veikkaan että yliopiston puuttuminen.