Miksi koulu painostaa oppilaita vanhojen tansseihin?
Meillä ei olisi yhtään kiinnostusta siihen mutta luokanvalvoja hillostaa päälle.
Kommentit (29)
Nössyköitä pitäneekin vähän polkea, eivät muuten koskaan aikuistu.
Työttömäksi pääsee muuten nykyään vähemmälläkin opiskelulla...
Ei mwillä kyllä ketään painostettu.
Olet ilmeisesti poika, jos painostaa? Yhteisen edun vuoksi pitää joskus uhrautua, että tanssit saataisiin ylipäätään järjestettyä.
Elämään kuuluu tietynlaisia siirtymäriittejä, ja oman kokemukseni mukaan ne, jotka aina jättävät kaikki tällaiset väliin, syrjäytyvät muutenkin vähän kaikesta.
Itsenäinen ajattelu ja oman tien kulkeminen on tavallaan hienoa. Sosiaalisuuden ja yhteisöön sitoutumisen ja sitä myötä paremman hyvinvoinnin saavuttamisen näkökulmasta kannattaisi kuitenkin myös tehdä niitä samoja juttuja samassa tahdissa kuin muutkin ikätoverit, vaikka aina ei niin nappaisikaan. Mitä enemmän antaa itselleen luvan skipata sitä sun tätä kun oikeasti vähän jännittää tai ujostuttaa tai tuntuu muuten epämukavalta, sitä helpommin jää sivuun itse elämästä.
Meillä kyllä painostettiin osallistumaan useiden opettajien taholta. En silti suostunut tanssimaan vanhoja, koska ei kiinnostanut. Painostuksesta huolimatta meitä oli tuolloin poikkeuksellisen paljon sellaisia, jotka skippasivat tanssit, n. 80 opiskelijan ikäluokasta sellaiset 25 jätti tanssimatta. Vuosi 2003.
kaikki on pakottamista ja painostusta nykyään.
pikku mussukat itkee joka asiasta.
Turhaa pelleilyä ja rahan tuhlausta koko touhu! 1980-luvulla ei ollut mitään tansseja eikä kenelläkään onneksi tullut tuollaiset spektaakkelit edes mieleen.
Todellakin oli 80-luvulla vanhojentanssit.Itse valssannut 1982.
Meillä ei onneksi painostettu niitä jotka ei halunneet tanssia, mutta se jäi mieleen kun kaveri pakotettiin oman parinsa lisäksi tanssimaan parittoman pojan kanssa, ja jos ei tähän olisi suostunut niin ei olisi saanut tanssia ollenkaan.
No höpöhöpö. Miten muka painostetaan? Kun sanoo selvästi, että "minä en tanssi", niin asia on sillä sipuli.
Meidän koulussa oli 90-luvulla pakolliset vanhojen tanssit.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa pelleilyä ja rahan tuhlausta koko touhu! 1980-luvulla ei ollut mitään tansseja eikä kenelläkään onneksi tullut tuollaiset spektaakkelit edes mieleen.
Mä kyllä tanssin Wanhojen tanssit 1988. Ja niin tanssi kaikki muutkin 90 kakkosta meidän koulussa. Ei kukaan jättänyt väliin, kivat bileet oli😀
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti poika, jos painostaa? Yhteisen edun vuoksi pitää joskus uhrautua, että tanssit saataisiin ylipäätään järjestettyä.
Miksi ihmeessä tanssit pitäisi vuonna 2020 järjestää sukupuolittain? Kaikki voivat opetella viemään ja olemaan vietävänä ja tanssia eri ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niihin pakotettiin? Mitä tapahtui, jos ei suostunut tanssimaan?
Poikia ei kiinnosta tanssiminen jos eivät kuitenkaan saa pillua.
Vierailija kirjoitti:
No höpöhöpö. Miten muka painostetaan? Kun sanoo selvästi, että "minä en tanssi", niin asia on sillä sipuli.
Ysärin alussa Tampereella kyllä painostettiin viikkotolkulla. Poikien ja tyttöjen liikunnanopet, äikän ja historianopet lisäksi "tapakulttuurin merkeissä".
En tanssinut. Sen sijaan jouduin neljän sällin "järjesyspartioon" kun ykkösparin nuori herra tuli paikalle ihan helventinmoisessa kännissä. Kaksi meistä huolehti että nuorukainen pysyi pukkarin puolella (joko oksentamassa tai muuten vain aloillaan) ja kaksi piti pettymyksestä raivohullun daamin käytävän puolella. Kuinka niin nätti nuori nainen osasikaan niin rumat värssyt, siinä olisi merirosvokin ollut kateellinen.
Enkä nyt isommin ole syrjäytynyt vaikkei riparia, vanhoja tai lakkiaisia tullut vietettyä. Intissäkin pitivät "oman tien taistelijana" mutta siitä huolimatta pistivät RUK:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tanssit pitäisi vuonna 2020 järjestää sukupuolittain? Kaikki voivat opetella viemään ja olemaan vietävänä ja tanssia eri ihmisten kanssa.
Tanssimassa olisi silloin liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niihin pakotettiin? Mitä tapahtui, jos ei suostunut tanssimaan?
En tiedä. Osallistuminen oli pakollista, joten kaikki osallistuivat. En muista että asiasta olisi ollut edes mitään keskustelua. Itse yllätyin kun sain selville, ettei muissa kouluissa ole pakko osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Elämään kuuluu tietynlaisia siirtymäriittejä, ja oman kokemukseni mukaan ne, jotka aina jättävät kaikki tällaiset väliin, syrjäytyvät muutenkin vähän kaikesta.
Itsenäinen ajattelu ja oman tien kulkeminen on tavallaan hienoa. Sosiaalisuuden ja yhteisöön sitoutumisen ja sitä myötä paremman hyvinvoinnin saavuttamisen näkökulmasta kannattaisi kuitenkin myös tehdä niitä samoja juttuja samassa tahdissa kuin muutkin ikätoverit, vaikka aina ei niin nappaisikaan. Mitä enemmän antaa itselleen luvan skipata sitä sun tätä kun oikeasti vähän jännittää tai ujostuttaa tai tuntuu muuten epämukavalta, sitä helpommin jää sivuun itse elämästä.
Höpöhöpö. Jos on hyvä itsetunto niin ei tarvitse pelätä mitään syrjäytymisiä tai muiden mielipiteitä ja joukkoon kuulumista. Ei se tarkoita hermostuneisuutta/pelkuruutta jos tanssit tai penkkarit eivät kiinosta, se vaan tarkoittaa ettei kiinosta.
Itse olin toisella mantereella vaihdossa kun muut tanssivat vanhojen tansseja. Aika monta muuta hienoa kokemusta tuli sen vuoden aikana.
Penkkarit jätimme "mielenosoituksellisesti" väliin ja karkaisimme extempore reissulle Tukholmaan, minä ja pari hyvää ystävää. Hyviä muistoja tuostakin sekoilusta jäi.
Nyt aikuisena parhaimmat ystäväni ovat edelleen samoja kuin lukiossa, plus muutama uusi tuttavuus yliopistolta ja työelämästä. En koe syrjäytyneeni tai jääneeni paitsi, enkä aio omia lapsiani painostaa mihinkään riitteihin vain koska kaikki muutkin.
Ei minua ainakaan painostettu. Enkä osallistunut, prinsessaleikit eivät ole koskaan kiinnostaneet.