Mikä ehkäisykeino ei laita mieltä matalaksi?
Tuntuu vahvasti siltä, että e-pillerit (Dianette) pistää mielen matalaksi. Mikä ehkäisykeino olisi sellainen, joka ei niin vahvasti vaikuttaisi mielialaan?
Ikää muutaman vuoden päästä 40v., en tupakoi ja oon lapseton , jos niillä on jotain merkitystä.
Kommentit (49)
Ota ehkäisykapseli tai sterilisaatio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmat päivät. Keskeytetty yhdyntä.
En suosittele kenellekään.
Toiminut jo vuosia.
Kondomi ja miehen hedelmättömyys. Käytännössä siis vasektomia. Myös tietysti sterilisaatio itselle, jos niitä lapsia ei kerran ikinä aio tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmat päivät. Keskeytetty yhdyntä.
En suosittele kenellekään.
Meillä oli käytössä 5v kunnes mies meni vasektomiaan. Olisi mennyt aiemminkin mutta kunnallisella joutui odottamaan kaksi vuotta. Minäkään en suosittele niille jotka eivät tiedä tuota tapaa osaavansa, mutta me ketkä osataan, niin on ollut jopa varmempi kuin kondomi, jonka oikeasta käytöstä huolimatta minulla on täysi-ikäinen lapsi.
Hormonikierukka voisi myös toimia. Koska siinä hormonit annostellaan suoraan kohtuun, hormonitasot veressä ovat paljon matalammat, ja oma hormonitoiminta säilyy lähes häiriintymättömänä. Ainakin itse huomasin mielialassa ison eron kun pillerit lopetti, mutta en ole huomannut mitään eroa hormonittomaan tilanteeseen verrattuna hormonikierukan asentamisen jälkeen.
Tämä siis ainakin, jos hormonittomat keinot eivät käy. Itselle ei käynyt kuparikierukka runsaiden vuotojen takia, eikä liioin sterilisaatio koska olen liian nuori, enkä pidemmän päälle halunnut luottaa pelkkään kondomiin. Jos sterin saat, niin mieluummin suosittelisin sitä, mutta jos et jostain syystä halua, niin kannattaa harkita myös hormonikierukkaa.
Pääsisipä parikymppisenäkin sterilisaatioon. Minulla on jo lapsi, enkä enempää toivo.
Itsellä ollut Kyleena muutaman kk. En ole havainnut mielialamuutoksia. Alkuvaiheen muut sivuoireet (lähinnä kipu ja rintojen turvotus) tasoittuneet eli en tunne oloani erilaiseksi.
Kyleena on pienempi kuin Mirena ja sisältää huomattavasti vähemmän hormonia. Tosin teho vain 5v.