Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edessä peffan tähystys ja hermostuttaa hirveästi, jos jollekulle on tehty voisitko kertoa kokemuksesi?

Vierailija
10.01.2020 |

Eli oliko se litku vaikeaa juoda, tuliko huono olo syömättömyydestä, sattuko itse tähystys jne
Jos tahdot voit myös kertoa missä tehtiin!

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kolonoskopia vai?

Peffan näkee ilman litkujakin

Vierailija
2/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koloskopia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo se litku nenästä kiinni pitäen ykkösellä niin menee alas, päälle mehua. Tähystys oli kauhea, onneksi ei kestäny kauaa.

Vierailija
4/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä mitään litkuja juoda, vaan yritetään saada loputkin litkut pihalle ennen toimenpidettä.

Vierailija
5/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tähystys oli viheliäinen, koska minulta on leikattu endometrioosi, joka ympäröi virtsarakkoa ja suolistoa, poistettu kohtu ja toinen munasarja. En saanut kipulääkitystä, koska minulla ei ollut saattajaa. KUKAAN ei sanonut etukäteen, että tarvitsen saattajan. Pyysin, että toimenpide keskeytetään. Operaation teki yksityinen lääkäriasema. 

Toinen tähystys oli hyvin tehty ja inhimillinen. Sain hyvän lääkityksen ja toimenpiteen teki Meilahden sairaala.

Syömättömyys ei ollut mikään ongelma.

Vierailija
6/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista sellainen litku jota ei tarvitse juoda paljoa. Esim. Phosporal vain 2 lasillista itse tyhjennyslitkua + lisäksi todella paljon muita kirkkaita nesteitä.

Jos suolisto on kovin huonossa kunnossa sairauden takia, niin voi tehdä kipeää, mutta kyllä siitäkin selviää! Ja kaikilla ei satu silloinkaan. Joissakin paikoissa laitetaan valmiiksi kanyyli käteen siltä varalta että tähystyksessä tarvitaan kipulääkettä.

Mikäli tähystykseen on vielä aikaa ja haluat varmistaa kivunlievityksen, niin ota yhteyttä hoitavaan tahoon ja kerro että toimenpide jännittää ja toivot kipulääkettä.

Kyllä se siitä, itse tutkimus on loppujen lopuksi aika nopeasti ohi :)

Vierailija
7/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Älä syö viikkoon mitään siemeniä, pieniäkään, esim ei banaania, ei vaniljajätskiä

- varaa tyhjennykseen koko päivä

- keitä jo valmiiksi mieleisiä kala- ja lihaliemiä. Varaa mehuja

- tyhjennyslääke on pahaa ja sitä pitää juoda

paljon. Mene vessaan heti kun yhtään tuntuu mitään.

- Varaudu unettomaan yöhön.

- pyydä nukutus. Jos paksusuolesta löytyy esim. polyyppeja, ne voidaan poistaa samalla

Vierailija
8/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litku ei ollut hyvää, mutta ei se mitään yökötystäkään minulle aiheuttanut. Juominen tapahtuu onneksi useamman tunnin aikana. Itse tähystys ei sattunut, tuntemukset olivat lähinnä outoja. Hyvin se menee, tsemppiä!

Vierailija
9/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli otsikosta mielikuva, että aloittaja pyllistää korkean kallion huipulla ja lääkäri sitten jostain kaukaa tähystää kaukoputkella onko peffa niin iso, että näkyy sinne asti.

Vierailija
10/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, etten sitä litkua halua juoda todella, todella pitkään aikaan uudelleen!! Se oli oikeasti helvetin pahaa, imelää ja suolaista yhtä aikaa. Sen jälkeen alkoi paskalla laukkominen valehtelematta 15-25 kertaa yhteensä. En saanut nukuttuakaan kuin pari tuntia sen jälkeen. Kolonoskopiaoli aamupäivällä. No, tähystys itsessään kesti vain varttitunnin ja välillä oli kivulias mutta en tarvinnut rauhottavia lääkkeitä. Onneksi ei löytynyt mitään poikkeavaa.

Vierailija
11/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tutkimus pahalta tuntunut. Vit*umaisemmalta tuntui sen litkun juomisen jälkeen ku vessasa sai rampata jatkuvasti tuntuu että tulee kaikki ulos selkärankaa myöden. Mitä tyhjemmäksi sä sen suolen saat sitä vöhemmän se itse tutkimus sitten tuntuu.

Vierailija
12/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta apteekista sellainen litku jota ei tarvitse juoda paljoa. Esim. Phosporal vain 2 lasillista itse tyhjennyslitkua + lisäksi todella paljon muita kirkkaita nesteitä.

Jos suolisto on kovin huonossa kunnossa sairauden takia, niin voi tehdä kipeää, mutta kyllä siitäkin selviää! Ja kaikilla ei satu silloinkaan. Joissakin paikoissa laitetaan valmiiksi kanyyli käteen siltä varalta että tähystyksessä tarvitaan kipulääkettä.

Mikäli tähystykseen on vielä aikaa ja haluat varmistaa kivunlievityksen, niin ota yhteyttä hoitavaan tahoon ja kerro että toimenpide jännittää ja toivot kipulääkettä.

Kyllä se siitä, itse tutkimus on loppujen lopuksi aika nopeasti ohi :)

Ei näin!

Joku tyhjennysnesteistä ei toimi hyvin.

Noudata sairaalan antamia ohjeita, jos on vaihtoehtoja, kysy mikä lious on toimivA.

Mulla oli Moviprop. Sain juotua sitä 2 litrasta vain 1,5, mut se riitti.

Liuos on suolaista, mulla nousi verenpaine hälyttävästi.

Vierailija
13/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin eikä tuntunut ollekaan pahalta.

T ulkoministeriöstä.

Vierailija
14/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin paksunsuolen tähystys ilman nukutusta ja kaikki meni ihan hyvin. Suolistoon pumpattu ilma painoi ensin ikävästi vatsaa, mutta sitten lääkäri käänsi minut vatsalleen ja paine helpotti. Ei tarvitse pelätä! Ihan julkisessa sairaalassa ilman kipulääkitystä.

Juotava neste masitui ikävälle, mutta join sen nopeasti ja sitten heti vähän tuoremehua päälle.

Vierailija
15/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se litkujen juominen otti koville.

Hirveän makuista ja ellen väärin muista sitä piti juoda edellisenä iltana kolme litraa

Join sitä moskaa litran tunnissa ja jaska alkoi lentää parin litran juomisen jälkeen ja suolisto tyhjeni ennen nukkumaanmenoa aikas totaalisesti.

Litra piti juoda vielä seuraavana aamuna ennen tutkimusta.

Itse operaatio oli aika kivuton, joskin hieman "nöyryyttäävä".

Hoitaja kyseli ennen operaatiota haluanko rauhoittavan lääkityksen ja kysyin kuinka monta prossa tutkittavista sen ottaa? Suurin osa kuulemma :-)

Kyseli samalla onko joku joka hakee minut sairaalasta ja kun vastasin että lähden omalla autolla, se ratkaisi asian ja menin tutkimukseen ilman esilääkitystä.

Minulle tehtiin samalla kertaa tutkimus molemmista päistä.

Ensin letku sisään yökkäysreaktion kanssa suusta ja vatsan tutkimus ja koepalojen otto?

Pientä nipistelyä tuntui, mutta ikävin oli se yökkäysreaktio.

Senjälkeen kyljelleen. jalat koukkuun ja letku sisään alapäästä (toivottavasti eri letku :-).

ALku meni helposti, mutta jossain vaiheessa tuntui pientä kipua kun mentiin suolen mutkia pitkin syvemmälle. Mukava hoitaja paineli samaan aikaan vatsaani, joka helpotti hieman oloa.

Suolen tutkiminen oli ohitse arviolta vartissa, jonka jälkeen lekuri kertoi löydöksistä.

Melko kivuton operaatio kaikenkaikkiaan ilman rauhoittavaa lääkitystäkin ja kesti lyhyen aikaa.

Henkilökunta aivan huippua ja osasi tehdä tutkimuksesta vähemmän noloa :-)

Pahinta koko hommassa oli niiden nesteiden juominen edellisenä iltana.

Älä kuitenkaan lintsaa, vaan juo kaikki, sillä se tekee tutkimuksesta helpompaa.

Vierailija
16/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut väärässä maassa. Sivistysmaissa annetaan aina humautus ennen tähyä! Pyytämättä! Eli itse toimenpiteestä et tiedä mitään, mutta onhan se tyhjennysvaihe aika inhottava.

Minulla on ollut "limenmakuinen" litku ja se aiheutti pysyvän inhon Spriteä ja vastaavia limuja kohtaan.

Vierailija
17/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin paksunsuolen tähystys ilman nukutusta ja kaikki meni ihan hyvin. Suolistoon pumpattu ilma painoi ensin ikävästi vatsaa, mutta sitten lääkäri käänsi minut vatsalleen ja paine helpotti. Ei tarvitse pelätä! Ihan julkisessa sairaalassa ilman kipulääkitystä.

Juotava neste masitui ikävälle, mutta join sen nopeasti ja sitten heti vähän tuoremehua päälle.

Tutkimuspaikasta saa tarkat ohjeet, miten tyhjennys suoritetaan! Kirkkaita nesteitä pitää juoda paljon tyhjennysnesteen lisäksi! Jos etukäteen muutamaa päivää ennen on rasvaisya ja tukevaa ruokaa vältettävä jne. Kolonskopuaa ei siis tehdä ilman huolellista ennakkovalmistelua sen vuoksi, että suoli olisi mahdollisimman tyhjä koko matkaltaan.

Vierailija
18/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä, mitä sieltä tähysteltiin?

Vierailija
19/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystys ei tuntunut miltään, ihan ok koko homma.

Vierailija
20/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo todella tutkimus oli nöyryyttävä.

Jo se kun puki ylleen housut joissa oli reikä

takapuolessa.

Henkilökunta oli tosi mukavaa.

Mulla ei ollut hakijaa, joten lääkäri määräsi

mut jäämään yöksi sairaalaan toipumaan.

Tutkimuksessa tehtiin molemmat skopiat.

Kesti lähes 2 tuntia.