Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edessä peffan tähystys ja hermostuttaa hirveästi, jos jollekulle on tehty voisitko kertoa kokemuksesi?

Vierailija
10.01.2020 |

Eli oliko se litku vaikeaa juoda, tuliko huono olo syömättömyydestä, sattuko itse tähystys jne
Jos tahdot voit myös kertoa missä tehtiin!

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysymyksessä kolonoskopia vai rektoskopia? Jälkimmäinen on paljon pienempi toimenpide.

Itselle tehty kolonoskopia moneen kertaan. Syömättömyys ja litku eivät ole aiheuttaneet ongelmia. Kannattaa tilata kipulääkitys jo etukäteen. Riippuu paljon tähystyksen suorittajasta, sattuuko vai ei, ja sitten oma anatomia vaikuttaa asiaan kanssa ja tosiaan mahdollinen endometrioosi ym. sairaudet. 

Vierailija
22/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä, mitä sieltä tähysteltiin?

Ensimmäisellä kerralla etsittiin tulehduksia, koska mahani oli koko ajan sekaisin. Syynä olivat useat antibioottikuurit, eivät suolisto-ongelmat.

Minulta löytyi myöhemmin verikokeessa harvinainen verisyöpä.

Toisella kerralla etsittiin syöpää, koska ferritiiniarvoni oli surkea edellisen syövän jälkeen. Ei syöpää, mutta lääkäri poisti pienen polyypin suolistosta. Söin tähystyksen jälkeen kolmen kuukauden rautakuurin. Pitkäaikaisen raudan arvo on jälleen laskenut, joten aloitan kohta toisen rautakuurin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen tähystys oli viheliäinen, koska minulta on leikattu endometrioosi, joka ympäröi virtsarakkoa ja suolistoa, poistettu kohtu ja toinen munasarja. En saanut kipulääkitystä, koska minulla ei ollut saattajaa. KUKAAN ei sanonut etukäteen, että tarvitsen saattajan.

Missä ja mihin maailmanaikaan on ollut noin?

Minulle on tehty tähystys moneen kertaan, ja aina olen saanut kipulääkityksen ja rauhoittavaakin, vaikka ei mitään saattajaa ole ollut. Tietty jos kolmiolääkkeitä ottaa niin ei pidä itse lähteä ajamaan autolla, mutta onhan taksikin keksitty ja esim. minulla menee bussi suunnilleen ovelta ovelle kotoa tähystyspaikkaan. Tosin olen kyllä myös kävellyt ilman mitään ongelmia, ja päivä on jatkunut lääkkeistä huolimatta ihan normaalisti, mutta tämä varmaan on yksilöllistä.

Vierailija
24/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin samalla kertaa tutkimus molemmista päistä.

Ensin letku sisään yökkäysreaktion kanssa suusta ja vatsan tutkimus ja koepalojen otto?

Pientä nipistelyä tuntui, mutta ikävin oli se yökkäysreaktio.

OT, koska väärä reikä, mutta tuohon yökkäysreaktioon auttaa paljon, jos saa puudutteen kurkkuunsa. Tosin pitää muistaa, että sen jälkeen ei sitten saa pariin tuntiin juoda. Puudute on ihan vain suihke, toimii ainakin minulla hyvin.

Vierailija
25/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tyhjennys jo edellisenä päivänä klo 12 jos vain käytännössä mahdollista. Ohjeissa sanotaan usein että klo 16, mutta silloin voi kyllä tulla kiire tyhjennyksen kanssa.

Jos tähystyksen tekee kokenut lääkäri, ei se välttämättä ole kovin paha. Riippuu myös yksilöllisistä ominaisuuksista. 

Vaadi varmuuden vuoksi kuitenkin kovat kipulääkkeet eli käytännössä esim. fentanyyli. Joudut jäämään silloin pariksit tunniksi tarkkailuun mutta jos ei ole aiemmin tehty toimenpidettä niin kannattaa silti pyytää kovat lääkkeet.

Itselleni tehty monta kertaa. Sekä kovilla kipulääkkeillä että myös täysin ilman lääkkeitä.

Vierailija
26/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kyseinen toimenpide kaksi kertaa.

Molemmilla kerroilla join tyhjennyslääkettä kaksi lasia, en muista kauan ennen tähystystä, mutta vain kaksi muumimukillista. Mun mielestä se ei ollu pahaa ja kannattaa vaan kerralla juoda ja ostaa just joku mitä ei tartte juoda paljon.

Nälkä oli mulla paha, mutta se johtuu ihan siitä, et jos en syö niin rupee oksettaa. Tokalla kerralla nälkäki helpotti ku join oikeestaan koko ajan, yölläkin. Muista juoda reilusti KALORIPITOSIA juomia, eli limua ja mehua ilman hedelmälihaa.

Ite tähystykseen sain ekalla kerralla kipulääkettä ja rauhottavaa, koska itkin pelosta. En muista mitään ite tähystyksestä sen takia. Toisella kerralla en saanu mitään ja ei se koskenu. Ainut asia, että sain kivat raskausarvet kun ne pumppas ilmaa suolen laajentamiseksi. Iho siinä sit repes ja nyt näyttää sille et oisin ollu raskaana. Se suoraan sanoen ketuttaa niin paljon, enää ei kehtaa olla ilman korkeavyötäröisiä alkkareita / bikineitä missään esillä.

Mut kun et pelkää, niin ei se toimenpide satu.

Vierailija
27/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miksi ihmiset valehtelevat.

Kolonoskopia sattuu.

Jos suolissa on mutkaisuutta, on endometrioosi ym, se voi sattua hel"""tisti.

On aika ikävä homma alkaa panikoida letku

suolesssa

Tutkimuksessa otetaan tarvittaessa koepaloja, ja se vie aikaa.

Melkein kaikilla >40-v. on polyyppeja.

Ne poistetaan ja analysoidaan.

Joten nukutus on inhimillistä.

Vierailija
28/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin paksunsuolen tähystys ilman nukutusta ja kaikki meni ihan hyvin. Suolistoon pumpattu ilma painoi ensin ikävästi vatsaa, mutta sitten lääkäri käänsi minut vatsalleen ja paine helpotti. Ei tarvitse pelätä! Ihan julkisessa sairaalassa ilman kipulääkitystä.

Juotava neste masitui ikävälle, mutta join sen nopeasti ja sitten heti vähän tuoremehua päälle.

Mulle sanottiin, ettei voi nukuttaa, kun voivat puhkaista suolen, jos ei ole kiputuntemuksia varoituksena.

Ekan kerran teki tunnettu yksityislääkäri ja oli yhtä helvettiä. Toisellla kerralla terv.keskuksessa ja töykeä nainen osasi homman ja avustaja seurasi päältä sitä valoa, niin ei sattunut yhtään.

Vierailija
29/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolonoskopia sattuu.

suolesssa

tai sit vaan jollain ei satu, kuten mulla. ainut mikä siinä sattuu, on ilman pumppaaminen suolistoon, sekin tuntuu vaan pahoille ilmavaivoille.

Vierailija
30/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join Colonsteriliä 4 litraa illalla ja litran aamulla. Alkuun upposi hyvin mutta viimeiset desit ottivat koville. Tuli kauhean kylmä ja jalkapohjat kramppasivat. Kannattaa tosiaan aloittaa juominen hyvissä ajoin, että kerkeää nukkuakin. Tutkimus tehtiin terveysasemalla, jossa tehdään paljon muitakin tutkimuksia ja kuvauksia. Ei tarjottu mitään kipu- tai esilääkitystä. Sattui välillä, kun minulla on kuulemma ahtaat suolenmutkat mutta onneksi kipu hellitti aina kun niistä kohdista päästiin eteenpäin. Minulla ei löydetty mitään mutta voin kuvitella, että jos suoli on huonossa kunnossa, tähystys oikeasti tekee kipeää. Kesti ehkä 20 minuuttia.

Vierailija
31/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen toimenpidettä yleensä annetaan rauhoittavaa lääkettä. Kanyyli laitetaan käsivarteen valmiiksi ja sitten toimenpiteen aikana annetaan suoraan suoneen tarvittaessa kovia kipulääkkeitä. Näin ainakin Helsingissä toimitaan. 

Laitteistot ovat nykyisin erittäin kehittyneitä ja lääkärillä on yleensä apunaan laite, joka ohjaa häntä tähystyksen tekemisessä niin, että potilaalle tulee mahdollisimman vähän kipua.

Vierailija
32/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koski ja ei voitu edetä kun pelättiin että suoli puhkeaa. Ihan hirveän nolo tutkimus ja asennot.

Vierailija
33/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolonoskopia sattuu.

suolesssa

Olin 50 v, kun tähystettiin. Polyyppeja ei poistettu eikä niitä ollutkaan, ainakaan poistamista vaativia. Koepalojen otto vei muutaman sekunnin. Kipu oli luonteeltaan painetta, kun ilmaa pumpattiin. En tarvinnut mitään lääkitystä. On siis täysin yksilöllistä, miten kipuherkkä on.

Vierailija
34/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse join Colonsteriliä 4 litraa illalla ja litran aamulla. Alkuun upposi hyvin mutta viimeiset desit ottivat koville. Tuli kauhean kylmä ja jalkapohjat kramppasivat.

Colonsteril on tuossa suhteessa aineista ehkä ikävin, sitä pitää tosiaan kiskoa litratolkulla. Apteekista kannattaa kysellä vaihtoehtoja, niitä kyllä löytyy.  Ja tosiaan kannattaa aloittaa ajoissa.

Vierailija
35/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpsistä pussiin nuo pelottelijat.  Itsellekin on tehty. Öklön makuisen juoman saa nieltyä kun ei makustele vaan pitää nielun rentona. 

Tutkimus ei koskenut, enkä kokenut asiaa nöyryyttävänä. Miten ihmeessä peräsuolta saisi muuten tutkittua?

Lääkäri ja hoitajat olivat reippaita ja mukavia.

Näitä "peffoja" he näkevät päivittäin sekä sieltä mahdollisesti tulevia ääniä ja hajuja myös. He eivät muistele erityisesti sinua ja takapuoltasi kun menevät illalla nukkumaan.

Olet jo unohtunut sinne muiden tapausten joukkoon.

Persiäsi puolesta nimittäin. 

Vierailija
36/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpsistä pussiin nuo pelottelijat.  Itsellekin on tehty. Öklön makuisen juoman saa nieltyä kun ei makustele vaan pitää nielun rentona. 

Tutkimus ei koskenut, enkä kokenut asiaa nöyryyttävänä. Miten ihmeessä peräsuolta saisi muuten tutkittua?

Näitä "peffoja" he näkevät päivittäin sekä sieltä mahdollisesti tulevia ääniä ja hajuja myös. He eivät muistele erityisesti sinua ja takapuoltasi kun menevät illalla nukkumaan.

Minulle on tehty tähystys kun suoli olitäysin tulehtunut ja huusin tuskasta täyttä huutoa kyllä silloin. Myöhemmin on tehty useita kertoja ja on useimmiten mennyt ihan helposti. Tehty pari kertaa myös täysin lääkkeittä. En halua pelotella ketään mutta totuuden nimessä on sanottava että toimenpide voi olla jossain tapauksessa erittäin kivulias. 

Vierailija
37/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suoli on tulehtunut niin tähystys on järkyttävän tuskallinen. Sori vaan mutta turha kaunistella.

Jos tähystetään luulosairailta, joita tällä palstalla vilisee, ei se tietenkään ole hankala tutkimus.

Vierailija
38/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä per#että tutkita vaan paksusuoli.

Etukäteen ei voi tietää kenellä sattuu, joten kanyyli suonessa on paikallaan.

Tarkoitus ei ole ki duttaa potilasta vaan tutkia

Ei eletä enää keskiaikaa

Narkoosi on keksitty.

Vierailija
39/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin paksunsuolen tähystys ilman nukutusta ja kaikki meni ihan hyvin. Suolistoon pumpattu ilma painoi ensin ikävästi vatsaa, mutta sitten lääkäri käänsi minut vatsalleen ja paine helpotti. Ei tarvitse pelätä! Ihan julkisessa sairaalassa ilman kipulääkitystä.

Juotava neste masitui ikävälle, mutta join sen nopeasti ja sitten heti vähän tuoremehua päälle.

Mulle sanottiin, ettei voi nukuttaa, kun voivat puhkaista suolen, jos ei ole kiputuntemuksia varoituksena.

Ekan kerran teki tunnettu yksityislääkäri ja oli yhtä helvettiä. Toisellla kerralla terv.keskuksessa ja töykeä nainen osasi homman ja avustaja seurasi päältä sitä valoa, niin ei sattunut yhtään.

Heikko tekosyy.

Kirurgi ei voi olla sen varassa että potilas ulvoo kivusta.

Mites yleisanestesiat olisi ollenkaan mahdollisia?

Saanko arvata - tämä tapahtui vuonna 1 ja 2.

Vierailija
40/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljen vaimo on espanjasta ja ammatiltaan sairaanhoitaja. Hän kun aloitti työt Suomessa alalla, niin oli ihan ihmeissään tästä että täällä molempien päiden tähystykset (ja joukko monia muita epämiellyttäviä / kivuliaita toimenpiteitä) tehdään hereillä ja jopa ilman esilääkitystä, kun espanjassa aina annettiin kevyt anestesia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi