Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edessä peffan tähystys ja hermostuttaa hirveästi, jos jollekulle on tehty voisitko kertoa kokemuksesi?

Vierailija
10.01.2020 |

Eli oliko se litku vaikeaa juoda, tuliko huono olo syömättömyydestä, sattuko itse tähystys jne
Jos tahdot voit myös kertoa missä tehtiin!

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös moinen edessä ja tietysti vähän huolestuttaa, että miten tuskainen homma tulee olemaan. Vaikka eipä sitä varmaan voi tietää, kuin vasta sitten siellä persreikähousuissa letku hanurissa makoillessa. Lääkäri ainakin väitti, että olisi sama kuin kivuliaat ilmavaivat, mutta tuskinpa nyt sentään niin helpolla pääsee.

Vierailija
62/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin se tyhjennysaine oli pahinta. Itkien ja oksentaen max 2 litraa neljästä. Meinasin perua kun epäilin suoli ei tarpeeksi puhdas. Hävetti myös se persuksen tutkimus mutta henkilökunta oli erittäin miellyttävä. Ei sattunut kuin "mutkissa" ja senkin kyllä kesti. Loppuun asti ei kai päästy, oli joku ongelma siellä. (en tiedä mikä). Menin yksityisen kautta mutta kolonoskopia tehtiin julkisella puolella sairaalassa. Onneksi en perunut, löytyi sairaus jonka kanssa olin kärsinyt liian kauan.

Mikä sairaus ja miten kärsinyt?

Haavainen paksusuolen tulehdus. Kovat kivut, verta ripulia ja oksentelua. Ja turvotus kuin viimeisillään raskaana.

/61

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moviprep oli pahaa, tiesin etukäteen.

Mutta en tiennyt että se on hirveän suolaista.

Vaisto sanoi: "älä juo, myrkkyä!"

Oli uskomattoman vaikeaa saada sitä alas tarpeeksi.

Tuskanhiki nousi naamaan ja verenpaine nousi.

Soitin ja kysyin, että uskallanko juoda vielä?

Sh: - jos verenpaine ei kohta lähde laskuun sun pitää tulla päivystykseen.

Onneksi se lähti laskuun.

Sain juotua toisesta litrasta vain puolet.

Mutta onneksi se riitti.

Mulla on sairauksia mitkä ehkä vaikeutti liuoksen sietämistä.

Vierailija
64/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpsistä pussiin nuo pelottelijat.  Itsellekin on tehty. Öklön makuisen juoman saa nieltyä kun ei makustele vaan pitää nielun rentona. 

Tutkimus ei koskenut, enkä kokenut asiaa nöyryyttävänä. Miten ihmeessä peräsuolta saisi muuten tutkittua?

Lääkäri ja hoitajat olivat reippaita ja mukavia.

Näitä "peffoja" he näkevät päivittäin sekä sieltä mahdollisesti tulevia ääniä ja hajuja myös. He eivät muistele erityisesti sinua ja takapuoltasi kun menevät illalla nukkumaan.

Olet jo unohtunut sinne muiden tapausten joukkoon.

Persiäsi puolesta nimittäin. 

No ei siinä per#että tutkita vaan paksusuoli.

Etukäteen ei voi tietää kenellä sattuu, joten kanyyli suonessa on paikallaan.

Tarkoitus ei ole ki duttaa potilasta vaan tutkia

Ei eletä enää keskiaikaa

Narkoosi on keksitty.

Mikkelissä ainakin eletään keskiaikaa. Ei minkäänlaisia lääkkeitä vaikka sattui niin helvetisti, rupesi oksettamaan, kaarimaljaa vaan alle. Eihän sieltä mitÄn tullut. Ei ikinä enää, kuolen mieluummin.

Vierailija
65/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi puhua asiasta sen oikealla nimellä? Se ei ole sievistelevästi ”peffan tähystys” vaan paksusuolen tähystys, tai ilmeisesti tätä ap tarkoittaa.

Vierailija
66/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus ei ollut kovin miellyttävä, mikäli tarkoitat paksusuolen tähystystä. Itsellä se sujui jotakuinkin näin:

Menit sairaalaan jossa hyvännäköinen blondi hoitsu otti vastaan ja ohjasi kylpyhuoneen kaltaiseen tilaan, jossa oli vaatteita iso pino. Vaatteiksi annettiin housut, jossa takamuksen kohdalla oli reikä!? No tyttö sanoi, että : -ettei paljas pylly heilu käytävälle, niin tuossa sulle sitten kylpytakki kaveriksi. Sitten käytävälle odottamaan omaa vuoroaan.

Hetken päästä sama hoitsu tuli hakemaan operaatiohuoneeseen ja käski mennä vasemmalle kyljelle makaamaan ja laittoi sormeen jonkun anturin jolla näkee sykkeen. Hetken päästä huoneeseen tuli mies lääkäri, joka käheällä äänellä sanoi: - että nyt rasvaan anuksesi :-(..kylmä hiki nousi otsalle..no en tietenkään nähnyt mitä siellä touhattiin, mutta pieni kipu ja neitsyys meni. Sen jälkeen monitoria seuraamalla näki kun alieni meni suolta pitkin. Mitään kipuja ei tuossa vaiheessa ollut kun ei ollut mitään tulehduksia tai suolen mutkia. Kaiken kaikkiaan epämiellyttävä kokemus lähinnä henkisesti. Naisille varmaan helpompi.

Hoitsu varmaan ihmetteli kun syke ei noussut juuri ollenkaan vaikka 100m johtoa meni suoleen. Tämä jätkä on umpihomo:D...Oli nimittäin bisopropolit käytössä.

mies51v

:D Voisitko avata miksi tuo olisi mielestäsi naisille henkisesti helpompaa? 

Öh, tuota varmaan tapahtuu useammin naisille. Näin kuvittelisin ja jopa toivoisinkin.:-( Ei oikeastaan kivulias kokemus muuten kuin henkisesti..kuulemma ne, joilla on suolessa tulehduksia tuo voi olla varsin tuskallinen kokemus.

mies51v

mies51v

Anteeksi mitä?

Vierailija
67/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tehty 3 kertaa. Yhdessä kohtaa on mutka, joka itsellä ainakin sattuu. No, sen kun tietää niin sanoo jo etukäteen lekurille, että siellä on ykskohta joka sit oikeasti sattuu...se menee hellemmin siitä. Ihan ok. Se litkun juominen ja paskalla käynti oli pahinta.

Mä menen tuohon ihan mielelläni, että tietää, ettei ole ainakaan suolistosyöpää.

Muutama pikku pukama on, niille ei tehdä mitään....

Eli ihan ok homma, no problemo!

Sisään vaan ja letkua pebaan👍🏻

Vierailija
68/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesti on tehty suolistotähystys ja kaksi kertaa mahalaukkuosasto. Ekalla kerralla kolonoskopia sattui. Pitkä ja mutkainen suolisto kuulemma. Eivät päässeet silloin ohutsuoleen asti. Kaksi muuta kertaa on mennyt sujuvasti ja paljon nopeammin. Vähän on pitänyt pyöriskellä ja vaihtaa asentoa, mutta muu ei ole tuntunut kuin se, että pumpattiin ilmaa. Ikävää, mutta ei sattunut.

Melkein sanoisin, että mulle hankalampaa on se mahalaukun tähystys. Alkaa väistämättä oksennuttamaan.

Nämä on tutkimukset on tehty siksi, että on suljettu pois anemian syitä. Viimeksi jouduin rautatiputukseen.

Sitä tyhjennystä en osannut oikein pitää mitenkään erityisen hankalana. Olin sairaslomalla kotona ja aloitin hyvissä ajoin sen litkun vetämisen.

Lääkkeitä ei tarjottu enkä älynnyt edes pyytää.

Vierailija
69/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on jouduttu tekemään tähystys kahdesti ja molemmat kerrat olivat traumaattisia. Sattui aivan prkeleesti. Iso mies itkin koko toimenpiteen ajan.

Mä en jaksa näitä Risto ja Riitta Reippaita😒

Olisit kertonut seuraavalla kerralla, niin olisit saanut lääkityksen tai humautuksen.

Tiedän että jotkut lääkärit on sadisteja.

Mutta potilaalla on niin halutessaan oikeus

saada tarvittavaa kivunlievitystä.

Vierailija
70/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan vaikka olisi tulehdus suolessa/tms niin hyvä, rauhallinen ja helllä tähystäjä ja lääkitys sekä oma rauhallisuus helpottaa paljon!

Vierailija
71/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen koliitin vuoksi käynyt, T€rv€ystalolla molemmat, tyhjennyslitkuna Phosporal, ei hyvänmakuista, mutta sen pienen määrän sietää kyllä pitkin hampain. Toimenpide itsessään oli epämiellyttävä, ehkä välillä kivulias (ei esilääkitystä). Toisella kerralla annettiin lupa päästää ilmaa itse pois jos siltä tuntuu, niin se helpotti.

Kaikista kivuliain vaihe oli maksaminen, kyseinen firma kun rokotti v. 2019 yli 600 euroa, siinä jo Kela-korvaukset otettu huomioon. Seuraavan kerran eivät enää minun hanurillani/suolistollani rahasta, menen julkiselle.

Vierailija
72/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "pyydä nukutus"- jutut on ihan vitsejä. Tämä on Suomi. Täällä tehdään kaikki kivun kautta. Ei sitä nukutusta saa tosta vaan pyytämällä

Saahan.

Tutkimus on lääkärillekin helpompi jos potilas on unessa ja rentoutunut.

Vai asutko jossain tuppukylässä missä ei ole anestesialääkäriä.

Jos Lappeenranta on mielestäsi tuppukylä niin kyllä. Ei puhettakaan mistään nukutuksesta.

Vierailija
73/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus ei ollut kovin miellyttävä, mikäli tarkoitat paksusuolen tähystystä. Itsellä se sujui jotakuinkin näin:

Menit sairaalaan jossa hyvännäköinen blondi hoitsu otti vastaan ja ohjasi kylpyhuoneen kaltaiseen tilaan, jossa oli vaatteita iso pino. Vaatteiksi annettiin housut, jossa takamuksen kohdalla oli reikä!? No tyttö sanoi, että : -ettei paljas pylly heilu käytävälle, niin tuossa sulle sitten kylpytakki kaveriksi. Sitten käytävälle odottamaan omaa vuoroaan.

Hetken päästä sama hoitsu tuli hakemaan operaatiohuoneeseen ja käski mennä vasemmalle kyljelle makaamaan ja laittoi sormeen jonkun anturin jolla näkee sykkeen. Hetken päästä huoneeseen tuli mies lääkäri, joka käheällä äänellä sanoi: - että nyt rasvaan anuksesi :-(..kylmä hiki nousi otsalle..no en tietenkään nähnyt mitä siellä touhattiin, mutta pieni kipu ja neitsyys meni. Sen jälkeen monitoria seuraamalla näki kun alieni meni suolta pitkin. Mitään kipuja ei tuossa vaiheessa ollut kun ei ollut mitään tulehduksia tai suolen mutkia. Kaiken kaikkiaan epämiellyttävä kokemus lähinnä henkisesti. Naisille varmaan helpompi.

Hoitsu varmaan ihmetteli kun syke ei noussut juuri ollenkaan vaikka 100m johtoa meni suoleen. Tämä jätkä on umpihomo:D...Oli nimittäin bisopropolit käytössä.

mies51v

:D Voisitko avata miksi tuo olisi mielestäsi naisille henkisesti helpompaa? 

Öh, tuota varmaan tapahtuu useammin naisille. Näin kuvittelisin ja jopa toivoisinkin.:-( Ei oikeastaan kivulias kokemus muuten kuin henkisesti..kuulemma ne, joilla on suolessa tulehduksia tuo voi olla varsin tuskallinen kokemus.

mies51v

mies51v

Anteeksi mitä?

Niin, että naisiin useimmin tunkeudutaan, vaikka kait tuo on miehilläkin yleistymässä ikävästi.

mies51v

Vierailija
74/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdesti olen koliitin vuoksi käynyt, T€rv€ystalolla molemmat, tyhjennyslitkuna Phosporal, ei hyvänmakuista, mutta sen pienen määrän sietää kyllä pitkin hampain. Toimenpide itsessään oli epämiellyttävä, ehkä välillä kivulias (ei esilääkitystä). Toisella kerralla annettiin lupa päästää ilmaa itse pois jos siltä tuntuu, niin se helpotti.

Kaikista kivuliain vaihe oli maksaminen, kyseinen firma kun rokotti v. 2019 yli 600 euroa, siinä jo Kela-korvaukset otettu huomioon. Seuraavan kerran eivät enää minun hanurillani/suolistollani rahasta, menen julkiselle.

Mitä ideaa mennä yksityiselle?

Sekin pointti, että jos sattuu jotain ikävää, olet valmiiksi sairaalassa ja apu on lähellä.

Mulle on tehty gastroskopia 8 krt. Kerran Mehiläisessä, ylivoimaisesti ikävin kokemus. Muut julkisella pk-seudun sairaaloissa.

Vierailija
75/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut yhtään mulla. Sanoin että pelkään tutkimusta niin mulle annettiin tarpeeksi rauhoittavaa/kipulääkettä. Inhottavin vaihe oli sen litkun juominen. En saanut kaikkea alas mutta tutkimus sujui hyvin kuitenkin.

Tämä siis julkisella puolella.

Vierailija
76/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
77/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sattunut yhtään mulla. Sanoin että pelkään tutkimusta niin mulle annettiin tarpeeksi rauhoittavaa/kipulääkettä. Inhottavin vaihe oli sen litkun juominen. En saanut kaikkea alas mutta tutkimus sujui hyvin kuitenkin.

Tämä siis julkisella puolella.

Olitko hereillä kuitenkin?

Vierailija
78/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sessiili polyyppi.

Kontrolli 10 vuoden päästä.

Onko tää vitsi?

Tuossa ajassa ehtii tapahtua mitä vain.

Vierailija
79/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litkun juominen pahinta etenkin kun olen tottunut juomaan vähän. Päälle aina ananasmehua, vei litkun maun pois. Esilääkitys heti sairaalassa, ei sattunut, sai sairauslomapäivän.

Vierailija
80/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ideaa mennä yksityiselle?

Sekin pointti, että jos sattuu jotain ikävää, olet valmiiksi sairaalassa ja apu on lähellä.

Mulle on tehty gastroskopia 8 krt. Kerran Mehiläisessä, ylivoimaisesti ikävin kokemus. Muut julkisella pk-seudun sairaaloissa.

No ideana oli se, että silloin kun ensimmäinen paha akuutti iski päälle, niin en ollut varma mikä minua vaivaa, joten halusin spesialistille, enkä millekään yleislääkärille. Asun pienellä paikkakunnalla, ja tuolloin olin käymässä pidemmän aikaa Tampereella, ja lääkärin kokeneisuus ja oma suht hyvä kokemukseni sai minut menemään uudelleen samalle. Hinnat olivat nousseet neljässä vuodessa lähes 40 prosenttia, ja oma kipurajani ylittyi, joten ehkä sitten fiksuunnuin kun seuraavaksi julkiselle meinaankin mennä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi