Jos näkisitte maassa istuvan, aikuisen itkevän ihmisen?
Kommentit (74)
Tottakai, hirveä ajatuskin että joku kulkisi vain ohi. Toki olosuhteet vähän vaikuttavat: Jos tämä tapahtuisi esim. iltapimeällä syrjäisessä paikassa ja henkilö olisi jotenkin potentiaalisesti uhkaavan oloinen, niin ensi alkuun ainakin huutelisin vähän kauempaa, mikä on hätänä ja tarvitseeko ihminen apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei uskalla
Jollain hätä, ja sä et uskalla.
Tiedän että pitäisi, mutta olen ujo ja epävarma, en tiedä osaisinko vai menisinkö vain ihan lukkoon :/
En. Olen mies, joten voisin saada #metoo syytteen pelkästä kysymisestä
Vierailija kirjoitti:
Et koskaan ikinä missään puhu naisille? Uskallatko tervehtiä edes kaupan kassaa, jos siinä sattuu olemaan nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin, paitsi jos on joku pultsari. Niille en jaksa jutella.
No ei se pultsarikaan huvikseen itke, kyllä silläkin voi ihan oikeasti hätä olla.
Itsepähän on hätänsä aiheuttanut, hankkiutukoot siitä myös itse ulos.
Muista tämä kun itse joskus tarvitset apua
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo lässyttäminen
Jos ei vaikuttaisi vaaralliselta, tottakai. Ei siihen "auttamiseen" nyt aina ammattilaisia tarvita, riittää kun myötätuntoisesti kuuntelee ja tarvittaessa auttaa konkreettisesti esim. soittamaan kyydin kotiin tms.
Kerran itse itkin silmiä päästäni junassa yrittäen samalla peittää kasvot kädellä, kun hävetti niin paljon. Yllättäen tunsin, kun joku työnsi tukon paperia toiseen käteeni. Nostin katseeni ja näin konduktöörin nyökkäävän mulle silmät empatiaa tulvien, ja pienen tsemppihymyn myötä hän jatkoi matkaansa. Tuon pienen, ihanan eleen voimalla sain itseäni kasattua sen verran, että selvisin kotiin omien läheisten huomaan.
En tietenkään sekaantuisi muiden asioihin. Kadulla aika monikin itkee ongelmiansa. Se on täysin normaalia.
Juu, viimeksi kysyin, tästä vuosia aikaa, nyt en kysyisi.
Zinccis
Itkeminen on rumaa ja se pitää suorittaa salassa samoin kuin joku sukuelimensä kaivaminen. Vihastuttaa että joku on niin huonotapainen että vollottaa julkisella paikalla ja vielä prse maassa että kaikki varmasti huomaisivat.
En menis lähellekään. Tiedä vaikka puukosta saa, jos kyseessä on joku skitso tyyppi.
Jos ei ole nisti niin ehkä kysyisin
Tilannekohtaista, mutta pääasiassa jos olisi täysin ventovieras, en ottaisi mitään kontaktia.
On turvallisinta lähteä oletuksesta, että kaikki vieraat ovat arvaamattomia. En halua joutua pahoinpidellyksi, jostain takertuvasta stalkkerista puhumattakaan.
Sama juttu naapurien kanssa. Älä pidä mitään kontaktia. En tajua mikseivät ihmiset voi pysyä omissa oloissaan.
Menen herkästi kysymään, jos on mitään normaalista poikkeavaa. Muutamat juopot olen taluttanut koteihinsa, kun eivät ole pysyneet itse pystyssä. Yhden nuoren tytön sydänsuruja kuuntelin pari tuntia bussipysäkillä iltamyöhään. Yhdelle sairauskohtauksen saaneelle kutsuin ambulanssin - kukaan muu ei edes pysähtynyt :/ Tunnen vastuuta kanssaihmisistäni.
En kysyisi. Antaa itkeä surunsa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskalla
Jollain hätä, ja sä et uskalla.
Jos joku itkee niin se ei ole hätä johon ulkopuolisen tarvitsisi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin, paitsi jos on joku pultsari. Niille en jaksa jutella.
Mistä erottaa mt-potilaan pultsarista tai narkista?
Siististi pukeutunut henkilökin voi olla alkkis tai lääkkeiden väärinkäyttäjä.
En kysyisi. Todennäköisesti siitä seuraisi vain hankaluuksia ja parhaassakin tapauksessa tuskin saisin edes vastausta. Elämä ei ole elokuvaa, jossa ventovieras ihminen avautuu aidosti sinulle ongelmistaan ja pystyt auttamaan häntä.
Kerran pimellä liukkaalla kävelytiellä kaaduin ja sattui jalkaan ihan hirveästi. Jäin istumaan ja itkemään siihen ja lunta satoi päälleni,että olin ihan lumiukon näköinen.
Kaikki kävelivät ohitseni mitään sanomatta.
Aikani istuin ja sain kömmittyä ylös ja linkutin kotiin.
Jalka oli niin turvinnut, että kenkä ei meinannut lähteä pois.
Ei sattunut olemaan puhelinta mukana.
Itse kysyn aina, jos näen minkä tahansa makaavan tai istuvan ihmisen tiellä, että voinko auttaa.