Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta

Vierailija
10.01.2020 |

Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.

Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.

Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
222/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ataraxia yöksi kehiin päivällä voi antaa muuta. Asutteko pk-seudulla, varaa aika Liisa Kuikka pikkujätti. Ja Astrikselta igg-allergiaverikokeet ja rv perkaaminen tulosten pohjalta. Teillä varmaan vältetään jo kotimaisia viljoja, munaa ja maitoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rain Sounds 10 Hours:

The Sound of Rain Meditation,Autogenc Training, Deep Sleep,Relaxing Sounds

Vierailija
224/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: vaaleanpunainen kohina auttaa syvään uneen ja tehostaa muistia - tältä se kuulostaa

31.05.2017 klo 21:09

Vaaleanpunainen kohina on sekoitus korkeita ja matalia taajuuksia.

Syvän unen saavuttamisen helpottamiseksi ja muistin parantamiseksi aikuisen kannattaa kuunnella ääntä, jota tutkijat kutsuvat vaaleanpunaiseksi kohinaksi.

Tutkijan mukaan kohinan vaikutus on sidottu siihen, että se myötäilee syvän unen aikaisia aivoaaltoja.

https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201705302200172235

Vierailija
225/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi herää herkästi ääniin, niin kannattaa laittaa tabletista / läppäristä / tietokoneesta tai kännykästä youtubesta tai jostain ilmais aplikaatiosta taustakohinaa taustalle.

Youtubesta löytyy esim. 10 tuntia putkeen kohinaa, esim. brown noise, pink noise jne. Tai sitten sateen kohinaa jne.

Kun sen laittaa makuuhuoneeseen pyörimään, se peittää naapurista tulevat kolinat ja äänet.

Minä itse olen ääniherkkä ja herään pienimpäänkin ääneen. Kun tajusin laittaa tabletista tällaisen kohinan päälle sopivalle äänenvoimakkuudelle koko yöksi, nukun paljon paremmin, sillä uneni ei katkeile muiden perheenjäsenten aiheuttaman metelin takia. Tai kadulta tai naapurista tuleviin ääniin. Koska yksinkertaisesti en kuule niitä. Perheenjäsenet voivat jopa keskustella viereisessä huoneessa ja minä pystyn nukkumaan ovi kiinni kohinan kanssa, enkä kuule yhtään mitään.

Kiitos hyviä vinkkejä. En vain ehtinyt tänne kirjoittaa, että me ollaan kokeiltu lukuisia kertoja kohinat, white noiset, muut noiset, kohtuäänet, hiljaiset taustahurinat imurista ja föönistä, akustoivat tekstiilit makkariin jne jne. Kapalot, peitot, unipussit, makuupussit, pinnasängyt, perhepedit, vaunuissa nukkumiset, matkasängyt jne jne. Tilanteemme on sellainen, että olen kokeillut jo sata asiaa joita runsaalla googlaamisella nyt voi vinkiksi löytää. Ehkä ei ole enää olemassa uusia vinkkejä vaan ehkä vain kaipaan enää sitä vertaistukea jaksamiseen :( .  Ap

Vierailija
226/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se miehes tietty miettiä, että jos sulla isopyörä flippaa totaalisesti unen puutteeseen, niin mites hän sitten yksin pärjää sen lapsen kanssa?

Lapset kun oli pieniä, niin yksinkertaisesti järjestettiin kerran kuussa, että mä sain olla parikin vuorokautta putkeen yksin. Oli se sitten kotona tai hotellissa/laivalla. Siinä ajassa ehti jo uni tulla, vaikka ei millään ensin tullutkaan. Oli vaan saatava unentarve täyteen, muuten mä olisin ollut osastolla pidempäänkin.

Onneksi mies tajus tämän jo varhaisessa vaiheessa. Eikä meillä ollut allergioita tms. vaan suht hyvin nukkuvat lapset, mutta mä en osannut nukkua.. Oli vielä jopa ihana anoppi ja mun äiti apuna.

Vierailija
227/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia kaikille vastauksista! Luin juuri kaikki eilisiltapäivän jälkeen tähän ketjuun tulleet vastaukset, ja yritän vastata ainakin osaan niihin tässä samalla kun lapsi nyt nukkuu hetken päiväunia. 

-Meillä ei ole käytössä Ataraxia, vaan toinen ei-väsyttävä nestemäinen antihistamiini. Erikoislääkäri nimenomaan halusi määrätä ei-väsyttävän, jotta päivät sujuu paremmin ja lapsi jaksaa oppia ja kehittyä. Ihon kutina on pahinta päivisin, joten siksi antihistamiini otetaan aamulla. 

-Kortisonia on laitettu ihoon kuurina, mutta siitä ei tuntunut olevan apua, joten sovittiin lääkärin kanssa että sitä ei enää kannata käyttää

-Voi olla että huono nukkuminen ei johtu ollenkaan pelkästä allergiasta vaan jostain muusta? Ihon ja allergian takia vaan olen kuvitellut että syynä olisi se iho ja allergia. Ehkä huono nukkuminen johtuukin lähinnä aistiyliherkkyyksistä kuten joku tässä ketjussa mainitsi? Vaikka lapsen vaatteet ja lakanat on hyvin pehmeää puhdasta puuvilla, niin tuntuu ne silti ihoa vasten ja joskus naapurista kuuluu kolinaa jne (herää kaikkiin pieniinkin ääniin). Tai ehkä se johtuu näistä molemmista

-Kaikki lapsen lakanat ja ihoa vasten olevat vaatteet ovat vaaleita, tiedän kyllä että tummat lakanat saattaa pestynäkin ärsyttää ihoa

-Voidaan kyllä vielä mennä uudellekin yksityiselle erikoislääkärille, mutta parilla ollaan jo käyty ei me aina voida mennä aina vain uudelle vaan on yhden saatava jonkun aikaa hoitaa jotta näkee onko se hyvä lääkäri

Ap

Olen yksi niistä tähän ketjuun kommentoineista joilla on aikanaan ollut sama tilanne. Allergialapsellamme tosiaankin oli kutinan ja muun ohella myös varmasti (vatsa)kipuja ja yleistä yliherkkyyttä, joten vyyhti oli todellakin monen tekijän summa, ettei nukkunut kolmeen ekaan vuoteen. Ataraxia kannattaa silti kokeilla, muttei sekään ole tosiaan autuaaksi tekevä jos on kipuja ym. 

Ymmärrän hyvin pointin, että ihan koko aikaa ei kannata kiikuttaa uudelle lääkärille, vaan jos löytää alan erikoislääkärin, sellaisen jolla on hyvä asenne ja selkeästi halu auttaa, kannattaa yhdessä ainakin tovi katsoa tilanteen kehittymistä. Uudelle lääkärille sitten toki heti jos vaikuttaa siltä että "jäätte yksin".

Ap:n unihomma pitää saada asap kuntoon. Isän suuntaan kyllä katseet kohdistuu, hänet pitäisi saada ymmärtämään tilanne ennen kuin ap on psykoosissa tms. Ehkpä ulkopuolinen näkökulma /keskusteluapu olisi siinä mielessä tervetullutta, että tuo asia saadaan isän ymmärrykseen? Ellei isä todellakaan voi osallistua yövalvomisiin jotta ap saisi nukuttua, sitten tarvitaan ulkopuolinen apu siihen. Kuntoon se on saatava.

Voimia ap.

Ei se ataraxkaan kaikkea korjaa. Kannattaa silti kokeilla.

Vierailija
228/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se mitä voit tehdä miehen osallistumisen suhteen on vaatia häntä keksimään ratkaisuja sinun uniongelmasi ratkaisemiseksi. Jos mies ei halua/pysty auttamaan, hänen on keksittävä muita keinoja sinun avuksesi.

Ei se mene niin, että mies ilmoittaa ettei jaksa ja odottaa sen jälkeen sinulta kuitenkin jotain ihmettä. Hän on kuitenkin nyt se ainut teidän perheessa joka saa nukuttua ja levättyä.

Vierailija
229/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax kaiken korjaa. Koettu on. Kierre poikki ja elämä lähti uuteen nousuun. Uni on tärkeä äidille sekä lapselle.

Haluaisin ap sanovan että hankkii Atarx reseptin ja kokeilee sitä kuuriluontoisesti iltaisin vaikka kaksi viikkoa ja tulee kertomaan sen jälkeen tähän ketjuun miten menee.

Vierailija
230/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, mikä todella auttaa ruoka-aineallergisella lapsella, on kaikkien allergiaoireita aiheuttavien ruoka-aineiden tarkka poistaminen ruokavaliosta ja ympäristöstä (esim. oma lapseni sai ihottumaa halpisvaipoista - kävi ilmi, että vaippojen täytteessä oli vehnää). Voiteet, antihistamiini, vaaleat vaatteet, hypoallergeniset pyykinpesuaineet ym. helpottavat oloa, mutta hoitavat vaan oiretta, eivät poista ongelmaa. Joka siis on todennäköisesti ruoassa, jos kerran joitakin ruoka-aineallergioita on jo todettu. Joku tuolla aiemmin ehdotti ruokavalion karsimista 5-7 tunnetusti vähiten allergioita aiheuttavaan ruoka-aineeseen ja pikku hiljaa kokeilemaan uusia ruoka-aineita, jotta saatte selville mille kaikelle lapsenne on allerginen. Kun oireet helpottavat, ehkä jopa kokonaan katoavat, lapsi saa nukutuksi, kuten myös te vanhemmat. Älkää erotko, vaan toimikaa yhteistyössä. Palkatkaa joku hoitamaan lasta, tai pyytäkää ystäviä apuun, että saat nukuttua univelkaasi pois. Ehkä voisit käydä yhden yön viikonloppuisin nukkumassa hotellissa. Pyytäkää siksi ajaksi vanhempianne tai sisaruksianne käymään lastenhoitoapuna, jotta miehesikin saisi nukkua. Ei ole mitään järkeä uuvuttaa teitä molempia enää yhtään enempää (kuvittelisin että miehelläsikin on aika raskasta uudessa työssään, firman lopettamisen jälkeen jne). Mutta ennen kaikkea panostaisin tuohon ruokavalioon, voit aloittaa vaikka heti. Pidä tarkkaa kirjaa kaikista kokeiluista ja oireista / oireiden häviämisestä.

T. saman kokenut

Vierailija
231/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mies tulee töistä kotiin, niin menet nukkumaan.

Oletko koskaan kärsinyt vakavasta unen puutteesta? Silloin ei nukahda enää. Kun mies tulee töistä klo 18:30 niin minä menen lepäämään pimeään makuuhuoneeseen, mutta en saa unta vaikka makaan siellä välillä kaksi tuntia. Enkä saa ottaa unilääkkeitä, koska minun pitää huolehtia lapsesta yöllä. Ap

Just näin. Me miehen kanssa eron partaalla koska kun valitan väsymystä, mies heittää että nuku enemmän. Olen jo niin ylikierroksilla jatkuvasts aamuyöheräilystä joka jäänyt päälle etten vain nuku. Odotan sängyssä jopa 4h että herätyskello soisi. Pöiväuniin en ole pystynyt koskaan, en nytkään vaikka tuntuu kuin päässä suhisisi uupumuksesta. Ja univajeessa ei enää nukahda vaikka tilaisuus olisi.

Kaikki joilla tämä sama, käykää lääkärissä ja pyytäkää unilääkettä. Riittävän tehokasta, apteekin käsikauppatavara on todella mietoa. Ottakaa parin vkon kuuri niin näette auttaako, ei siinä menetä mitään. Itselläni auttoi jo näin kevyesti ja sain tilanteen paranemaan oikeaan suuntaan. Nukutun (useamman) yön jälkeen on todellakin aivan eri meininki, sitä ei edes muista kuin vasta sitten kun sen itse kokee, havaitsee miten sumussa on ollut ja miettii että miksei asiaa kokeillut jo aikaisemmin.

Oma unettomuuteni/unihäiriöisyyteni on kestänyt noin 6 vuotta, välillä työstressistä, ties mistä syystä, raskauden aikana, ja vauva-pikkulapsiaikana ko.syistä. Ei tämä kokonaan ole parantunut mutta kuitenkin ratkaisevasti parempi kuin aiemmin. Itse pidin turhaan liian korkeaa kynnystä unilääkkeille ja läheiseni vielä kommentoi etteivät ne ole hyvästä, mutta olen tyytyväinen että testasin ja tekisin sen uudelleen, sillä vielä huonompi vaihtoehtoja unettomuus ja uupumus ovat. En ole jäänyt lääkkeeseen mitenkään koukkuun, kuuriluontoisesti käytän silloin kun tunnistan että nyt lipsutaan taas liikaa rajan toiselle puolelle.

Vierailija
232/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljystä ja muista hyvistä rasvoista ei todellakaan ole haittaa lapsille, kuuluvat suosituksiin, ja ehdottomasti kannattaa lisätä 1,5v lapsen ravintomäärässä!

Ei varmasti ratkaise kaikkea/ongelmaa, mutta ei siitä haittaa ole ja itse atoopikkona olen mielestäni havainnut positiivisia vaikutuksia nimenomaan siinä että iho menee harvemmin huonoon kuntoon (kutina - punoitus - rikki/haavat/vesirakkulat/veresliha)

Vierailija
233/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliiviöljystä ja muista hyvistä rasvoista ei todellakaan ole haittaa lapsille, kuuluvat suosituksiin, ja ehdottomasti kannattaa lisätä 1,5v lapsen ravintomäärässä!

Ei varmasti ratkaise kaikkea/ongelmaa, mutta ei siitä haittaa ole ja itse atoopikkona olen mielestäni havainnut positiivisia vaikutuksia nimenomaan siinä että iho menee harvemmin huonoon kuntoon (kutina - punoitus - rikki/haavat/vesirakkulat/veresliha)

Vai ei ole todellakaan haittaa?

Meillä valvottiin todella kauan lapsne kanssa kunnes tajuttiin että patsi nämä normaalit maito, kanaumna, tomaatti jne jne aiheuttaa hetäilyä ja kovaa itkua niin jo yksi tippa öljyä aiheutti kovan refluksin lapselle. Eli juu suurimmalle osalle lapsia ne sopii mutta ei kaikille. Ja varsinkin allergisille lapsille kannattaa kokeilla noita hyvin varovaisesti.

Vierailija
234/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset heräilivät koska

- ruokaaine allergiat ja heräilyä jatkui kunnes saatiin kaikki pahikset pois. Vaati suppeaa ruokavalio joka sopi ja sitten palauteltiin hitaasti muut sopivat takaisin käyttöön

-ihon kutina tähän auttoi paitsi sopivaruokavalio niin vain puuvillaisia vaatteita ihoa vasten, muovitetut froteet ym kankaat pois käytöstä (aiheuttivat ihottumaa), ei metallisa neppareita/vetoketjuja ihoa vasten, ei kuminauhaa ihoa vasten esim lakin nauhoissa

- ihon hoidossa paras hyöty oli suolavesikääreistä, ihan ihotautiosastolla opetettiin käyttämääm ja ne paransivat loistavasti ihoa ja helpottivat kutinaa.

- yksi lapsista reakoi omaan hikeen ihottumalla, tämä lapsi piti aina pestä haalealla vedellä heti jos hikoili tai muuten pahat ihottumat

-yksi lapsista reakoi kipuun ihottumalla, tälle piti aina antaa riittävästi särkylääkettä jos kipeä tai muuten päädyttiin ihotautiosastolle hoitoon

- jotkut vaipat aiheutti ihottumaa, siis yksittäinen vaippapketti, valmistaja tutki ja totesi että niihin vaipppoihin oli jäänyt linjan pesuainetta...

Tsemmpiä ap kovasti tilanteeseen. Ilmoita vaikka miehelle että sinun on pakko saada nukkua viikonloppuna ja jos se ei muuten järjesy niin varaa hotelli jonne menet esim perjantai iltana ja tulet takaisin sunnuntaina. Ja kerrot että puhelin äänettömällä ja katsot aina välillä sitä mutta pyrit nukkumaan mahdollisimman paljon (toki käyt syömässä, ulkoilemassa välillä)

Vierailija
235/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, mutta hirveästi täältä jaksamisia ap:lle! Jossain vaiheessa tämä on teillä taakse jäänyttä elämää, ja olosi tulee olemaan parempi. Olet hyvä äiti kun jaksat pitää huolta pikkuisesta.

Vierailija
236/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vegaani lapsi? Ihan varmasti ei nuku.w

Vierailija
237/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä saa mut ainakin hermostumaan,samalla lailla kuin pan huilu,kiipeen tapeteille

Vierailija
238/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset heräilivät koska

- ruokaaine allergiat ja heräilyä jatkui kunnes saatiin kaikki pahikset pois. Vaati suppeaa ruokavalio joka sopi ja sitten palauteltiin hitaasti muut sopivat takaisin käyttöön

-ihon kutina tähän auttoi paitsi sopivaruokavalio niin vain puuvillaisia vaatteita ihoa vasten, muovitetut froteet ym kankaat pois käytöstä (aiheuttivat ihottumaa), ei metallisa neppareita/vetoketjuja ihoa vasten, ei kuminauhaa ihoa vasten esim lakin nauhoissa

- ihon hoidossa paras hyöty oli suolavesikääreistä, ihan ihotautiosastolla opetettiin käyttämääm ja ne paransivat loistavasti ihoa ja helpottivat kutinaa.

- yksi lapsista reakoi omaan hikeen ihottumalla, tämä lapsi piti aina pestä haalealla vedellä heti jos hikoili tai muuten pahat ihottumat

-yksi lapsista reakoi kipuun ihottumalla, tälle piti aina antaa riittävästi särkylääkettä jos kipeä tai muuten päädyttiin ihotautiosastolle hoitoon

- jotkut vaipat aiheutti ihottumaa, siis yksittäinen vaippapketti, valmistaja tutki ja totesi että niihin vaipppoihin oli jäänyt linjan pesuainetta...

Tsemmpiä ap kovasti tilanteeseen. Ilmoita vaikka miehelle että sinun on pakko saada nukkua viikonloppuna ja jos se ei muuten järjesy niin varaa hotelli jonne menet esim perjantai iltana ja tulet takaisin sunnuntaina. Ja kerrot että puhelin äänettömällä ja katsot aina välillä sitä mutta pyrit nukkumaan mahdollisimman paljon (toki käyt syömässä, ulkoilemassa välillä)

Tämä juuri, tilannetta on vaikea saada hetkessä selätettyä koska sitä ongelmaa on niin paljon. Vaatii aikansa että kaikki saadaan selvitettyä ja siten parannettua. Tätä ei moni ymmärrä ellei ole itse kokenut. Hyvää tarkoittavat, mutta liian simppelit kehoitukset silloin vaan ärsyttävät.

Uniasiat nyt kuntoon, että ap. jaksaa tuon rumban sekoamatta. Onneksi se aikaa myöten helpottaa ja lapsi alkaa nukkua ja allergiatkin voivat hävitä kouluikään mennessä, niin se meilläkin kävi vaikka muutama eka vuosi menikin usvassa.

Vierailija
239/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle kannattaa antaa kaikki mahdolliset maitohappobakteerit, mitä pureskeltavana löytyy. Paras on Vivomixx, sitä 1/3 pussillista jauhetta päivässä. Meillä hävisi ihottuma kuukaudessa melkein kokonaan pelkillä maitohappobakteereilla. Lisäksi purutablettina kalsium, magnesium ja sinkki. Sinkki illalla ennen nukkumaanmenoa. Samoja suosittelen myös äidille, ne auttavat nukkumaan.

Vierailija
240/241 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa unilääkettä sille lapselle ja äidille myös. (Vaikka sitten konjakkiryyppy)