Koskahan uutiset kertoo Australian paloista sen toisen puolenkin
Satoja on pidätetty palojen tahallisesta sytyttämisestä, mukana myös aktivisteja.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
ihmiset on oikeasti vaan tyhmiä, ei tuo mitään tuhopolttajaa tarvitse. itse olen Etelä-Espanjassa heinäkuussa ajanut auton takana, josta heitetettiin tupakantumppi ulos, suoraan tien vieren heinikkoon. Kun meidän autoi ehti kohdalle 2s myöhemmin, lieskat löi jo parimetrisenä...
Mutta tuossahan palo sai alkunsa tupakantumpista, eikä ilmastonmuutoksesta?
Vierailija kirjoitti:
Äkkinäisestähän näyttää siltä, että ilmastonmuutos on edennyt siihen pisteeseen, että mantereet syttyvät tuleen. Yritin googlata kuinka paljon nämä tämän vuoden palot eroavat määrältään aiemmasta. Nyt yhdessä lähteessä 5.9 miljoonaa hehtaaria tällä kaudella, joka ei siis ohi. Wikipediassa historiassa vuosia, jolloin kymmeniä miljoonia hehtaareita palanut. Luulisi, että netistä löytyisi helposti tilastokuva luotettavasta lähteestä aiemmista vuosista. Jos olet löytänyt, linkkaa tänne.
Tässä tilastot vuodesta 1950 asti:
https://www.zerohedge.com/s3/files/inline-images/https___s3-us-west-2.a…
Tuolta ajalta ennätyspalovuosi on ollut 1960, jolloin maastoa paloi melkein 500 000 hehtaaria, mikä on vajaat kaksi kertaa enemmän kuin normaalisti (normaalina vuonna maastoa palaa 280 000 hehtaaria). Tänä vuonna on siis maastoa palanut 12 kertaa enemmän kuin ennätysvuonna ja 21 kertaa enemmän kuin keskivertovuonna. Saa nähdä onko palokauden päätteeksi maastoa palanut 50 kertaa keskimääräistä enemmän, onhan kaksi kuuminta kuukautta vielä edessä. Mutta kai tuo selittyy pelkästään sillä että tänä vuonna tuhopolttajia on ollut 50 kertaa enemmän kuin normaalisti, palavia tupakantumppeja on heitetty maahan 50 kertaa normaalia enemmän ja sammuttamattomia grillihiiliä on kaadettu maastoon 50 kertaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.snopes.com/fact-check/australia-arrested-bushfires/?collect…
en kyllä ihmettele että persuihin uppoaa valeuutiset.Linkkisi on arvoton
https://www.abc.net.au/news/2020-01-08/fires-misinformation-being-sprea…
Bottiarmeijan kaukaisemmat aallot ovat saavuttaneet Vauva.fi:nkin
"Queensland University of Technology (QUT) researcher Dr Timothy Graham analysed a sample 315 accounts posting #ArsonEmergency and said around a third of them displayed highly automated and inauthentic behaviour."
"A number of the tweets took police figures out of context and claimed almost 200 arsonists had been arrested in NSW.
The actual number of people charged with deliberately lighting a fire is 24 — even fewer managed to spark large blazes."
olen katsellut australian uutis pätkiä. ilmeisesti osin vapaa-palokunnat, jotka kärsineet resurssien puutteesta sammuttaneet ja olleet sitä mieltä, että ei ole ollut kalustoa tarpeeksi palon hallintaan.paloista
varmasti osa on ihmisen aiheuttamaa, siis varomattomuus, just tupakat, grillaaminen, kun palovaroitus ym.
olen nähnyt suomes, että palovarotuksen aikana grillataan avotulel ihan häpeemättä, kansallis ja luonnonpuistoissa, joissa hehtaareja messevästi, asial ulkomaalaiset turistit, eivät ymmärrä suomen kielisiä varoituskylttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmiset on oikeasti vaan tyhmiä, ei tuo mitään tuhopolttajaa tarvitse. itse olen Etelä-Espanjassa heinäkuussa ajanut auton takana, josta heitetettiin tupakantumppi ulos, suoraan tien vieren heinikkoon. Kun meidän autoi ehti kohdalle 2s myöhemmin, lieskat löi jo parimetrisenä...
Mutta tuossahan palo sai alkunsa tupakantumpista, eikä ilmastonmuutoksesta?
Harvemmin metsäpalot, oli kyseessä sitten Australia tai joku muu maa, alkaa itsekseen. Usein niissä on taustalla tavalla tai toisella ihmisten huolimattomuus tulen käytössä. Siinä mielessä tämä Australian palo ei poikkea muista, se mikä on poikkeuksellista on alueella vallitseva kuivuus, joka tekee palojen sammuttamisen mahdottomaksi. Australian palot ovat myös niin laajat, että ne itsessään synnyttää ukkosmyrskyjä, jotka aloittavat lisää uusia tulipaloja, joten tässä vaiheessa kyseessä on itseään ruokkivä kierre.
Olennaista on se, että ilmastonmuutos altistaa Australian kaltaisen maan metsäpaloille. Oli se välitön syttymissyy sitten mikä tahansa. Jos on jatkuvasti kuumaa ja kuivaa, niin palo leviää helposti. Yritäpä saada Suomen tammikuussa Australian kaltaisia metsäpaloja aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sä sitten odotat!
Joulupukki on sinulle se oikea media, hesarin ja ylen lisäksi.
Minä en väittänyt olevan olemassakaan yhtä ainoaa oikeaa mediaa.
Luotettavia lähteitä sen sijaan löytyy, esim. oikeuden pöytäkirjat jne viralliset paperit.Ajan kanssa ilmenee sitten, mikä media valehteli - tai jättää systemaattisesti kertomatta, eräänlaista harhauttamista.
Toki agendajournalismi saa sellaista harjoittaa, omaa agendaansa.
On vain lukijan asia arvioida miten meni.
Kas, eihän sitä asiallista vastausta sitten tullut, üllatüs!!!!!! :D
Tiesin toki että näin tässä käy.
Ja ensimmäistäkään todistetta median valehtelemisesta ei luonnollisestikaan näy.
Mutta odotellaan taas.
Anna tulla: nolaa minut faktoilla eikä millään helvetin joulupukkihöpinöillä.
Sä sitten odotat!
Joulupukki on sinulle se oikea media, hesarin ja ylen lisäksi.
Minä en väittänyt olevan olemassakaan yhtä ainoaa oikeaa mediaa.
Luotettavia lähteitä sen sijaan löytyy, esim. oikeuden pöytäkirjat jne viralliset paperit.
Ajan kanssa ilmenee sitten, mikä media valehteli - tai jättää systemaattisesti kertomatta, eräänlaista harhauttamista.
Toki agendajournalismi saa sellaista harjoittaa, omaa agendaansa.
On vain lukijan asia arvioida miten meni.