Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella vaikeassa asiantuntijatyössä - ja aivan liian tyhmä työhöni!

Vierailija
09.01.2020 |

Teen töitä it-alalla, hyvin monipuolisessa ja kaiken päälle vastuullisessa tehtävässä. Nyt tuli vastaan työtehtävä, josta en ihan oikeasti suoriudu. En vain osaa, en pysty vaikka kuinka yritän.

Mitä teen? Minua ei varmasti päästetä lähtemään työpaikasta, koska ketään pätevää ei löydy tilallekaan. En voi irtisanoutua koska en saisi ansiosidonnaista ja se olisi taloudellinen katastrofi. Olen ihan umpikujassa.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä up tarkoittaa kun tänne väliin tulee niitä.

Vierailija
42/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Juuri tätä vertaistukea kaipasin, hyvä kuulla että muilla on ollut samoja fiiliksiä. Eli taas huomenna jatketaan taistelua, eiköhän se taas tästä. -ap

Joo, tuo on oikea meininki! Olen joskus tännekin kirjoittanut sen, että itse olen sitä mieltä että alalla tärkein ominaisuus on itseluottamus, ei niinkään esim. erityisen korkea älykkyysosamäärä, ylimaallinen keskittymiskyky, lapsesta asti harrastaminen tms.

Itse esimerkiksi tiedän minua paljon älykkäämpiä ja taitavampia kollegoita, jotka ei pärjää läheskään niin hyvin kuin minä, koska heille tulee joka uuden asian alussa tuollainen reaktio, että en pysty, en osaa, en voi, kaikki on loppu! Mitä olen havainnoinut niin yleensä tyypistä riippuen käy joko niin, että henkilö ahdistelee ja pelkää aikansa, mutta deadlinepaineen lopulta pakottaessa saakin jostain voimavarat tehdä se pelottava työ (tämä on muuten ok, mutta jos sen kolmen viikon työn roiskaisee kolmessa illassa, kun ei ahdistukseltaan ole ennen pystynyt aloittamaan, niin eihän se laatu aina ihan priimaa ole), ja toiset taas tosiaan menee sanomaan että ei osaa ja sitten muut tiimiläiset kiroilee että voihan paska taas minulle kaatuu työn yhden tunarin työt vaikken minäkään niitä sen paremmin osaa. 

Itse olen vuosien myötä oppinut sen, että ei näissä hommissa ole mitään niin ihmeellistä. Vaatii vaan itsevarmuutta luottaa että oppii kyllä ihan kaiken mitä tarvitaan. Ne kaikki tekniikat mitä tulee  vastaaan on suunniteltu tavallisten ihmisten käytettäväksi eivätkä ne olisi yleistyneet, jos ne vaatisivat harvinaisen huippuneron että niillä pystyy tekemään hommia. Nykyään yleensä tarvittavat tiedotkin löytää netistä, ja esim. Stackoverflowsta ja vastaavista voi itsekin kysyä jos ei muuten löydy vastausta. Käytännössä siis tarvitaan sitä itsevarmuutta ja sitten vaan päättäväisyyttä oppia pala kerrallaan sitä mitä aihealueesta ei vielä tiedä, ja viitsimistä harjoitella ja alkaa tehdä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nostetaan tätä keskustelua näkymään. Sitä se uppaaminen tarkoittaa.

Vierailija
44/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeneena on helpompaa koska kuitenkin osaa jo aika paljon (tai ainakin pitäisi osata), mutta jos ap ei osaa mitään ja menee sen paljastamaan niin kyllä voi lähtö tulla aika nopeasti.

Kyllä se on esimiehen ja johdonkin intressissä, että jos ei osaa niin sitten opettelee pikku hiljaa, käy koulutuksissa jne. Ei ne halua itsekään myöntää että on tullut tehtyä ehkä väärä rekry. Eikä Suomessa voi antaa tuosta noin vaan kenkää vain sen takia että ei osaa jotain työtehtävää.

Hmm, aika monessa alan talossa pyörii joka vuosi yt:t ihan siksi, että saadaan poistettua erinäisistä syistä ei-toivottuja henkilöitä ja rekryttyä "nuoria nälkäisiä" tilalle. 

Vierailija
45/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun miehen työltä. Niitten firmasta on moni lähtenyt, kun ei vaan jaksa. Pomotkin vaihtuu tiuhaan.

Mun mies on jaksanut yllättävän kauan, mutta on aika romuna usein töiden jälkeen. Siellä on sellainen meininki tuessa, että jos joku ensimmäisen asteen tuessa ei osaa vastata sähköpostiin, se delegoi homman toisen asteen tukeen, jossa siis mun mies työskentelee. No sille sitten tulee ne vaikeimmat tapaukset. Välillä se lähettää niitä keissejä ensimmäisen asteen tukeen bumerangina takas, kun niitten ei tartte siellä ku nappia painaa - hoitakoon joku muu!

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
46/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan ihmettelee että kaikenlaiset tyypit ne asiantuntijoiksi it-alalle työllistyykin, ja samaan aikaan aidosti osaavaa porukkaa, itseni mukaanlukien, on kortistossa. Huh huh.

Vierailija
47/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, salaisia paketteja tarjotaan ei-halutuille (liian kalliille) henkilöille. En suosittele it-alaa ainakaan kenellekään koulutetulle henkilölle, koska tänä on ihan p@skaa ryöstöä ja riistoa.

Ap, älä vaan paljasta kenellekään jos et jotain osaa. Muuten joudut listalle ja sieltä ei ole paluuta.

Vierailija
48/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ei kai sinä muuta voi kuin kertoa pomolle, ettet osaa. Jos tunnet jonkun, joka on hyvä tietokoneasioissa, voit vielä kysyä häneltä apua?

*Reps*

Vierailija
49/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Ei kai sinä muuta voi kuin kertoa pomolle, ettet osaa. Jos tunnet jonkun, joka on hyvä tietokoneasioissa, voit vielä kysyä häneltä apua?

*Reps*

Joo tää on hyvä. Sun tehtävä on vaikka suunnitella ja toteuttaa suuryrityksen data lake ratkaisu tai integraatioväylä pilveen, ja menet kysymään vaikka naapurin teininörtiltä, kun se on hyvä tietokoneasioissa :D 

Vierailija
50/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Juuri tätä vertaistukea kaipasin, hyvä kuulla että muilla on ollut samoja fiiliksiä. Eli taas huomenna jatketaan taistelua, eiköhän se taas tästä. -ap

Joo, tuo on oikea meininki! Olen joskus tännekin kirjoittanut sen, että itse olen sitä mieltä että alalla tärkein ominaisuus on itseluottamus, ei niinkään esim. erityisen korkea älykkyysosamäärä, ylimaallinen keskittymiskyky, lapsesta asti harrastaminen tms.

Itse esimerkiksi tiedän minua paljon älykkäämpiä ja taitavampia kollegoita, jotka ei pärjää läheskään niin hyvin kuin minä, koska heille tulee joka uuden asian alussa tuollainen reaktio, että en pysty, en osaa, en voi, kaikki on loppu! Mitä olen havainnoinut niin yleensä tyypistä riippuen käy joko niin, että henkilö ahdistelee ja pelkää aikansa, mutta deadlinepaineen lopulta pakottaessa saakin jostain voimavarat tehdä se pelottava työ (tämä on muuten ok, mutta jos sen kolmen viikon työn roiskaisee kolmessa illassa, kun ei ahdistukseltaan ole ennen pystynyt aloittamaan, niin eihän se laatu aina ihan priimaa ole), ja toiset taas tosiaan menee sanomaan että ei osaa ja sitten muut tiimiläiset kiroilee että voihan paska taas minulle kaatuu työn yhden tunarin työt vaikken minäkään niitä sen paremmin osaa. 

Itse olen vuosien myötä oppinut sen, että ei näissä hommissa ole mitään niin ihmeellistä. Vaatii vaan itsevarmuutta luottaa että oppii kyllä ihan kaiken mitä tarvitaan. Ne kaikki tekniikat mitä tulee  vastaaan on suunniteltu tavallisten ihmisten käytettäväksi eivätkä ne olisi yleistyneet, jos ne vaatisivat harvinaisen huippuneron että niillä pystyy tekemään hommia. Nykyään yleensä tarvittavat tiedotkin löytää netistä, ja esim. Stackoverflowsta ja vastaavista voi itsekin kysyä jos ei muuten löydy vastausta. Käytännössä siis tarvitaan sitä itsevarmuutta ja sitten vaan päättäväisyyttä oppia pala kerrallaan sitä mitä aihealueesta ei vielä tiedä, ja viitsimistä harjoitella ja alkaa tehdä vaan.

Itsevarmuutta, epävarmuuden sietoa ja ennenkaikkea sitkeyttä!

Vierailija
51/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mikä on vika näissä "en osaa" neuvoissa? Se vika on, että se työ kaatuu sitten jonkun toisen päälle, hänen omien hommiensa lisäksi. Itse olen valitettavasti usein tällaisten nakitusten uhri, ja täytyy sanoa että en lämmöllä ajattele tiettyjä tiimiläisiä, jotka "sanovat" etteivät osaa.

Aika monessa paikassa tehdään projekteja asiakkaille eikä esim. talon omaa tuotetta. Tällöin tietysti yritetään saada koko ajan tiimiin töitä myymällä. Eikä siinä mietitä sitä että osallistutan vain sellaisten projektien tarjouskilpailuihin, joissa pärjää vain sellaisilla tekniikoilla, joita tiimissä jo valmiiksi osataan. Niin ei nykymaailmassa pärjää. Eli pitää ottaa myös kauppoja joissa pitää opetella paljon uusia taitoja lennosta. 

No, pomo laittaa sitten "Taija Teikäläisen" toteuttamaan tietty osa projektia, mutta tämä onkin näitä en osaa tyyppejä. Hän marssii pomon huoneeseen ja toteaa ykskantaan, ettei osaa, eikä luovu kannastaan vaikka pomo yrittää vähän vakuutella että asia on opittavissa. Mitä tekee pomo? Homma on kuitenkin pakko hoitaa, ja se on hoidettava tiukassa aikataulussa. Pomo marssii "Maija Meikäläisen" tai muun osaavana ja ahkerana tunnetun pakeille, ja pahoittelee, että sulle nyt tulee tämmöinen lisähomma, kun Taija ei osaa. Ja valmista pitäisi olla perjantaina, silloin pitää demota asiakkaalle. Itsellä on tietysti omat kiireiset hommat jo, eikä siitä hommasta tiedä sen enempää kuin Taijakaan mutta jonkunhan se on pakko tehdä joten sitten se tehdään koodaamalla ja opettelemalla yötkin. Kiroilleen Taijaa ja kaltaisiaan, jotka ei stressiä tunne, mutta ajavat tunnollisemmat  uupumukseen. Ainoa onni  on että nuo tuollaiset nykyään poistetaan yt:issä.

Vierailija
52/54 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus itku ja epätoivo meinaa iskeä, mutta sitten kokoan itseni, otan härkää sarvista ja alan opetella. Olen ottanut kannan, että kaikki on opittavissa. Tsemppiä kaikille it-alan puurtajille!

Vierailija
53/54 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se osaamisen puute ole työntekijän vika, jos ei sitten ole jossain rekry- tms. tilanteessa valehdellut. Eli reilusti vaan voi sanoa esimiehelle (tai jos hän ei usko ylemmälle taholle tai HR:ään) että nyt on semmonen tilanne että osaaminen loppu kesken. Kyllähän it-hommissa on ihan joka päiväistä ja luonnollista ettei millään kaikkea voi osata. Sitä varten on konsultteja yms. firmoja jotka myyvät spesiaaliosaamista. Ja jos ei Suomesta löydy, niin sitten ulkomailta. 

Vierailija
54/54 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se osaamisen puute ole työntekijän vika, jos ei sitten ole jossain rekry- tms. tilanteessa valehdellut. Eli reilusti vaan voi sanoa esimiehelle (tai jos hän ei usko ylemmälle taholle tai HR:ään) että nyt on semmonen tilanne että osaaminen loppu kesken. Kyllähän it-hommissa on ihan joka päiväistä ja luonnollista ettei millään kaikkea voi osata. Sitä varten on konsultteja yms. firmoja jotka myyvät spesiaaliosaamista. Ja jos ei Suomesta löydy, niin sitten ulkomailta. 

On toki asioita joihin tarvitaan erityinen konsultti, mutta täytyy myös muistaa että alan luonne on sellainen, että ihan jatkuvasti tulee uusia projekteja, uusia asiakkaita, uusia teknisiä ympäristöjä, uusia toteutustekniikoita, uusia tietokantatyyppejä jne ja tällaisten opettelu ihan itsenäisesti työn ohessa on osa tavallisen koodarin / sovelluskehittäjän työnkuvaa. Siksi tämä on ns. vaativa asiantuntija-ammatti josta maksetaan varsin hyvin. Ei voi olla akateemisesti koulutettu 4000-7000 euroa kuussa nostava tyyppi, joka tekee vain sitä minkä on koulussa oppinut tai johon kädestä pitäen työpaikalla koulutetaan, eikä itsenäisesti pidä itseään koko ajan ajan hermolla ja kehitä osaamistaan. Ei niin pärjää nykyaikana.

Ja tuo on myös totta mitä ylempänä viestissä sanotaan eli valitettavasti näiden luovuttajien, jotka ei itsenäisesti opettele uusia asioita ja tee hommiaan niillä, työt kaatuvat toisten päälle. Jos on projekti jolla on tietty sovittu kesto niin ei se semmoinen käy että sitä lykätään, koska jonkun tyypin pitäisi käydä ties mitä kursseja ja hitaasti työaikana opiskella ennen kuin pystyy edes aloittamaan. Käytännössä näissä tilanteissa homma otetaan pois osaamattomuuden valittajalta ja heitetään jollekin muulle jo ylityöllistetylle lisätaakaksi. Ja se joku toinen tekee, koska ymmärtää, että itseltä ja koko porukalta loppuu kohta työt, jos kaikki olisivat kuten se "osaamaton" eikä hoitaisi projekteja ajoissa maaliin. 

Omassa työtiimissäni on yksi tällainen lusmu. Aina jos päätyy samaan projektiin sen kanssa niin tietää jo valmiiks, että joutuu tekemään senkin hommia. Tämä tulee aina klo 9, lähtee tasan klo 17, oikein ylpeilee sillä että ei ikinä koskaan ole vapaa-ajallaan tehnyt mitään työhön liittyvää. Niinpä niin, sen takia sitten muut joutuu tekemään kahta kauheammin vapaa-ajallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi