Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella vaikeassa asiantuntijatyössä - ja aivan liian tyhmä työhöni!

Vierailija
09.01.2020 |

Teen töitä it-alalla, hyvin monipuolisessa ja kaiken päälle vastuullisessa tehtävässä. Nyt tuli vastaan työtehtävä, josta en ihan oikeasti suoriudu. En vain osaa, en pysty vaikka kuinka yritän.

Mitä teen? Minua ei varmasti päästetä lähtemään työpaikasta, koska ketään pätevää ei löydy tilallekaan. En voi irtisanoutua koska en saisi ansiosidonnaista ja se olisi taloudellinen katastrofi. Olen ihan umpikujassa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa esimiehelle ihan suoraan. Itselläni on tosi usein (no, muutaman kerran vuodessa) tilanne, että tuntuu etten vain enää pärjää. Silloin pyydän esimiestä konsultoimaan tai sanon suoraan, että pää ei tahdo enää kestää. Esimies on ainakin itselläni todella kannustava ja sitten yritetään yhdessä tehdä asialle jotain. Yleensä jokin keino keksitään.

Mulla on myös tosi usein tunne, että olen vain liian tyhmä työhöni. Meidän alalla burn outit todella yleisiä, joten vaikeaa on muillakin kuin mulla. Mutta puhuminen auttaa kaikista eniten! Ei kannata jäädä hautomaan vain oman pään sisällä.

Vierailija
22/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeneena on helpompaa koska kuitenkin osaa jo aika paljon (tai ainakin pitäisi osata), mutta jos ap ei osaa mitään ja menee sen paljastamaan niin kyllä voi lähtö tulla aika nopeasti.

Ap sanoi että ei päästetä lähtemään homma on vastuullinen. Mutta ei osaa toteuttaa. Siis ap päälliköksi, ei se ollut mitään vtuilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, en ymmärrä miksi aiot lähteä, yritä tosiaan etsiä tietoa jostain. Itselläni, niin kuin varmaan suurimmalla osalla maailman ihmisistä niin helppo työ, että siihen on ihan kyllästynyt ja kaikki puuttuva tieto löytyy esim. netistä...Itselläni tosin älykkyysosamäärä 125

Vierailija
24/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeneena on helpompaa koska kuitenkin osaa jo aika paljon (tai ainakin pitäisi osata), mutta jos ap ei osaa mitään ja menee sen paljastamaan niin kyllä voi lähtö tulla aika nopeasti.

Ap sanoi että ei päästetä lähtemään homma on vastuullinen. Mutta ei osaa toteuttaa. Siis ap päälliköksi, ei se ollut mitään vtuilua.

Juuri näinhän se työelämässä käytännössä menee. Päälliköt on usein eniten pihalla käytännön tekemisestä ja mitä pidempään ovat päälliköinä niin sen pahemmin. Sitten onkin aika siirtyä ylempään johtoon, samalla kun palkka nousee, viinerit maistuu ja maha kasvaa.

Vierailija
25/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on esimiehen ja johdonkin intressissä, että jos ei osaa niin sitten opettelee pikku hiljaa, käy koulutuksissa jne. Ei ne halua itsekään myöntää että on tullut tehtyä ehkä väärä rekry. Eikä Suomessa voi antaa tuosta noin vaan kenkää vain sen takia että ei osaa jotain työtehtävää.

Vierailija
26/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ei kai sinä muuta voi kuin kertoa pomolle, ettet osaa. Jos tunnet jonkun, joka on hyvä tietokoneasioissa, voit vielä kysyä häneltä apua?

”tietokoneasioissa” 😂

Ei taida olla mammalla harmainta aavistustakaan, miten laajalla skaalalla niitä ”tietokoneasioita” alalla on.

Vierailija
27/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama provso esiintyy täällä uudestaan ja uudestaan.

Tällä kertaa provo unohti kertoa olevansa nuori nainen.

Vierailija
28/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?! Miksi et osaa yksinkertaisesti sanoa että nyt en kyllä osaa. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa?

Että asiantuntija ollaan mutta ei sitten ymmärretä elämästä mistään mitään.

Vierailija
29/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa, jos ei osaa. Kuukauden päästä tilanne on vielä pahempi, jos työ ei ole edistynyt nollasta mihinkään.

Vierailija
30/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on vaativissa tehtävissä it-alalla, ja hän aina googlettelee netistä vastauksia, jos ei jotain hommaa osaa tehdä. Siis ihan oikeasti, ei ole vitsi.

Vierailija
31/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole vissiin kauaa ollut alalla? Kokeneet tunnistaa siitä, että ne sanovat heti suoraan ja reippaasti että tästä asiasta mulla ei oo hajuakaan tai että en vaan osaa.

T: 20 vuotta alalla vaativissa asiantuntijaduuneissa ja lukemattomia kertoja samassa tilanteessa ollut ja tuskaillut unettomana öisin. Enää en häpeä saanoa ääneen jos en osaa.

Hmm. Olen itse ollut 16 vuotta alalla, 1 isossa it-talossa ja 2 konsulttifirmassa. Tällä hetkellä olen keskisuuressa tietoturvapainotteisessa konsulttitalossa.

Ja ei missään ole tuollainen ollut oikein ok. Siellä isossa talossa jotkut vanhemmat (yli 50 v) narisivat etteivät osaa, ja vaativat kursseille, ja nuoremmat ja pomot naureskeli, että voi että mitä muumioita. Koska kaikki "kovat tyypit" opetteli itse ja hakkasi illat ja yöt päätä seinään opetellessan kunnes oppivat. Ja niin niiden vanhojenkin oli oikeasti pakko vaikka kuinka valittivat: "en osaa" sai vain vastauksen että opettele ja opettelekin äkkiä koska sinun pitää pärjätä asiantuntijana tässä projektissa. Jos ei oppinut ,yt:issä tuli monoa.

Näissä konsulttifirmoissa taas on äärimmäisen kova kilpailu työntekijöiden kesken. Kukaan ei taatusti sano "en osaa" muuta kuin korkeintaan sillä lailla että on vielä vähän perehtymistä. Mutta kuka tahansa meistä on valmis suunnilleen mihin tahansa hommaan vaikkei tiedettäisi siitä mitään, ja ryynäämään oppimisen eteen vapaa-aikansa. Itse olen aina oppinut, kun olen päättänyt että opin, ja tosiaan muutaman kuukauden uhrannut kaiken vapaa-aikani sille.

Vierailija
32/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on vaativissa tehtävissä it-alalla, ja hän aina googlettelee netistä vastauksia, jos ei jotain hommaa osaa tehdä. Siis ihan oikeasti, ei ole vitsi.

Niin, yksittäiseen asian löytää toki vastauksia googlella, kuten että miten jollain ohjelmointikielellä tehdään silmukka tai miten tietokantaan luodaan tauluOraclella tms. 

Mutta kun usein ne alan ongelmat on vähän laajempia. Sinulle tulee joku ihan vieraan asiakkaan ja toimialan softa tehtäväksi ja pitäisi suunnitella arkkitehtuuri, ajoympäristö jne. Ei siinä oikein google auta.

Vierailija
33/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu 15 vuoden jälkeenkin joka projektin alkaessa tuolta. Mutta AINA olen selvinnyt. Ja sen myötä paremmin, kun olen oppinut suhtautumaan huumorilla omaan panikointiini. Kyllä ne asiat aina lähtee ratkeamaan kun vaan jaksaa etsiä kaikki puuttuvat perustiedot ja lähteä tarpeeksi pienissä paloissa ongelmaa ratkaisemaan. 

Vierailija
34/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vissiin kauaa ollut alalla? Kokeneet tunnistaa siitä, että ne sanovat heti suoraan ja reippaasti että tästä asiasta mulla ei oo hajuakaan tai että en vaan osaa.

T: 20 vuotta alalla vaativissa asiantuntijaduuneissa ja lukemattomia kertoja samassa tilanteessa ollut ja tuskaillut unettomana öisin. Enää en häpeä saanoa ääneen jos en osaa.

Meillä ainakin pomo on sitä mieltä että kaikkien pitää osata kaikki asiat jos joku on sairaana, lomalla tai vaihtaa työpaikkaa niin toiminnan jatkuminen on turvattuna. Asiasta keskustellaan säännöllisesti tiimipalavereissa ja erilaisia töitä pallotellaan säännöllisesti eri henkilöille että kaikki oppisi kaikesta kaiken, minusta tuntuu että tämän seurauksena kukaan ei osaa kunnolla mitään.

LOL

Vierailija
35/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kertoa, jos ei osaa. Kuukauden päästä tilanne on vielä pahempi, jos työ ei ole edistynyt nollasta mihinkään.

Mutta ihan varmasti se edistyy, kunhan alkaa vähän kerätä uskoa kykyihinsä ja ratkaista ongelmaa riittävän pienissä paloissa. Lukea netistä pohjatietoa jos ei ymmärrä jotain. Monessa paikassa tuollainen kertominen ettei osaa lyö ihmiseen todella huonon leiman, koska muut ei yleensä sellaista sano vaikkeivat osaisikaan vaan opettelevat ja vielä kilpailevat keskenään kuka oppii nopeimmin. Kova ala, mutta sitä se on.

Mutta kaikkea voi tosiaan oppia. Itseni laitettiin kerran työhön, jossa piti tehdä paikkatietolaskentaa. Olin aina huono koulussakin matematiikassa ja kammosin sitä. En ymmärtänyt mitään mistään paikkatietolasskennasta tai karttoja käyttävistä softista. Kyllä minä pari viikkoa paniikissa "prokrastinoin" ja ahdistelin, kuvittelin mielessäni miten joudun häpeään ja saan potkut kun en osaa edes aloittaa. Sitten päätin että ei jumalauta, enhän minä ole edes YRITTÄNYT osata, ei näin voi luovuttaa. Ostin kotiin kaljaa, koska selvin päin ahdistus pystysuoralta vuorelta tuntuvan työn edessä oli liikaa, en pystynyt aloittamaan. Tissuttelin sitä kaljaa ja aloin perehtyä netistä paikkatietolaskennan perusteisiin ja tehdä yksinkertaisia tutoriaaleja. Vähitellen sitä alkoi oppia ja tajusin, että ei tässä ole mitään sellaista, mitä kuka tahansa normaaliälyinen ei oppisi, jos vaan jaksaa opetella ne perusteet ja käytettävät kirjastot ja tekniikat. Homma tuli valmiiksi ihan aikataulussa, vaikka tosiaan 2 viikkoa surffasin netissä ahdistuneena miettien pitäisikö paeta toiseen työpaikkaan ennen kuin joudun häpeään, irtisanoutua, jäädä saikulle vai mitä.

Vierailija
36/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Juuri tätä vertaistukea kaipasin, hyvä kuulla että muilla on ollut samoja fiiliksiä. Eli taas huomenna jatketaan taistelua, eiköhän se taas tästä. -ap

Vierailija
37/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?! Miksi et osaa yksinkertaisesti sanoa että nyt en kyllä osaa. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa?

Että asiantuntija ollaan mutta ei sitten ymmärretä elämästä mistään mitään.

Esim. omissa töissäni tuollaisen kertominen olisi täysin hyödytöntä. Ala ja tekniikat muuttuu niin nopeasti, että jatkuvasti on tilanne "en osaa". Työnantaja kuitenkin vaatii että lähes kaikkien työtuntien pitää olla asiakkaalta laskutettavissa, ja asiakashan ei maksa opettelusta. Pitää sitten opetella vapaa-ajalla niin että oppii sen mitä ei vielä osaa.

Vierailija
38/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Juuri tätä vertaistukea kaipasin, hyvä kuulla että muilla on ollut samoja fiiliksiä. Eli taas huomenna jatketaan taistelua, eiköhän se taas tästä. -ap

Hienoa, kyllä se siitä!

Vierailija
39/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä että jos on oikeasti sellainen erikoisasia mitä ei pysty aikataulussa itse opiskelemaan, niin missään nimessä asiaa ei kannata esittää tyyliin "en osaa". Vaan miettiä täsmällisesti se osio mihin tarvitsisi apua ja kysyä tyyliin "mahtaisiko talosta löytyä data-analytiikan (tai sen asian, mistä kulloinkin on kyse) asiantuntijaa jota voisi konsultoida ongelman X suhteen". Ja sekin niin että on jo perehtynyt niin paljon kuin pystyy itse, ja tosiaan odottaa että apu on neuvontaa ja konsultointia, ei sitä että se asiantuntija tulee tekemään käytännön työtä.

Vierailija
40/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sitten käärit hihat ja opettelet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi