Milloin kumppanille kuuluu raha(-asia)ni?
Joku kysyi kannattaako vuoden seurustelun jälkeen lainata rahaa. Toinen valitti ettei mies elätä.
Jos rahani ovat aina omiani, miksi niitä tarvitsisi selittää kenellekään?
Milloin epävirallinen "elatusvelvollisuus" alkaa? Naimisissa? Yhdessä asuessa? Vakavasti seurustellessa?
Kommentit (70)
Siinä vaiheessa kun on yhteisiä menoja. Vaikka vuokra. Vaikka se maksettaisiin puoliksi, niin avoimuus raha-asioissa on luottamuksen osoitus. Ja parisuhde perustuu luottamukselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkaa edes elämään yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei halua jakaa muuta kuin sänkynsä?
Helppoahan se on, kun kummallakin on riittävästi omaa rahaa ja on varaa niin omiin menoihin kuin yhteiset kaikki puoliksi-periaatteella. Vaikeaksi menee, jos perheeseen tulee lapsia. Tähän saakka se on ollut aina nainen, jonka tulot ovat pudonneet lapsen saamisen vuoksi. Onko ihan reilua, että lapsen isä voi jatkaa edelleen sinkun elintasolla, mutta äiti joutuu tinkimään omista menoistaan.
Palstalla jokainen nainen tienaa omien sanojensa mukaan miestään aina enemmän.
Kuitenkaan palstan naisilla ei yllättäen ole rahaa, eikä ainakaan säästöjä. Lisäksi suomalaiset naiset ei enää edes synnytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallinen elatusvelvollisuus alkaa avioliitossa. En oo tämmösestä epävirallisesta kuullu. Kaikki parit sopii keskenään.
Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä, myös teillä naisilla.
niin tietysti on, mutta avioliittoon jos menee niin lain mukaan kummallakin puolisolla on elatusvelvollisuus toistaan kohtaan. jos ei tätä hyväksy ei pidä mennä vihille, se on vapaaehtoista.
Elatusvelvollisuus ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Riittää kun sinulla on kaurapuuroa.
Se ei tarkoita sitä, että sinä saat miehen palkkatuloista puolet.
ei tarkoitakaan, mutta tarkoittaa että se jolla on rahaa maksaa vaikkapa toisen lääkkeet ja sairaalakulut jos asanosaisella ei ole. mutta todellisuudessa on aika vähän niitä jotka elättävät puolisoaan, vaikka tätä palstaa lukiessa voisi muuta luulla. itse en tunne ketään joka elättää puolisoaan, enkä tunne ketään joka ei olisi valmis rahallisesti auttamaan puolisoaan jos tarve vaatii.
Aion ottaa erilliset vuokrasopimukset kuin kämppäkavereille jos muutan saman katon alle.
Minulla on salainen sääatötili josta en ole kertonut, mutta emme asu yhdessä ja en ole vaatinut toista kustantamaan minulle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkaa edes elämään yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei halua jakaa muuta kuin sänkynsä?
Helppoahan se on, kun kummallakin on riittävästi omaa rahaa ja on varaa niin omiin menoihin kuin yhteiset kaikki puoliksi-periaatteella. Vaikeaksi menee, jos perheeseen tulee lapsia. Tähän saakka se on ollut aina nainen, jonka tulot ovat pudonneet lapsen saamisen vuoksi. Onko ihan reilua, että lapsen isä voi jatkaa edelleen sinkun elintasolla, mutta äiti joutuu tinkimään omista menoistaan.
Palstalla jokainen nainen tienaa omien sanojensa mukaan miestään aina enemmän.
Kuitenkaan palstan naisilla ei yllättäen ole rahaa, eikä ainakaan säästöjä. Lisäksi suomalaiset naiset ei enää edes synnytä.
Kyllä naisilla on rahaa ihan siinä missä miehilläkin. Säästöjä myös. Isoja rikkauksia harvemmalla. Ja kaikki, jotka olisivat halunneet synnyttää, eivät koskaan pääse sitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on salainen sääatötili josta en ole kertonut, mutta emme asu yhdessä ja en ole vaatinut toista kustantamaan minulle mitään.
Onko myös salainen säätö?
Vierailija kirjoitti:
Minä suuttuisin jos saisin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulleko ne pitäisi antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulleko ne pitäisi antaa?
Jos naiselle: kyllä. Jos miehelle: ei tietenkään ilman velkakirjaa.
Ensi vuonna tulee 25 yhteistä vuotta täyteen enkä vieläkään tiedä miehen tuloja eikä häntä kiinnosta minun raha-asiani. Molemmat maksavat omat menonsa, yhteistä omaisuutta ei ole.
Huolimatta 3 lapsesta ja perhevapaista olen onnistunut hankkimaan pari sijoitusasuntoa ja kesämökin, joten en todellakaan koe olevani taloudellisesti riistetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallinen elatusvelvollisuus alkaa avioliitossa. En oo tämmösestä epävirallisesta kuullu. Kaikki parit sopii keskenään.
niin tietysti on, mutta avioliittoon jos menee niin lain mukaan kummallakin puolisolla on elatusvelvollisuus toistaan kohtaan. jos ei tätä hyväksy ei pidä mennä vihille, se on vapaaehtoista.
Elatusvelvollisuus ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Riittää kun sinulla on kaurapuuroa.
Se ei tarkoita sitä, että sinä saat miehen palkkatuloista puolet.
ei tarkoitakaan, mutta tarkoittaa että se jolla on rahaa maksaa vaikkapa toisen lääkkeet ja sairaalakulut jos asanosaisella ei ole. mutta todellisuudessa on aika vähän niitä jotka elättävät puolisoaan, vaikka tätä palstaa lukiessa voisi muuta luulla. itse en tunne ketään joka elättää puolisoaan, enkä tunne ketään joka ei olisi valmis rahallisesti auttamaan puolisoaan jos tarve vaatii.
Eipä mikään laki vaadi minua maksamaan puolison laskuja tai lääkkeitä, kyllä ne on ihan henkilökohtaisia menoja, jotka eivät kuulu lain ilmaiseman elatuksen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän kirpaisisi minuakin, koska itse kituutan ja silti maksan puolet kaikista kuluista. Vituttaisi jos toisella olisi varaa maksaa enemmän.
Mun mielestä sen verran pitää tietää, että velkaantuuko toinen yhteisestä elämästä, tai jos toisella jää koko ajan paljon säästöön ja toisella ei ole varaa edes uusiin sukkiin. Jonkinlainen kohtuus siinä rahankäytössä.
Edellisessä suhteessa exäni säästi ja minä maksoin perheen kuluja. Sellaiseen en enää aio suostua, että maksaisin enemmän, mutta en halua myöskään että kumppanini ottaisi pikavippejä jos mulla on varaa maksaa esim. yhteinen matka. Menoja voidaan silloin sopeuttaa sen mukaan, että kummallakin rahat riittävät.
Olen työssäkäyvä yh, en mikään kroisos. Minulla ei siten ole varaa elättää kovin pitkään toista aikuista ihmistä, kun on lapsetkin huollettavana.
Kuuluu silloin kun eletään yhteistaloudessa. Ainakin pitää sopia miten kulut jaetaan. Kun kumpikin hoitaa osuutensa eikä siitä tule erimielisyyksiä, molemmat saavat sitten pitää omat tulonsa mitä jää jäljelle ja tehdä niiden kans mitä haluaa. Ne eivät enää kuulu toiselle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna tulee 25 yhteistä vuotta täyteen enkä vieläkään tiedä miehen tuloja eikä häntä kiinnosta minun raha-asiani. Molemmat maksavat omat menonsa, yhteistä omaisuutta ei ole.
Huolimatta 3 lapsesta ja perhevapaista olen onnistunut hankkimaan pari sijoitusasuntoa ja kesämökin, joten en todellakaan koe olevani taloudellisesti riistetty.
Asutteko eri asunnoissa? Vai onko asunto yhteinen? Vai vain toisen?
Vai miten olette jakaneet asumiskustannukset? Eikö ne ole kuitenkin yhteisiä menoja jonka sitten jaatte keskenänne?
Vai miten määrittelet omat menot.
Entä yhteisen lapsen kulut? Eikö nekin ole kuitenkin yhteisiä?
Vaikeaa ajatella, että tuossa teidän tapauksessa olisi vain "omia kuluja" joista ei keskustella lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhteinen kämppä ja yhteinen jääkaappi, niin molempien tulee kuluihin osallistua. Prosentuaalinen osuus laskettava tuloista.
Minkähän lakipykälän mukaan?
Sen mikä mahdollistaa suhteen jatkumisen. Pääsääntöisesti molempien on osallistuttava yhteisiin menoihin kykyjensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin elätänkin, samalla elätän miestäni koska olemme aviopari, eli minulla on elatusvelvollisuus.
Alatko elämään toisen kanssa rakkaudesta häneen, vai hänen rahoihinsa? Tämä kysymys tulee ratkaista ensin.