Tänäkin vuonna moni lukiolaispoika jättää vanhat tanssimatta ja sen vuoksi joidenkin tyttöjenkin tanssit ovat vaarassa jäädä tanssimatta!
Vanhojen tanssit ovat tiedossa taas reilun kuukauden päästä ja tämänkin lukuvuden aikana olen jälleen kerran joutunut kuulemaan, kuinka valitettavan moni lukiolaispoika kieltäytyy tanssimasta vanhoja. Valtaosaa heistä on käynyt yksi tai useampikin tyttö pyytämässä tanssimaan, mutta ovat kieltäytyneet. Eivät kuulemma tyttöjen vuoksi, vaan siksi, koska eivät halua osallistua koko ruljanssiin lainkaan. Kuulemma kallista, aikaavievää, eikä muutenkaan kiinnosta. Ovat kyllä ilmoittaneet kieltäytymisestään hyvissä ajoin, mutta silti, huh huh! No, lukioissa on yleensä jo muutenkin vähemmän poikia kuin tyttöjä, niin jos tästä poikavähemmistöstä alkaa kovin moni vielä kieltäytymään vanhojen tansseista, niin se todella tarkoittaa sitä, että monien tyttöjen on vaikeaa löytää paria ja pahimmassa tapauksessa joiltain tytöiltä jää vanhat tanssimatta vastoin heidän omaa tahtoaan!
Mutta minusta tuollainen alkaa vaikuttaa melkoisen itsekkäältä touhulta! Että ajatellaan vain sitä omaa napaa, eikä ollenkaan sitä, että sen oma päätös voi vaikuttaa ikävästi toisiin ihmisiinkin! Mistä tuo ylipäänsä pojilla kumpuaa, ettei kiinnosta tanssia vanhoja? Onko se jonkinlaista protestointia vai kapinointia? En ymmärrä.
Kommentit (54)
Nätit hoikat tytöt löytää kyllä pojista tanssiparit itselleen. Rumat lihavat tylleröt voivat sitten syyttää itseään ja miettiä mitä olisi kannattanut tehdä toisin... miksi kenenkään pojan pitäisi tanssiä tytön kanssa joka ei miellytä?
Mun tytärtä ei voisi vähempää kiinnostaa. Annan hänen itse päättää. Onhan tuo aikamoiseksi teatteriksi mennyt suihkurusketuksineen yms . Jos tytärtä ei itseä kiinnosta niin ei sinne kenenkään muunkaan takia tarvitse mennä.
Meitä silloin pyydettiin viereisestä lukiosta tanssimaan. Oli aika vaikea lähteä kun olisi pitänyt lähteä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähes 50% pojista ei halunnut vanhojentansseihin. Juuri ne hyvännäköiset pahikset. Jouduin sitten tanssimaan nörtin kanssa :(
Mikäs vika nörteissä oikein on?
Itse olisin pitänyt lukioaikana kovastikin nörttitytöistä, mutta eivät nämä älyköt koskaan edes katsoneet minua päin. Kaipa keskinkertainen opiskelija ei innostanut, vaikka mielelläni olisin osallistunut älykkäisiin keskusteluihin vaikkapa maailmanhistoriasta tai filosofiasta.
Jostakin syystä pari menevän oloista "pahistyttöä" olisi minusta ollut taas kiinnostunut, syytä en tiedä, kun minua ei ulkonäöllä ole tosiaankaan pilattu. En lähtenyt heidän mukaansa, kun itse en ollut iltaelämän enkä päihteiden käytön perään, tupakointikin (jota molemmat harrastivat) tuntui lähinnä oksettavalta.
Noh, tanssittu koskaan ei tämänkään miehen "vanhoja", eipä ole elämä muutenkaan ollut armollinen.
Ihan hyvä vaan etteivät halua osallistua apinabileisiin. Ei helkkari mitä prinsessapäiviä noi on yleensä, ian turhia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma sinne tarvii frakin nykyään, tumma puku ei riitä. Huhhuh johan on mennyt hulluksi.
Frakki? Tietysti vielä silinterihattu ym. asiaankuuluva. Melko pelleilyksi muuttunut omista lukioajoistani. Ei muuta kuin onnea vaan. Tuo on tietysti hyvä idea, että prinsessat tanssivat keskenään, kun kerran haluavat prinsessaleikkejä harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
EIkö tämä (sanasta sanaan?) sama provo ollut palstalla myös vuosi sitten?
Ja täällä taas!
Tänä vuonna onkin iloinen juttu kaikille kun tanssit toki perutaan. Tai ainakin toivon niin.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähes 50% pojista ei halunnut vanhojentansseihin. Juuri ne hyvännäköiset pahikset. Jouduin sitten tanssimaan nörtin kanssa :(
Mikäs vika nörteissä oikein on?
Itse olisin pitänyt lukioaikana kovastikin nörttitytöistä, mutta eivät nämä älyköt koskaan edes katsoneet minua päin. Kaipa keskinkertainen opiskelija ei innostanut, vaikka mielelläni olisin osallistunut älykkäisiin keskusteluihin vaikkapa maailmanhistoriasta tai filosofiasta.
Jostakin syystä pari menevän oloista "pahistyttöä" olisi minusta ollut taas kiinnostunut, syytä en tiedä, kun minua ei ulkonäöllä ole tosiaankaan pilattu. En lähtenyt heidän mukaansa, kun itse en ollut iltaelämän enkä päihteiden käytön perään, tupakointikin (jota molemmat harrastivat) tuntui lähinnä oksettavalta.
Noh, tanssittu koskaan ei tämänkään miehen "vanhoja", eipä ole elämä muutenkaan ollut armollinen.
Puhutaanko tässä nyt tanssimisesta vai seurustelusta..
Kyllä olisi aika hirveää olla nuori näinä päivinä. Siis sellainen ujo, introvertti, epäsosiaalinen erakkomainen nuori. Oletetaan niin kepeästi että kaikilla on joku keneltä kysyä, ja että kehtaa kysyä. En tykkää, et näistä on tullut amerikkalaiset prom-tanssiaiset.
Poikien ajankäyttö, keho ja seksuaalisuus ei ole täällä naisia varten. Heidän kieltäytymisessänsä ei ole mitään itsekästä. Kaikki tekevät omat päätöksensä vapaaehtoiseen tanssitapahtumaan osallistumisesta. Mikäli poikien ajankäyttö, keho ja seksuaalisuus ei ole tarpeellista, tytöt voivat varmasti tanssia myös keskenään. Mutta tanssi on tietenkin intiimi laji, joka perinteisessä muodossaan vaati nais-mies dynamiikan.
Toki, jos syitä lähdetään etsimään, on niitä varmasti moniakin huonoja syitä olla osallistumasta, niinkuin myös hyviä.
Lukiot ovat täynnä tyttöjä ja pojista käydään epätoivoista kamppailua vanhojentansseja varten.
Ei kai nyt korona-aikaan mitään tansseja edes ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka tahansa tanssii lukiossa, mutta vain harvat ja valitut omin ansioin RUK:n kurssijuhlissa" sanoin lukion tokalla tyttöjen liiksamaikalle kun hän tiukkasi syytä kieltäytymiseen.
"Tuollainen itsekäs tapaus ei pääse koskaan sinne, sinne menee vain muut huomioivat herrasmuehet" oli hänen vastauksensa.
Toinen meistä huomasi olleensa pahasti väärässä.
(No eipä ollut vaivanarvoinen keikka sekään...)
Oliko tuo opettaja sivari, c-mies vai totaali?
Ei mitään noista vaan paras mahdollinen asiantuntija eli tuolloin noin 50v nainen.
Onpas täällä paljon negatiivista asennetta!
Tänä vuonna tätä ongelmaa ei ole, kun kukaan ei pääse tanssimaan koronan vuoksi. Iso suru monille.
Oli se hienoa ne vanhojen tanssit. Tanssityyli oli: örinää örinää lääpi lääpi tallo varpaille