Kun nukahtaminen kestää tunteja
Liikun päivittäin normaalisti, syön suositusten mukaan. En juo kofeiinia, en käytä tupakkatuotteita. Vaihdan lakanat kerran viikkoon, tuuletan makuuhuoneen ennen nukkumaanmenoa. Makuuhuone on sopivan pimeä. En mene hikisenä nukkumaan, yövaatteet ei kiristä tai hierrä. En käytä ruutuja sängyssä, poislukien vesisateen äänen kuuntelu pimeällä ruudulla. Tämä ääni rauhoittaa minua enemmän kuin hiljaisuus, jossa omat äänet käy liian voimakkaiksi. Nukahtaminen kestää useita tunteja, välillä joutuu aloittamaan alusta nukahtamisprosessin. Keho herättää itsensä säpsäyttämällä, jos vahingossa nukahtaa liian nopeasti. Tätä on jatkunut niin pitkään kuin muistan. Rättiväsyneenäkään en saa heti unta, tällöin tilanne vaan pahenee. Välillä en ehdi nukkua kuin pari tuntia, vaikka menisi yhdeksältä nukkumaan väsyneenä. Tuntuu, että ongelmaani ei oikein ymmärretä. Onko palstalla samoista oireista kärsiviä ja miten olette saaneet helpotusta?
Kommentit (22)
Nukahtamisongelma mulla on sama vaiva. Pahimpaan nukahtamislääke korkeintaan kahtena iltana peräkkäin. Se yleensä riittää siihen ettei nukahtamisesta tule joka iltaista ongelmaa. Vaiva on ollut aina mutta vasta lähes nelikymppisenä siihen oli pakko hakea apua. Melatoniini saattaa auttaa mutta ei se varmaa ole.
Minulle on ollut apua hengitys-, rentoutus- ja mielikuvaharjoituksista sekä melatoniinista ja antihistamiinista. Melatoniinilla tosin on se ikävä sivuvaikutus, että se aiheuttaa epämiellyttäviä unia, ja sitten saatan herätä niihin. Tavallinen antihistamiini vain väsyttää.
Tässä on yksi harjoitus, jota voisit kokeilla: https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005817539.html
Kohinaa taustaääneksi ja rentoutuminen hengitysharjoituksen avulla. Nämä auttoi minulla.
Rentoutuminen ei onnistu, kun tilanne on pahana
Monelta heräät aamuisin? Ja onko sulla mitään älykelloa tms mistä saisi unenlaatua selville?
Mielenkiinnosta kyselen, oma ongelmani päinvastainen. Nukahdan kuin tukki klo 22- 23, heräten aamuyöllä ja uni kateissa sen jälkeen.
Päivät menevät rättiväsyneenä. Älykellon mukaan unta tulee keskimäärin 4,5h/yö.
Nukahtamisongelmaan ei multa löydy valitettavasti apuja, sorry, itse työskentelen päivät ulkona ja sillä voi olla syynsä, että nukahdan helposti.
Korjasin itse tuon niin että en katso enää kelloa vaan menen nukkuun silloinku silmät ei pysy enää auki. Viime yönnä nukahdin klo 4.30 näköjään ja tänään heräsin 12.30
Jotain jolla rentoutat mieles illal ? Äänikirjaa tai jotain. Mul ääniraamis
Vierailija kirjoitti:
Rentoutuminen ei onnistu, kun tilanne on pahana
Minulla välillä huvittaa nuo rentoutusharjoitukset. Ilmeisesti niistä on hyötyä, kun ei ole mitään isoa ongelmaa, mutta kyllä ne vaan tuskastuttaa ja jos ottaa huumorilla, naurattaa vakavissa nukahtamisongelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Korjasin itse tuon niin että en katso enää kelloa vaan menen nukkuun silloinku silmät ei pysy enää auki. Viime yönnä nukahdin klo 4.30 näköjään ja tänään heräsin 12.30
Et ilmeisesti käy toimistoaikatyössä?
Mihin ilmansuuntaan pääsi on kohti nukkuessasi? Itse olen huomannut nukkuvani paremmin jos pää on pohjoseen päin ja huonommin jos etelään.
Ja ei ole pakko muiden uskoa, mutta ihanaa jos auttaa jotakuta. Feng shui perustuu ilmansuuntiin ja akupunktio liittyy siihen vahvasti, ei ole turhaan todella suosittu hoitomenetelmä maailmassa.
Kun saan unen, nukun hyvin. voi mennä kolme t. saada uni. Hintojen nostaminen aiheuttaa stressin.
Iltapala? Älä syö liian myöhään, se voi vaikeuttaa nukahtamista. Miten rauhoitut illalla, luetko tmv.? Kehosi on "tottunut" nukahtamaan noin ja opettelu siitä pois on työlästä. Kävisin spesialistin luona juttusilla, siretä saanee parhaan avun.
Tuossa on selvä unilääkkeen tarve.
Mene nukkumaan siihen aikaan kun oikeasti pystyt nukahtamaan, älä siihen aikaan kun sinun pitäisi mennä nukkumaan. Jos unettomuus on noin paha, niin älä turhaan yritä mennä kouluun, töihin tms. aktivitettiin aamulla ennen kuin asia on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Up
Mene tyhmä uppaaja ulos! Joka kerta kun bongaan sut, ilmiannan sinut!
Itse valvon välillä 2 vrk putkeen.
.
Vierailija kirjoitti:
Nukahdan kuin tukki klo 22- 23, heräten aamuyöllä ja uni kateissa sen jälkeen.
Mulla oli sama ongelma. Sitten aloin syömään "päiväruuan" myöhempään ja iltapalan myöhempään. Ei iltapala suurensuuri ollut, mutta voileipää, hedelmä vähän jugurttia jne. Ja kas, alkoi auttamaan!Sitten luin jostakin että ruuansulatuselimistö alkaa valmisteel "itseään" aamuyön tunteina. Siitä päätellen, se on ollut melkein nälkä kun se herättää!Mutta nuo toimet auttoivat mua! Kokeile. Ota astetta myöhemmin iltaruoka ja astetta tukevampi iltapala, sekin vähän myöhemmin.
Kokeile.
Orgasmit ovat yksi parhaista nukahtamislääkkeistä. Saa alapeukuttaa mutta näin se vain on.
Mulla oli ihan sama kun Vaihde-vuodet läheni
Kiitos hormoonien en meinannut saada unta ollenkaan ja aamulla oli painajaista lähteä töihin
AP ei kerro ikäänsä mutta näin oli mulla ainakin
Vierailija kirjoitti:
Töihin ei tarvitse lähteä siis aamulla ollenkaan??
Lapsesta asti olen kärsinyt. Sitten kun nukun niin uni on sikeää enkä ole väsynyt päivällä, vaikka aamuisin väsyttää. En mene koskaan nukkumaan ennen klo 1. Aamuvuorojen aikaan nukun semmoiset 4-5 tuntia yössä. Mitään säpsyheräämisiä minulla ei ole nukahtamiseen aikana.