Avuton työkaveri
Minulla on työkaveri, joka lähes päivittäin heittäytyy täysin avuttomaksi. Hän on aika värikäs ja vahva persoona ja esimiehelle päin hän näyttäytyy ammattitaitoisena. Hän kaipaa kuitenkin ohjeita, varmistelua ja vahvistusta ihan rutiinihommiin, joita hän on tehnyt vuosikymmeniä. Koen tämän homman totaalisena pompottamisena ja kyykyttämisenä, koska hän käytännössä ulkoistaa oman aivotoimintansa minulle ja ”laittaa minut lukemaan ohjeita”.
Itselläni alkaa olla mitta totaalisen täynnä tätä touhua. Olen asiasta hänelle jämäkästi sanonut (ei ollut apua kuin vähäksi aikaa) ja pyytänyt esimieheltä apua. Esimies ei halunnut puuttua asiaan. Emme onneksi työskentele samalla paikkakunnalla, joten tämä ongelma näyttäytyy vain puhelimitse tapahtumana pommituksena. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?
Kommentit (6)
Käytännössä siis työnantajasi on antanut sinulle tehtäväksi auttaa tätä vähemmän kyvykästä työntekijää selviytymään hommistaan. Jos tämä työnkuva ei sinua miellytä, niin työpaikan vaihto lienee fiksu ratkaisu.
Työnantaja ei ole antanut tehtäväksi auttaa häntä. Meillä on täysin omat vastuualueet, joskin samantapainen työnkuva. Hänellä on ikää ja kokemusta n. puolet enemmän kuin minulla. Työkaverin kyvykkyydestä ei ole mitään ongelmaa, hän on ammattitaitoinen ja osaa hommansa. Jostain syystä hän on kuitenkin todella epävarma. Muistisairautta on epäillyt...
Mmyyy kirjoitti:
Työnantaja ei ole antanut tehtäväksi auttaa häntä. Meillä on täysin omat vastuualueet, joskin samantapainen työnkuva. Hänellä on ikää ja kokemusta n. puolet enemmän kuin minulla. Työkaverin kyvykkyydestä ei ole mitään ongelmaa, hän on ammattitaitoinen ja osaa hommansa. Jostain syystä hän on kuitenkin todella epävarma. Muistisairautta on epäillyt...
Jos on vaan tympiintynyt? Mulla oli joskus työkaveri joka handlasi kaikki vaativat työt hyvin. Helppoihin rutiinihommiin ei viitsinyt keskittyä ja kysyi vastauksia muilta mieluummin kuin luki ohjeet ja pisti ne mieleen. Jos en olisi nähnyt mihin tyyppi parhaimmillaan kykenee, olisin pitänyt vähän yksinkertaisena ja hömelönä.
Eihän oma roolisi vain ole sellainen, että sinä määrittelet säännöt ja muut noudattavat niitä? Pitääkö hänen raportoida sinulle jostain asiasta? On nimittäin niitäkin, jotka eivät auta toisia, vaikka heidän pitäisi jakaa tietoa muille, koska he ovat luoneet jonkun toimintatavan. Ikinä en ole työelämässä tavannut henkilöä, joka jakaisi liikaa tietoa muille.
Älä vastaa puhelimeen?!