Henna
Poiminta

Hei kaikki poikien äidit!
Olen tekemässä kirjaa poikien vanhemmuudesta. Kirjassani sivutaan myös sitä, miltä äidistä tuntuu, jos perheeseen ei synny yhtään tyttöä. Olen keräämässä nimettömiä kommentteja aiheesta (joista osa julkaistaan kirjassa). Jos olet halukas kertomaan lyhyesti ajatuksiasi: mitä ajattelet siitä, että sinulla ei ole tyttöä? Oletko yrittänyt vaikuttaa lapsen sukupuoleen, kun lasta on toivottu? Onko lapsen sukupuolella ylipäänsä suurta merkitystä? Entä miten ulkopuoliset ovat kommentoineet perhettäsi, jossa ei ole tyttölasta?
Kiitos jo etukäteen niille, jotka asiaa haluavat kommentoida! Ja toki voin tarvittaessa antaa yhteystietoni, jos haluat kommentoida asiaa suoraan minulle.

Sivut

Kommentit (305)

Vierailija

Täällä kolmen pojan äiti.

Yllättävän moni oletti, että kolmas lapsi hankittiin perheeseemme sen takia, että saataisiin se tyttö. Ei pitänyt paikkaansa. Itse asiassa kolmannen kohdalla ensimmäisen kerran toivoin vauvan sukupuolta, että hänkin olisi poika kuten isoveljensä - tuli sellainen olo, että olen mielummin poikien äiti.  Ja hyvinhän meillä on mennytkin.

Vierailija

Erikoinen kysymys siinä mielessä, että vauvasta kasvaa aina oman persoonallisuutensa omaava lapsi ja lapsesta aikuinen. Ei vauvoja hankita nukkeleikkejä varten.

Minua ei olisi lotkauttanut vaikka poikani olisi halunnut pukeutua mekkoon jne. Hän ihastui päiväkodissa nukkekotiin ja halusi omille Muumeilleen muumitaloa ja muumilaivaa suuremman talon eli nukkekodin. Hän kyllä sisusti sen kuten kotimme eli yksi huone oli autotalli ja sinne työnnettiin sitten kaikki sekalainen roina. Pojasta kasvoi ihan tavallinen nuorimies vaikka liekkikin tyttöjen kanssa nukkekotileikkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla on kaksi poikaa. Ensimmäistä odottaessa oli pieni pettymys, kun ultrassa näkyi pieni pippeli. Tämä harmitus katosi, kun sain sen ihanan tuhisevan nyytin viereeni. Toisesta toivoin tyttöä, mutta kun ultrassa tämäkin todettiin pojaksi, niin tuli sellainen tunne, että asia on nyt juuri kuten pitääkin, taistelupari esikoiselle. Kolmatta lasta en halua, ja jos sellainen tulisi, niin toivoisin, että olisi poika.

Vierailija

Yksi poika ja odotan toista poikaa piakkoin syntyväksi. Rakenneultraan asti toivoin kovasti tyttöä, mutta en voi sanoa yllättyneeni kun kätilö totesi siellä olevan selvät pallit.

Kovasti olen pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen ettei minulla oikeasti ole syytä haaveilla tytöstä. Miten se elämä muka siitä muuttuu jos en nyt saa kenenkään veripyykkejä pestä 13v päästä? Pikkuhousunsuojia joudun ihan vaan itselleni ostamaan ja se onkin mielestäni ainoa asia mitä varmasti pääsisi tyttöjen äitinä tekemään. Ikinä ei voi tietää millaisia persoonia näistä mun pojista kasvaa vuosien varrella enkä vois olla onnellisempi heistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi poikaa. Ensimmäistä odottaessa oli pieni pettymys, kun ultrassa näkyi pieni pippeli. Tämä harmitus katosi, kun sain sen ihanan tuhisevan nyytin viereeni. Toisesta toivoin tyttöä, mutta kun ultrassa tämäkin todettiin pojaksi, niin tuli sellainen tunne, että asia on nyt juuri kuten pitääkin, taistelupari esikoiselle. Kolmatta lasta en halua, ja jos sellainen tulisi, niin toivoisin, että olisi poika.

Mulla ihan sama kokemus. :)

Vierailija

Minulla kaksi poikaa ja yksi tyttö, nyt odotan kolmatta poikaamme. Jokainen lapsi on kyllä niin rakas että sukupuolella ei ole mitään väliä minulle. Mutta olisin kyllä tästä neljännestä toivonut tyttöä ihan sen takia että omalle tytölleni olisin halunnut siskon. Itse en osaa kuvitella elämää ilman omaa siskoa joten siinä mielessä olin pettynyt. Useampi veli nyt ei vaan voi korvata sitä siskoa, usein tuntuu että veljet jäävät etäisemmiksi myös toisilleen. Toki epäilen myös että kun lapset (toivottavasti) saavat omia lapsia tulevaisuudessa olisi tyttömme se joka nyt ainakin tukeutuisi meihin ja saisimme läheiset välit lastenlasten kanssa. Valitettavasti usein isän äiti jää etäisemmäksi lapsenlapsilleen oman tuttavapiirin perusteella, vaikka toivonkin että myös poikamme ja miniät voisivat meihin yhtä lailla tukeutua. Toivottavasti siis tähän voin itse omalla käytöksellä vaikuttaa, mutta ainakin mitä huomaan lähipiiristä niin aina sekään ei ole riittänyt miniöille ja näin välit jäävät etäisemmiksi juuri oman pojan lapsiin. En nyt tiedä olenko oikea vastaamaan tähän kun minulla tytär kuitenkin on, eikä viideskään lapsi ole täysin poissuljettu, oli tyttö tai poika.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmen pojan äiti.

Yllättävän moni oletti, että kolmas lapsi hankittiin perheeseemme sen takia, että saataisiin se tyttö. Ei pitänyt paikkaansa. Itse asiassa kolmannen kohdalla ensimmäisen kerran toivoin vauvan sukupuolta, että hänkin olisi poika kuten isoveljensä - tuli sellainen olo, että olen mielummin poikien äiti.  Ja hyvinhän meillä on mennytkin.

Sama juttu täällä. Kahdesta ekasta en välittänyt kumpi tulisi, kumpikin ovat poikia. Kolmannen kohdalla toivoin että olisi myös poika.

Aika monet kaverit oletti että olisin pettynyt kun "ei vieläkään tullut tyttöä". Joku vielä kysyi että uskallanko yrittää neljännen kerran.

Vierailija

Minun oma äitisuhde oli ihan hirveän huono. Pelkäsin, että minusta tulee samanlainen äiti. Olin pitkään varma, että en halua lapsia, mutta jossain vaiheessa mieleni muuttui. Meillä on kaksi poikaa ja olen todella kiitollinen, että lapset ovat poikia. Heidän kanssaan ei ole ollut samaa painolastia mitä tyttöjen kohdalla olisi ollut.

peikkopoika09

En varsinaisesti toivonut tyttöä, mutta jostain syystä minulla oli tosi voimakas tunne siitä, että lapseni olisi tyttö. Sitten kun ultrassa näkyi, että tulossa onkin poika, niin se oli tosi iso yllätys. Olin luottanut siihen intuitiooni niin vahvasti jostain syystä, vaikka noin muuten olen suht rationaalinen ihminen. Sitten kun totuin ajatukseen pojasta, niin alkoi tuntua siltä, että niin sen just pitikin mennä. 

Vierailija

Mulla on yksi poika ja haluan vielä toisen lapsen. Jos saisin päättää seuraavan lapsen sukupuolen niin ottaisin tytön, koska on jotenkin kiva ajatus että saa kasvattaa sekä työn että pojan. Kuitenkin jos seuraavakin on poika, niin on sekin hienoa enkä usko että tuntuisi silloinkaan pettymykseltä. Nuo toivomiset on vaan sellaisia haavekuvia, eikä niiden kuulukaan aina toteutua.

Vierailija

Jotenkin mua ärsyttää nää keskustelut näin poikien äitinä.

Pitäisi jotenkin perustella, että onhan ne pojatkin ihan ok ja pystyn elämään tämän kauhean tragedian kanssa, että sain vain poikia?

Vierailija

Minulla kaksi poikaa, nyt jo aikuisia. Minulle ei ole ollut merkitystä, kumpaa sukupuolta ovat.
Ulkopuolisista joku on sanonut, että olisi kiva, jos toinen olisi ollut tyttö, mutta en ymmärrä yhtään, miten niin? Pojat ovat paljon helpompia kuin tytöt.

Vierailija

Kaikki toivoivat meille tyttöä. Oli todella järkyttävää kertoa että meille tulee poika, kun näki naaman venähtämisen. Siitä tuli minulle sellainen olo, että haluan suojella lastani näiltä ihmisiltä ja ajattelenkin heistä eritavalla nykyään.
Itse tavallaan toivoin poikaa, mutta loppupeleissä aivan sama. Enemmän minua pelotti, että pitäisin lastani rumana tai oudonnäköisenä. Onneksi tuli omaan silmään kaunis lapsi.

Vierailija

Olen jotenkin aina nähnyt itseni poikien äitinä, jo silloin kun vasta vauvakuumeilin. Sainkin sitten kaksi ihanaa poikaa! Tyttö olisi varmasti ollut yhtä ihana, mutta sinänsä sukupuolella ei vain ole minulle niin suurta merkitystä.

Vierailija

Tuntuu hirveän pahalta, kun joku on pettynyt kuulessaan, että saa pojan kun olisi halunnut tyttöä tai toistepäin, kun olen itse joutunut hautaamaan oman lapseni. En ymmärrä, miten joku voi pettyä, kun saa elävän lapsen. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että toivoo tiettyä sukupuolta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jotenkin mua ärsyttää nää keskustelut näin poikien äitinä.

Pitäisi jotenkin perustella, että onhan ne pojatkin ihan ok ja pystyn elämään tämän kauhean tragedian kanssa, että sain vain poikia?

Koska poikien äidit saattavat olla katkeria siitä etteivät saaneetkaan tyttöä ja projisoivat sitä sitä nyt suorastaan vihaamalla tyttölapsia. Kuten tuo yksi ylempi keskustelussa joka ehti jo tiuskimaan että eipä joudu poikien äitinä pesemään veripyykkiä tai kiikuttamaan kuukautissiteitä koska se on ainoa mitä tyttöjen kanssa tehtäisi. "Poikien mutsit" stereotyyppisesti muistavat jatkuvasti mainita että miten ilkeitä, keinottelevia ja inhottavia tyttölapset ovat, heidän pikkuprinssinsä ovat sentään reippaita ja rehellisiä nuoria miehiä.

Ei tietenkään koske kaikkia poikien äitejä koska suurin osa rakastaa lastaan sukupuolesta viis, mutta tällaisia tapauksia on tullut kohdattua useampikin. Selkeästi monen kohdalla on harmitus siitä että tyttöä ei tullut ja sitä yritetään lievittää vakuuttamalla itselleen että ihan perseestähän se olisikin ollut, kyllä pojat ovat lapsista parhaimpia ja helpoimpia. Siirtävät tätä asennettaan tietenkin myös pojilleen joista tuleekin melkoisia sovinistihelmiä naisille poimittavaksi.

Vierailija

Täällä kahden pojan äiti. Molempien lasten kohdalla minulle ei ollut sukupuolella väliä. Sivusta seuranneena olen kenties jopa päässyt helpommalla jossain asioissa. Minulla kuitenkin rauhalliset pojat. Olin sitä mieltä, ettei sukupuolella väliä, kunhan ovat terveitä. No toinen ei ollut, mutta siitäkin on selvitty ja tilanne näyttää oikein hyvältä.

Vierailija

Kahden pojan äitinä en ole koskaan toivonut tyttöä. Erityisesti toisen lapsen kohdalla olin todella iloinen kun hän oli poika. Sukulaistyttöjä seuratessa mietin usein, kuinka onnellinen olen kun meillä on vain poikia. Kysymyksen asettelu on minusta outo. Joku toivoo tyttöä, joku poikaa, joku molempia ha varmasti kaikki vanhemmat yhtä tyytyväisiä lapsiinsa heidän sukupuolestaan riippumatta. Vanhempi sukupolvi taitaa olla tästä sukupuoliasiasta enemmän kiinnostunut ja silloinkin on yleensä enemmän toivottu poikaa kuin tyttöä.

Vierailija

En ole toivonut muuta kuin eläviä lapsia. Kun on juuri nuo pojat saanut niin enpä toivoisi enää muitakaan. Tykkään myös pienistä tytöistä ja mielestäni kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat