Kannattaako sellaista robotti-imuria ostaa?
Kommentit (39)
Ylläpitosiivouksen kannattaa hankkia, mutta ei se koko siivoamista korvaa.
Mulla on ollut vajaa 2 v roomba 606, 199€. Nokosilla kun olen, imuroi keittiön, lenkille kun menen, olkkarin. Töihin kun lähden imuroi eteisen. En nähnyt järkeväksi maksaa satasia enemmän ajastusmahdollisuudesta tai siitä että katson näytöltä onko pölyä, katson ihan itse...
Toki kalliimmissa malleissa on varmaan parempi harja tms mutta mulle riittää tuo ihan tavis. Kannattaa ennen ostoa tarkastaa mahtuuko se huonekalujen alle ja tosiaa irtopiuhat ylös. Pitkät hapsut matoista se tykkää myös syödä.
Ja eikö esim. Gigantista saa kokeiluun laitteen?
Toimiiko automaattisesti? Nykyiseltä täytyy aina pyytää!
Olen nyt harkinnut jonkun robotin ostamista. Tiedostan, että ahdas ja muutenkin hiukan vaikeakulkuinen yksiöni ei ole ehkä paras imurointikohde tuolle laitteelle. Mutta asiaan vaikuttaa selän vamma eli nikamasiirtymä, jolle juuri imurointi, kumartumisineen, on myrkkyä. Imuroinnin lopettamisen jälkeen olen jäykkä kuin heinäseiväs ja on pakko mennä lepuuttamaan selkää. Vaikka koko operaatio olisi ollut pakko suorittaa huitaisten nopeasti. Kirosanojen säestyksellä. Mietin, että ehkä kykenisin jaloilla avustamaan osittain imurin kulkureitin avaamiseksi. Mutta harkiten vielä. Olen nykyisin useimmiten lakaissut lattian. Tosin siinä sama asento, mutta jotenkin imuroinnista selkä kärsii eniten.
Luulin ennen muuttoa, että minulla tulee olemaan aika avara ja tyhjä yksiö. No ei, koska nyt ei ole varastotilaa, kuten kaksion toinen huone oli sellaisena aiemmin,
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt harkinnut jonkun robotin ostamista. Tiedostan, että ahdas ja muutenkin hiukan vaikeakulkuinen yksiöni ei ole ehkä paras imurointikohde tuolle laitteelle. Mutta asiaan vaikuttaa selän vamma eli nikamasiirtymä, jolle juuri imurointi, kumartumisineen, on myrkkyä. Imuroinnin lopettamisen jälkeen olen jäykkä kuin heinäseiväs ja on pakko mennä lepuuttamaan selkää. Vaikka koko operaatio olisi ollut pakko suorittaa huitaisten nopeasti. Kirosanojen säestyksellä. Mietin, että ehkä kykenisin jaloilla avustamaan osittain imurin kulkureitin avaamiseksi. Mutta harkiten vielä. Olen nykyisin useimmiten lakaissut lattian. Tosin siinä sama asento, mutta jotenkin imuroinnista selkä kärsii eniten.
Luulin ennen muuttoa, että minulla tulee olemaan aika avara ja tyhjä yksiö. No ei, koska nyt ei ole varastotilaa, kuten kaksion toinen huone oli sellaisena aiemmin,
Ei muuta kuin myymään ylimääräiset tavarat ja ostamaan robottia.
Poika osti Roomban ja on kuullemma 'ehkä paras ostos ikinä'.
Pitää kuulemma kämpän muutkin pinnat paljon pölyttömämpinä. kun hurisee asunnossa joka arkipäivä.
Ei varmaan näin talvella ajankohtaista, mutta robottiruohonleikkuria ei ainakaan kannata ostaa, koska:
Siili ei juokse robottiruohonleikkuria pakoon, vaan kääriytyy kerälle ja jää terän hampaisiin - valmistaja huolestui
Robottiruohonleikkurit muodostavat uuden uhkan pihojen siileille, kirjoittaa yhdysvaltalaislehti Wired.
Itsekseen pihalla liikkuvat robottiruohonleikkurit ovat yleistyneet nopeasti Euroopassa ja niiden suosion odotetaan vain kasvavan. Kiinteäteräiset leikkurit osaavat tunnistaa ja kiertää isompia esteitä, mutta pienimmille nisäkkäille leikkurit ovat hengenvaarallisia.
Yhdysvaltalaisen tekniikkalehti Wiredin mukaan erityisen uhkan leikkurit muodostavat siileille, jotka eivät juokse pakoon leikkuria vaan asettuvat tapojensa mukaan kerälle sen eteen. Lehden haastatteleman villieläimiä hoitavan Igelstation Winterthur -sveitsiläisjärjestön siiliasiantuntija kertoo lehdelle, että lähes puolet järjestölle toimitetuista siileistä oli loukannut itsensä robottiruohonleikkurien vuoksi.
Leikkurin alle jääneet siilit olivat menettäneet raajoja, saaneet viiltohaavoja ja menettäneet nahkaa. Siilien leikkurikuolemista ei ole tilastoa, koska niistä ei ilmoiteta mihinkään. , että loukkaantuneiden siilien määrä on pieni, mutta siitä huolimatta yhtiö on aloittanut työt pitääkseen siilit jatkossa turvassa leikkurinteriltä.
Yksi tapa, jolla maailman suurin robottiruohonleikkurien valmistaja Husqvarna pyrkii vähentämään vaaraa, on valmistaa ainoastaan robottileikkureita, joissa kiinteiden terien sijaan käytetään nivellettyjä teriä. Kiinteät terät leikkaavat suuremmalla voimalla ja nopeammin, minkä vuoksi ne ovat vaarallisempia eläimille verrattuna nivellettyihin teriin, jotka pyörivät terälevyn alla ja kuten laiduntavat eläimet, ne katkaisevat ainoastaan ruohon pään ja leikkaavat pienemmällä voimalla.
Myös eläimiä havainnoivia kameroita ja leikkurin eteen asetettavia harjaksia on esitetty ratkaisuksi siilikuolemien välttämiseksi.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/3644e9da-0457-4ed5-b40e-130…
Vierailija kirjoitti:
Poika osti Roomban ja on kuullemma 'ehkä paras ostos ikinä'.
Pitää kuulemma kämpän muutkin pinnat paljon pölyttömämpinä. kun hurisee asunnossa joka arkipäivä.
Niin ei se mitään amerikantiedettä ole, että pölyä nousee vähemmän ilmaan ja täten pinnoille, jos sitä pölyä on vähemmän. :D
Kissoillekin nuo robottiruohonleikkurit ovat vaarallisia. Ehkä robotti-imureistakin voi olla vaaraa varsinkin pennuille, jotka eivät tajua väistää imuria...
"Sputnik-kissa jäi robottiruohonleikkurin alle – eläinlääkärille tapaus oli ensimmäinen
Maria Fränden kissa sai viiltohaavoja robottiruohonleikkurista. Eläinlääkäri kehottaa opettamaan lemmikeille, että robottiruohonleikkureiden lähelle ei pidä mennä."
Lemmikkitaloudessa tosi hyvä siellä pyörimässä ja keräämässä pölykarvapallot pois.
Kannattaa. Eikä tarvitse hankkia ohjelmoitavaa/ohjattavaa mallia, sillä lopputulos on yllättävän hyvä vaikka imuri kulkee huoneessa melko sattumanvaraisen näköisesti. 800-sarjan Roomba meillä pörrää juuri tälläkin hetkellä :) Verkkokauppa.comissa 299€ tällä hetkellä, hyvä malli kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
iAdapt® Responsive Cleaning Technology
Jos imurissa on ilmoitettu tällainen navigointi niin eikö voi käyttää androidilla? Ap
Ei liity Appleen mitenkään!
Neato, Samsung, Roomba, Xiaomi ovat ihan hyviä vaihtoehtoja. Kannattaa varmistaa että siinä robotti-imurissa on joko kamera tai laser jolla robotti-imuri kykenee "näkemään" ympäristönsä. Myös sisäinen kartta ominaisuus (mapping). Tällaiset ovat yleensä niitä älykkäimpiä imureita.
Miten te olette ratkaisseet keittiön ruokaryhmän kohdalla siivouksen? Käyttekö siirtämässä tuolit pöydän alle ja otatte tuolit ulos vai joutuuko nostamaan tuolit kokonaan pois keittiön lattialta? Meillä on joka huoneessa tuoleja ja sen vuoksi ainakaan sitä ei voi millään ajastuksella laittaa.
On todella kätevä. Imuri pörrää kun ollaan töissä/koulussa. Joka päivä tulee kerättyä kamat lattioilta. En antais pois.
Minua pelottaa että kissa oksentaa/paskoo lattialle päivän aikana ja robotti-imuri levittää sen sitten koko kämpän laajuudelle. En ole uskaltanut ostaa robottia en...
Ratkaiseva asia onkin navigointi, eikä ohjelmointi tarpeet. Tuollaiset puoliälykkäästi navigoivat kun saattaa esim. imuroimaan samaa kohtaa useampaankin kertaan.