Tammikuu ja vettä sataa kaatamalla!
Kommentit (101)
Viime viikolla aurinko paistoi noin joka toinen päivä Helsingissä ja viikonloppunakin. Lyhyen aikaa toisin mutta paistoipa kuitenkin.
Ihanaa, viileä kesä tulossa! Voi nauttia valosta ja kuivuudesta rennon viileässä ilman että vaatteet märkiä hiestä.
Vuoden keskilämpö ei yleensä paljon vaihtele, siksi useimmiten lämmin talvi tarkoittaa viileää kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa jo nyt palata takaisin itäiseen Suomeen, jossa kauhea lumisohjo ja kohta taas pakkaset. :( Koko ikäni siellä asuneena olen totaalisen kypsä kaikkien hehkuttamaan lumeen.
Olen nauttinut kolmen viikon lomasta Helsingissä ja jopa tästä sateesta! Muutan tänne ensi syksynä pysyvästi ja en aio palata takaisin itään kuin pakon edessä. Eteläisen Suomen meri-ilmasto sopii mulle paljon paremmin. Kesä alkaa aikaisemmin, kestää pidempään ja talvi on lyhyt. Mieluummin tätä sadekeliä vaikka 4 kk kuin karmea, idän talvi ja loskaiset ja huonosti hoidetut kaupungin pyörätiet.
Sisämaassa on monesti itse asiassa lämpimämpää ja aurinkoisempaa kesällä, kun ilmasto on kuivempi.
t. Helsinkiläinen
Olen viiden vuoden ajan viettänyt Helsingissä lähes jokaisen viikonloppuni plus kaikki lomat, että on mulla jonkinlainen tuntuma siitä, kummat kelit itselleni sopivat. En tiedä mistä sisämaasta sinä puhut, mutta kuiva ei ole yhtä kuin miellyttävä ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, viileä kesä tulossa! Voi nauttia valosta ja kuivuudesta rennon viileässä ilman että vaatteet märkiä hiestä.
Vuoden keskilämpö ei yleensä paljon vaihtele, siksi useimmiten lämmin talvi tarkoittaa viileää kesää.
Muistan 2017 kun myös satoi tammikuussa eikä lunta näkynyt, ihanan viileä kesä tuli sen jälkeen! Olikohan yhtäkään tuskaista hellepäivää :)
Vierailija kirjoitti:
Jee, löllöä koiranpaskaa saanut väistellä jo marraskuusta alkaen ja sama jatkuu varmaan helmikuulle saakka.
Tällaisen talven jälkeen ei pääse edes keväällä kirjoittamaan koirankakoista, koska ne ovat maatuneet jo talvella. Ihan mälsää. t. Koiravihaaja
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pastasta päätellen, viime kesäkin oli surkea talvesta huolimatta suuressa osassa maata.
Vierailija kirjoitti:
Jos leuto talvi tarkoittaisi viileää kesää ja päin vastoin, niin talvet ja kesät olisivat aina samanlaisia. Eli ei näistä voi mitään päätellä, paitsi jos sama säätyyppi jatkuu pitkään, mutta ei ole mitään sääntöä että kuinka pitkään ne kestää.
Onpa hyvä etten ostanut uutta talvitakkia.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tätä kuin jatkuvasti sahaavaa lämpötilaa, jolloin kaikki tiet ja kadut vain jäätyvät.
Sahaahan se lämpötila nytkin, mutta se vaan sahaa muutaman asteen lämpöisempänä kuin yleensä tähän aikaan vuodesta.
Minusta Helsingissä on tuulesta huolimatta aina lämpimämpää kuin sisämaassa. Mä en tykännyt niistä sisämaan kovista pakkasista yhtään. Oli vielä kylmempää ja inhottavampaa kuin stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leuto talvi tarkoittaisi viileää kesää ja päin vastoin, niin talvet ja kesät olisivat aina samanlaisia. Eli ei näistä voi mitään päätellä, paitsi jos sama säätyyppi jatkuu pitkään, mutta ei ole mitään sääntöä että kuinka pitkään ne kestää.
Miten niin "samanlaisia"? En kyllä ymmärrä mitä höpiset. Ainhan pientä vaihtelua tulee eikä mikään ole 100% varmaa, mutta usein kyllä lämmin talvi tarkoittaa viileämpää kesää.Kalenterivuodella mitattuna vuoden keskilämpö ei paljon vaihtele.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan poikkeuksellisesta säästä, kyseessä ei ole ilmastonmuutos ja on niin ihanan lämmintä.
Kun joku lentää, virnuillaan että ”ilmasto kiittää”.
Ilmastoalarmnistit eivät erota säätä ja ilmastonmuutosta. Nyt on vain lämmin sää. Tais olla vuosi 1974 kun on viimeksi ollut näin leuto talvi. Eli ei se ilmasto nyt niin älyttömän poikkeuksellisesti ole muuttumassa, jos meni kuitenkin yli 40 vuotta että lyötiin edellinen poikkeussääilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä etten ostanut uutta talvitakkia.
Mä ostin pitkän toppatakin. On ihanaa kun on lämmin. Olen palelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "samanlaisia"? En kyllä ymmärrä mitä höpiset. Ainhan pientä vaihtelua tulee eikä mikään ole 100% varmaa, mutta usein kyllä lämmin talvi tarkoittaa viileämpää kesää.Kalenterivuodella mitattuna vuoden keskilämpö ei paljon vaihtele.
Tarkoittaako kylmä kesä leutoa talvea?
70,80, ja 90-luvulla syntyneillä oli talvisia päiviä lapsuudessaan vielä 120-150 suurimmassa osassa Suomea.
Nykyään tuo määrä on 30-60.
Vierailija kirjoitti:
Kalenterivuodella mitattuna vuoden keskilämpö ei paljon vaihtele.
Perättäisten kalenterivuosien keskilämpötilojen välillä on ollut jopa yli neljän asteen eroja, eli kyllä se vaihtelee aika paljon, riippuen juuri siitä että miten leudot/kylmät talvet ja lämpimät/kylmät kesät sattuu seuraamaan toisiaan. Sateen jälkeen on aina poutaa ja korkeapaineen jälkeen matalapainetta. Maapallon tasoitusjakso ei todellakaan ole kalenterivuosi, vaan se muuttuu koko ajan sääilmiöiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
70,80, ja 90-luvulla syntyneillä oli talvisia päiviä lapsuudessaan vielä 120-150 suurimmassa osassa Suomea.
Nykyään tuo määrä on 30-60.
Se että säät vaihtelee vuosien välillä tai ihmisiän aikana, ei ole minkäänlainen todiste ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta.
Nämä "minäminäminä"-tyypit, jotka haluavat aina vain ja ainoastaan tällaisen talven, koska "eivät tykkää lumesta ja pakkasesta" voisivat hetken aikaa miettiä vähän omaa napaansa pidemmälle. Tätä menoa voidaan sanoa hyvästit Saimaan norpille, jotka eivät saa pesäpaikkaa jäättömyyden ja lumettomuuden takia, myös monet ihmiset joutuvat työttömiksi, kun ei ole enää perinteisiä talven töitä.
Jos itse on omakotitaloon muuttanut, niin turha ulista lumitöistä, ok:n mukana nyt tulee töitä. Muuta kerrostaloon, jos ei omakotitalon työt kiinnosta. Lumi tuo valoa ja lisäksi pakkaskeleillä paistaa useimmiten aurinko. Nyt on satanut vettä suurimman osan talvesta ja aurinkoa on nähty vain niinä harvoina kuivina pakkaspäivinä. Suurimman osan ihmisen jaksamiseen vaikuttaa nimenomaan se valo ja sitä ei saa niin kauan, kun vettä sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa jo nyt palata takaisin itäiseen Suomeen, jossa kauhea lumisohjo ja kohta taas pakkaset. :( Koko ikäni siellä asuneena olen totaalisen kypsä kaikkien hehkuttamaan lumeen.
Olen nauttinut kolmen viikon lomasta Helsingissä ja jopa tästä sateesta! Muutan tänne ensi syksynä pysyvästi ja en aio palata takaisin itään kuin pakon edessä. Eteläisen Suomen meri-ilmasto sopii mulle paljon paremmin. Kesä alkaa aikaisemmin, kestää pidempään ja talvi on lyhyt. Mieluummin tätä sadekeliä vaikka 4 kk kuin karmea, idän talvi ja loskaiset ja huonosti hoidetut kaupungin pyörätiet.
Sisämaassa on monesti itse asiassa lämpimämpää ja aurinkoisempaa kesällä, kun ilmasto on kuivempi.
t. Helsinkiläinen
Olen viiden vuoden ajan viettänyt Helsingissä lähes jokaisen viikonloppuni plus kaikki lomat, että on mulla jonkinlainen tuntuma siitä, kummat kelit itselleni sopivat. En tiedä mistä sisämaasta sinä puhut, mutta kuiva ei ole yhtä kuin miellyttävä ilmasto.
No turha tästä on kinata. Makuasia.
Syntyperäisenä helsinkiläisenä ajattelin vain huomauttaa.
Millaistakohan tappiota esim. urheiluliikkeet tekevät tällaisina talvina Etelä-Suomessa? Toppavaatteet ei mene, hiihtovälineet tai luistimet ei mene, lasketteluvälineitäkin varmaan vähemmän...