Miten joku voi selvitä muutamalla kympillä viikossa kauppaan???
Esimerkki tämän päivän kauppalaskusta:
Laktoositon maito: 1,50e
Tuoremehu: 3,50e
Leipä: 2e
Juusto: 6e
2 pientä pussia maustamattomia pähkinöitä: 7e
Terttu banaaneja: 2e
Vähän kiwejä: 2e
Vähän avokadoja: 3e
Pasta-ainekset (riittää 3 päiväksi): 15+e
Parmesan juusto: 8e
Pehmeä WC-paperi: 4e
Tuosta tuli lähemmäs 60e ja iso osa tuosta kulutettu muutamassa päivässä. Ylihuomenna joudun varmasti jo menemään ostamaan jotain muuta uupuvaa. Jotain herkkujakin on kiva joskus ostella ja käydä välillä ulkona syömässä.
Kommentit (76)
No ainakaan me ei osteta parmesaania tai tuoremehua.
Halvimmat jauhot, hiutaleet ja juusto. Viikossa muutama euro. Lisäravinteista vähän ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juotte maitoa? Ei ihminen tarvitse maitoa. Ruokakauppana Lidl, mutta tarjousten perässä voi käydä poikkeuksellisesti muualla. Yksi wc-paperiarkki kerralla eikä koko rullaa niin johan säästöä syntyy.
Ihanan hygienista sormet tuhrussa pyyhkiä. Mutta säästyyhän siinä pari senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Pakastin on täynnä marjoja, ei tarvitse ostaa hedelmiä koko talvena. Säästöä heti 10 e verrattuna ap:n listaan.
Oletko ostanut ne marjat vai poiminut itse?
No pakko sanoa yksin elävän miehen ruokakorista:
Lapset minulla (~12vrk/kk)
Kasviksia
Nautaa
Broileria
Salaattiin tarpeita
Joghurttia
Maitoa
Piimää
Rahkaa
Marjoja
Leipää
Juustoa
Kinkkua
Limsaa
Pizzaa
BurgerKing tms.
Sushi-värkit
Karkkia
yms. yms.
n. 250/vko
Kun itsekseni, lapset äidillään (~18vrk/kk)
Punaista L&M
Olutta
Punaviiniä
Whiskyä
Pakastepizzaa
Yleisesti eineksiä
Lounas ravintolassa
Iltaisin Wolt (liian usein)
yms. yms.
n. 400/vko
Eli miten tahansa "säästän" niin vähintään e1500/kk menee lähikauppaan ja yksin ollessa Alko päälle.. En todella tajua ihmisiä jotka sniiduilevat mukamas e250/kk, eihän sillä saa edes tupakoita kuukaudeksi????
Säästän tekemällä itse esimerkiksi keittoruokia esimerkiksi linsseistä ja sipulista, perunasta ja purjosta, sipulista, herneistä, erilaisista juureksista jne. Ison kattilallisen kun keittää, niin voi pakastaa osan.
Kalapakasteita kuten alaskanseitiä ja silakoita tulee käytettyä usein (ei mitään kuorrutettuja kalapuikkoja). Niitä pakkauksia on myös aina pakastimessa.
Välillä ateriaksi riittää uunissa tehty ohrapuuro.
Leipää meillä syö lähinnä mies. Joskus leivotaan itse hiivaleipää ja riisipiirakoita.
Ja niin edelleen.
Saahan sinne kauppaan kulumaan rahaa vaikka kuinka paljon, ellei etukäteen suunnittele mitä ostaa ja mitä mikin maksaa.
Karjalanpiirakoita 1
Sämpylät 0,5 irto
Perunat 2kg 1,3
Jliha 2
Sulatejuusto 1,2
Ruispalat 1
Metukka 1,4
Uunimakkara 1
Karkit 1
Suklaa o,6
Monivitiini 1,2
Jäävuorisalaatti 1,2
14 euroa lidlistä. Näillä pärjää la asti. Toki hedelmiä ja marjoja vois ostaa 5 eurolla niin olisi terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Oikeen hyvin kun ei enempää rahaa ole. Pitää vaan miettiä mitä ostaa. Ihan normi ruokaa ja kasvikset päälle. Kaikkeen oppii ja tottuu.
Pakaste- ja tölkkikasiksissa voi olla enemmän antioksidantteja jne. kuin tuoreissa, kannattaa tutkia sitäkin..
Vierailija kirjoitti:
Säästän tekemällä itse esimerkiksi keittoruokia esimerkiksi linsseistä ja sipulista, perunasta ja purjosta, sipulista, herneistä, erilaisista juureksista jne. Ison kattilallisen kun keittää, niin voi pakastaa osan.
Kalapakasteita kuten alaskanseitiä ja silakoita tulee käytettyä usein (ei mitään kuorrutettuja kalapuikkoja). Niitä pakkauksia on myös aina pakastimessa.
Välillä ateriaksi riittää uunissa tehty ohrapuuro.
Leipää meillä syö lähinnä mies. Joskus leivotaan itse hiivaleipää ja riisipiirakoita.
Ja niin edelleen.
Saahan sinne kauppaan kulumaan rahaa vaikka kuinka paljon, ellei etukäteen suunnittele mitä ostaa ja mitä mikin maksaa.
Mulla jäisi nälkä jos en noiden kasviskeittojen kanssa söisi leipää.
Vierailija kirjoitti:
AP:lla menee yli rullallinen paskapaperia päivässä?
Rullallinen riittää mulla viikon (kolmesta yhdeksään arkkia kerrallaan hädästä riippuen)...mutta kaikki rullaa omalla tavalla...
Meidän ostama vessapaperi maksaa alle 2 euroa paketti.
Mehuja saa 3,50 eurolla 4 litraa, tuoremehuja enemmänkin.
Juustoakin saa alle vitosella kilon, ja on hyvää.
Meidän ostama vessapaperi maksaa alle 2 euroa paketti.
Mehuja saa 3,50 eurolla 4 litraa, tuoremehuja enemmänkin.
Juustoakin saa alle vitosella kilon, ja on hyvää.
Lidlissä maksaa appelsiinituoremehu 40 senttiä litra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juotte maitoa? Ei ihminen tarvitse maitoa. Ruokakauppana Lidl, mutta tarjousten perässä voi käydä poikkeuksellisesti muualla. Yksi wc-paperiarkki kerralla eikä koko rullaa niin johan säästöä syntyy.
Ihanan hygienista sormet tuhrussa pyyhkiä. Mutta säästyyhän siinä pari senttiä.
Vali vali ja sata tekosyytä perään. Elämä on valintoja ja annoin ilmaisen vinkin, mikä itselläni toimii eivätkä sormet sotkeudu.
Perusaineksilla syö kyllä oikein monipuolisesti ja kun vielä viitsii itse kokkailla. Eipä nuo ap:n ostokset ihan sieltä terveellisemmästä päästä ole, kalliita kyllä.
Mielummin minä ostan esimerkiksi sata grammaa haluamaani juustoa kuin kilon arkijuustoa ja lihon samalla vähemmän. Toki kilohintauskovaiset näkevät asian toisin mutta en syö juustoa paljon enkä edes päivittäin.
Mä käyn aina Lidlissä, se on lähikauppa ja hinnat ei ole tollasia kuin ap kertoo...
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti pystyy tuohon kyllä, hyvä jos menee kymppikään kauppalaskuun kerralla. Tiedän, kun käyn äidille kaupassa. On siis jo iäkäs. Kertaostokset on jotain kympin luokkaa. Kaupassa käyn sille kaksi kertaa viikossa.
Ostan sille joskus omalla rahalla jotain muuta kuin sitä kaikkein halvinta ja mitättömintä, mitä se aina vaatii ostamaan. Ikänsä penniä venyttänyt ihminen, mikään ei saisi maksaa mitään. Joskus ostan sille viikonlopun Iltalehden, heti kysyy, maksoinko minä omistani vai sen rahoista. Sitten on tyytyväinen, kun sanon, että minun rahoista se meni.
Järkyttävää säästämistä. Kaikki on oltava sitä halvinta (ja siis huonointa). Elää rippusilla, syö kuin lintu. Kun ostan sille viinerin kahvin kanssa, se leikkaa sen kolmeen osaan, että riittää aamu-, päivä- ja iltakahville. Pankissa rahaa reippaasti, mutta ne on kaikki pahan päivän varalle. Ikää on yli 90 v. joten sitä pahaa päivää on nyt odottanut melko kauan.
Eli on mahdollista tuo muutamalla kympillä eläminen ja vieläpä pitkään. Mutsi on terve kuin pukki.
Kalorirajoitus pidentää elinikää, eläinkokeissa 30-40%.