Lasketaanko tämä työpaikkakiusaamiseksi? Esimies käyttää minusta nöyryyttävää lempinimeä mikä viittaa suuriin rintoihini
Ensimmäinen työpaikkani ja heti meni tällaiseksi. Joka aamu itkettää enkä haluaisi mennä töihin, mutta pakkohan se on kun en muitakaan töitä näillä näkymin ole saamassa.
Otan nyt riskin ja kerron täällä, että saatte ihan kokreettisen vaikutelman miten pahalta minusta tuntuu. Tämä lempinimi on siis utare. Oletan ja toivon nyt että tämä viisikymppinen mies ei lue vauvapalstaa ja näe tätä.
Esimies ei katso minua silmiin vaan rintoihin. Ei ole kutsunut minua sillä nimellä päin naamaa, mutta on tehnyt selväksi että tiedän hänen kutsuvan minua siksi. On esimerkiksi parin metrin päässä selin minuun ja sanoo kuuluvasti työkaverilleni "anna kun utare hoitaa sen, mene sinä tekemään homma x" tai "Täältä työvuorolistasta puuttuu utareen tunnit päivältä x, katsotko ne"
Olen vasta alle parikymppinen ja mietin tällaistakö työelämässä on? Kuuluuko minun sietää tällaista? Ja kenelle voin asiasta sanoa, kun kiusaaja kerran on esimieheni?
Kommentit (43)
Onpa kurja kokemus työuran alkuun!
Ensimmäinen asia on sanoa esimiehelle, että hänen käytöksensä ei ole hyväksyttävää. Jos tämä tuntuu ylivoimaisen vaikealta, ota kontakti esimiehen esimieheen tai HR:ään tai työsuojeluvaltuutettuun tai luottamushenkilöön. Kerro, mitä on tapahtunut. Jos mitään näistä henkilöistä ei ole, yhteys toimitusjohtajaan. Jos toimitusjohtaja on esimiehesi, sitten osoite hallituksen puheenjohtaja. Ennen näitä voit saada neuvoja työsuojeluviranomaisilta tai ammattiliitostasi.
Kirjaa muistiin kaikki tilanteet, joissa esimiehesi käyttäytyy epäasiallisesti. Kirjaa muistiin, missä, milloin, mitä ja oliko todistajia. Näitä voit joutua käyttämään esim. todistusaineistona oikeudenkäynnissä, jos niin pitkälle menisi.
Lähetä sähköpostissa
Jos et vielä kuulu liittoon, liity YTK:hon ja siellä myös YTK-yhdistykseen, niin saat myös ammatillista työsuhdeneuvontaa (juristin palvelut). Pieni kustannus - iso apu.
Kiusaaminen ja häirintä on asia, johon on puuttuttava heti, kun se tulee työnantajan tietoon. Jos eivät puutu ja saa sitä kuriin, kyse on työsuojelurikoksesta, josta joutuu vastuuseen niin esimies kuin hänen esimiehensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku käyttää minusta jotain ärsyttävää nimitystä, rupean myös itse käyttämään sitä ko. henkilöstä. Eli metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.
Ei toimi noin. Äkkiä käy niin, että pahimmassa tapauksessa tästä alaisesta tehtään syyllinen työpaikkakiusaamiseen.
No, en nyt tarkoittanutkaan että tässä tapauksessa pitäisi tehdä niin. Tuli vain mieleen. Riippuu tietysti työpaikasta. Ilmaisin asian huolimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Vitut ole tuollaista touhua enää missään.
Nauhoita ja tee rikosilmoitus.
Voi kuule, kyllä on. Viimeisen viiden vuoden aikana mm. herkku, tiukka liha, sakkoliha, pikkuhutsu ja miss perä on ollut nimityksiä, joita ole kuullut käytettävän. Ei kylläkään minusta, olisi saattanut korvat kuumottaa sen jälkeen sanojalla.. Onneksi nykyisessä työpaikassa ei ole tullut vastaan. Mutta ei tämä ole mitenkään täysin kadonnutta työpaikkakulttuuria, valitettavasti.
Rupea kutsumaan esimiestäsi jollakin oudolla nimellä, esim. Henry. Sitten jos hän kysyy miksi nimität häntä Henryksi, hymyile vain salaperäisesti äläkä sano mitään. :)
Uusi, tarpeellinen ja reipas. Lyhennettynä utare.
kiusaa kirjoitti:
Esimiehellä on esimies,soita hänelle ja kerro epäasiallisesta käytöksestä.
Jos jatkaa niin sitten taas eteenpäin.
Onko teillä työsuojeluvaltuutettua , kerro hänelle kanssa.
Vaikkuttaa joltain pikkufirmalta jossa esimies on firman omistaja ja ylin taho. Uskomatonta että tuollaista touhua vielä on jossain.
Vierailija kirjoitti:
AHa kato siinähän sä ootkin- Sähän voisit alkaa tissutella, anteeks tussutella anteeks, tussilla nimetä näiitä mun juosten kustuja loootia anteeks, en tarkottanu pimppalooraa kuulit väärin tai halusiit kuulla mutta et kuullut taii et halunnut kuulla vaan kuulit ja ota kuule tosta nyt mela, siiis kela ja ala mittailemaaan, pituudella ei sinäänsä niin väliä anteeks, siis pituudellla on väliä mutta ei silllä tavalla väliä. Noonii otat tosta nyyt tussiin ja mitan ja....
Itte olisin näin shokissa. Otat nyt siitä tissin siis tussin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Voi kuule, kyllä on. Viimeisen viiden vuoden aikana mm. herkku, tiukka liha, sakkoliha, pikkuhutsu ja miss perä on ollut nimityksiä, joita ole kuullut käytettävän. Ei kylläkään minusta, olisi saattanut korvat kuumottaa sen jälkeen sanojalla.. Onneksi nykyisessä työpaikassa ei ole tullut vastaan. Mutta ei tämä ole mitenkään täysin kadonnutta työpaikkakulttuuria, valitettavasti.
Jos sinulla on pokkaa puuttua tuollaiseen, niin miksi et ole puuttunut. Itse en ole kuullut tuollaista työelämässä koko 25 vuoden työurani aikana. Ilmeisesti on ollut hyvä tuuri työskennellä sivistyneiden ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on älypuhelin tms., nauhoita ainakin yksi todiste. Voi olla tarpeen myöhemmin.
Vaikea nauhoittaa, koska tätä nimitystä kuuluu vain mielikuvituksessani kirjoittaessani palstalle. Oikeasti minulla ei ole edes työpaikkaa.
Taas yksi syy opiskella edes vähän.
Taas tämmönen suht uskottava aihe, mut ap ei kommentoi enää mitään kenenkään viestiin aloituksen jälkeen. Yleensä ihmiset jotka oikeasti kaipaavat neuvoa/apua osallistuvat edes hieman keskusteluun tai edes kommentoivat saamiaan vastauksia. Juuri sama käynyt nyt muutamassa aloituksessa ihan tässä vähän ajan sisällä.
Ei taida keretä vastaileen kun tehtailee provoja massamaisesti jatkuvalla syötöllä.
Kaikissa näistä koitetaan tehdä miehistä mahdollisimman sikoja, kuten juuri hetki sitten aloitetussa "mies syö kuusi annosta kerralla joidenka piti riittää moneksi päiväksi".
Hyviä provoja, mut niihin pitäis vähän panostaakkiin, että menis läpi.
3/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Jos sinulla on pokkaa puuttua tuollaiseen, niin miksi et ole puuttunut. Itse en ole kuullut tuollaista työelämässä koko 25 vuoden työurani aikana. Ilmeisesti on ollut hyvä tuuri työskennellä sivistyneiden ihmisten parissa.
Olen puuttunut. Tosin sillä tavoin, että olen taukohuoneessa kysynyt näiltä nimittelyn kohteilta, että haluavatko he viedä asian luottamusmiehen käsiteltäväksi, tulen mielelläni mukaan kyllä todistamaan kuulleeni asiattomuudet. Osa on vienyt, pari ei ole halunnut, koska on pelännyt jatkossa tulevan enemmän hankaluuksia esimiehen taholta, jos asian ottaa puheeksi. Tämä on se syy, miksi suoraan puuttumista olen vähän vältellyt, koska "epäasiallisesti" hoidettuna asiasta voi aina koitua riesaa kolmannelle osapuolelle. Minä osaan kyllä puolustaa itseäni, mutta osa on herkempiä ja kolmannelle osapuolelle koituvia harmeja en halua.
Olen rakennuksella töissä ja välitysfirman kautta nuorena pääsin erääsen paikalliseen remontti firmaan töihin. Pari päivää ehdin töissä olla kun toinen omistajista tarjosi 1e enemmän tunnilta jos käydään vähän viton kontissa. Siihen paikkaan loppui työt ja ilmoitin tästä välitysfirmaan. Loppui aika äkkiä sen firman kanssa yhteistyö. Seuraavaan paikkaan mennessäni töihin välitys firmasta soitettiin useamman kerran että eihän tässä paikassa esiinny asiattomuuksia.
valitettavasti vielä 2000 luvulla mies voittoisilla aloilla tämmöinen sikailu olän arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakennuksella töissä ja välitysfirman kautta nuorena pääsin erääsen paikalliseen remontti firmaan töihin. Pari päivää ehdin töissä olla kun toinen omistajista tarjosi 1e enemmän tunnilta jos käydään vähän viton kontissa. Siihen paikkaan loppui työt ja ilmoitin tästä välitysfirmaan. Loppui aika äkkiä sen firman kanssa yhteistyö. Seuraavaan paikkaan mennessäni töihin välitys firmasta soitettiin useamman kerran että eihän tässä paikassa esiinny asiattomuuksia.
valitettavasti vielä 2000 luvulla mies voittoisilla aloilla tämmöinen sikailu olän arkipäivää.
Mikä on "viton kontti"...? Jotain rikollista hommaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valitettavasti vielä 2000 luvulla mies voittoisilla aloilla tämmöinen sikailu olän arkipäivää.Mikä on "viton kontti"...? Jotain rikollista hommaako?
Mercedes Vito pakettiauto ja takakontissa lienee ollut tarkoitus hoitaa 'pikaiset'.
Siis esimiehelläni on papereiden mukaan esimies, mutta en ole koskaan nähnyt häntä tai saanut puhelimitse kiinni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis esimiehelläni on papereiden mukaan esimies, mutta en ole koskaan nähnyt häntä tai saanut puhelimitse kiinni.
Ap
Hänellä on varmasti sähköposti käytössään.
Älkää uskoko kaikkea provoa, ei kukaan esimies ole oikeasti enää noin tyhmä, ainakin jos haluaa pitää työpaikkansa...
Ihme kommentteja osa.. Mee sanoon esimiehelle suoraan kahden kesken että "oonkohan kuullut oikein että käytät musta erästä nimitystä....? Voi olla että oon käsittänyt väärin, mutta jos ooot niin ois kiva että tästä lähin kutsut mua vaan mun omalla nimellä." Jos on ihan että ei ymmärrä niin annat vaan olla ja katsot jakuuko. Jos jatkuu niin sitten asiaa muuta kautta eteenpäin. Voi mies nolostua kun tajuaa että oot kuullut. Mutta jos ootkin käsittänyt väärin asian niin ei mee heti välit.
Porvoossa on nimityksetkin omaa luokkaansa.
Lähden provoon mukaan ja kehoitan tirvasemaan ukolta nirrin irti.