Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakan tumppaaminen maahan Suomessa -- miksi kehittyneessä maassa on tämä oksettava kulttuuri vielä?

Vierailija
07.01.2020 |

En ymmärrä. Luin juuri että esim. Australiassa on metsäpaloaikaan 500 dollarin sakko jos heittää röökin maahan. Muualla maailmassa on myös tavallista että ihmiset huomauttavat jos joku tekee tätä. Koitapa Helsingissä huomauttaa jollekin tyypille jos röökaa kadulla ja heittää tumpin kadulle sen enempiä miettimättä.

Suomi on ylpeä kauniista luonnostaan, mutta sitten tällaiselle roskaamiselle annetaan hiljainen hyväksyntä. Mitä voisi tehdä että asia muuttuisi?

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä pitäisi tehdä K_A_N_S_A_L_A_I_S_A_L_O_I_T_E.

PITÄÄ tehdä!

Mikä on teidän selityksenne että te ette voi tehdä aloitetta itse??

Olet oikeassa eli jonkun on tehtävä se adressi ja aloite!

Vierailija
122/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAISTO TUMPPEJA VASTAAN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siitä maatuu muutamassa viikossa. Turhasta sitä jaksetaan taas pillittää...

Tupakan tumppi ei maadu ikinä.

Vierailija
124/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se pitäis sitten laittaa?

Vierailija
125/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se pitäis sitten laittaa?

Miniroskikseen

http://www.roskapaivassa.net/Mini.htm

Vierailija
126/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitit varmaan, että miksi kehittyneessä maassa on vielä tuo oksettava kulttuuri eli tupakointi vielä laillista?

Vierailija
127/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsija tuhoaa paitsi itseään, myös MUITA IHMISIÄ, ELÄIMIÄ JA LUONTOA!

Tupakointi ei missään nimessä ole vain oma asia.

Sama henkilöautoilun kanssa.

Tästä ei vaan saa puhua kun autoilu on pyhälehmä Suomessa.

Vierailija
128/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No maailman meriin ne tumpit ei kyllä päädy eikä niiden mikromuovit.

Kyllä ne imeytyy asvaltista suoraan vesistöön ja teleporttautuu mereen.

Maan kautta vielä helpommin. Koko tumppi teleporttautuu kivenkin kautta suoraan itämereen.

Vierailija
129/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaan, että miksi kehittyneessä maassa on vielä tuo oksettava kulttuuri eli tupakointi vielä laillista?

Yleensähän kaikki paska mikä Yhdysvalloista tulee tänne on muotia.

Tupakointi ei enää ole muotia mutta kovaa tuloa tekee kannabiksen käyttö.

Vierailija
130/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoviset filtterit pitäisi lailla kieltää ja sallia vain maatuvien filttereiden myynti.

Miten tämä ratkaisee sen, että tupakantumpit myrkyttävät luontoa ja eläimiä, kun ne vahingossa syövät tumppeja? Tumpit myös ovat epäsiistejä ja tekevät alueesta slummimaisen, vaikka niistä tehtäisiinkin maatuvia, koska ei ne maatuvinakaan hetkessä katoa silmistä. Toki mikromuoviongelma lakkaisi. Miksi tupakoivat eivät voi ottaa vastuuta käytöksestään ja hävittää tumpit asianmukaisesti sekaroskikseen, jos eivät ole kykeneviä lopettamaan tupakointia?

Vierailija
131/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tupakoitsijat heittävät natsansa ties minne ja koirat paskovat pyörätiet siivottomiksi.

Vierailija
132/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö häiritse aloittajaa yhtään se, että sivistyneessä maassa tapetaan joka vuosi 60.000 lasta ?

Kummallista jos stumppi maassa häiritsee elämääsi enemmän, kuin syyttömänä tapetut 60.000 lasta vuosittain. Tekee 150 lasta joka päivä.

Vierailija
133/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsija nöyrästi alentaa itsensä ja saastuttaa keuhkonsa. Tupakoivien vihaajat saastuttavat itseään sielun tasolta.

He syyllistyvät kaikista pahimpiin rikkeisiin mihin kristitty voi syyllistyä. Itsensä ylentämiseen ja antavat myös toisesta väärän todistuksen.

Hävetkää, miten te kehtaatte.

Nyt on aika parantaa tavat ja nuhdella itseä itse kukin.

Nuhtelen itseäni. "No hitsi sinun kanssasi, kun inhoat tupakan hajua ja filtterikasoja pitkin ovenpienliä Pahinta on se, kun sanot sen ääneen ja tupakoivat voi at ottaa sen itseensä"."

Itse käytän maatuvia filttereitä ja säästösyistä teen itse savukkeet sätkätarpeista. Olin viime uutena vuotena muuttanut uuteen asuntoon ja olin pihalla savukkeella, kun ei parvekkeella saa polttaa. Äkkiä pihaan hyökkäsi nainen tiuskimaan ja ei edes tervehtinyt tai esitellyt itseään. Ajattelin mielessäni että tämä on tuuria ja tapaan ensimmäisen naapurin joka on mt-ongelmainen.

Sain kuulla miten paska ihminen olen ja miten ajattelematon olen kun tumppaan tupakan maahan.

Kysyin henkilöltä että kuka hän oikein on ja haluaisiko hän keskustella asiasta kun tuntuu että häntä ahdistaa asia. Sain vain kuulla haistattelua ja melkein sylki päin näköä.

Yritin kyllä esitellä itseni että asun tässä ja koska tuhkakuppia ei ole ja käytän maatuvia filttereitä.

Hetken päästä ilmeisesti tämän agressiivisen naisen mies tuli tuuppimaan, kun kuvitteli että minä olen se "pahis".

Koin tilanteen niin ahdistavana että otin ukon nopeaan lukkoon ja painoin maahan ja käskin rauhoittua.

Esittelin itseni rauhallisesti että olen juuri muuttanut tähän ja poltan vain maatuvia savukkeita ja kerroin kuinka hänen vaimonsa tuli häiritsemään yksityistä rauhaani.

Lopulta riita sovittiin ja pyysivät anteeksi. Olivat todella pahoillaan että häiritsivät vanhaa herraa vapaapäivänään. Kerroin että olisin tehnyt ilmoituksen viranomaisille heistä, jos tilannetta ei olisi sovittu rauhanomaisesti.

Olen kuitenkin jo aika iäkäs ja tupakointi oli aikoinaan muotia lännestä. En koe että minun pitäisi lopettaa vanha tapani mihinkään. Se kuuluu jokaisen ihmisen yksilönvapauksiin.

T: Herra 61v

134/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siitä maatuu muutamassa viikossa. Turhasta sitä jaksetaan taas pillittää...

Jaa että sementin läpi maatuu? tälläsiä urpoi ne sit on viellä! :D

Vierailija
135/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai että oikein herra muka hah hah

Vierailija
136/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsija nöyrästi alentaa itsensä ja saastuttaa keuhkonsa. Tupakoivien vihaajat saastuttavat itseään sielun tasolta.

He syyllistyvät kaikista pahimpiin rikkeisiin mihin kristitty voi syyllistyä. Itsensä ylentämiseen ja antavat myös toisesta väärän todistuksen.

Hävetkää, miten te kehtaatte.

Nyt on aika parantaa tavat ja nuhdella itseä itse kukin.

Nuhtelen itseäni. "No hitsi sinun kanssasi, kun inhoat tupakan hajua ja filtterikasoja pitkin ovenpienliä Pahinta on se, kun sanot sen ääneen ja tupakoivat voi at ottaa sen itseensä"."

Itse käytän maatuvia filttereitä ja säästösyistä teen itse savukkeet sätkätarpeista. Olin viime uutena vuotena muuttanut uuteen asuntoon ja olin pihalla savukkeella, kun ei parvekkeella saa polttaa. Äkkiä pihaan hyökkäsi nainen tiuskimaan ja ei edes tervehtinyt tai esitellyt itseään. Ajattelin mielessäni että tämä on tuuria ja tapaan ensimmäisen naapurin joka on mt-ongelmainen.

Sain kuulla miten paska ihminen olen ja miten ajattelematon olen kun tumppaan tupakan maahan.

Kysyin henkilöltä että kuka hän oikein on ja haluaisiko hän keskustella asiasta kun tuntuu että häntä ahdistaa asia. Sain vain kuulla haistattelua ja melkein sylki päin näköä.

Yritin kyllä esitellä itseni että asun tässä ja koska tuhkakuppia ei ole ja käytän maatuvia filttereitä.

Hetken päästä ilmeisesti tämän agressiivisen naisen mies tuli tuuppimaan, kun kuvitteli että minä olen se "pahis".

Koin tilanteen niin ahdistavana että otin ukon nopeaan lukkoon ja painoin maahan ja käskin rauhoittua.

Esittelin itseni rauhallisesti että olen juuri muuttanut tähän ja poltan vain maatuvia savukkeita ja kerroin kuinka hänen vaimonsa tuli häiritsemään yksityistä rauhaani.

Lopulta riita sovittiin ja pyysivät anteeksi. Olivat todella pahoillaan että häiritsivät vanhaa herraa vapaapäivänään. Kerroin että olisin tehnyt ilmoituksen viranomaisille heistä, jos tilannetta ei olisi sovittu rauhanomaisesti.

Olen kuitenkin jo aika iäkäs ja tupakointi oli aikoinaan muotia lännestä. En koe että minun pitäisi lopettaa vanha tapani mihinkään. Se kuuluu jokaisen ihmisen yksilönvapauksiin.

T: Herra 61v

Hyvä tarina tuli ihan vanhus Clint Eastwood -mielikuvat annan sille arvosanan 8/10.

Vierailija
137/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksettava tapa tällä herralla

Vierailija
138/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitten itkettää kun tulee keuhkosyöpädiagnoosi

Vierailija
139/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monessa oppilaitoksessa alaikäisten tupakointia katsotaan läpi sormien?

Varma tieto

Ei ole opettajilla resursseja, keinoja eikä jaksamista päivästä toiseen kieltää tekemästä.

Vähän sama asia kuin se, että Suomessa poliisit eivät oikeasti kykene kaikkia pikkurikkeitä valvomaan enää nykypäivänä. Esim. jos poliisiauto ajaa ohi kun joku heittää roskan maahan, luuletko että oikeasti pysähtyvät huomauttamaan? Tuskinpa.

Tässä on kyse alaikäisistä lapsista. Miksei asioista monestikaan ilmoiteta edes huoltajille? Miten varhaisemmassa vaiheessa tupakoinnin lopettaa, sitä helpompaa se on ja sitä pienemmät haitat siitä jää.

90-luvulla se vasta vapaata olikin. Ei ketään kiinnostanut kun välitunnilla paineltiin tien toiselle puolelle epävirallisen viralliselle röökipaikalle. Riparille riitti vanhempien lupalappu ”saa polttaa” ja kas näin poltettiin. Vaikka jo tuolloin oli ikäraja 18v, sitä ennenhän se oli 16v.

Vierailija
140/168 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOTIVOIVIA SYITÄ TUPAKOINNIN LOPETTAMISEEN

- oma terveys (tupakassa noin 70 syöpää aiheuttavaa ainetta)

- kanssaihmisten terveys (passiivinen tupakointi)

- lemmikkien terveys (passiivinen tupakointi)

- yhteiskunnalta säästyneet hoitokulut (esim. keuhkosyöpä ja keuhkoahtaumatauti)

- luonnon roskaantuminen (tupakantumppi maailman yleisin roska)

- ilmastonmuutoksen kiihtyminen ja ympäristön turmeltuminen tupakanviljelyn takia

- lapsityövoiman käyttö tupakanviljelyssä

- tupakanviljelijöiden surkeat työolot ja surkeat palkat

- omat säästyneet rahat (aski päivässä = noin 3000 euroa vuodessa, jatkossa enemmänkin, kun tupakan hinta nousee)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme