Tupakan tumppaaminen maahan Suomessa -- miksi kehittyneessä maassa on tämä oksettava kulttuuri vielä?
En ymmärrä. Luin juuri että esim. Australiassa on metsäpaloaikaan 500 dollarin sakko jos heittää röökin maahan. Muualla maailmassa on myös tavallista että ihmiset huomauttavat jos joku tekee tätä. Koitapa Helsingissä huomauttaa jollekin tyypille jos röökaa kadulla ja heittää tumpin kadulle sen enempiä miettimättä.
Suomi on ylpeä kauniista luonnostaan, mutta sitten tällaiselle roskaamiselle annetaan hiljainen hyväksyntä. Mitä voisi tehdä että asia muuttuisi?
Kommentit (168)
Meillä julkisivumaalausta tehneet remppamiehet tumppasivat kaikki polttamansa röökit meidän okt-pihalle. Oli vieläpä metsäpalovaroitus. Ei puhettakaan että käytettäisiin samaa firmaa enää ja sana kiirii muillekin.
Nykyäänhän voi ostaa sätkämiehet noita maatuvia filttereitä. Kaverilta sain parikolme ja ihan samalla tavalla toimii. Tietääkö joku ovatko paljon kalliimpia? Ei sillä että itse katsoisin oikeudekseni tumpeillani luontoa roskata, mutta taitaa enemmistö olla vähän laiskoja etsimään niitä roskiksia..
Pentukoiriakin on kuollut tuskallisesti, kun ne ovat uteliaisuuttaan napanneet tupakantumpin suuhunsa ja nielaisseet sen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä itsekään. Poltan tupakkaa, mutta en ole enää muutamaan vuoteen heittänyt tumppeja maahan. Taskussa pienen pieni hillopurkki, jonka sitten tyhjennän roskikseen. Tai laitan hyvin tumpattuna roskikseen heti, jos vastaan tulee. Tupakantumpit ovat yleisin roska luonnossamme, yök.
Valistus on hidasta, joten kannatan ennemmin vaatimusta siitä, että filtterit tehtäisiin maatuvista materiaaleista. Filtteri on muutenkin typerä nimitys, ei ne oikeasti suodata tupakasta mitään. Lähinnä se on tupakassa sitä varten, ettei mene tupakkaa hukkaan tai saa puruja suuhunsa.
Olen samaa mieltä valistamisesta. Sinulla on selkeästi tervejärkinen asenne tuohon asiaan -- kukaan ei varmaan sättinyt sinua hankkimaan tuota hillopurkkia, vaan päätit itse hankkia sen? Harvempi miettii muita täällä noin.
Jos vuosien saatossa saataisiin jotenkin ihmiset totutettua tuohon taskutuhkakuppi-asiaan jo nuoremmasta niin siitä tulisi normi.
Mutta kun asiaa miettii vaikkapa yläasteelta, niin sieltähän se tapa jo tietyillä tulevaisuuden elämänkoululaisilta lähti: kun salaa poltettiin koulun takana niin siellä tumpattiin röökit äkkiä jonnekin piiloon, tai sitten polttivat tien toisella puolella olevassa metsässä ja tumppasivat sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä maatuu muutamassa viikossa. Turhasta sitä jaksetaan taas pillittää...
Filtterit eivät maadu vaan hajoavat mikromuoviksi maahan ja vesistöihin. Myös pikkulinnut ja oravat kärsivät tupakantumpeista ja muusta roskasta maassa ja saattavat syödä niitä.
Sori vaan mutta en ala mitään haisevaa tuhkista mukanani kantamaan. Jos jossain on tehty periaatepäätös ettei tuhkiksia ole, minä nakkaan tumpin maahan jos muuta paikkaa ei ole. Luontoon en ikinä tumppaa, mutta julkisissa tiloissa siisteydestä voi huolehtis roskiksin ja tuhkiksin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että yleisiä tuhkiksia on poistettu koska ”suomi savuttomaksi”. Ainut vaan että tupakoitsijoita on yhä eikä tuhkiksia missään. Paperiroskikseen ei oikein kytevää tumppia voi heittää.
Näyttää aivan karmealta kun esimerkiksi monen kauppakeskuksen edustalta on tuhkikset poistettu eikä mitään paikkaa niille, tottakai silloin tumppeja on koko kauoan edusta täynnä. Typeryyttä.
Koska ne tuhkakupit ei saa olla enää kaupan ovien edessä, ne on sen määrätyn metrimäärän päässä sivussa. Mutta harvassa on tupakoitsija, joka viitsii koukata sen kautta.
Meillä muutti taloon tupakoitsija, luultavasti yksi, ja nyt on piha tumppeja täynnä. Hän on varmaan Max kaksi viikkoa asunut. Minun terassi sattuu olemaan lähin kerrostalon ulko-ovea , niin sen edusta on niitä täynnä. Ällöttävää. Parempaakin siinä on nähty ei sen puoleen.
Ylipäätänsä minkään roskan heittäminen maahan tuntuu uskomattomalta enää tänä päivänä. Silti taas viime viikonloppuna katselin, kun joku heitti auton ikkunasta mäkkäri roskansa maantielle.
Roskaamisesta voitaisiin aina antaa kunnon sakko - ei ole mitään syytän, miksi kenekään tarvitsisi heittää mitään roskiaan lunotoon.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän voi ostaa sätkämiehet noita maatuvia filttereitä. Kaverilta sain parikolme ja ihan samalla tavalla toimii. Tietääkö joku ovatko paljon kalliimpia? Ei sillä että itse katsoisin oikeudekseni tumpeillani luontoa roskata, mutta taitaa enemmistö olla vähän laiskoja etsimään niitä roskiksia..
Olikohan 4snt/pussi kalliimpia. Mutta kaikkialla niitä ei ole näkyvissä, eikä kauppias saa tietenkään mainostaa tupakkatuotteita asiakkaalle erikseen, vaikka se olisi vähähaittaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta en ala mitään haisevaa tuhkista mukanani kantamaan. Jos jossain on tehty periaatepäätös ettei tuhkiksia ole, minä nakkaan tumpin maahan jos muuta paikkaa ei ole. Luontoon en ikinä tumppaa, mutta julkisissa tiloissa siisteydestä voi huolehtis roskiksin ja tuhkiksin.
En ymmärrä miten minä saan roskani roskiksiin, koska niitä ei muka missään ole. Ja ennen poltin. Stumppasin jalalla maahan ja nostin sammuneen stumpin roskiin. Ei muista, että olisi ollut sen kummempaa hankaluutta. Ja olin tosi adikti, mutta pystyin valkkaamaan paikan jossa polttaa. Ei ollut pakko saada sauhua sen kaupan oven edessä, vaikka silloin sai siinä vielä polttaa. Nyt on joku metrimäärä ovista, missä saa polttaa.
Yöravintoloiden ovensuut ovat sitten kaunista katseltavaa aamuyöstä, kun maa on täynnä räässä ja oksennuksessa lilluvia tupakantumppeja, vaikka lähes aina tuhkakuppeja on tarjolla riittävästi ravintolankin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät naiset ja herrat, suomalaisten asenne hyvin kiteytettynä. Miten voikin olla paljon eroja eri maiden välillä siinä, miten otetaan tai halutaan ottaa muut ihmiset huomioon. Ihan vaan koska se on hyvä juttu.
Se, että valtio tekee tyhmiä päätöksiä on oma juttunsa ja harmillista. Mutta on sitten ihan eri juttu jos siitä päätöksestä pitää kostaa muille kanssaihmisille -- eihän tuossa ole logiikan hiventäkään.
Tapa on moukkamainen, mutta AP:N kannattaa keskustella lääkärin kanssa, jos tuollaisen todistaminen aiheuttaa oksentelua. Ei ole normaalia.
Tupakantumppi ei kuulu sadevesikaivoon – Porvoo mukana Mahanpuruja muovista -kampanjassa
PORVOO Porvoon katukuvaan on ilmestynyt sadevesikaivojen kansien ympärille Mahanpuruja muovista -tarroja. Kyseessä on Pidä Saaristo Siistinä ry:n kampanja, jolla herätellään ihmisiä ymmärtämään, että muovi ei kuulu vesistöihin.
– Ihmiset eivät ehkä tule ajatelleeksi, että tupakan filtteri on suurimmaksi osaksi muovia, Porvoon kaupunginpuutarhuri Mikko Kaunisto toteaa.
– Hulevedet johdetaan lähes kaikkialla suoraan puhdistamatta lähimpään vesistöön. Siksi ei olekaan mikään yllätys, että tupakantumppi on maailman tavallisin meriroska, Pidä Saaristo Siistinä ry:n projektityöntekijä Jutta Vuolamo kertoo.
https://stumppi.fi/tupakantumppi-ei-kuulu-sadevesikaivoon-porvoo-mukana…
Vierailija kirjoitti:
Miten "nakkaan tumpin maahan" ja "luontoon en ikinä tumppaa" mahtuu samaan virkkeeseen.
Tupakoitsijan logiikkaa?
Minusta tupakoitsijoille pitäisi saada antaa luunappi. Tupakoitsijat saavat melko vapaasti polttaa bussikatosten lähettyvillä, puistoissa ja muualla, jossa se savu sitten kulkeutuu toisten ihmisten keuhkoihin. Se haisee pahalle ja saattaa johtaa joskus keuhkosyöpään. Luunappikin tuntuu ikävältä, mutta siitä tuskin tulee mitään terveysongelmia myöhemmin. Ja mä vaan olen addiktoitunut luunappien antamiseen eikä se ole mun syy, että joku ihminen tulee mun luunappien tielle.
Niin ja luunapit ei roskaa luontoa.
Ei muutama tupakantumppi maata kaada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä itsekään. Poltan tupakkaa, mutta en ole enää muutamaan vuoteen heittänyt tumppeja maahan. Taskussa pienen pieni hillopurkki, jonka sitten tyhjennän roskikseen. Tai laitan hyvin tumpattuna roskikseen heti, jos vastaan tulee. Tupakantumpit ovat yleisin roska luonnossamme, yök.
Valistus on hidasta, joten kannatan ennemmin vaatimusta siitä, että filtterit tehtäisiin maatuvista materiaaleista. Filtteri on muutenkin typerä nimitys, ei ne oikeasti suodata tupakasta mitään. Lähinnä se on tupakassa sitä varten, ettei mene tupakkaa hukkaan tai saa puruja suuhunsa.
Olen samaa mieltä valistamisesta. Sinulla on selkeästi tervejärkinen asenne tuohon asiaan -- kukaan ei varmaan sättinyt sinua hankkimaan tuota hillopurkkia, vaan päätit itse hankkia sen? Harvempi miettii muita täällä noin.
Jos vuosien saatossa saataisiin jotenkin ihmiset totutettua tuohon taskutuhkakuppi-asiaan jo nuoremmasta niin siitä tulisi normi.
Mutta kun asiaa miettii vaikkapa yläasteelta, niin sieltähän se tapa jo tietyillä tulevaisuuden elämänkoululaisilta lähti: kun salaa poltettiin koulun takana niin siellä tumpattiin röökit äkkiä jonnekin piiloon, tai sitten polttivat tien toisella puolella olevassa metsässä ja tumppasivat sinne.
Itse päädyin hillopurkkiin, koska ahdisti se tumppien poisheittely. En heittele muitakaan roskia maahan, niin miksi tumpit olisivat poikkeus tässä asiassa. En ole raivovalistanut enempää asian suhteen, mutta joskus ihmettelen kavereille, miksi heittävät tumpin maahan, eikä viereiseen roskikseen. Selitystä asialle en saa, eivätkä näytä itse kyseenalaistavan toimintaansa ollenkaan. Tumppien suhteen ajatellaan jotenkin tosi hassusti, vaikka ne kuormittaa ympäristöä tosi paljon. Ehkäpä pieni koko kerralla poisheitettäväksi hämää yksilön todellisen roskaamisen määrää, mene ja tiedä.
Tumpit on mikromuovia. Ei ne mihinkään maadu ainakaan kovin nopeesti vaan kulkeutuu vaikka minne. Olen meidän rannalta löytänyt vettyneitä tumppeja eikä meillä kukaan polta.