Ongelmia työelämässä - mikä persoonallisuushäiriö minulla on?
Minulla on vaikeuksia työelämässä. Minua ei sosialisointi kiinnosta, joten keskityn töissä työntekoon. En mene töihin viihtymään vaan rahaa ansaitsemaan. Annan muiden tehdä omat työnsä, teen itse omat työni, olen hiljainen ja rauhallinen. En vietä kollegoiden kanssa vapaa-aikaa.
Olen monella työpaikalla monet kerrat kuullut kollegoiden sanovan näin minulle päin naamaa tai toisilleen minun selkäni takana:
"älä tee niin ahkerasti töitä - sä saat meidät muut näyttämään huonoilta", "kuka toi oikein luulee olevansa? miksei se edes juttele meidän kanssa mitään? luulee olevansa parempi kuin me!", "ärsyttää kun toi yksi aina vain tekee töitä, miksei se ota iisisti?", "tee työsi hitaammin niin että jää huomisellekin jotain", "etkö sä edes vähän voisi jutella kuulumisia, häh? mikä kiire sulla on töihin, hätähousu!" jne.
Minua on työpaikoilla sabotoitu, uhkailtu, pilkattu ja savustettu ulos. Kollegat ovat usein olleet minua kohtaan ns passiivis-aggressiivisia eli ovat esim tulleet joukolla seisomaan eteeni käytävälle niin että en ole päässyt eteenpäin ja sitten mukamas ihmetelleet "ai etkö sä pääse, häh? ai ollaanko me tiellä, oi voi!"
--
Eli en sopeudu työelämään. Olen työpaikan sosiaaliseen elämään sopeutumaton, outolintu, ulkopuolinen. Minulla on siis ilmeisesti persoonallisuushäiriö. Persoonallisuushäiriöinenhän ei osaa mukautua sosiaalisen yhteisön normeihin ja tapoihin, ei integroidu ympäröivään kulttuuriin. Mutta mikä persoonallisuushäiriö minulla on??
Minäkin olen sitä mieltä, että sinulla ei ole mitään persoonallisuushäiriötä. Olet vain introvertti. Jos olet lisäksi ujo tai sosiaalisia tilanteita jännittävä, niin ehkä koet pääseväsi tuolla ahertamisella "pakoon" sosiaalisia tilanteita. Ehkä työkaverisi kokevat olevansa huonompia tai hitaita ja se sitten ilmenee tuollaisena naljailuna. Joku taas saattaa pelätä, että uuvutat itsesi, jos ahertamisesi menee ylisuorittamisen puolelle. Sitäkin kannattaa miettiä, jos sinulla on taipumusta ylitunnollisuuteen.
Mielestäni sinussa ei ole mitään vikaa. Olet varmasti hyvä ja arvokas työntekijä ja haluat tehdä työsi huolella. Tarvitset hyvän työyhteisön, missä arvostetaan kaikkia.