Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähäsuolainen ruoka

Vierailija
06.01.2020 |

Minulle määrättiin lääkitys verenpaineeseen ja ohjattiin noudattamaan vähäsuolaisempaa ruokavaliota. Lääkärin mukaan jopa 80% saadusta suolasta tulee ”piilosuolana” eri elintarvikkeissa. Aloin siis aktiivisesti tutkimaan leipien, juustojen jne tuoteselosteita, ja tyrmistyneenä jouduin toteamaan että ihan tolkuttoman paljon suolaa lisätään lähes kaikkeen. Miksi ei laki säätele suolamäärien käyttöä elintarvikkeissa? Kun sydän- ja verisuoni sairaudet kuitenkin ovat suurin terveysuhka ja aiheuttavat julmetut kulut terveydenhuoltoon? Kenen etu on että suomalaiset näin lähes pakotetaan/ huijataan hankkimaan vakavia sairauksia? Tähän kansanterveydellisesti erittäin merkittävään asiaan kun olisi hyvin helppoa puuttua lainsäädännöllä? Sydän- ja verisuonitautien lisäksi suolalla on osuutta moniin muihinkin vakaviin sairauksiin. Jos suolansaantia lakimuutosten turvin säännösteltäisiin, eikö se ajan myötä siis auttaisi myös paljon puhuttuun hoitaja pulaan kun ihmiset olisivat terveempiä ja potilasmäärät vähenisivät? Tää suolan haitallisuus on niin hyvin tiedossa oleva asia, että tuntuu siltä että kyseessä olisi jokin outo valtion salaliitto omaa kansaansa vastaan kun asiaan ei mitenkään puututa.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin paljon valmisruokia, joissa on suolaa. Tekemällä ruoan itse niin suolaa vähentää paljon. Itse olen lopettanut leipien ja sipsien syönnin ja panostan ruokaan. Verenpaine on laskenut. Lisäksi yritän juoda vettä reilun litran päivässä. Sekin vaikuttaa verenpaineeseen.

Mitään verenpaine - lääkitystä ei kannata aloittaakaan ennen kuin tekee ruokaremontin ja näkee miten verenpaineelle käy.

Vierailija
2/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset syövät liikaa kaikkea. Siksi liikaa suolaakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ihmiset kuitenkin ovat kiireisiä ja syövät valmisruokia/ puolivalmisteita, leipää, leikkeleitä, juustoja jne... miksi laki ei säännöstele suolan lisäämistä näihin tuotteisiin? Myös työpaikka lounaista kertyy aivan liikaa suolaa. Jos todella 80% saadusta suolasta tulee muualta kuin kotiruoasta, on kyllä tilanne huolestuttava!

Vierailija
4/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin paljon valmisruokia, joissa on suolaa. Tekemällä ruoan itse niin suolaa vähentää paljon. Itse olen lopettanut leipien ja sipsien syönnin ja panostan ruokaan. Verenpaine on laskenut. Lisäksi yritän juoda vettä reilun litran päivässä. Sekin vaikuttaa verenpaineeseen.

Mitään verenpaine - lääkitystä ei kannata aloittaakaan ennen kuin tekee ruokaremontin ja näkee miten verenpaineelle käy.

Suositusten mukainen suolansaanti on todella vaikeaa toteuttaa. Se edellytyäisi että kaikki pitäisi tehdä itse alusta loppuun, ja silloinki olla hyvin tarkkana raaka-aineiden kanssa.

Vierailija
5/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n mukaan lähes kaikki miehet, ja 96% naisista saa suolaa ravinnosta yli suositusten. Näin uutisoi yle joulukuussa.

Vierailija
6/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikkeen on lisätty suolaa. Niin se vaan on.

Vierailija
7/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL:n mukaan lähes kaikki miehet, ja 96% naisista saa suolaa ravinnosta yli suositusten. Näin uutisoi yle joulukuussa.

Miten thl "tietää" ihmisten syömiset?

Vierailija
8/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kannattaisi miettiä ennemmin sokerin syöntiä.  Suola on kuitenkin välttämätön aine. Sokeri sen sijaan ei ja sokeri on haitallista.

Vierailija
9/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset ovat aivan älyttömät  Viisi gramma kesikokoiselle naiselle`?

Se menee yli jo tavanomaisella aamupallalla. Olen mitannut. Ja ei ole verenpainetta ja olen hoikka. Ihan sama kuin alkoholissa: suunnilleen kuolet jos otat pari viinilasia. 

Unohtakaa tämä paska ja eläkää juuri kuten hyvältä tuntuu. 

N67

Vierailija
10/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ihmiset kuitenkin ovat kiireisiä ja syövät valmisruokia/ puolivalmisteita, leipää, leikkeleitä, juustoja jne... miksi laki ei säännöstele suolan lisäämistä näihin tuotteisiin? Myös työpaikka lounaista kertyy aivan liikaa suolaa. Jos todella 80% saadusta suolasta tulee muualta kuin kotiruoasta, on kyllä tilanne huolestuttava!

Ehkä sen kiireen voisi lopettaa ja alkaa elää ihan oikeasti.

Vierailija
11/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 pientä kauraleipä viipaletta, vähän juusto ja kinkkua. Laskin että siinä on 6gr suolaa :,(

Tämä on syy minulle miksi pysyn turvonneena.

Vierailija
12/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kannattaisi miettiä ennemmin sokerin syöntiä.  Suola on kuitenkin välttämätön aine. Sokeri sen sijaan ei ja sokeri on haitallista.

Kyllä sokerin kulutustakin pitäisi vähentää, mutta myös suola on erittäin haitallista liiallisina määrinä. Pointti onkin että suolan saantia on hyvin vaikea välttää, kun taas sokerin saannin säätely on helppoa.

Vierailija
13/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 pientä kauraleipä viipaletta, vähän juusto ja kinkkua. Laskin että siinä on 6gr suolaa :,(

Jos jättäisit ne leivät sieltä alta pois, niin voisi turvotuskin helpottaa.

Vierailija
14/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla! Leivässä on suolaa ihan älyttömästi!

Vierailija
15/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö määrätyt lääkkeesi palstamamman neuvosta huolimatta. Sen lisäksi niin kuin aiotkin vähennät suolaa ruokavaliostasi ja mitä muuta meinasit tehdä.

Älä pelleile terveydelläsi koska täällä joku niin tekee.

Vierailija
16/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö kaikilta pointti ohi?! Kysymys kuuluu: miksi lainsäädännöllä ei haluta puuttua asiaan vaikka se olisi niin helppoa? Jos kerran lähes kaikki (myös te skeptiset siis hyvin todennäköisesti) saavat reilusti yli suositellun määtän suolaa, on kyllä jossain muussakin vikaa kuin kansan ruokailutottumuksissa! Luvut ovat siis miehillä lähes 100% ja naisilla 96% jos joltain tämä meni ohi! Halutaanko edes kansan pysyvän teeveinä? Ja jos ei, niin miksi?

Vierailija
17/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö määrätyt lääkkeesi palstamamman neuvosta huolimatta. Sen lisäksi niin kuin aiotkin vähennät suolaa ruokavaliostasi ja mitä muuta meinasit tehdä.

Juu, tottakai teen näin. Halusin vaan nostaa tämän asian esiin koska uskon että monelle muullekin tulee yllätyksenä miten vaikea suolan saantiin on vaikuttaa.

Vierailija
18/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö kaikilta pointti ohi?! Kysymys kuuluu: miksi lainsäädännöllä ei haluta puuttua asiaan vaikka se olisi niin helppoa? Jos kerran lähes kaikki (myös te skeptiset siis hyvin todennäköisesti) saavat reilusti yli suositellun määtän suolaa, on kyllä jossain muussakin vikaa kuin kansan ruokailutottumuksissa! Luvut ovat siis miehillä lähes 100% ja naisilla 96% jos joltain tämä meni ohi! Halutaanko edes kansan pysyvän teeveinä? Ja jos ei, niin miksi?

Hengitä välillä =)

Vierailija
19/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tottakai teen näin. Halusin vaan nostaa tämän asian esiin koska uskon että monelle muullekin tulee yllätyksenä miten vaikea suolan saantiin on vaikuttaa.

Ei ole suinkaan vaikeaa.

Vierailija
20/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositukset ovat aivan älyttömät  Viisi gramma kesikokoiselle naiselle`?

Se menee yli jo tavanomaisella aamupallalla. Olen mitannut. Ja ei ole verenpainetta ja olen hoikka. Ihan sama kuin alkoholissa: suunnilleen kuolet jos otat pari viinilasia. 

Unohtakaa tämä paska ja eläkää juuri kuten hyvältä tuntuu. 

N67

Vaikka vielä ei ole sinulla haittoja, se ei tarkoita että niitä ei tulisi. Perehdy asiaan äläkä elä laput silmillä. Suomalaisten yleisin kuolinsyy on sydän- ja verisuoni taudit! Saantisuositus todellakin ylittyy jo ihan tavallisella aamupalalla, ja siinähän se vika onkin!