Tunnetko ihmisiä, jotka osaavat HYVIN useita kieliä?
Useilla tarkoitan neljää tai enemmän. Hyvällä kielitaidolla tarkoitan, että ihminen voi tällä kielellä käydä keskustelua natiivien kanssa monipuolisesti erilaisista aiheista ja kielellä pystyy lukemaan sanomalehteä ja kauno- tai tietokirjallisuutta.
Miten nämä ihmiset ovat omaksuneet kielet (esim. koti kaksikielinen) ja millaisiin töihin he ovat suuntautuneet?
Kommentit (45)
Tunnen erään amerikkalaisen, joka puhuu suomea täysin ilman aksenttia. Ollut täällä 20 v.
Puhuu myös ranskaa, espanjaa, italiaa, ja vaikka mitä muuta. Ja kaikki ilman aksenttia.
Hän on kaikin puolin täydellinen mies. Tekee loistavaa ruokaa, osaa tanssia, omaa hyvät sosiaaliset taidot yms. Perfecto. Sääli, että on homo...
Koulussa oli espanjanryhmässä yksi. Oli hollannista kotoisin mutta puhui tosi hyvää suomea vaikka oli asunut täällä alle vuoden, oppi espanjankin heti ja puhui sujuvasti useita muita kieliä, mutta en nyt enää muista mitä.
Minä itse. Osaan kuutta kieltä sujuvasti. Olen opiskellut eri maissa yliopistossa ja asunut ulkomailla pitkään. Olen kielellisesti lahjakas, opin kielet nopeasti ja pystyn lukemaan melkeinpä mitä tahansa sekä keskustelemaan monimutkaisista aiheista. Taustalla ihan yksikielinen koti.
Tunnen. Osaan itse kymmentä ja entinen kääntäjä.😂
En tunne. Mutta juttelin juuri setäni kanssa kielistä ja hän kertoi aikanaan Xeroxilla työskennellessään työskennelleen ihmisen kanssa, joka puhui kuutta kieltä. Kiinaa, venäjää, englantia, ruotsia, espanjaa ja saksaa. Niin, että pystyi kansainvälisten asiakkaiden kanssa asiakaskuntaa hämmästyttävään keskusteluun.
Tunteekohan joku täällä tätä kielitaitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vau. Mitä kieliä taidat ?Miksi olet entinen ?
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Osaan kuutta kieltä sujuvasti. Olen opiskellut eri maissa yliopistossa ja asunut ulkomailla pitkään. Olen kielellisesti lahjakas, opin kielet nopeasti ja pystyn lukemaan melkeinpä mitä tahansa sekä keskustelemaan monimutkaisista aiheista. Taustalla ihan yksikielinen koti.
Mitä kieliä sinä taidat?
osaatko venäjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieliä sinä taidat?
osaatko venäjää?
Osaan. Luin koulussa. Ruotsi, norja, tanska, venäjä, ranska, saksa, kiina, suomi, italiasta ja espanjasta alkeet.
Kielet tarttuu minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau. Mitä kieliä taidat ?Miksi olet entinen ?
Kyllästyin.
Tunnen kaksikin, molemmat hollantilaisia. Toinen (sukulaiseni) puhuu 6 kieltä erittäin sujuvasti, ja muutamaa (ml. mandariinikiina) melko hyvin. Toinen (entinen työkaverini) puhuu 4 kieltä täysin sujuvasti, 3 melko hyvin, ja osaa vielä muutamasta ainakin perusjutut. Eli noin 10 kieltä molemmilla. Pidän tuota melko kunnioitettavana.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään amerikkalaisen, joka puhuu suomea täysin ilman aksenttia. Ollut täällä 20 v.
Puhuu myös ranskaa, espanjaa, italiaa, ja vaikka mitä muuta. Ja kaikki ilman aksenttia.
Hän on kaikin puolin täydellinen mies. Tekee loistavaa ruokaa, osaa tanssia, omaa hyvät sosiaaliset taidot yms. Perfecto. Sääli, että on homo...
En usko. Kertoiko englanniksi tuon? Amerikkalainen yleensä "osaa" kieltä jos osaa muutaman sanan :D
Minä itse. Olen suomenruotsalainen, eli siitä jo suomi ja ruotsi. Asuin lapsuuteni ulkomailla kolmessa eri maassa, niistä opin italian, ranskan ja japanin. Kävin kaikissa maissa englanninkielistä koulua, eli se vielä siihen päälle. Näitä kaikkia puhun sujuvasti, lisäksi olen koulussa opiskellut saksaa, koreaa ja espanjaa jota kaikkia osaan suht hyvin. Koreaa tosin luen heikosti.
Melania Trump, Ensimmäinen nainen, osaa sujuvasti kuutta (6) eri kieltä.
Itse puhun sujuvasti neljää kieltä ja auttavasti kahta. Olen työskennellyt myös kääntäjänä, mutta nyt teen ihan muuta. Lapseni on syntymästä kaksikielinen ja 7-vuotiaana oli jo 3-kielinen plus opiskelee neljäntenä eli ”vieraana” kielenä ranskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieliä sinä taidat?
osaatko venäjää?
Osaan. Luin koulussa. Ruotsi, norja, tanska, venäjä, ranska, saksa, kiina, suomi, italiasta ja espanjasta alkeet.
Kielet tarttuu minuun.
Ihan mahtavaa <3 Voisitko kertoa mitä tässä videolla tämä tyttö 9,05 kohdassa sanoo? pidän kovasti tästä laulusta ja olisi kiinnostavaa tietää tytön mietteitä tuossa tilanteessaan.
Sukulaistyttö tuntuu osaavan kieltä kuin kieltä. Mitenhän paljon tätä uskaltaa avata....
Hän on saanut aikamoisen kielikylvyn jo kasvaessa. Kotona suomi, mutta isovanhemmilta tulee toiselta puolelta ruotsi ja toiselta venäjä. Toinen vanhemmista asuu Etelä-Ranskassa, joten sen puolen perheen kanssa tullut ranska, espanja ja italiakin tutuksi.
Eksoottisin lienee korea. Asui siellä kasvuvaiheessa ja jotenkin nämä kielet ovat tarttuneet siinä mukana. Englanti on tullut peruskoulussa ja reissatessakin.
Hän on opiskelija nyt. Samalla tekee töitä äänten, ääntämysten ja kielten kanssa töitä, erilaisten murteiden. Kielestä riippuen.
Tunnen itseni ja muutamia muita.
Olen kääntäjä ja asunut myös ulkomailla pitkään.
Tuunen yhde, joka osaa vaikka mitä ja harrastuksenaan opettelee aina uusia. Mut se onkin kielentutkimuksen proffa ja siinä mielessä ihan pataan pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Melania Trump, Ensimmäinen nainen, osaa sujuvasti kuutta (6) eri kieltä.
Melanian englanti ei ole sujuvaa. Aksentti on osa sujuvuutta.
No itse puhun suomen lisäksi kuutta kieltä sen verran hyvin, että pystyn keskustelemaan monista asioista, katsomaan elokuva ja sarjoja, lukemaan kirjoja ja kirjoittamaan jne. Niin ja tietenkin myös tekemään töitä niillä niillä kielillä. Työskentelen palvelukeskuksessa ihan vain asiakaspalvelijana, joten en nyt sen ihmeemmin ole saanut hyötyä kielitaidostani muuten kuin että vähän vähemmän tarvitsee siirrellä puheluita eteen päin kuin jonkin vähemmän kielitaitoisen. Työssäni ollaan tekemisissä eri kielisten ihmisten kanssa maailmanlaajuisesti, mutta valtaosa puhuu englantia. En nyt mitenkään hirmu monipuolisesti näitä hallitsemiani kieliä pääse työssäni käyttämään (yleensä tosiaan puhutaan englantia), mutta aina silloin tällöin pääsee onneksi puhumaan osaa niistä. Aina nautin kovasti niistä tilanteista kun saan puhua jotain näistä vähän vähemmän treenaamistani kielistä. Opettelun alkuun pääsin opiskeluaikoina kolmen kielen osalta ja loput olen opetellut ihan omin päin. Koti oli ihan tavallinen yksikielinen. Jos yhtään kiinnostusta piisaa, niin nykyään netissä pääsee aika hyvin treenaamaan vähän harvinaisempiakin kieliä, ja aina kun oppii yhtä kieltä jonkin verran, niin se auttaa oppimaan taas uutta. Nuo kuusi minulla on aika vahvoja kieliä, ja niiden lisäksi hallitsen sekavan joukon alkeita ja "vähän sinnepäin" kieliä niin että varmaan jotenkin pystyisin kommunikoimaan tarpeen vaatiessa, mutta en mitenkään erityisen syvällisesti pystyisi keskustelemaan.