Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka osaavat HYVIN useita kieliä?

Vierailija
05.01.2020 |

Useilla tarkoitan neljää tai enemmän. Hyvällä kielitaidolla tarkoitan, että ihminen voi tällä kielellä käydä keskustelua natiivien kanssa monipuolisesti erilaisista aiheista ja kielellä pystyy lukemaan sanomalehteä ja kauno- tai tietokirjallisuutta.

Miten nämä ihmiset ovat omaksuneet kielet (esim. koti kaksikielinen) ja millaisiin töihin he ovat suuntautuneet?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksikin, molemmat hollantilaisia. Toinen (sukulaiseni) puhuu 6 kieltä erittäin sujuvasti, ja muutamaa (ml. mandariinikiina) melko hyvin. Toinen (entinen työkaverini) puhuu 4 kieltä täysin sujuvasti, 3 melko hyvin, ja osaa vielä muutamasta ainakin perusjutut. Eli noin 10 kieltä molemmilla. Pidän tuota melko kunnioitettavana.

Miten pystyt arvioimaan sujuvuuden?

Käyttävät jatkuvasti työssään ko. kieliä. Toinen on kansainvälinen myyntijohtaja, toinen matkaopas.

Vierailija
42/45 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on tällainen. Hän hallitsee seitsemää kieltä sujuvasti eli pystyy käyttämään niitä akateemisella tasolla sekä keskustelemaan niillä monipuolisesti. Kielet eivät sinänsä ole hänen työnsä ydin mutta niiden hallitsemisesta on valtavasti etua hänen alallaan. Näiden seitsemän lisäksi hän osaa kahta kieltä melko hyvin, eli pystyy käymään yksinkertaista keskustelua ja lukemaan jonkin verran.

Ihan vain mielenkiinnosta - miten voit arvioida hänen taitonsa pystyä käyttämään ym. kieliä akateemisella tasolla ja keskustelemaan niillä monipuolisesti, jos oma kielitaitosi ei ole samalla tasolla?

Siitä, että hänen käyttämänsä kirjallisuus tehtävissään on näillä kaikilla kielillä. Kyseessä siis teoksia ja kokonaisuuksia, jotka pitää ymmärtää ja hallita syvällisesti, ei vain hakea yksittäistä tietoa.

Olen myös matkustanut hänen kanssaan monissa maissa, joiden kieltä hän osaa, ja olemme töiden ja vapaa-ajan vuoksi olleet tekemisissä monen maalaisten ihmisten kanssa. Mies käyttää aina paikallista kieltä keskusteluissaan. Ei siis vain tervehdi sillä kielellä ja vaihda esim. englanniksi vaan käy keskustelut sillä kielellä alusta loppuun. Osaan myös itse joitakin näistä kielistä melko hyvin, en silti yhtäkään yhtä hyvin kuin perheen polyglotti.

Lisään vielä, että olemme olleet yhdessä niin kauan (yli 20 vuotta), että olen "päässyt" kuulemaan monet luennot eri kielten ominaisuuksista ja seurannut joidenkin kielten opiskelua alusta saakka. Itselleni ei ole jäänyt epäselväksi, että kielet ovat hänen intohimonsa ja erityislahjakkuutensa. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun sujuvaa suomea, ruotsia, englantia ja saksaa ja ranskan ja pohjois-saamen alkeita.  Kaikkia olen opiskellut ala-asteelta lähtien lukioon. Pitkästä ruotsista kirjoitin laudaturin ja muutin lukion jälkeen Ruotsiin. Olin Pohjola-Nordenin nuorten hallituksessa. Yliopistossa jatkoin saksan kieltä ja Pohjois-saameen tutustuin Ruotsin aikoina ja Oulun yliopiston saamelais-instituutissa. Ranskassa ja Pohjois-Saamessa tosiaan alkeet, mutta 4 kieltä puhun sujuvasti. Olen yhä yliopisto-opiskelija. Haaveena olisi petrata Ranskaa muuttamalla vielä keski-Eurooppaan.

Vierailija
44/45 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun itse suomen lisäksi ranskaa ja englantia lähes natiivisti, ruotsilla pystyn tekemään töitä ja hoitamaan asiat, murra taso on jo vähän heikompi mm. sanavaraston suhteen, vaikka olen Ruotsissa asunut pari vuotta ja opiskellut vuoden verran ruotsinkielisessä koulussa Suomessa. Teen töitä kielten parissa, joten tunnen paljon kielitaitoisia ihmisiä, mutta suurimman vaikutuksen on tehnyt eräs brasialainen luonnontieteellisen alan tutkija, joka äidinkielensä portugalin lisäksi puhui moitteetonta norjaa (kotikieli, norjalainen mies), englantia (työkielenä), ruotsia (asui Ruotsissa), ranskaa (oli opiskellut aiemmin Ranskassa). Kaikki ilman aksenttia, monipuolinen sanavarasto, en itse huomannut kielioppiongelmiakaan.

Vierailija
45/45 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako naapurin 8-vuotias kun osaa kolmea kieltä? Kotona puhuvat arabiaa ja englantia sekä suomea puhuu kuin äidinkieltä. Minusta hyvä saavutus tuon ikäiseltä.

Tuollainen nelivuotias asuu meidänkin naapurissa. Se kolmas kieli ei kyllä ole arabia vaan jokin muu kieli kaukoidästä.