Syötkö samalla tavalla, kuin lapsuudenkodissasi oli tapana? Herkut, kasvikset, liha yms.?
Kommentit (29)
Syön epäterveellisemmin. Vanhemmat ovat nyt yli 60-vuotiaita ja syövät edelleen hyvin terveellisesti. Kaikki tehdään alusta asti itse, itse poimittuja marjoja syödään joka ikinen päivä, lihaa vain vähän ja kasviksia paljon. Leipovat kyllä pullaa yms., mutta syövät tuskin koskaan karkkia tai suklaata.
Minä ostan paljon puolivalmisteita, vaikka teen paljon ruokaa itsekin. Syön enemmän lihaa ja ostan aika useinkin herkkuja.
Hmm, paras dieetti voisikin olla se, että jäljittelisin vanhempieni ruokavaliota. Siinä olisi perusasiat aika lailla kunnossa, vaikkei mikään puritaaninen ruokavalio olekaan.
En todellakaan.
Meidän perhe oli työläisperhe, vanhemmat kävivät töissä eikä ruuanlaitto kiinnostanut. Kasvoin epäterveellisellä valmisruokapainotteisella ruualla. Ranskanleipää, sipsejä, jauheliharuokia, einesaterioita, majoneesisalaatteja purkista, karkkia jne. Ei pahemmin mausteita paitsi suolaa ja sokeria, ei kalaa paitsi joskus kalapuikkoja, hampurilaisella kerran viikossa.
Nykyään syön kasvispainotteisesti, laitan ruuat pitkälti itse ja leivon myös. Lapsuuden ruokavalio aiheuttaa lähinnä kylmiä väreitä. Montakohan elinvuotta siinä lähti?
Napostelen enemmän. Lapsuudessa oli tarkat kellonajat milloin syötiin. Aamulla, sitten joku kevyt lounas (viikonloppuisin kotona, arkisin tietysti kouluruoka) ja iltaruoka. Meillä myös juotiin la-su päiväkahvi, jolloin oli tarjolla yksi pulla tai keksi kahvin tai mehun kanssa. Muuten ei mässytetty mitään, eikä käyty jääkaapilla tai ihmettelemässä, että mitä tekisi mieli.
Syön monipuolisemmin ja terveellisemmin. Olen 90-luvun lapsi ja ruokavalio oli silloin lähinnä pasta/riisi/peruna + liha, salaatit koostui jäävuorisalaatista, tomaatista ja kurkusta. Paljon eineksiä ja puolivalmisteita.
Nykyään syön lihaa vain kerran pari kuussa ja kasviksia paljon enemmän laidasta laitaan. Olin myös nirso pienenä, mikään esim sienet ei kelvanneet. Jalostettuja lihankorvikkeita en syö, vaan mm tofua, tempehiä, palkokasveja ja niitä sieniä. Myös äitini syö paljon monipuolisemmin kuin silloin 20-30 v sitten ja on rajoittanut liharuoat kerta viikkoon.
Syön epäterveellisemmin. Äiti rajoitti makeaa, samoin ei voinut syödä huoletta sipsejä ja muutenkin aina tuli valitusta, jos koitti syödä makkaraa tai leipää aterioina.
Nykyisin syön siis herkkuja vapaammin, enkä jaksa miettiä, onko aterialla kasviksia. Satunnaisesti toki niin teen, enkä siis mätä huonoja valintoja, mutta mukana niitä on lapsuudessa sallittua enemmän. Olen nykyisin noin 5kg ylipainoinen (yli normaalipainoisen bmi:n).
Haluaisin olla hoikempi, mutta ei minua toisaalta noin pienet lisäkilot haittaakaan.
Lapsuudenkodissa ei syöty juuri kasviksia. Olen ollut kasvissyöjä 15 vuotta.
En syö samalla tavalla. Nykyään syön todella paljon enemmän kasviksia, rajoitan vehnän käyttöä, en juo maitoa ja en kuorruta kaikkia ruokia kermalla ja voilla. Syön siis terveellisemmin ja tiedostavammin kuin lapsuudenkodissa.
En todellakaan syö. Köyhä työläisperhe + mielikuvikseton äiti kokkina. Ruoka oli tyyliin kalakeitto, perunat ja ruskea kastike ja niin edelleen. Teen maukasta, monipuolista ja usein etnistä ruokia.
M53
Totta kai ruokani on monipuolisempaa kuin kotiruoka oli 70-80 -luvuilla. Silloin pitsa oli etnisintä, mitä saattoi kuvitella. Omaan repertuaariin kuuluu pohjoisafrikkalaista, meksikolaista, espanjalaista, japanilaista jne.
Lisäksi syön monipuolisemmin kasviksia esimerkiksi lämpiminä lisukkeinä. Osaa niistä ei tainnut kaupassa edes olla ennen, esimerkiksi bataattia. Äitini ei tehnyt myöskään kastikkeita, jotka minun mielestäni tekevät ruokalajin. Perunaa syön paljon vähemmän nykyään kuin lapsena.
Miksi joku alapeukuttaa kaikkia vastauksia? Eihän tällaiseen ole oikeaa tai väärää vastausta. :-D
Aika saman tyyppisesti, mutta toki nyt on enemmän valinnanvaraa kuin 80-luvulla. Silloinkin meillä syötiin pizzaa, pastaa ja ranskalaistyyppistä ruokaa, nyt on mukana vielä enemmän ruokakulttuureja.
Herkkuja syödään nykyisiin enemmän, niin kotona kuin juhlissa yms. P
Monessa mielessä eri tavalla, koska tarjonta ja ruokakulttuuri on monipuolistunut. Mutta jos katsoo ravintoaineita, niin saman verran rasvaa, vähän enemmän sokeria, yhtä paljon kasviksia, vähemmän viljoja ja lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alapeukuttaa kaikkia vastauksia? Eihän tällaiseen ole oikeaa tai väärää vastausta. :-D
Se on tuo ap, joka toivoisi, että kaikki vastaisivat: kyllä syödään.
En. Lapsena olimme köyhiä ja ruokana oli usein jotain todella halpaa kuten jauhelihaperunasoselaatikkoa (itsetehtyä, luonnollisesti), tonnikalapurkillinen sekoitettuna makarooneihin tai kanankoipia ja riisiä. Itse syömme pääasiassa kasvispohjaisesti, laadukasta ja tuoretta mitä mieli tekee.
En. Meillä syötiin aikanaan paljon jauhelihapohjaisia ruokia, itse olen terveyssyistä kasvissyöjä.
Syön ihan samalla tavalla kuin kotonani syötiin. Ruoka tehdään itse, paljon itsekasvatettuja juureksia tai kauden vihanneksia, marjoja omasta maasta tai metsästä. Paljon puuroja. Laadukasta lihaa (mieluiten riistaa), itsepyydettyä kalaa. Mahdollisimman paljon lähiruokaa. Leipä leivotaan itse. Ruokaa ei haaskata, melkein kaiken voi kierrättää.
Tällä tavalla söivät vanhempani ja isovanhempani, tämä on sitä vanhanaikaista 50-lukuista syömistä, joka oli muotia ennen ilmastonmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ruokani on monipuolisempaa kuin kotiruoka oli 70-80 -luvuilla. Silloin pitsa oli etnisintä, mitä saattoi kuvitella. Omaan repertuaariin kuuluu pohjoisafrikkalaista, meksikolaista, espanjalaista, japanilaista jne.
Lisäksi syön monipuolisemmin kasviksia esimerkiksi lämpiminä lisukkeinä. Osaa niistä ei tainnut kaupassa edes olla ennen, esimerkiksi bataattia. Äitini ei tehnyt myöskään kastikkeita, jotka minun mielestäni tekevät ruokalajin. Perunaa syön paljon vähemmän nykyään kuin lapsena.
Miten niin monipuolisempaa? Mitä hienoa on etnisissä keittiöissä? Esim. bataatti on kuin peruna, kik-herneet vastaavat normiherneitä jne. Itse ainakin syön samalla lailla broileria, kalaa, lihaa ja sen sellaista, makkaran ja leivän lisäksi, kuin lapsuudessani 70-80-luvulla. Mikä niistä tekisi hienosti etnistä? Jotkut säälittävät mausteetko?
6
Kyllä ja ei. Herkulliset pataruuat on kotoa ”perittyjä” mutta kasvisruokia teemme enemmän. Toisaalta taas silakka on jäänyt kokonaan pois, en saa tehtyä hyvää.
Ruskeaa kastiketta ei tehty edes mun lapsuudessa eikä meilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo ap, joka toivoisi, että kaikki vastaisivat: kyllä syödään.
Ei vaan lähinnä sitä toivoisi, että ne, joille ei ole kotona opetettu oikeita ruokatapoja söisivät nyt huonosti.
Tai sitten hyvän opin saaneet ottaisivat rennommin, tai jos pitivät terveellistä ruokavaliotaan jo rentona, jatkaisivat sillä :)
Ruokavalioni on terveellisempi ja monipuolisempi. Toki etenkin kasvistarjonta on monipuolistunut siitä kun olin lapsi.