Harmittaa kaupungin keskustan näivettyminen. Ei sieltä löydä enää mitään :(
Asun siis Jyväskylässä. Asun keskustastassa ja olen autoton. Keskustasta on lopettanut paljon liikkeitä ja ei täällä kohta ole kuin pubeja ja pari S-ketjun ravintolaa.
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän keskustasta valittavat: miksette hyppää pyörän selkään ja ajele Seppään ostoksille? Reppu selkään ja pyörään kori, niin mahtuu jos millaisia ostoksia mukaan. Seppään ajanee alle vartissa keskustasta. Keljoonkaan ei ole mahdoton pyörämatka.
Nojoo, ymmärrän toki pointin.
Satun asumaan aivan Kuokkalan perällä. Keljoon täältä ei pääse mitään järkevää reittiä pyörällä, vaan pitää kiertää vanhan Keljonkankaantien kautta. Keskustaankin on jo pyörällä aikamoinen matka. Tietty kunto nousisi Lutakon sillalla polkiessa ostosten kanssa...
Mutta siis emme me kaikki valittajat asu keskustassa, haluaisimme vain käydä siellä ostoksilla, nähdä ystäviäkin ja kuluttaa aikaa (ja rahaa). Käyn kyllä Sepässä nykyään yhä useammin, mutta on siinä oma hommansa kulkea paikallislinjoja vaihtaen, kävellä kilometritolkulla siellä jättikeskuksessa ja kantaa ostoksetkin kotiin kahdella eri bussilla.
Pyörätiet Keljoon ainakin ovat niin inhottavat ja meluisat. Ei yhtään tee mieli käyttää. Miten kaupungissa jossa vihreät on suurin puolue on näin haasteelliseksi tehty autottoman elämä?
Itsekin asun Kuokkalassa, Kuokkalanpellolla.
Nyt kun arki taas alkaa, saa kiittää sitä suurta viisautta, mikä sai jonkun neropattikoordinaattorin muuttamaan aamun bussiaikatauluja silleen, että kun ennen sillä yhdellä bussilla, joka tätä kautta tulee, ehti näppärästi keskustaan töihin ja kouluihin kahdeksaksi, niin nytpä se kulkee kriittiset 5 min myöhemmin. No, eihän 5 minuuttia sinänsä ole paljon, sanoo joku. Eipä olekaan. MUTTA, nyt se bussi jää jumiin siihen kaupungin ainoaan ruuhkaan Kuokkalansillalle. Sekään ruuhka ei kestä kuin vartin, mutta ajoittuu juuri siihen kahdeksan pintaan.
No, otin auton käyttöön ja kuskaan myös koululaisia paremmille pysäkeille. Ei vaan kestä tän kaupungin joukkoliikennettä, LINKKEJÄ...voi. v...u. Kuukki kulkee linkillä monnarille.
Jos jotain pitää lähteä kaupasta asti etsimään pl. ruoka, niin kyllä mulle iskee ahdistus ja tuska ennen kuin kaffepaussi... Joten ostamatta jää kun ei muutamasta ekasta löydy ja kiireellä takasin periferiaan ilman kahvitteluja. Onneksi on netti.
Kehityshän on oikein hyvä.
Ihmiset muuttaa keskustaan asumaan ja sitten valittavat että on meteliä ja liikennettä, kun ihmiset tulee ostoksille. Sitten kaupunki tekee kaikkensa häätääkseen autot pois, bussikatuja, kameroita ja 30km/h rajoituksia, jalankulkijoiden ja bussien keinotekoisia etuoikeuksia ja pidennettyjä liikennevaloaikoja, ja tahallaan suunniteltuja liikennesumppuja ja parkkisakko-ansoja jotta kaupunki varmistaa sakkotulot.
Olen onnistunut noudattamaan kaupungin ja sen asukkaiden toivetta oikein hyvin, en ole käynyt nyt keskustassa 6 kuukauteen, ja sekin edellinen käynti oli vaimo nouto vaan. Uskon että seuraavaan vuoteen en käy kertaakaan, joten hommaa toimii hyvin, minut ja muut maksavat asiakkaat on saatu poistettua haittaamasta keskustan hipstereiden rauhaa.
Peltomarketissa olen toivottu asiakas, keskustassa vihattu häirikkö.
Sitä saa mitä tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkaapa käymään Turussa, siinä on keskustan idylliä parhaimmillaan :) Toriparkki todellakin tekee tuhojaan, paljon liikkeitä lopettanut keskustassa ja mahtaakohan tulla enää takaisin...
Ouluunkihan rakennettiin kallioparkki, että saatais paljon tilaa kävijöille ja muuta idealistista paskaa. Saman tien vaan alkoi liikkeet yks kerrallaan näivettyä ja lähteä kun vuokrat nousi ja Kallioparkki jo itsessään on niin ryöstöhintainen ettei sinne viitsi ajaa ja maan päältä väheni ilmaiset paikat.
Mun piti viikonloppuna ajaa sinne huonokuntoisen mummoni kanssa, joka ei jaksa kävellä varsinkaan näin liukkaalla ja päästiin sieltä suoraan kauppakeskukseen hissillä ja maksoin tästä parkkeeraamisesta 8€. Ei vaan kannata lähteä enää keskustaan, kun Ideaparkissa on liki samat liikkeet kuin keskustan Valkeassa ja ilmainen pysäköinti.
8 euroa on kyllä aika paljon. Ihan vain siitä, että saa hetken seisottaa autoa jossain. Tuo jo voi olla selkainen summa, että jätetään se kahvilan pulla & kahvi ostamatta.
Kallioparkin taksoilla tuo on about 4h pysäköinti että ei ihan pikku tovi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pyrin tekemään ostokset nykyään keskustassa. Siis vaate tms. Inhoan markettejen ja keskusten ruuhkaa.
Minä ihnoan sellaisen perus Cittarin ja Prisman valikoimaa, jossa ei ole mitään pitkälle ja pyöreämmälle ihmiselle. Vaatteet loppuu kokoon L
Kenelle niiden valikoimat mahtaa olla tarkoitettu, ei niissä ole pienelle ja lyhyellekään mitään, S-kokoiset vaatteet järkyttävän isoja.
oonko ainut, joka tykkää käydä keskustassa ostoksilla? ja kyllä, myös käyn siellä. ihan sen fiiliksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella sama. Ennen tykkäsin oleskella keskustassa kaupoissa ja kahviloissa tai vain käveleskellä, mutta nykyään en viihdy siellä enää ollenkaan. Ratikkatyömaalla toki on osuutta asiaan, mutta on muitakin syitä. Keskusta vilisee jouppoja ja narkkeja. Kahvilat ovat nuhjuisia. Baareissa en käy. Keskustassa ei vain ole enää mitään kiinnostavaa.
Tampereen keskustassa kuitenkin 4 isoa ostospaikkaa; Stockmann, Sokos, Koskikeskusja uutena iso Ratinan kauppakeskus. Totta on kuitenkin ratikkatyömaan tappamat kivijalkaliikkeet. Elpyykö koskaan nuo liikepaikat. Narkkeja ja pulsareita kyllä riittää keskustassa ja lähiöissä. Jotenkin surkeeta menoa siltä osin kaikissa kaupungeissa. Tarttis varmaan tehrä jotain.
Mainitsemistasi liikkeistä vain Sokos sijaitsee Hämeensillan länsipuolella. Siellä, mistä kivijalkaliikkeet ovat katoamassa.
Tampereen ydinkeskustan painopiste on siirtymässä itään. Ratina on ihan hieno kauppakeskus ja siellä on aina paljon ihmisiä. Ei Tampere vielä nyt sentään ihan mikään Iisalmi ole.
On Tampereen keskustassa tosiaan pari isoa kauppakeskusta, joissa ilmeisesti käy paljon ihmisiä. Ihmisiä siis on, mutta silti keskustan koetaan olevan näivettynyt. Miksi? Mielestäni yksi syy on juuri se, että kaikki elämä on siirtynyt kauppakeskuksiin. Sillä ei ole väliä, vaikka keskus sijaitseekin keskellä kaupunkia. Se imaisee pääkadun kaupat sisäänsä ja jäljelle jäävät tyhjät liiketilat ja autiot kadut. Kaupungin kaikki yksilöllisyys ja omaleimaisuus katoaa. Enää on vain valtavia halleja, joissa on samat ketjuliikkeet kuin muissakin halleissa.
Näin hämeenlinnalaisena löydän itsestäni heti muutaman syyn, miksei keskustassa asioiminen houkuta. Isoin niistä on ajanpuute. Ei minulla perheellisenä ja työssäkäyvänä ole aikaa kierrellä kauppoja niiden aukioloaikoina. Meillä pyörii neljän hengen elämä ja harrastukset, hyvä kun ruokakaupassa ehtii käymään. Silloin ne vaatteetkin ostetaan sieltä. Toisekseen esim. näissä vaatekaupoissa ei ole minulle mitään. Monissa kaupoissa vaatteet ovat kokoa xs-m, ehkä juuri kaksi riepua löytyy koossa xl. Valitse niistä nyt sitten. Netti on täynnä vaatteita ja kokoja. Myös kaikki asiointipalvelut ovat oleellisesti vähentyneet, joten mitään pakollista asiaa ei keskustaan tule. Lisäksi etenkin kesällä keskusta on törkyinen ja epämääräistä porukkaa pyörii nurkissa. Parkkimaksuilla ei itselleni ole merkitystä, pääasia, että pääsen liikkeen lähelle parkkiin.
Nyt kun torilla on ollut tekojää ja muutakin jouluista tapahtumaa, ja Hämeen linna valaistuna eri teemoilla, niin olemme niitä käyneet katsomassa keskustassa. Ostettu vähän sapuskaa ja lapset luistelleet innoissaan, minä käynyt samalla joululahjaostoksilla. Keskusta tarvitsee juuri tuollaista, jotain MUUTA kuin ne kaupat vetämään ihmisiä. Ei ihmiset kauppojen takia tule, mutta käyttävät toki palveluita ja kauppoja keskustassa ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anttilan häviäminen Jkl:n katukuvasta sekä Sokoksen alasajo (tai muuttaminen kauppakeskukseksi) vaikuttavat tosiaankin meidän autottomien keskusta-asujien arkeen. Enää ei ole sellaista all-round tavarataloa josta saa esimerkiksi isompia kodintarvikkeita ja sisustustuotteita. Kaikki pitää hakea Keljon tai Seppälän marketeista, ja ostosten raahaaminen bussilla tai fillarilla on aika jäätävää hommaa. Uudistuva Tokmanni on pieni toivon pilkahdus tässä suhteessa, isompi myymälä on erittäin tervetullut juttu.
On käsittämätöntä, kun Giganttikin lähti keskustasta. Eikö asiakkaita olisi muka riittänyt liikkeeseen mikä olisi ollut tasan ainoa kodinkoneita myyvä liike keskustassa? Mukava varmaan lähteä jotakin isompaa laitetta kuljettelemaan bussissa, mikäli on autoton.
Jyväskylän keskustassa on kyllä pelottavan paljon puoliautioita ”ostoskeskuksia”. Jyväs- ja Torikeskuksessa monia liiketiloja tyhjillään. Väinönkeskus ja Kolmikulma nyt ovat aina olleetkin aika epämääräisiä halleja. Hyvälle kahvilalle olisi ehdottomasti tilausta, ja uskon että asiakkaita riittäisi sillä kuten joku täällä mainitsi, ne pari nykyistä hyvää kahvilaa ovat aina tupaten täynnä.
Oikeasti aika harva lähtee kuljettamaan pesukonetta nokkakärryllä montaa korttelia. Tämän takia lähes aina suuremman tavaran ostamisen yhteydessä joutuu hoitamaan logistiikan autolla, joko liikkeen kuljetuksella, omalla, vuokratulla tms. Myymälä neliöt ovat kuitenkin keskustan ulkopuolella aika paljon edullisempia. Nämä ovat todennäköisesti syyt, miksi kodinkone, huonekalu ja autoliikkeet eivät ole enää keskustoissa.
Minun puolestani koko Torikeskus voitaisiin muuntaa toimistotiloiksi.
meillä isäntä lopetti keskustassa asioimisen, koska koki, että ostoskeskusten liikkeet oli brändätty teineille ja sitten pikkuliikkeet olivat auki ma-(la) 8 (10)-16. Ymmärrän ihan hyvin. Hankalaa käydä kaupassa klo 8-16, jos on itse sidottu töihin samoina kellonaikoina. Käytännössä meillä ainoat ostosajat ovat iltaisin tai sitten sunnuntaisin, asioi siinä sitten ma-la 8-16 kaupassa. Kauppiaiden tulisi miettiä oikeasti, että aukioloajat sopivat asiakaspohjan asioimisaikoihin. Olen joskus miettinyt olisiko ylivoimaista yksityisyrittäjälle olla silloin tällöin auki iltaisin ja viikonloppuisin... ei sitä joka päivä tarvitisisi pitää putkiikka pystyssä, tuskin missään laissakaan velvoitetaan, että pitää olla aina auki samoina kellonaikoina.
tuolla joku teki myös todella hyvän pointin, että ei sitä vaan viitsi lähteä kaupungin keskustaan pistäytymään jossain liikkeessä, jos pitää sen vuoksi laittaa auto johonkon keskusparkkiin, maksaa turhaa hintaa pysäköinnistä ja sitä kävellä ties mihin ja ties minkä ostoskeskuksen sisäisen kävelykadun läpi päästääkseen vaikka optikolle vaihtamaan silmälasin sankaa, niin mieluummin valitsee sitten helpomman vaihtoehdon.
Keskustoja ei oikeasti saisi sulkea kävelykaduiksi... Jos ihmiset osasivat kulkea vielä 1990-luvulla jalkakäytävillä ja autot autoteilla, niin on se ihme ettei nykypäivänä mahduta samoille kaduille. Ja kun nytkin vielä autokanta on muuttumassa päästöttämäksi ja äänettömmäksi, niin ihan turhaan on keskustoja autioitettu...
Olen töissä treen keskustassa ja asustelen nokialla.
En ole vuosiin käynyt tuolla keskustassa muuten kuin työpaikalla. En keksi yhtään mitään syytä miksi pitäisi.
Työpäivän jälkeen kaupan kautta kotiin ja pyörittämään perheen arkea johon nyt ei vaan mahdu oikein muuta.
Vierailija kirjoitti:
meillä isäntä lopetti keskustassa asioimisen, koska koki, että ostoskeskusten liikkeet oli brändätty teineille ja sitten pikkuliikkeet olivat auki ma-(la) 8 (10)-16. Ymmärrän ihan hyvin. Hankalaa käydä kaupassa klo 8-16, jos on itse sidottu töihin samoina kellonaikoina. Käytännössä meillä ainoat ostosajat ovat iltaisin tai sitten sunnuntaisin, asioi siinä sitten ma-la 8-16 kaupassa. Kauppiaiden tulisi miettiä oikeasti, että aukioloajat sopivat asiakaspohjan asioimisaikoihin. Olen joskus miettinyt olisiko ylivoimaista yksityisyrittäjälle olla silloin tällöin auki iltaisin ja viikonloppuisin... ei sitä joka päivä tarvitisisi pitää putkiikka pystyssä, tuskin missään laissakaan velvoitetaan, että pitää olla aina auki samoina kellonaikoina.
tuolla joku teki myös todella hyvän pointin, että ei sitä vaan viitsi lähteä kaupungin keskustaan pistäytymään jossain liikkeessä, jos pitää sen vuoksi laittaa auto johonkon keskusparkkiin, maksaa turhaa hintaa pysäköinnistä ja sitä kävellä ties mihin ja ties minkä ostoskeskuksen sisäisen kävelykadun läpi päästääkseen vaikka optikolle vaihtamaan silmälasin sankaa, niin mieluummin valitsee sitten helpomman vaihtoehdon.
Keskustoja ei oikeasti saisi sulkea kävelykaduiksi... Jos ihmiset osasivat kulkea vielä 1990-luvulla jalkakäytävillä ja autot autoteilla, niin on se ihme ettei nykypäivänä mahduta samoille kaduille. Ja kun nytkin vielä autokanta on muuttumassa päästöttämäksi ja äänettömmäksi, niin ihan turhaan on keskustoja autioitettu...
Tuosta kävelykadusta olen eri mieltä. Esimerkiksi Jyväskylän keskustan paras asia on juuri kävelykatu ja sen huomaa liikkeiden, ravintoloiden ja kahviloiden sijoittumisessakin. Olen kuitenkin sitä mieltä että keskustaan pitää päästä autolla vaivattomasti ja pysäköinti pitäisi saada edulliseksi. Tuota ei ainakaan pidä tarkoituksella tehdä vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Raahessa reilut kaksi vuotta. Tämähän on Pohjois-Pohjanmaan toiseksi suurin kaupunki heti Oulun jälkeen. Silti täältä on hävinnyt jo videovuokraamo, alusvaatekauppa, kolme vaatekauppaa, kahvila, kangaskauppa ja nyt kirjakauppakin on lopettamassa. Keskustassa on nyt vain baareja, koru- ja optikkoliikkeitä ja pari valokuvaamoa. Ehkä pari kampaamoa.
Keskustassa ei ole enää oikein mitään, minkä takia mennä sinne. Silloin ei tule muitakaan, ns. ylimääräisiä palveluja käytettyä ja näin noidankehä on valmis.
Huomaa ettet ole käynyt Raahen keskustassa. Siellä on edelleen vaateliikkeittä, eikä Prismakaan ole sieltä mihinkään kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samat sanat voi sanoa Oulusta. Liikkeitä menee konkaan sellaisella vauhdilla, että heikompia hirvittää. Sekavia hörhöjä koko keskusta täynnä. ”Kiva” kuulla, että me oululaiset ei olla ainoita.
Ja s-mafia jyrää niinkuin ilmeisesti monessakin muussakin kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kanssa Jyväskylän keskustan tilanne. Ennen esim. Torikeskus oli täynnä liikkeitä, nyt ei ole juuri mitään. Vähän aikaa sitten kävin siellä katsomassa ja surkealta näytti. Anttila harmittaa melkein eniten. Sokoskin kyllä mutta toisaalta en juuri mitään sieltä ostanut kuin meikkejä. Ennen oli kyllä paljon enemmän vaatekauppoja, Jim &Jill ja Fiorella esim. Kaipaan keskustaan myös Lidliä. Hienoa, jos isompi Tokmanni on tulossa. Siellä käyn usein.
Asuin aiemmin Jyväskylässä ja pidin silloin Torikeskuksen liiketarjonnasta tosi paljon. Olen viimeksi käynyt siellä noin 7 vuotta sitten ja kun viime vuonna kävin siellä oli melkoinen järkytys kun kauppakeskus oli tyhjää täynnä. Pari hassua liikettä jäljellä.
Ainoa jotenkin keskustassa elossa pysynyt keskus oli Forum.
Torikeskus on todellakin kokenut melkoisen romahduksen, etenkin sen jälkeen kun Pukumies ja Mick's lopettivat. Väinönraitin kakkoskerroskin on ihan tyhjillään yhtä toimistoa lukuunottamatta. Ko. keskus pitäisi muutenkin päivittää nykyaikaan 80-luvulta, remppa mahdollisesti elvyttäisi nuupahtaneen kauppapaikan. Itse tykkään asioida Forumissa sen modernin ja valoisan ilmeen vuoksi, ja niin näköjään moni muukin.
Vihreät ovat poistaneet parkkipaikat keskustoista. Ja yksi toiminta, jossa julkinen palvelu on tehokasta, on pysäköinnin sakotus. Olisipa julkinen terveydenhuolto yhtä tehokasta. Ei noihin keskustoihin kukaan keskustan ulkopuolella asuva enää tule.
Minusta taas on ihana asua keskustassa. Voi kävellä töihin, on kahviloita, ravintoloita, kauppoja, kauppahalli, satama, teatteri, musiikkikeskus, kaikki ihan kävelymatkan päässä.
En ikinä lähde johonkin Matkukseen tai muuta lähiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Raahessa reilut kaksi vuotta. Tämähän on Pohjois-Pohjanmaan toiseksi suurin kaupunki heti Oulun jälkeen. Silti täältä on hävinnyt jo videovuokraamo, alusvaatekauppa, kolme vaatekauppaa, kahvila, kangaskauppa ja nyt kirjakauppakin on lopettamassa. Keskustassa on nyt vain baareja, koru- ja optikkoliikkeitä ja pari valokuvaamoa. Ehkä pari kampaamoa.
Keskustassa ei ole enää oikein mitään, minkä takia mennä sinne. Silloin ei tule muitakaan, ns. ylimääräisiä palveluja käytettyä ja näin noidankehä on valmis.
Huomaa ettet ole käynyt Raahen keskustassa. Siellä on edelleen vaateliikkeittä, eikä Prismakaan ole sieltä mihinkään kadonnut.
Raahen keskustassa yksi isompi vaateliike ja onko Marimekon liike toinen? Ja Prisma. Pubeja ja baareja kyllä löytyy senki eestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anttilan häviäminen Jkl:n katukuvasta sekä Sokoksen alasajo (tai muuttaminen kauppakeskukseksi) vaikuttavat tosiaankin meidän autottomien keskusta-asujien arkeen. Enää ei ole sellaista all-round tavarataloa josta saa esimerkiksi isompia kodintarvikkeita ja sisustustuotteita. Kaikki pitää hakea Keljon tai Seppälän marketeista, ja ostosten raahaaminen bussilla tai fillarilla on aika jäätävää hommaa. Uudistuva Tokmanni on pieni toivon pilkahdus tässä suhteessa, isompi myymälä on erittäin tervetullut juttu.
On käsittämätöntä, kun Giganttikin lähti keskustasta. Eikö asiakkaita olisi muka riittänyt liikkeeseen mikä olisi ollut tasan ainoa kodinkoneita myyvä liike keskustassa? Mukava varmaan lähteä jotakin isompaa laitetta kuljettelemaan bussissa, mikäli on autoton.
Jyväskylän keskustassa on kyllä pelottavan paljon puoliautioita ”ostoskeskuksia”. Jyväs- ja Torikeskuksessa monia liiketiloja tyhjillään. Väinönkeskus ja Kolmikulma nyt ovat aina olleetkin aika epämääräisiä halleja. Hyvälle kahvilalle olisi ehdottomasti tilausta, ja uskon että asiakkaita riittäisi sillä kuten joku täällä mainitsi, ne pari nykyistä hyvää kahvilaa ovat aina tupaten täynnä.
Oikeasti aika harva lähtee kuljettamaan pesukonetta nokkakärryllä montaa korttelia. Tämän takia lähes aina suuremman tavaran ostamisen yhteydessä joutuu hoitamaan logistiikan autolla, joko liikkeen kuljetuksella, omalla, vuokratulla tms. Myymälä neliöt ovat kuitenkin keskustan ulkopuolella aika paljon edullisempia. Nämä ovat todennäköisesti syyt, miksi kodinkone, huonekalu ja autoliikkeet eivät ole enää keskustoissa.
Minun puolestani koko Torikeskus voitaisiin muuntaa toimistotiloiksi.
Olen autoton ja tilaan kodinkoneet aina netistä. Ensinnäkin netissä on laitteesta kaikki tarvittavat tiedot helposti saatavilla (ei tarvitse odotella, että myyjä tulee vastaamaan kysymyksiin) ja toiseksi joudun kuitenkin tilaamaan laitteelle myös kuljetuksen sekä vanhan laitteen pois viemisen. Autottomana mulle on siis aivan sama, onko myymälä keskustassa vai keskustan ulkopuolella. Kuten jo totesitkin, niin vaikka mulla olisi kodinkoneliike 200 m päässä, en alkaisi kuskaamaan pesukonetta, pakastinta tms nokkakärryillä kotiin.
Tämä ketju pitäisi postata Tampere-fbryhmään jossa väitetään että keskusta on näivettynyt ratikan takia :D
Eivät suostu uskomaan että sama ilmiö on kaikkialla ilman ratikoitakin, Tre ja Hki ehkä elinvoimaisimmat vaikka ratikat löytyy.