Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloisen perheen köyhyys

Vierailija
05.01.2020 |

Mitä tekisitte tilanteessani? Meillä on puolisoni kanssa hyvät tulot ja vakituinen työ, mutta tulot eivät silti riitä. Meillä on kaksi lasta ja talo isohkon kaupungin kehyskunnassa. Käytännössä kaikki rahat menevät asuntolainaan, iäkkäiden vanhempiemme auttamiseen, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Talon myyminen ei ole vaihtoehto.
Tästä on hankala keskustella kenenkään kanssa, koska vasta-argumentti liittyy aina hyviin tuloihin.

Kommentit (464)

Vierailija
41/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sijoitamme vain vanhoista sijoituksista tulevia korkoja, eli ei tietenkään mitään uutta.

Avustamme kolmea taloutta isovanhemmista, puolisoni vanhemmat ovat eronneet ja menneet uusiin naimisiin. Kaikki isovanhemmat ovat aikanaan olleet duunariammateissa ja eläkkeet siksi todella pienet. Asuvat halvoissa taloissa muuttotappiokunnissa, taloissa kunnostustarpeita, lämmityskuluja jne että pystyvät niissä asumaan ja ruokia maksamme lisäksi. Näissä kunnissa hoitolaitoksiin pääsevät vain erittäin huonokuntoiset vanhukset, joten eivät täytä kriteerejä.

Miksikö aloitin tämän? Teemme niska limassa töitä eikä mitään jää käteen. Hyvien tulojen vuoksi molemmilla veroprosentti 30 ja yli joten lisätulojen tekeminenkään ei enää valtavasti auta, toki niitä jonkinverran teemme. Hyviä neuvoja on tässä tullut, täytyy vielä pureutua ruokakuluihin. Lidliin olemme keskittäneet ostokset jo pitkään, tupakkaa ja alkoa ei kulu kummallakaan.

Tuossahan ei ole järjen häivää että maksatte kolmen vanhuksen lämmitys- ja muita kuluja. Vanhukset muuttakoon kerrostaloon asumaan ja myyköön kunnostusta vaativat asuntonsa.

Vierailija
42/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menoja pitää karsia. Mitä tarkoittaa, että autatte iäkkäitä vanhempia? Rahallako?

Väärä neuvo. Menojen karsimisella on rajansa. Millä ei taas ole rajaa on tulojen lisäämisellä. Toisinsanoen keskittyisin siihen että miten saa lisää tuloja. Tämä käytännössä tarkoittaa säästämistä, ja niiden saatujen säästöjen SIJOITTAMISTA tuottamaan tuloja.

Ja alapeukuista näkee taas kuinka pihalla suomalaiset ovat taloudesta. Faktoja alapeukutetaan. Menoja EI voi laskea määräänsä enempää, absoluuttinen raja on 0 €/kk. Vastaavasti en ole suurinta mahdollista lukua nähnyt. Minä olen taas jo tänä vuonna nostanut kuukausittaista tuloani 8€/kk tästä kuusta ikuisuuksiin. Mikään ei estä minua tekemästä vastaavaa tulojen nostoa ensi viikollakin.

Aloittaja kirjoittaa perheensä olevan hyvätuloinen. Hyvätuloinen voi karsia menoja heti tänään 8 euroa per päivä, perheelliselle 8 euroa lisää tuloja kuukaudessa ei näy missään. Menoja voi karsia heti, tulojen nostaminen vie enemmän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset voivat hakea myös toimeentulotukea ja asumistukea. Asumistuen kannalta tietysti kannattaa muuttaa vaikka vuokra-asuntoon mieluummin kuin asua korjauksia vaativassa huonokuntoisessa talossa, jonka korjauskuluihin ei saa mitään tukia.

Vierailija
44/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälleen perheellisenä opiskelijana aina jaksaa naurattaa tälläiset aloitukset. Meillä miehen kanssa yhteenlasketut tulot ovat 3000e/kk, asumistukea vuokra-asuntoon emme saa. Vuokraa maksamme reilu 900 e, joten samalla rahalla saisi vastikkeen ja lainan maksettua. Autokin löytyy, täysin ikäloppu kylläkin mutta silti. Lapsi vielä melko pieni, mutta tulotkin nousevat kunhan valmistutaan ja päästään kunnolla töihin, nyt työskennellään vaan koulun ohella. En tiedä tulojanne, mutta uskon, että jos tulomme olisivat teidän tasolla (5000-8000e:kk) niin kyllä kuule riittäisi vaikka ja mihin.

Sinulla ei ole vielä mitään käsitystä verotuksen progressiivisuudesta.

Vierailija
45/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot vaan ne menot. Niistä se on kiinni.

Mun työkaveri aina valittaa kun rahat on loppu ennen seuraavaa palkkapäivää, mutta kun heti pitää päästä ostamaan vaatteita ym. tavaraa ja ulos syömään kun palkka on tullut. Rahaa polttaa taskussa. Ja luulen että vaikka hänen palkkansa olis isompi niin ei sitä sen enempää jäisi käteen.

Vierailija
46/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sijoitamme vain vanhoista sijoituksista tulevia korkoja, eli ei tietenkään mitään uutta.

Avustamme kolmea taloutta isovanhemmista, puolisoni vanhemmat ovat eronneet ja menneet uusiin naimisiin. Kaikki isovanhemmat ovat aikanaan olleet duunariammateissa ja eläkkeet siksi todella pienet. Asuvat halvoissa taloissa muuttotappiokunnissa, taloissa kunnostustarpeita, lämmityskuluja jne että pystyvät niissä asumaan ja ruokia maksamme lisäksi. Näissä kunnissa hoitolaitoksiin pääsevät vain erittäin huonokuntoiset vanhukset, joten eivät täytä kriteerejä.

Miksikö aloitin tämän? Teemme niska limassa töitä eikä mitään jää käteen. Hyvien tulojen vuoksi molemmilla veroprosentti 30 ja yli joten lisätulojen tekeminenkään ei enää valtavasti auta, toki niitä jonkinverran teemme. Hyviä neuvoja on tässä tullut, täytyy vielä pureutua ruokakuluihin. Lidliin olemme keskittäneet ostokset jo pitkään, tupakkaa ja alkoa ei kulu kummallakaan.

Vanhempanne vedättävät teitä. Jos he ovat ikänsä olleet töissä, ei heillä työeläke ole niin pieni, mitä luulet. Tarkistapa netistä onko isovanhempien kunnassa vanhuksien palvelupistettä, jossa voisitte tarkistaa, mtä tukea he voisivat saada. Jos omakotitalot vie heidän rahat, niin sitten pitää muutta vaikka vuokralle halvempaan.

Vierailija
47/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Kuka tahansa voi olla köyhä kun tuhlaa rahansa. Elämässä on tehtävä valintoja ja kannettava niistä vastuu. Mikäli haluatte menoja pienemmiksi, teidän on itse päätettävä, mistä karsitte. Ei siinä mitään sen ihmeempiä ole, niin on tehtävä jokaisen. Kannattaa mennä käymään esim. kunnan velkaneuvonnassa jos kunta sitä järjestää. Se on ilmaista, ei edellytä että olisi ongelmia vielä. Sieltä voitte saada käytännön apuja ja neuvoja taloudenpitoon.

Vierailija
48/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menoja pitää karsia. Mitä tarkoittaa, että autatte iäkkäitä vanhempia? Rahallako?

Väärä neuvo. Menojen karsimisella on rajansa. Millä ei taas ole rajaa on tulojen lisäämisellä. Toisinsanoen keskittyisin siihen että miten saa lisää tuloja. Tämä käytännössä tarkoittaa säästämistä, ja niiden saatujen säästöjen SIJOITTAMISTA tuottamaan tuloja.

Ja alapeukuista näkee taas kuinka pihalla suomalaiset ovat taloudesta. Faktoja alapeukutetaan. Menoja EI voi laskea määräänsä enempää, absoluuttinen raja on 0 €/kk. Vastaavasti en ole suurinta mahdollista lukua nähnyt. Minä olen taas jo tänä vuonna nostanut kuukausittaista tuloani 8€/kk tästä kuusta ikuisuuksiin. Mikään ei estä minua tekemästä vastaavaa tulojen nostoa ensi viikollakin.

Aloittaja kirjoittaa perheensä olevan hyvätuloinen. Hyvätuloinen voi karsia menoja heti tänään 8 euroa per päivä, perheelliselle 8 euroa lisää tuloja kuukaudessa ei näy missään. Menoja voi karsia heti, tulojen nostaminen vie enemmän aikaa.

Ei vie enemmän aikaa. Ja kuten sanottua sitä 8 euroa ei voi vähentää joka kuukausi uudelleen ja uudelleen. Vastaavasti tuon 8 euroa lisätuloa voi hankkia yhä uudelleen ja näin se kumuloituu. Tällä viikolla siisi lisäsin tuon 8 euroa /kk uutta tuloa, Ensi viikolla jälleen on vuorossa uusi 8 €/kk. Yhteensä tämä onkin jo 16 euroa/kk tästä ikuisuuksiin. Seuraavallakin viikolla voin nostaa kuukausituloani... Ylärajaa ei ole. Vastaavasti en voi nipistää menojani ikuisesti joka viikko pienemmäksi ja pienemmäksi. Ja kyllä tuo 8 euroakin Minulla isotuloisellakin yllättäen näkyy kun niitä on aikansa kerännyt.

Vierailija
49/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ei ole järjen häivää että maksatte kolmen vanhuksen lämmitys- ja muita kuluja. Vanhukset muuttakoon kerrostaloon asumaan ja myyköön kunnostusta vaativat asuntonsa.

Voisi kuvitella että myytyä ei noin vain saa muuttotappiokunnissa. Mutta silti tässä viestissä taitaa olla totuuden siemen, ne rahat menevät sinne vanhempien sähkölaskuihin.

Vierailija
50/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri summa kuukaudessa menee isovanhempien auttamiseen? Onko teillä sisaruksia, jotka osallistuvat kuluihin? Hienoa, että autatte mutta tuohon pitäisi keksiä jokin järkevämpi tapa.

Vierailija
51/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talon arvo laskenut niin paljon ettei myyminen kannata? Entäs laina-ajan pidentäminen ja pienemmät lyhennykset?

Ymmärrän tuon että vaikka töissä tekisi ympäripyöreitä ei rahaa jää yhtään enempää.

Vierailija
52/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin muuttotappiokunnassa asuvana toisaalta ymmärrän tuon vanhempien auttamisen. Itsellä vanhemmat vielä ok kunnossa. Mutta eihän nyt ole oikein, että te avustatte kaikkia rahallisesti. Onko kaikki tiet haettu? Entä kun he kuolevat, talot jäåvät tyhjilleen - kuluja kertyy edelleen (lämmitys jne.) Eiköhän olisi aika edes yrittää aloitella talojen myymistä? Aikaa siinä menee eikä edes myydyksi välttämättä saa, mutta eihän tilanne noinkaan voi jatkua!

Muuttotappiokunnissa on myös vuokra-asuntoja tarjolla pilvin pimein, ja halvalla.

Vierailija
53/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että myytyä ei noin vain saa muuttotappiokunnissa. Mutta silti tässä viestissä taitaa olla totuuden siemen, ne rahat menevät sinne vanhempien sähkölaskuihin.

Kaiken saa myytyä, kun hinta on oikea. Jos joku maksaa omalla tontilla olevasta, huonokuntoisesta talosta 10 euroa, niin se on oikea arvo. Onhan se ikävää, jos talo on itse rakennettu, mutta kukaan ei maksa tunnearvosta.

Vierailija
54/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin muuttotappiokunnassa asuvana toisaalta ymmärrän tuon vanhempien auttamisen. Itsellä vanhemmat vielä ok kunnossa. Mutta eihän nyt ole oikein, että te avustatte kaikkia rahallisesti. Onko kaikki tiet haettu? Entä kun he kuolevat, talot jäåvät tyhjilleen - kuluja kertyy edelleen (lämmitys jne.) Eiköhän olisi aika edes yrittää aloitella talojen myymistä? Aikaa siinä menee eikä edes myydyksi välttämättä saa, mutta eihän tilanne noinkaan voi jatkua!

Muuttotappiokunnissa on myös vuokra-asuntoja tarjolla pilvin pimein, ja halvalla.

Tiet = tuet

Vierailija
55/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lataamaan apin johon merkitään ihan kaikki tulot ja menot, itse pidin sitä koko viime vuoden ja yllätyin kun esim tuntui että ostelin vaatteita ihan koko ajan ja joulukuun lopuksi tajusin että olen kuluttanut vaatteisiin koko vuonna vain 300e... toisaalta taas hämmästyin miten apteekkiin olen saanut kulutettua sen saman 300e! Mielestäni haen vain harvoin sieltä mitään.

Vierailija
56/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeisen vuoden aikanana alkanut miettiä, mitä todella tarvitsen, minkä hankkimistä voin lykätä ja mitä ei nyt vaan syystä tai toisesta kannata hankkia. Lista säästöistä:

- kolmannen lapsen myötä aloin tulla vähän yliherkäksi monelle asialle, esimerkiksi hiusväri päässä alkoi kutittaa. Päätin kasvattaa oman värin. Nyt olen jo melkein tavoitteessa. Kampaajalla olen käynyt ensin laittamassa raitoja, sitten leikkauttamassa hiuksista pituutta pois kaksi kertaa vuodessa. Sävyttävä hoitoaine tasaamaan värieroja: 16€ pullo, kestää muutaman kuukauden. Säästö on satasia.

- Mies on jonossa vasektomiaan, itse lopetin pillereillä sähellyksen. Säästö taas satasia sen jälkeen kun kondomia ei enää tarvita

- Olen alkanut korjata vaatteita. Pienet reiät ompelen, ja ulkovaatteet pienemmällä lapsella olen paikannut jollain lapsen mielestä mahtavalla silityspaikalla. Omiakin vaatteita korjailen. Päätin pärjätä niillä legginseillä mitä minulla on, tämän talven. Vaikka niitä pitää ommella. Säästö useita kymppejä.

- Ennakoin alesta lasten isommat hankinnat. Netissä on paljon kauppoja joista saa ympäri vuoden ulkovaatteita puoleen hintaan. Täytyy vaan jaksaa tarkkailla. Samoin koluta kirpparit. Säästö useita satasia.

On ollut aika silmiä avaavaa huomata, että kulutustottumuksia muuttamalla rahaa säästyy paljon. Mutta sitten on pystyttävä myös päästämään irti siitä, että on jotenkin pakko ostaa uusi takki tai muuten olen huonompi kuin muut. Tai ajateltava, että palkinto jostain itseä rasittavasta asiasta voisi olla jotakin aineetonta itselle, tai että tarvitseeko itseään palkita mitenkään?

Ja paras säästövinkki ihan aluksi on opetella pois ajatuksesta, että eihän muutaman satasen vuosisäästö ole yhtään mitään. Kyllä muuten on.

Vierailija
57/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä löytyy monesta kohteesta mutta ette siis halua tehdä sitä.Minä saan säästöä minituloilla.

Vierailija
58/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vie enemmän aikaa. Ja kuten sanottua sitä 8 euroa ei voi vähentää joka kuukausi uudelleen ja uudelleen. Vastaavasti tuon 8 euroa lisätuloa voi hankkia yhä uudelleen ja näin se kumuloituu. Tällä viikolla siisi lisäsin tuon 8 euroa /kk uutta tuloa, Ensi viikolla jälleen on vuorossa uusi 8 €/kk. Yhteensä tämä onkin jo 16 euroa/kk tästä ikuisuuksiin. Seuraavallakin viikolla voin nostaa kuukausituloani... Ylärajaa ei ole. Vastaavasti en voi nipistää menojani ikuisesti joka viikko pienemmäksi ja pienemmäksi. Ja kyllä tuo 8 euroakin Minulla isotuloisellakin yllättäen näkyy kun niitä on aikansa kerännyt.

Menoja karsimalla ja sopimukset kilpailuttamalla saa hetkessä säästettyä satasen kuukaudessa. Perheellisellä on yleensä pula ajasta ja aikaa tarvitaan tulojen lisäämiseen. Aloittajan ei tarvitse nipistää menoja koko ajan lisää vaan tietyn määrän ja tietyn ajanjakson verran.

Vierailija
59/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästövinkkejä:

Ei ravintolaruokaa, kahvila kahveja, ripsiä, kynsiä, vaatteet kirpparilta, ruoaksi perunaa, sipulia ja kaurapuuroa. Harrastukset pois, talo myyntiin ja halpaan kuntaan muutto. Toinen auto pois. Muiden avustamiset nollaan.

Siinä muutama. Turha sanoa, että ei voi. Kyllä voi jos on tarve. Mutta halua ei ole. Mitä te oletatte? Että teille kannetaan lisää massia tuhlattavaksi?

Vierailija
60/464 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinkikää ruoasta ja lasten kalliista harrastuksista. Harrastaa voi halvemmallakin ja ruoasta on helppo säästää.

On helppoa - paitsi ap:n kaltaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme