Neljäs vauva ja siitä kertominen
Hjälp! Saan kesällä neljännen lapseni ja kohta asiasta pitäisi kertoa tutuille. Jo kolmannen kohdalla sain kommentteja tyyliin: ”miten te vielä jaksatte?” ”onko toi ihan suunniteltu?”
Miten tämäntyyppisiin voisi vastata fiksusti niin, että sanoja älyäisi olleensa tahditon? Miten voisi antaa hienoisesti takaisin?
Taustatietona, että isoin lapsi on jo lähes aikuinen. Molempia sukupuoliakin löytyy.
Kommentit (61)
En kertoisi. Huomaa sitten kun huomaa. Ei kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Tee kuten mestari ja salaa vauva.
Ei taida onnistua, tästä varresta se kasvaa ulospäin selkeänä pallona 😂
ap
Kerrot vaan. Ihan sama mitä mieltä muut siitä on.
Itse tunsin ihan samoja tunteita, kun olin raskaana neljännestä. Suorastaan hävetti. Hävetti myös omat tunteeni. Miksi antaisin muiden määritellä meille sopivan lapsiluvun? Sosiaalinen paine tehdä vain 1-3 lasta on todella suuri, sen jälkeen aletaan katsomaan kieroon ja ihmettelemään, että mikä noissa on vialla.
Kerro, että osallistutte vauvatalkoisiin, kun muut eivät viitsi.
Olette ympäristörikollisia. Itsekästä lisääntyä noin holtittomasti kun jo yksi länsimainen lapsi on enemmän kuin kenenkään pitäisi tehdä. Maapallo ei kestä tuollaista toimintaa!
Sanot vaan että se on Jumalan lahja.
Vierailija kirjoitti:
Olette ympäristörikollisia. Itsekästä lisääntyä noin holtittomasti kun jo yksi länsimainen lapsi on enemmän kuin kenenkään pitäisi tehdä. Maapallo ei kestä tuollaista toimintaa!
Blaa blaa, velat vauhdissa taas. Kysyttiinkö sulta tätä asiaa? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Teit miten vaan, niin väärinhän se on. Sulla on varmaan 0 lasta etkä koskaan aio lisääntyä. Luettele nyt heti ihmeessä omat ympäristötekosi.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan että se on Jumalan lahja.
Joo tää on hyvä! Meinasinkin, että jos sanoisin jotain tohon tyyliin, että yläkerrasta nää annetaan ja kaikille ei ainuttakaan. Kanssakeskustelija jäisi miettimään että mitä, ollaanko tosiuskovaisia (ei olla).
ap
Sano totuus, ettei ole varaa ostaa ehkäisyä. Ja aborttikin unohtui.
No kiva, 4.kersa ja 4.isä. Hyvin sä vedät.
Ap, rohkeutta ja taitoa toivon sulle. Millä sanoilla sitten kerrotkaan.
Ja onnittelut tulevasta vauvasta myös.
Kyllä yksi lapsi Suomeen lisää on hyvä asia. Kaikkea hyvää teille!
T. Eräänlainen vela minäkin
Ei minun ole koskaan tarvinnut kertoa yhdestäkään lapsesta. Kyllä ne ovat ilmaisseet itsensä aikanaan. Kolmannen kohdalla suku oli vähän loukkaantunut, kun aivan vierailta ihmisiltä kuulivat, että on lapsi tulossa. Ei kai se minun vikani ollut, kun sukuliaiset luulivat minun vain lihoneen, mutta vähän vieraammat huomasivat heti, mistä on kyse.
Facebook-/ instailmoitus
Jos et käytä niitä niin whatsapåina ultrakuva. Ei tarvii vastata sit typeriin tölväisyihin.
Onnea vauvasta🤗
Minulle aikoinaan kyseltiin jo kolmannen raskauden kohdalla, että "oletteko uskossa", tai oletettiin, että vahinko on. - Neljännen kohdalla olivat varmaan jo tottuneet :D
Tosiasiahan on, että normaalisti odottaja jo kokee, että iloisesti potkiskeleva sikiö on jo olemassa oleva lapsi. Siksi kaikenlaiset spekulaatiot voivat olla hyvinkin loukkaavia ja haavoittavia.
Jos haluaa välttyä negatiivisilta kommenteilta, kannattaa puhe alkaa kertomalla, että neljäs, kaivattu ja toivottu, rakas lapsemme syntyy kesällä. Täytyy olla aika juntti, jos sen kuultuaan kehtaa esittää ikävänsävyisiä huomioita. - Mieheni totesi kerran, että naimisissa oleville ihmisille syntyy lapsia :)
Itse olen kyseenalaistajalle sanonut kurillani, että "se oli sen arvoista". Jos vihjaa asian seksuaaliseen puoleen, kuulija joutuu nostamaan kädet, koska pitää puhujaa vähintäänkin holtittomana.
Itse olen mielessäni ihmetellyt monilapsisen perheen uutta tulevaa lasta vain silloin, jos on jo aikaisemmin valiteltu jaksamisen puutetta ja väsymystä. Kun ei se työtaakka siitä ainakaan helpotu.
Luonnollisesti pidän mölyt mahassani, enkä tätä sano ääneen.
Suurperheet eivät ole enää tätä päivää länsimaissa. Häpeä tulee siitä. Vaikka jokainen päättää itse, olemme sidoksissa myös myihin ja päätöksemme vaikuttavat kaikkiin.
Siksi koet häpeää.
Tee kuten mestari ja salaa vauva.