Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ikää on 60 vuotta ja 8 kuukautta töiden loppuessa, mitä seuraavaksi?

Vierailija
22.03.2024 |

Työantaja ilmoitti että joululta nyt sitten viimeistään lopettaa tai hoidetaan tilatut projektit ja sitten ovet kiinni. Olen tehnyt viimeisest 20 vuotta työtä, joka on häviämässä, samalle työnantajalle mutta meidän firma on vähän vanhanaikainen eli olen rakennuspiirtäjä. Nykyään suunnittelijat piirtää itse. Itse piirrän sellaiselle vanhan kansan jäärälle joka on jo eläkeiässä. Kadun, etten lähtenyt opiskelemaan itse insinööriksi. 

90-luvun lamassa jäin työttömäksi ja sen jälkeen vei kauan päästä takaisin työelämään, mutta kurssien kautta sitten pääsin, aluksi työllistämistuella. Olin myös pitkään hoitovapaalla kun töitä ei vain löytynyt. Tästä syystä säästöjä ei ole niin paljon, että eläisin eläkeikään asti ilman tuloja. Lapset on onneksi omillaan ja töissä kaikki. 

Yksi vaihtoehto on myydä kaupunkiasunto ja etsiä joku halpa asunto pieneltä paikkakunnalta, mutta en tiedä viihtyisinkö ja niissä ei oikein enää ole palveluja. En oikein osaa mitään erikoista, sillä työnantaja on ollut nihkeä kouluttamaan. Koetin opiskella koodausta omaehtoisesti ja sain kurssit keskitasoisesti läpi, mutta en ollut siinä hyvä - sekä eikö tämäkin ole aika kuoleva ala? Olen kovin herkkä ja hajamielinen niin että voisin hoitoalaa harkita eikä ole järkeä enää kahdenkaan vuoden koulutus. Onko henkilökohtainen avustaja ainoa vaihtoehto vai olenko siihenkin liian vanha? 

Ihan 1/1 juttuni sisältö ei ole, etten tule tunnistetuksi, mutta pääkohdat näin. 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mopo.

Vierailija
2/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aika eläke ja miettimään mikä homma siihen sivuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kuolinsiivous.

Vierailija
4/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aika eläke ja miettimään mikä homma siihen sivuun.

Elielinaukiolle taksikyydeistä tappelemaan.

Vierailija
5/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ruokalähetiksi?

Vierailija
6/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurja tilanne! Milloin se varsinainen eläkeikä koittaa? Hitto jos joutuu asuntonsa vielä myymään...

Vuokralle sitten vaan, ja asumistukea hakemaan. Kun eikös omaisuutta saa olla, ja silti saa tuon tuen?

Vierailija
7/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinseksityö.

Postille jakajaksi

Hoiva - avustaja

Vierailija
8/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinseksityö.

Postille jakajaksi

Hoiva - avustaja

Woltin tai Foodoran muuliksi?

Vierailija
9/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oma lafka pystyyn. Vanhukset tarvitsevat kotona usein apua. Pientä siivousta ja kotihommia, ruuanlaittoa ja kauppakäyntejä. Moni tarvii esim. saattajan lekurikäynneille.

Vierailija
10/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko alkaa tekemään jotain omalla toiminimellä, tarjota tietoa tai apua jollekulle, joka näitä piirustuksia itse tekee? En kyllä tiedä yrittämisestä paljoakaan, mutta tuli mieleen. Entä joku oppisopimus (mitään alaa nyt ei tule mieleen). 

Pyydä aikaa uraneuvojalle työvoimatoimiston kautta tms!

Vierailija
11/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko alkaa tekemään jotain omalla toiminimellä, tarjota tietoa tai apua jollekulle, joka näitä piirustuksia itse tekee? En kyllä tiedä yrittämisestä paljoakaan, mutta tuli mieleen. Entä joku oppisopimus (mitään alaa nyt ei tule mieleen). 

Pyydä aikaa uraneuvojalle työvoimatoimiston kautta tms!

Kurssikaveri kokeili tällaista joitakin vuosia sitten, mutta ei tuntunut saavan hommia kannattavuuteen asti. Osa-aikaeläkkeelle en vielä pääse. Alin eläkeikäni on 65 vuotta ja siitä on vielä täyteen eläkkeeseen vähän matkaa, eikä voi tietää mitä hallitus keksii. Asunto on velaton onneksi. 

Vierailija
12/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ideaa muuttaa vuokralle. Sulla voi olla elinikää 35 v vielä.

Hae sairasnhoitajaksi, yhteishaku on vielä auki ja pyydä jouluun asti lykkäystä. Kannattaa tehdä loppuun asti töitä

Vierailija
13/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän on kyllä hyvin vaarallista lähteä kokeilemaan mitään pienimuotoista yrittämistä, jos ei ole varma että homma lähtee lentoon. Työkkäri (kauniista puheista huolimatta) hyvin helposti tulkitsee yrittämisen päätoimiseksi riippumatta siitä, saako siitä tuloja vai ei.

Hankala tilanne kyllä, kun varmaan viisi vuotta olisi vielä työvuosia jäljellä, mutta ei ole sellaista osaamista, jolle olisi takuuvarmasti kysyntää. Ja onko 60-vuotiaalle kysyntää, vaikka olisikin haluttua osaamista? Kun tuntuu että jo 50-vuotiaat syrjäytetään työmarkkinoilta, jos joutuvat työttömäksi :-(

Ainoa lohtu tässä tilanteessa on, että töiden loppuminen on tiedossa jo hyvissä ajoin. Toivottavasti tässä tulee jotain toteuttamiskelpoisia ideoita, joita voisi valmistella ennen työttömyyttä.

Vierailija
14/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ideaa muuttaa vuokralle. Sulla voi olla elinikää 35 v vielä.

Hae sairasnhoitajaksi, yhteishaku on vielä auki ja pyydä jouluun asti lykkäystä. Kannattaa tehdä loppuun asti töitä

Eikö nuo opinnot kestä 3,5 vuotta ja niihin sisältyy myös palkattomia työharjoitteluja? Miten ihmeessä tuollaisista opinnoista voi selvitä kuusikymppisenä pelkällä opintotuella?

Vierailija
15/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtaassa linja-työssä ei tarvitse tutkintoja. 

Vierailija
16/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry OVE:lle ja nauti elämästä, ollaan suunnilleen samassa tilanteessa paitsi että olen jo työtön (60 1/3 V) enkä enää suunnittele elämääni niin että tekisin ansiotyötä. Tekemistä kyllä on aivan riittävästi ja ei se insinöörinkoulutus ole mikään takuu onneen, uskallan näin sanoa isänä ja insinöörinä (lainaus Frank Pappa showsta muuten).

Vierailija
17/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää muuttaa Kiinaan että niitä saa nykyään. 

Vierailija
18/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kannattaako tosiaan muuttaa tässä vaiheessa maaseudulle, jos siellä ei ole kunnon palveluita saatavilla. Vaikka ajatus on sinänsä kaunis. Hankala tilanne. 

Vierailija
19/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta ikärasismi.

Vierailija
20/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta. Ja sen jälkeen työkokeilu.

Tai kaupanalan työt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän