Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olin lapsi, vanhemmat hiihtäjät pyysivät latua jollointuki väistyä ladulta ja antaa heille tietä

Vierailija
04.01.2020 |

Tänään olin hiihtämässä, kun lapsiperhe oli edessäni ladulla ja perheen äiti siinä toteamaan, että aikuisten tulee väistää lapsia. Kyllä teki mieli alkaa raivoamaan, kun on käyttäytymissäännöt päässeet unohtumaan.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohittaja kiertää. Tietysti hitaampienkin täytyy huolehtia, etteivät esimerkiksi levittäydy kahdelle rinnakkaiselle ladulle tai pysähdy suoraan alamäkeen.

Vierailija
2/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohittaja kiertää. Tietysti hitaampienkin täytyy huolehtia, etteivät esimerkiksi levittäydy kahdelle rinnakkaiselle ladulle tai pysähdy suoraan alamäkeen.

Kirjoittamaton sääntö on, että hitaampi väistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei spandex puristanut ajattelukykyä pois.

Vierailija
4/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeammin pääset kun itse väistät.

Vierailija
5/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaatuleva väistää.

Vierailija
6/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän huono sääntö, jos se hitaampi ei huomaa että takaa tulee joku. Kun olin lapsi ja täällä etelässäkin vielä oli lumisia talvia, niin takana tuleva joko pyysi latua tai kiersi itse ohi ladun sivusta. Ei ollut ongelmia eikä laturaivoa.

Vierailija
7/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat säännöt kun autoilla, nopeampi väistää, paitsi kilpailuissa, joissa nopeammalle annetaan tietä. 

Ohitus vasemmalta ja nopeampi ohittaa.

Vierailija
8/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nykyaikana ole parempi, että nopeampi ohittaa. Yhä useampi yksin hiihtävä käyttää kuulokkeita, niin miten siinä kuulee takaa lähestyviä. Ite oon nopeampana ohittanut luisteluladun kautta pertsaladulla. Toki jos luistelija ohittaa toista luistelijaa, niin silloin edellä hiihtäjä joutuu vähän kaventamaan omaa linjaansa.

Vähän kyllä pistää ärsyttämään tämmöset hankalat iäisyystavat, joita ei muka ikinä voi muuttaa. Maailmaan muuttuu ja tavat siinä mukana. Latua ei kuitenkaan voida ääneen pyytää, mutta siellä sitten raivoa tihkuen pihistään kiukusta.

Vierailija
9/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti se menee niin, että nopeampi hiihtää hitaamman ohi. Kenenkään hiihto ei silloin keskeydy. Muutenhan hitaampi ei pääsisi hiihtämään ollenkaan kun kaikki aika menisi ladun vieressä seisoskeluun ja ladulta pois hyppimiseen. Tällä viittaan siis perinteisen hiihtoon.

Olen miettinyt tuota "latua" huutelua, jota en onneksi ole peruskoulun jälkeen kuullut. Silloin nopeat hiihtäjät usein käyttivät sitä hitaampien kiusaamiseen. Huusivat siis jo heti kun toisen selän saivat näkyviin (siis esim. vaikka 100 metriä ennen) "latua" ja hitaammat joutuivat odottelemaan, sitä nopeampaa ohittelijaa ja omasta hiihdosta ei tullut mitään. Siksi mietin, että miten se nykyisin menee peruskouluissa? Opetetaanko huutamaan latua vai ihan vaan ohittamaan hitaampi hiihtäjä? Ketään opettajaa tai peruskoululaisen vanhempaa paikalla, joka tähän osaisi vastata?

Vierailija
10/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitettu sääntö on, että ohittaja väistää.

Vierailija
11/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se turvallisempaakin, että takaa tuleva nopeampi hiihtäjä väistää. Häneltä usein ladulta poikkeaminen käy helpommin. Hitaampi hiihtäjä voi olla kokemattomampi, iäkkäämpi tai motorisilta taidoiltaan heikompi, jolle ladulta poikkeaminen käy hitaammin kuin siltä, joka nopeasti sujahtaa trikoissaan ohi.

Vierailija
12/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sanoisin, että eihän väistämisellä ole mitään tekemistä iän kanssa. Nopeampi väistää hitaampaa iästä riippumattal

Vierailija
13/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se menee niin, että nopeampi hiihtää hitaamman ohi. Kenenkään hiihto ei silloin keskeydy. Muutenhan hitaampi ei pääsisi hiihtämään ollenkaan kun kaikki aika menisi ladun vieressä seisoskeluun ja ladulta pois hyppimiseen. Tällä viittaan siis perinteisen hiihtoon.

Olen miettinyt tuota "latua" huutelua, jota en onneksi ole peruskoulun jälkeen kuullut. Silloin nopeat hiihtäjät usein käyttivät sitä hitaampien kiusaamiseen. Huusivat siis jo heti kun toisen selän saivat näkyviin (siis esim. vaikka 100 metriä ennen) "latua" ja hitaammat joutuivat odottelemaan, sitä nopeampaa ohittelijaa ja omasta hiihdosta ei tullut mitään. Siksi mietin, että miten se nykyisin menee peruskouluissa? Opetetaanko huutamaan latua vai ihan vaan ohittamaan hitaampi hiihtäjä? Ketään opettajaa tai peruskoululaisen vanhempaa paikalla, joka tähän osaisi vastata?

Latua huudetaan nykyisin ainoastaan hiihtokilpailuissa, toivottavasti. Väliaikalähdöissä ohittavalle annetaan tietä, yhteislähdössä ei tarvitse. Ja jos tavallinen tallaaja hiihtää kilpaladuilla kilpailun aikana, hän tietysti väistää kilpailijoita.

Vierailija
14/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän huono sääntö, jos se hitaampi ei huomaa että takaa tulee joku. Kun olin lapsi ja täällä etelässäkin vielä oli lumisia talvia, niin takana tuleva joko pyysi latua tai kiersi itse ohi ladun sivusta. Ei ollut ongelmia eikä laturaivoa.

Ei nykyisin kukaan muita kunnioittava pyytele latua.

Vierailija
15/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdossa eedellä oleva väistää. Jos on esim liisterit suksissa ja pitää ladulta väistää johkin pehmolumeen/vapaan alueelle niin siinä on suksenpohjat liimautuneet täyteen lunta.

Eli käyttäkää vähän järkeä ja antakaa tietä takaa tuleville. Itse kyllä väistän kun tulee takaapäin hiihtäjiä.

Vierailija
16/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladut on amatööreille. 

Vierailija
17/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hiihtoniilot pitäs sitkea hankeen.

Vierailija
18/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei näköjään porukka ymmärrä mitään hiihdosta. Edellä oleva siirtyy sivuun ihan käytännön syistä, kuten tuossa jo mainittiin niin pitovoiteet/liisterit voi estää ohituksen ladun ulkopuolella. Siksi on ihan käytännön syistä parempi jos hitaampi siirtyy ladulta sivuun hetkeksi.

Vierailija
19/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihdossa eedellä oleva väistää. Jos on esim liisterit suksissa ja pitää ladulta väistää johkin pehmolumeen/vapaan alueelle niin siinä on suksenpohjat liimautuneet täyteen lunta.

Eli käyttäkää vähän järkeä ja antakaa tietä takaa tuleville. Itse kyllä väistän kun tulee takaapäin hiihtäjiä.

Saattaa sillä edellä menevälläkin olla liisterit. Vapaan alueella pystyy kyllä hiihtämään liisterisuksellakin, huono tekosyy siis vaatia hitaampaa väistämään.

Vierailija
20/90 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa sillä edellä menevälläkin olla liisterit. Vapaan alueella pystyy kyllä hiihtämään liisterisuksellakin, huono tekosyy siis vaatia hitaampaa väistämään.

Niin mutta sen edellä olevan ei tarvi ohittaa liistereillä, vain siirtyä paikallaan sivuun sekunniksi. Riippuu ihan kelistä kuinka hyvin onnistuu ohitus. Hyvin voi olla että liisteri ottaa vastaan niin paljon ladun ulkopuolella ettei saa ohitettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän